Beste 16 jarige ik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Beste 16 jarige ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:52

Ik verbaas me er echt over dat zoveel mensen nog zo ontzettend dom en onnadenkend omgaan met zon. Het is al jaren goed bekend dat het huidkanker kan veroorzaken en dat je goed moet smeren, gecombineerd met de middag de zon vermijden. En wat gebeurd er massaal op dit soort zomerdagen? Men gaat lekker in de middag de hete zon in! Blote huid, onbeschermd..... Met deze uvstraling ben je in 10 min verbrand! Ik begrijp echt niet waarom een bruin kleurtje (wat veel nog beschrijven als gezond!) belangrijker is dan je gezondheid?
Ik verbrand altijd al snel (lichte huid, blond) en smeer me al van kleins af aan goed in. Ik heb in toenemende mate last van UVallergie dus kan momenteel nog geen minuut buiten zijn zonder factor 50. Ik gebruik sinds vorig jaar P20, dat is een zonnebrand die 10 uur lang werkt. Goed waterproof want zelfs mijn extreme zweten kan het hebben! Dit is de eerste die ik heb gevonden waar ik niet alsnog mee verbrand. Ideaal spul maar wel erg duur, maarja met mn allergie heb ik weinig keus. Ik heb wat dat betreft makkelijk praten want ik ben heel mn leven al gedwongen om er rekening mee te houden. Maar ik ben echt de enige in mn omgeving die er echt verstandig mee omgaat en wordt daar soms zelfs voor uitgelachen, men vind het overdreven.....
Mijn vriend heeft ook lang gemopperd als ik hem weer eens insmeerde en hij geen zin daarin had. Vanmiddag kwam hij vrolijk thuis van een beurs, zonder rode huid en bedankte me voor het insmeren! Overal op die beurs liepen knalrode mensen rond en hij huppelde er lekker bleek tussendoor :-) zijn ogen zijn inmiddels ook geopend en hij neemt het eindelijk serieus.

Nog een tip voor de mensen hier die beter willen gaan opletten: op de site van de knmi kan je een voorspelling zien van de UV-index. Kan je in de gaten houden op welke dagen je moet smeren, zelfs als je maar een kwartiertje buiten bent.

Goed topic TS! Hoe meer aandacht hiervoor, hoe beter!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:06

Mijn vader heeft ook een (niet gevaarlijke) vorm van huidkanker. Ik ben dan ook altijd heel erg bezig met niet verbranden. Ben vandaag toevallig in jaren een heel klein beetje rood geworden op de achterkant van mijn armen. Dat is echt voor het eerst in jaren.

Een vraagje: Als je dan eenmaal tóch verband bent, wat kun je dan het beste doen om het zo gezond mogelijk te laten genezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:09

Kaus schreef:
Mijn vader heeft ook een (niet gevaarlijke) vorm van huidkanker. Ik ben dan ook altijd heel erg bezig met niet verbranden. Ben vandaag toevallig in jaren een heel klein beetje rood geworden op de achterkant van mijn armen. Dat is echt voor het eerst in jaren.

Een vraagje: Als je dan eenmaal tóch verband bent, wat kun je dan het beste doen om het zo gezond mogelijk te laten genezen?

Goed koelen, after sun is wel goed :j

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:09

Oei, ik kijk dit filmpje als een kreeft na een dagje strand :oo . Heftig filmpje.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:11

En even een serieuze vraag: Wat nu als je niet verbrand?
Ik ben namelijk nog nooit verbrand, gooi altijd wel een factor 10/15 op.. maar dat is dan toch voor mij voldoende (ben een halve indo dus misschien anders qua huid oid := ?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:15

Celiien schreef:
En even een serieuze vraag: Wat nu als je niet verbrand?
Ik ben namelijk nog nooit verbrand, gooi altijd wel een factor 10/15 op.. maar dat is dan toch voor mij voldoende (ben een halve indo dus misschien anders qua huid oid := ?)

Ook als je je niet verbrand maar een te lichte factor gebruikt loop je risico.

Citaat:
Bruinen
De huid probeert zich zelf ook te beschermen tegen de UV-straling. Dit gebeurt door het aanmaken van pigment dat in de cellen van de opperhuid wordt gelegd. Zo ontstaat een 'parasol' van pigment (melanine) die de cellen in de basis van de opperhuid afschermt tegen de UV-straling. Hierdoor wordt de kans op het onstaan van schade aan het DNA sterk verminderd. Dit proces kennen wij als 'bruinen'.
Mensen die moeilijk pigment aanmaken (zeer blonde mensen of mensen met rood haar) zijn dus nauwelijks in staat die beschermende pigment-paraplu te vormen en hebben dus een veel groter risico op het krijgen van huidkanker dan mensen die wel makkelijk bruin worden, of die van nature al een donkere huid hebben.

