Melk slecht voor je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:24

Ik vond het toch zo raar dat ik altijd puistjes had ja kan je doen wat je wilt hoor als je niet tegen melk kunt.
Melk is ook ontzettend vet omdat het als doel heeft het jonge dier snel te laten groeien, en dat hoeven wij niet meer..
Ach ik vind het nutteloos, zou best af en toe een ijsje willen maar ik wordt er dusdanig beroerd van dat ik het wel laat.
Ik heb er namelijk rustig 5 dagen plezier van, veel pijn en 2 dagen echt van het padje af in mijn hoofd.

Wbt kraanwater dat klopt inderdaad, maar je hebt ook nog exo oestrogenen.
Dat zijn oestrogenen die zich gedragen als lichaamseigen oestrogeen en dat zit onder andere dus in plastic.
Er staat een cijfer op plastic wat de vuilgraad daar in bepaald.
Ik heb een Brita fles met koolstoffilter maar ik twijfel of je daar alles mee weg krijgt eerlijk gezegd.
Maar plastic opwarmen is daar in echt een no go bijvoorbeeld, dan komt er nog veel meer vrij.
Zelfde dus met je plastic bekertje koffie op je werk..
Die exo oestrogenen zitten bijvoorbeeld ook in Soja, reden dat ik geen soja eet.
Oestrogeen kan een oestrogeendominantie veroorzaken wat dus onder andere PMS kan veroorzaken.
Maar ook bijnierklachten, schildklierklachten, progesteron tekort en allerlei andere dingen..
Ik heb daar een tijd progesteron voor gesmeerd, maar helaas kan ik niet meer tegen de creme..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-06-13 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:25

Ibbel schreef:
cynthia5 schreef:
Dat zeg ik niet, maar je hebt eigenlijk niks anders nodig. Waarom zou een dier anders stoppen met melk drinken na een bepaalde tijd?

Een dier stopt met melkdrinken omdat dieren altijd lactose-intolerant worden na verloop van tijd. Dat is in feite het natuurlijke afspeenproces. Ze verdragen geen melk meer en stoppen dat uiteraard met melk drinken. Daarom moet je volwassen katten of egeltjes in de tuin ook geen melk geven. Daar kunnen ze niet tegen.

Maar er bestaat wel kattenmelk, mijn kat lust dat. Is dat niet goed om te geven dan?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:27

Of het wat doet voor je huid? Geen idee..

Wel voor mn darmen :j. Had altijd in de middag ontzettende krampen, niet leuk meer. Vriendinnetje van me raadde aan om de melk eens te laten staan, maar ik ben niet zo'n soya gek. Ander vriendinnetje liet me amandelmelk van alpro proeven en ik was om. Darmproblemen/buikpijn is helemaal weg!
Voor mij geen melk meer :n

Betreft mn huid merk ik weinig verschil. Heb in periodes last van pukkeltjes, met name bij de hormonale veranderingen.
Dat is nog steeds zo.

Anoli

Re: Melk slecht voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:29

Ik ben door puur toeval een week of 3/4 geen melk gaan drinken en sindsdien zijn mn puistjes weg.
Toen ben ik weer begonnen met melk drinken en hopla daar kwamen de puistjes weer.
Nu sinds 1,5 week weer melkvrij en de puistjes trekken alweer weg...

Dus of het nou werkt of niet, maakt mij niets uit. Ik drink voortaan geen melk meer.

En voor calcium zijn heel veel andere bronnen hoor :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:31

Lasca_1987 schreef:
Maar er bestaat wel kattenmelk, mijn kat lust dat. Is dat niet goed om te geven dan?

Daar zit geen lactose in, dus dat is prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:32

Ibbel schreef:
Lasca_1987 schreef:

Ok gelukkig :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:36

Ik ben gestopt met zuivelproducten. Hoe slecht ze zijn weet ik niet - wel zou ik uitkijken met het 1 op 1 vervangen door soyamelk: soya is een bekende allergeen (meerdere mensen kunnen er niet tegen), het bevat ook stoffen die lijken op menselijke hormonen en dus niet onverdeeld gezond zijn, en de productie is regelmatig milieuonvriendelijk.

Calciumtekort schijnt mee te vallen, aanvullen met magnesium is ook belangrijk en met voldoende groenten schijnt een tekort niet zo heel snel voor te komen.

Overigens mis ik zuivelproducten nog wel: niet zozeer de melk, en toetjes kan ik ook wel missen, maar hoe vervang je het kaaskorstje op een ovenschotel, of de feta in griekse salade, of creme fraiche door je saus?

Voor veel andere dingen zijn soya-, amandel- en rijstevervangers prima alternatieven. Dus je kunt het allicht een tijdje proberen (wel goed doen en helemaal schrappen.)

