Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ibbel schreef:cynthia5 schreef:Dat zeg ik niet, maar je hebt eigenlijk niks anders nodig. Waarom zou een dier anders stoppen met melk drinken na een bepaalde tijd?
Een dier stopt met melkdrinken omdat dieren altijd lactose-intolerant worden na verloop van tijd. Dat is in feite het natuurlijke afspeenproces. Ze verdragen geen melk meer en stoppen dat uiteraard met melk drinken. Daarom moet je volwassen katten of egeltjes in de tuin ook geen melk geven. Daar kunnen ze niet tegen.
. Had altijd in de middag ontzettende krampen, niet leuk meer. Vriendinnetje van me raadde aan om de melk eens te laten staan, maar ik ben niet zo'n soya gek. Ander vriendinnetje liet me amandelmelk van alpro proeven en ik was om. Darmproblemen/buikpijn is helemaal weg!
geerke schreef:cynthia5 schreef:Ik ga mee met ibbel, mijn moeder zegt altijd; er is geen enkel dier dat na afspenen nog melk drinkt,alleen de mens. Het is ons gewoon aangeleerd het te gaan drinken maar we hebben het niet nodig
klopt....melk is goed voor elk...vooral voor de boeren als wij het drinken
zeker! We krijgen wel 30 cent de liter! We lopen bijna binnen...
maar een eker melk, yoghurt of vla inschenken doe ik vrijwel nooit. verootjoo schreef:Dit is natuurlijk een kulargument... En worden ook mensen 80 die een pakje per dag roken, maar dat betekent ook niet dat het gezond voor je is.
Shadow0 schreef:Ik ben gestopt met zuivelproducten. Hoe slecht ze zijn weet ik niet - wel zou ik uitkijken met het 1 op 1 vervangen door soyamelk: soya is een bekende allergeen (meerdere mensen kunnen er niet tegen), het bevat ook stoffen die lijken op menselijke hormonen en dus niet onverdeeld gezond zijn, en de productie is regelmatig milieuonvriendelijk.
Calciumtekort schijnt mee te vallen, aanvullen met magnesium is ook belangrijk en met voldoende groenten schijnt een tekort niet zo heel snel voor te komen.
Overigens mis ik zuivelproducten nog wel: niet zozeer de melk, en toetjes kan ik ook wel missen, maar hoe vervang je het kaaskorstje op een ovenschotel, of de feta in griekse salade, of creme fraiche door je saus?
Voor veel andere dingen zijn soya-, amandel- en rijstevervangers prima alternatieven. Dus je kunt het allicht een tijdje proberen (wel goed doen en helemaal schrappen.)
PS: het is niet altijd alleen de lactose die het probleem is. Ook caseine (eiwit) wordt genoemd.
.... 
Menino schreef:Echt griekse feta is van geiten en schapenmelk ... Daar zit geen lactose in dus en de casëïne-verhouding is ook anders.
Menino schreef:Echt griekse feta is van geiten en schapenmelk ... Daar zit geen lactose in dus en de casëïne-verhouding is ook anders. Nu weet ik weinig over caseïne verderd... Maar als lactose het probleem is, kun je nog wel gewoon feta door de salade doen dus....
vuurneon schreef:Menino schreef:Echt griekse feta is van geiten en schapenmelk ... Daar zit geen lactose in dus en de casëïne-verhouding is ook anders. Nu weet ik weinig over caseïne verderd... Maar als lactose het probleem is, kun je nog wel gewoon feta door de salade doen dus....
Ehm... In feta zit juist heel veel lactose. Lactose = melksuiker. Dus is niet afhankelijk van het diersoort dat het produceert; in paardenmelk komt namelijk net zo goed lactose voor.
Dus melk van een dier? Gegarandeerd lactose.
Slechts bewerking van de melk kan het lactose sterk doen dalen en het zelfs lactose arm maken. (Maar nooit vrij van lactose)