Hoeveel UV-straling zit er in zonlicht?
De kracht van het UV is van verschillende factoren afhankelijk:

* jaargetijde: in de zomer is de hoeveelheid zonlicht veel groter dan in de winter, dit heeft te maken met de baan van de aarde om de zon.
* tijdstip van de dag: midden op de dag staat de zon loodrecht boven het aardoppervlak en hoeft maar een relatief korte afstand door de dampkring te worden afgelegd. De hoeveelheid UV-straling is dan het grootst.
* breedtegraad: hoe dichter bij de evenaar, hoe meer UV-straling.
* hoogte: hoog in de bergen is er minder UV uit het licht gefilterd dan op zeeniveau.
* weerkaatsing: wanneer UV wordt weerkaatst zoor sneeuw, water of zand is er sprake van sterke verhoging van UV: de straling komt nu immers uit meerdere richtingen.
* extra filters: bij zware bewolking dringt er maar weinig UV door naar het aardoppervlak.

Bescherming tegen UV-straling
Gezien het risico op huidverbranding, ontwikkeling van huidkanker, en vervroegde veroudering van de huid is het belangrijk om de huid niet te veel bloot te stellen aan UV-straling. Wanneer U toch langere tijd aan de zon wordt blootgesteld (bijvoorbeeld tijdens vakanties) is een goede bescherming noodzakelijk.
Speciaal voor jongere kinderen (tot 16 jaar) is optimale bescherming van belang, omdat bekend is dat zonneschade aan de jonge huid een extra groot risico op huidkanker op latere leeftijd veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:18

Ik kende dit filmpje al... Het is inderdaad goed om te weten
Dat is ook de rede waarom ik nooit onder een zonnebank zou willen.
Ik loop met de paarden vaak buiten en krijg daardoor een goede basis laag, maar mijn benen blijven wit.
Ik smeer me op dagen zoals deze altijd goed in, en ontwijk de zon als dat kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:21

Zonnebrillen
Ook de ogen kunnen door UV-straling worden beschadigd. Draag daarom zonnebrillen met een goed UV-filter.
Koop voor kinderen nooit speelgoedzonnebrillen zonder goed UV-filter. Deze zijn schadelijker dan helemaal geen zonnebril dragen, omdat de iris door het wegvangen van het zichtbare licht extra open gaan staan zodat het UV, dat dwars door de glazen (of het plastic) heen gaat, extra eenvoudig tot in het oog kan doordringen.

Zonnebrandcreme
Zonnebrandcreme is een effectieve manier om de huid te beschermen tegen UV-straling. Elke zonnebrandcreme geeft een bepaalde graad van bescherming. Dit staat altijd op de verpakking vermeldt en wordt de Sun Protection Factor (SPF) genoemd.

Sun Protection Factor (SPF)
De SPF of beschermingsfactor, in het Nederlands meestal kortweg ‘de factor’ genoemd, geeft aan welke mate van bescherming de zonnebrand geeft. Een voorbeeld maakt het beste duidelijk wat de factor betekent:
Iemand met huidtype 2 verbrandt in de middagzon na ongeveer 20 minuten. Wanneer een zonnebrandcreme wordt gebruikt met een SPF van 12 treedt de zonverbranding pas op na 12 x 20 minuten, dus na 4 uur. Deze persoon zal dus met deze zonnebrandcreme na 4 uur verbranden, ook al heeft hij zich goed ingesmeerd.

Kiezen van een zonnebrandcreme
De beschermingsfactor van de zonnebrandcreme moet dus met zorg worden gekozen. Wanneer het gaat om optimale bescherming en verder niets, is een crème met een zeer hoge SPF de beste keus.
Is het doel echter om op een zo veilig mogelijke manier bruin te worden moet een crème met een lagere factor gekozen worden. Wanneer de blootstelling aan de zon slechts kort zal zijn kan een relatief lage SPF gekozen worden, bij langere blootstelling moet weer voor een crème met een hogere SPF gekozen worden.
Omdat de huid van kinderen extra makkelijk beschadigd kan worden door UV-straling moeten kinderen altijd optimaal beschermd worden met een hoge factor.

De onderstaande tabel geeft een indicatie welke crème tenminste voor welke huid gebruikt moet worden:

Huidtype 1
(zeer licht huidtype, verbrandt snel, bruint nooit) factor 30-50
Huidtype 2
(licht huidtype, verbrandt vrij snel, bruint langzaam) factor 20-30
Huidtype 3
(vrij licht huidtype, verbrandt niet snel, wordt makkelijk bruin) factor 20-30
Huidtype 4
(iets getint huidtype, verbrandt (vrijwel) nooit, bruint snel) factor 20
Kinderen tot 16 jaar ongeacht het huidtype factor 30-50 !
Hoeveel moet ik smeren?
Om de bescherming te krijgen die de zonnebrandcrème belooft te geven moet de crème vrij dik op de huid worden aangebracht. Zuinig smeren geeft een veel lagere protectiefactor dan op de verpakking vermeld staat. Precieze richtlijnen over hoeveelheden toe te passen crème zijn niet te geven maar een 'hand vol' voor elke insmeerbeurt van de gehele huid is niet overdreven.