PS: het is niet altijd alleen de lactose die het probleem is. Ook caseine (eiwit) wordt genoemd.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:38

geerke schreef:
cynthia5 schreef:
Ik ga mee met ibbel, mijn moeder zegt altijd; er is geen enkel dier dat na afspenen nog melk drinkt,alleen de mens. Het is ons gewoon aangeleerd het te gaan drinken maar we hebben het niet nodig

klopt....melk is goed voor elk...vooral voor de boeren als wij het drinken ;)

:j zeker! We krijgen wel 30 cent de liter! We lopen bijna binnen... :roll:

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:45

Anyway, volgens mij is nog steeds niet wetenschappelijk bewezen dat melk goed of slecht voor je is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:54

Wetenschappelijk kun je bewijzen voor beide kanten vinden, zoals bij zoveel voedingsdingen.
Gevoelsmatig is het natuurlijk vreemd, melk drinken. Moedermelk van een ander dier. In de rest van de wereld gebeurt het ook nauwelijks. Hier in europa zijn we echter rijk geworden van alle koeienboeren, de hele economie zou (nog verder) instorten als we besluiten geen melk meer te drinken.

Wat wijsheid is weet niemand, wetenschappeli gezien. Je kan het eens een periode schrappen en kijken wat het doet voor je. Als het niets doet kan je daarna beslissen of je het terughaalt.

Zelf drink ik niet tot nauwelijks melk, maar wel kaas en een cappuccino sla ik ook niet af :) maar een eker melk, yoghurt of vla inschenken doe ik vrijwel nooit.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:50

verootjoo schreef:
Dit is natuurlijk een kulargument... En worden ook mensen 80 die een pakje per dag roken, maar dat betekent ook niet dat het gezond voor je is.

nou wat ik volgens vele gehoord heb, kan het ook je botten zwak maken enz,....
dan durf ik idd dat met dit argument aan te gaan, want ik heb een geschiedenis levend op praktisch melk en heb nog nooit in mijn leven een botje gebroken

van roken is al jarenlang bekend dat het slecht is, maar wij drinken al jaaaaaarenlang melk volgens de schijf van vijf
en nou ineens is het slecht en een ware "melk is slecht hype" aan het worden

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:51

Ibbel schreef:
Lasca_1987 schreef:

er is ook lactose vrije melk te koop.....best lekker :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:54

Melk is zeer overschat, net als vlees. Helaas staan veel mensen daar (nog) niet bij stil omdat er veel promotie voor is gemaakt in het verleden, en ook nu nog (melk de witte motor, schijf van 5, dat soort campagnes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:55

Shadow0 schreef:
Ik ben gestopt met zuivelproducten. Hoe slecht ze zijn weet ik niet - wel zou ik uitkijken met het 1 op 1 vervangen door soyamelk: soya is een bekende allergeen (meerdere mensen kunnen er niet tegen), het bevat ook stoffen die lijken op menselijke hormonen en dus niet onverdeeld gezond zijn, en de productie is regelmatig milieuonvriendelijk.

Calciumtekort schijnt mee te vallen, aanvullen met magnesium is ook belangrijk en met voldoende groenten schijnt een tekort niet zo heel snel voor te komen.

Overigens mis ik zuivelproducten nog wel: niet zozeer de melk, en toetjes kan ik ook wel missen, maar hoe vervang je het kaaskorstje op een ovenschotel, of de feta in griekse salade, of creme fraiche door je saus?

Voor veel andere dingen zijn soya-, amandel- en rijstevervangers prima alternatieven. Dus je kunt het allicht een tijdje proberen (wel goed doen en helemaal schrappen.)

PS: het is niet altijd alleen de lactose die het probleem is. Ook caseine (eiwit) wordt genoemd.

Echt griekse feta is van geiten en schapenmelk ... Daar zit geen lactose in dus en de casëïne-verhouding is ook anders. Nu weet ik weinig over caseïne verderd... Maar als lactose het probleem is, kun je nog wel gewoon feta door de salade doen dus :P ....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:58

Bij mij zou het gaan om Caseïne maar ik bleek dus ook niet tegen lactose en melkeiwit te kunnen.
Ik lijk niet te reageren op melkvet of in ieder geval niet heftig merkbaar.
In lactosevrije melk zit wel melkeiwit dus ik schiet er niet echt wat mee op.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:59

Ik kan heel erg slecht tegen melk. Yoghurt, kaas enz. gaat wel.
Als ik een beker melk drink, krijg ik geheid diarree en voel ik mij de hele dag misselijk.
Dit heb ik ook bij ijs, maar dat vind ik zo lekker dat ik het er wel eens voor over heb :P
Ik drink al zeker 10 jaar geen melk meer en ik voel me daar stukken beter door.
Melk is me daardoor enorm gaan tegenstaan, maar dit kan echt aan mij en mijn lichaam liggen natuurlijk.
Dat het echt slecht is heb ik nog nooit echt wetenschappelijk bewijs van gezien.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:03

Ik geloof wel dat het verhaal dat melk slecht voor je zou zijn enorm gehyped wordt op dit moment. Maar ergens zal er waarschijnlijk wel een kern van waarheid inzitten.

