Wat is nou echt een gezond ontbijt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:55

Mijati schreef:
Gewoon lekker twee bruine boterhammen met beleg. Meestal een met jam en een met dun pindakaas.
Dit is echt niet ongezond. Brood is gezond en alle beleg is met mate ook zeker niet ongezond. Pindakaas bevat juist de gezonde vetten, die je echt wel nodig hebt.

Ik ben met Twiggy eens, calorieën alleen vertelt niet alles.

Neem dan wel suikervrije pindakaas. Deze is meestal te vinden bij de biologische winkel. [Let wel op! niet elke biologische pindakaas is suikervrij!]

Ook naar mijn mening goed broodbeleg; Kipfilet, runderrookvlees en kalkoenfilet.
Probeer vleeswaren als salami etc. te vermijden, dit is erg vet vlees.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:57

AdnerB schreef:
kijk eens op calorietabel.nl daar staat een heel overzicht in hoeveel calorieën in wat zit :)

Als ex boulimia/anorexia patient ken ik die calorieën tabellen als geen ander. Ik leef er niet meer naar. Ik eet gewoon gezond en denk dat dat meer voor je lijf doet, dan calorieën tellen. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:59

Ik eet bv veel olijfolie en veel noten, barstensvol calorieën, maar dat zijn wel goede calorieën (en ik eet ook gewoon biologische, volle zuivelproducten). :j

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:00

Inderdaad calorieën tellen vind ik echt een afrader. Evenals elke week op de weegschaal staan. Ik stond zelf maximaal 1 keer in de drie weken op de weegschaal. [Deze is nu kapot, dus nu helemaal niet meer]
Vind het persoonlijk zelf veel belangrijker hoe ik eruit zie en hoe ik in mn vel zit dan zo'n stom getalletje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:02

Sinds ik van mijn eetstoornissen af ben, heb ik geen weegschaal meer en die komt het huis ook niet meer in. Ik heb maatje 36 en voel me rustiger dan ooit over mijn lichaam. Ik geniet weer van eten, voel me ook veel lekkerder door gezond en regelmatig te eten. Daarnaast wat beweging en het zit vanzelf goed.

Mijati

Re: Wat is nou echt een gezond ontbijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:11

ik heb een haat-liefde verhouding met eten. Al sinds ik me kan herinneren. voor mij werkt het dus wel om calorieën te tellen en daarbij op te blijven letten dat het wel de goede zijn.
Ik ben afgelopen jaar 47kilo afgevallen en heb nu mt 38/40, en dat ga ik zo houden. Ik tel dus wel mijn calorietjes, maar kijk daarbij niet heel nauw. Wel zo min mogelijk bewerkte producten. En lekker brood, groente, vleesvervangers of vis.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:16

Twiggy2008 schreef:
Sinds ik van mijn eetstoornissen af ben, heb ik geen weegschaal meer en die komt het huis ook niet meer in. Ik heb maatje 36 en voel me rustiger dan ooit over mijn lichaam. Ik geniet weer van eten, voel me ook veel lekkerder door gezond en regelmatig te eten. Daarnaast wat beweging en het zit vanzelf goed.

Top dat je er zo bovenop gekomen bent zeg! Echt goed van je! *\o/*

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:03

DaniBanani schreef:
moonfish13 schreef:
Tosti bevat minder calorieen dan twee boterhammen met ham en kaas..
Je brandt namelijk een deel weg, dus dat kan nooit meer calorieen bevatten.

Dat is ook niet waar. Tenminste, niet in die mate dat het echt invloed heeft op je total kcal-inname.

Je brandt een deel van de stof weg dus bevat het minder.
Ik zeg niet dat het dus enorme invloed heeft..

Ik heb de vraag eens op tv voorbij zien komen en het klinkt dus logisch.
Overigens eet ik helemaal geen brood in principe, alleen rijstwafels met beleg en smoothies van fruit/groente/noten/zaden etc.
Daarbij ook wel eieren ofzo. Lijkt erg veel maar is wel gezond!
Calorieën tellen vind ik dus ook een no-go, je moet kijken naar hoé je eet niet naar je calorieën.

Kokosvet is vet wat je gebruikt voor je energiehuishouding, en is veel gezonder als bijvoorbeeld olijfolie of zonnebloemolie. Maar ook die hebben weer hun pluspunten uiteraard. Noten bevatten veel calorieën maar wel goede.
Ik heb het een hele poos streng gedaan en ik at meer als ooit tevoren terwijl ik mezelf toch strakker zag worden ondanks dat ik stabiel bleef in gewicht.