Hoe vaak moet ik smeren?
De kwaliteit van zonnebrandcremes is de laatste jaren sterk verbeterd. Toch slijt de beschermende zonnebrandcrème laag in een aantal uur. Dit wordt versneld door het dragen van kleding, liggen in het zand en zwemmen. De ‘waterproof’ cremes blijven weliswaar beter op de huid zitten na watercontact, maar toch blijft het zaak om de huid regelmatig opnieuw in te smeren. Omdat zonnebrandcreme vaak pas na ca. 30 minuten optimaal werkt is het verstandig de crème steeds tijdig aan te brengen.

Bron: http://www.huidinfo.nl/zon&huid.htm

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:46

Ik ben dus zo'n idioot die zich om het uur insmeert en moedervlekken laat verwijderen. Toch ben ik vorige week op Texel verbrand, door de wind voelde ik de zonkracht niet.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:55

Lieveli: Doet dat zeer moedervlekken verwijderen? Ik heb er ook 1 die ik eigenlijk wel even wil laten weghalen voor de zekerheid. Maar ik ben echt een mietje haha.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:57

Heb je een tatoeage? Tatoeages zijn pijnlijker. Maar ik heb ze tot nu laten wegsnijden wat niet het mooiste is, dus volgende keer ga ik het laten laseren.

Voordat ze worden weggesneden krijg je eerst een verdovingsprik en die prik is best naar, maar hij duurt maar even. En hij is niet op elke plek even gevoelig, op mijn borst en erboven viel het mee, maar onder mijn borst was het echt k*t.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:58

Echt een aangrijpend filmpje, ik moet er niet aan denken dat dat je overkomt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:00

lieveli schreef:
Heb je een tatoeage? Tatoeages zijn pijnlijker. Maar ik heb ze tot nu laten wegsnijden wat niet het mooiste is, dus volgende keer ga ik het laten laseren.

Voordat ze worden weggesneden krijg je eerst een verdovingsprik en die prik is best naar, maar hij duurt maar even. En hij is niet op elke plek even gevoelig, op mijn borst en erboven viel het mee, maar onder mijn borst was het echt k*t.

Nee geen tatoeage.. Maar ik heb hem zeg maar onder mn oksel/tegen de zijkant van mn borst aan zitten..
Misschien toch maar eens laten doen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:56

Ik smeer mij nooit in....echt helemaal nooit..
Ik wordt wel snel bruin, en ben misschien 1 of 2x verbrand in mijn leven.

Is smeren voor iedereen dan zo belangrijk?

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:03

sunshine schreef:

ik ook nooit... en ik ben de hele dag buiten geweest en niet verbrand...
en ik zie nu al duidelijk mijn bikini er in staan :') raar hoe wit dat er uit ziet vergeleken met de rest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:13

Ik las laatst ergens dat insmeren echt een wassen neus is, en dat je, wil het echt beschermd zijn je er een laag van 0.3 cm dik op moet smeren.
Bron heb ik zo 1,2,3 niet, kan ik later wel opzoeken!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:15

Ja dat was op tv, ik hoorde het ook!

BloHal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:24

Heftig filmpje zeg!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:30

Filmpje is heftig en die mooie blonde meid met het zwarte t shirt en blonde paardenstaart is inderdaad een paar weken geleden gestorven. Was ook een ruiter, woonde samen en haar broer had nog een stichting opgericht om geld in te zamelen voor een buitenlandse behandeling. Het mocht niet meer baten, het was te laat. Kennis van mij vertelde me dit een poos geleden, dan is het leven niet fair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:43

sunshine schreef:

Ja ;)

En idd je moet echt dik smeren wil het effect hebben.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:49

Wat een heftig filmpje. Ik hoop dat het mensen wakker schud.

Ik ben 1 keer zo erg verbrand dat als ik er aan terug denk ik weer helemaal naar word. Mijn gezicht is heel erg gevoelig nu voor zon, dankzij het verbranden. Mijn lichaam verbrand nu ook wat sneller dan voorheen. Ik smeer mijn gezicht met factor 30 of 40 en de rest van mijn lichaam met factor 20. Ik smeer ruim 30 min voor dat we naar het strand gaan me helemaal in en dat herhaal ik elk uur tot 1.5 uur. en direct na het zwemmen weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:04

Oeps, en ik ben vakantie nog wel zo ontzettend verbrand dat ik niet meer wist hoe ik moest liggen. Ga me vanaf nu toch maar iets vaker insmeren!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:08

Gelukkig ben ik nog niet op vakantie geweest en amper bruiner dan de winter. Ben andere jaren wel altijd verbrand, dus ga er dit jaar goed op passen.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:21

Goed dat dit gedeeld wordt, je kunt inderdaad nooit genoeg gewaarschuwd worden hiervoor. 2 jaar terug heeft mijn moeder ook een moedervlek laten verwijderen, dat bleek ook een melanoom te zijn. Nog geen week later is ze uitgebreid onderzocht in het ziekenhuis, wonder boven wonder heeft ze geen uitzaaiingen gehad en zijn we er dus net op tijd bij geweest. De angst en onzekerheid die we als gezin hebben gehad gun ik helemaal niemand..

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:41

Het huilende meisje is enkele weken geleden overleden. Een nichtje van een studiegenootje van mij.. ;(