Mensen roepen hier dat je makkelijk andere bronnen voor Calcium kan gebruiken. Waar zit dan zoveel calcium in dat het je melk consumptie kan vervangen? Ik vul regelmatig de voedselmeter in en kom NOOIT aan voldoende calcium, terwijl ik best gezond eet met groente en fruit etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:08

Menino schreef:
Echt griekse feta is van geiten en schapenmelk ... Daar zit geen lactose in dus en de casëïne-verhouding is ook anders.

Het gaat inderdaad niet alleen over de lactose, schapen- en geitenmelk werd in mijn geval ook afgeraden. Ik heb ongetwijfeld het combipakket :)
Maar misschien dat ik daar nog maar eens verder in moet gaan duiken, want ik mis het best.

Def: er is ook lekker sorbet- en soyaijs!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:14

Menino schreef:
Echt griekse feta is van geiten en schapenmelk ... Daar zit geen lactose in dus en de casëïne-verhouding is ook anders. Nu weet ik weinig over caseïne verderd... Maar als lactose het probleem is, kun je nog wel gewoon feta door de salade doen dus :P ....

Ehm... In feta zit juist heel veel lactose. Lactose = melksuiker. Dus is niet afhankelijk van het diersoort dat het produceert; in paardenmelk komt namelijk net zo goed lactose voor.
Dus melk van een dier? Gegarandeerd lactose.

Slechts bewerking van de melk kan het lactose sterk doen dalen en het zelfs lactose arm maken. (Maar nooit vrij van lactose)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:25

vuurneon schreef:
Menino schreef:

Ehm... In feta zit juist heel veel lactose. Lactose = melksuiker. Dus is niet afhankelijk van het diersoort dat het produceert; in paardenmelk komt namelijk net zo goed lactose voor.
Dus melk van een dier? Gegarandeerd lactose.

Slechts bewerking van de melk kan het lactose sterk doen dalen en het zelfs lactose arm maken. (Maar nooit vrij van lactose)

ooh shoot. Je hebt gelijk...

De meeste mensen die ik ken die geen koemelk mogen kunnen wel geitenmelk en kaas eten. Ik heb zelf een poos buikklachten gehad door geitenkaas... En toen kwam ik er na wat research achter dat (echte) geitenkaas-allergie zeer zeer zeldzaam is . Ik dacht dat dat met lactose te maken had. Geen idee hoe ik daarbij dan kom, maar ik zeg wel niets meer voordat ik mensen verkeerde gezondheidsadviezen geef enzo :x :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:26

Koemelk allergie is dat inderdaad :j dan kun je wel prima geitenkaas verdragen.

Je hebt dan ook nog een melkeiwit allergie.

T is toch wat met die melk :D

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:31

Ik denk dat koemelk zeker niet gezond is voor mensen.
Het calciumargument wordt steeds vaker onderuit gehaald, omdat de mens de calcium uit koemelk simpelweg amper blijkt te kunnen opnemen, onder andere omdat het zo bewerkt is voordat het in de supermarkt terecht komt. Ook is het zoals vaker aangehaald natuurlijk erg onlogisch om babyvoeding van een totaal ander dier, dat ook nog eens meerdere magen heeft, te drinken.

Zelf drink ik wel eens melk, en gebruik ik ook andere zuivel, omdat ik het gewoon erg lekker en makkelijk vind, maar altijd met mate en niet met de overtuiging dat het erg goed voor me is. Ik denk dat het voor de meeste mensen op deze manier niet heel veel kwaad kan, ook al maakt dat het nog niet gezond.

En er zijn zat mensen die er simpelweg echt erg slecht tegen kunnen. Een vriendin van mij heeft ook jarenlang erge huidproblemen gehad en is erg geholpen met een melkvrij dieet. Dus ts, het kan zeker helpen, dus ik zou zeggen probeer het een periode. Ik denk dat er veel meer mensen reacties hebben op zuivel, zonder zelf te beseffen dat het daar vandaan komt.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:40

Maar wat ik weer gehoord heb, voor mensen die veel in afval werken ( en dus ongezonde omgevingen) dat melk juist een zuiverende werking heeft om schadelijke stoffen ui het lichaam te filteren, dus voor sommige mensen wel " gezond" is

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:43

Ik ben zelf boerin en melk 200 koeien daags.

Bomvol hormonen , wat een dikke onzin! Wij mogen de koeien nauwelijks nog wat spuiten en laat staan dat we dat doen. Het is helemaal niet goed voor onze koeien ook. Melk wordt trouwens zoveel gefilterd daarna in de fabriek dat er niks over blijft. Er zit meer rommel op je groentes en fruit van het spuiten dan in de melk.

Mensen worden er al jaren oud mee en nu zou het slecht zijn?

Dora88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:52

Je kent je lichaam het beste, dus probeer het uit!

Ondanks dat ik van een melkveebedrijf kom, weet ik ook dat je verstandig moet omgaan met zuivel en vlees.