Pijnlijke borsten? Te maken met kanker-gen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:45

DarkShines schreef:
Met jouw voorgeschiedenis hoef je je niet te laten testen om in aanmerking te komen voor controles hoor. Meestal doen ze dit vanaf 25jaar (of met 30jaar bij een lager risico). Ik zou dan wel om een MRI vragen, met een mammografie zien ze op deze leeftijd nog te weinig.

Verder zou ik niet te licht denken over zo'n test. Ongeacht de uitkomst kan er behoorlijk moeilijk gedaan worden over een levensverzekering (en die heb je nodig mocht je ooit een huis willen kopen). Verder heeft jouw keuze ook consequenties voor zusjes/nichtjes.

Ik heb zelf voor deze keuze gestaan maar heb dus gekozen voor controles. Een gen-onderzoek kan altijd nog. De arts (erasmus) heeft trouwens wel aan de hand van mijn familiegeschiedenis een kansbereking gedaan. Weet dus wel met hoeveel % ik kans heb op borstkanker.

Is het niet zo dat je gewoon 50/50 kans heb op deze genmutatie en pas als je die mutatie hebt dat die kansberekening zoals jij aangeeft ook daardwerkelijk klopt?
Ik loop momenteel heel erg met de gedacht om me toch maar te laten testen omdat de kans ook zeer reëel is dat je de mutatie niet hebt. Als je je dan niet laat testen blijf je altijd in een angst leven terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is geweest.

Nu ben ik natuurlijk 10 jaar ouder dan de TS en heb ik sinds begin dit jaar een koophuis, dus voor mij gaan die vliegers niet meer op. Heb wel bewust gewacht tot ik een huis gekocht had en die levensverzekering had

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:57

korbakimmy8 schreef:
kleinvosje schreef:
Een beetje een brutale vraag misschien, ik ken je persoonlijke situatie niet, maar is er een mogelijkheid dat je zwanger bent? Want dan is het heel gebruikelijk dat je gevoelige borsten hebt.

Kans is klein. Heb laatst nog test gedaan.
Wil er binnenkort nog wel een keer eentje doen voor zekerheid.
Maar denk het niet.
Ookal ben ik de laatste tijd ook wel heel snel moe en misselijk maar sta al tijdje droog hahahaha :o

Zou even voor de zekerheid een bloedtest laten doen op zwangerschap want een test is ook niet 100% betrouwbaar..
Hoe dan ook is het vervelend en spookt er vanalles door je hoofd en goed onderzoek naar of zwangerschap-kanker-of wat dan ook...enkel een gedegen onderzoek zal je kunnen vertellen wat er aan de hand is .. Hoe dan ook sterkte..!

Dee_Es

Re: Pijnlijke borsten? Te maken met kanker-gen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:54

@liselot, hoe dat precies zit weet ik niet hoor. Er wordt naar de hele familiegeschiedenis gekeken en aan de hand daarvan kwam die arts met een getal. De gem. Nederlander heeft bv 2% kans op borstkanker. Hebben jouw oma's kanker gehad dan wordt dit bv 10% enz. Dit gaat dus over de kans op kanker en staat los van het gen. Als je het gen hebt zal de kans weer groter word
In jouw geval snap ik goed dat je het overweegt om je te laten testen. TS is nog een stuk jonger.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:28

Pijnlijke borsten duiden meestal niet op kanker, zeker niet op jouw leeftijd. Maar als je onzeker bent zou ik eens naar de huisarts gaan. Ik snap dat je deze vraag op bokt stelt en alle reacties zijn natuurlijk goed bedoelt maar een hoop klopt niet. Erfelijkheid bij kanker is best ingewikkeld en ook een heftig onderwerp, dus kan je beter bij een deskundige terecht voor vragen. De huisarts kan je verwijzen naar de klinisch geneticus. Zo te lezen is jouw moeder er al geweest en is het in jouw familie nog niet zo simpel. Geen mutaties in BRCA 1 en 2 gevonden, maar wel veel borstkanker in de familie begrijp ik. Dat jouw oma het meerdere keren heeft gehad hoeven trouwens zeker geen losstaande borstkankers te zijn, maar het kan ook zijn dat dezelfde steeds weer terug kwam, net zo vervelend natuurlijk, maar erfelijkheidstechnisch wat minder van belang. Het lastige is dat als er geen afwijkingen zijn gevonden in de 2 bekende genen die een rol spelen bij erfelijke borst en eierstokkanker er alsnog sprak kan zijn van erfelijkheid, maar dat daar gewoon nog niet op getest kan worden (want misschien bestaat er wel een BRCA3, maar kennen we die nog niet). Dus zou eenvoudig als sommigen het schetsen is het soms helaas niet. Ik ken uiteraard details niet, dus daarom is het goed om je voor de laten lichten door de geneticus. Die kan je ook adviezen geven wat betreft screening (mammogram en/ of MRI scan, mogelijk vanaf eerdere leeftijd dan het bevolkingsonderzoek, startleeftijd hangt van het risico af). Omdat het best lastige stof is zou ik wel iemand meenemen.