Bloeddonor en bloed geven. Maar ......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:24

Miriam91 schreef:
Annemiek80 schreef:
@Miriam91, plasmadonatie is niet voor iedereen weggelegd weet ik uit eigen ervaring, mijn bloedvaten zijn bijv niet al te groot en er wordt een andere (grotere?) naald gebruikt bij plasmadonatie, bij mij mislukte dit dus

Ze gebruiken geen grotere naald, maar de naald zit er 3 kwartier in terwijl dit bij volbloed donatie maar ongeveer 5 minuten is. Dit kan niet bij iedereen. Daarnaast kan ook niet iedereen 3 kwartier stilliggen ;) dus is het niet voor iedereen weggelegd. Maar als volbloed donatie niet gaat door een te lage ijzerwaarde kan plasmadonatie een oplossing zijn.

De naald is wel degelijk breder dan de naalden die gebruikt worden voor normale bloeddonatie.

Kaygee

Re: Bloeddonor en bloed geven. Maar ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:39

Mag ik als verpleegkundige even laten weten hoe blij wij en onze patiënten zijn met jullie als bloeddonor? Ik werk op een operatie afdeling waar patiënten regelmatig zakjes bloed krijgen. Mensen knappen er zo enorm van op en in het ergste geval redt het levens! Dus maak je alsjeblieft niet druk om het geld wat sanquin er voor krijgt en wat vast goed terecht komt, maar denk aan de goede daad die je hebt verricht! Want zonder jullie is de prognose van bepaalde patiënten niet bepaald rooskleurig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:35

Ik blijf ook gewoon bloed geven, en ik had mij niet eens ingelezen in de kosten. Ik ging er zelf al niet van uit dat het bloed vrijblijvend naar de ziekenhuizen zou gaan.

Ik hoop ook echt dat mensen bloed blijven geven, ik kreeg te horen dat ze met mij ontzettend blij zijn omdat er kennelijk erg weinig mensen met O negatief bloed geven.. :) (en een O negatiever mag ook echt alleen maar dat bloed krijgen, wel aan iedereen geven :+ )

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:39

Ik twijfelde al... Dus dat scheelt ook ;) En dan maakt het net iets meer uit...

Aan de ene kant, het is gewoon een goed doel en eigenlijk moet ik wel van mezelf iets doen voor een goed doel, maar zat sowieso al te twijfelen om toch iets anders te gaan doen of het nog 1x te proberen met meer voorzorgmaatregelen... Dus mjah... Voor mij is het wel even van belang.

Mocht het gewoon zijn dat het allemaal goed te verklaren/verantwoorden is, dan ga ik gewoon nog een keer en kijk ik hoe het dan gaat. Maar mijn eigen gezondheid gaat natuurlijk voor ;) (Lijkt me ook logisch)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:43

Lianne86 schreef:
Ik twijfelde al... Dus dat scheelt ook ;) En dan maakt het net iets meer uit...

Aan de ene kant, het is gewoon een goed doel en eigenlijk moet ik wel van mezelf iets doen voor een goed doel, maar zat sowieso al te twijfelen om toch iets anders te gaan doen of het nog 1x te proberen met meer voorzorgmaatregelen... Dus mjah... Voor mij is het wel even van belang.

Mocht het gewoon zijn dat het allemaal goed te verklaren/verantwoorden is, dan ga ik gewoon nog een keer en kijk ik hoe het dan gaat. Maar mijn eigen gezondheid gaat natuurlijk voor ;) (Lijkt me ook logisch)

Je zit steeds voor jezelf goed te praten waarom je geen bloed zou willen geven. Why is that?

Dora88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:11

Precies. Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt, niet meer doen. Stop met excuses zoeken.

Ik ga over 1.5 week plasma doneren, na enkele jaren bloed te hebben gegeven. Vind het kleine moeite om te doen en ik krijg altijd een indicatie of ik gezond ben ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:15

Niemand neemt je kwalijk wanneer je geen bloed geeft, er zijn zat mensen die het niet doen en die verontschuldigen zich daar ook niet voor.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:23

Ik hoop aan de ene kant gewoon te lezen dat het wel meevalt ;) want dit is gewoon een goed doel waar je direct kunt helpen. Want aan de ene kant wil ik het blijven doen, maar wel met een goed gevoel of anders niet.

Maar als het overkomt dat ik het niet wil doen... ik doe het juist liever wel... Maar ik moet het echt voor mezelf kunnen rechtvaardigen... Kan moeilijk zeggen als doel x aan de deur komt "Nee, ik geloof niet dat...." en ondertussen wel op een stoel gaan liggen om bloed te geven ;)

Tegen dat niet meer fit zijn, is wat te doen, extra pillen, extra goed op voeding letten... En zo zijn er wel meer dingen. Dus dat wil ik nog wel een keer proberen, met wat meer "opletten". Maar het is zo krom: je weet dat je direct iets goed doet, maar ik wil absoluut niets hypocriets doen...

Dus zoals gezegd ga ik vanavond er even naar kijken... Wat ik tot nu toe heb gelezen, valt het nog wel mee over dat "directie spekken" ;) Maar als je leest van "2,5 ton", 850 voor een pakje bloed (wat dus niet klopt) en dan nog het deel over de reserves die ze hebben opgebouwd wat maar blijft opbouwen... Dan krijg ik er een dubbel gevoel bij..

Vooral als je kijkt naar reclames met "er is (g)een oplossing tegen willekeurige ziekte" en dat dan de "g" is weggestopt onder euromuntjes... Dan hoop ik ook even iets te lezen dat ze een bepaalde buffer willen en daarna de rest in onderzoek gaan stoppen etc. :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:24

Dora88 schreef:
Precies. Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt, niet meer doen. Stop met excuses zoeken.

Ik ga over 1.5 week plasma doneren, na enkele jaren bloed te hebben gegeven. Vind het kleine moeite om te doen en ik krijg altijd een indicatie of ik gezond ben ;).

Dat is inderdaad een fijne bijkomstigheid, die vier-jaarlijkse bloedcheck :).

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:26

Ja, maar dan wel met het verschil dat je wel daadwerkelijk iets geeft wat op een goede plek terecht komt. Bij geld kan je jezelf dat afvragen. Bij bloed weet je in ieder geval zeker dat je er mensen blij mee maakt en er soms zelfs levens mee redt.

Als ik naar mezelf kijk, is het zelfs maar de vraag of ik dit had kunnen typen, als ik geen bloedtransfusie had gehad.

Het is logisch dat dit bloed geld kost. Het moet immers ook bewerkt worden etc. Als een ziekenhuis dat zelf zou doen, hoeven ze het bloed niet te 'kopen', maar zijn ze ook deze kosten kwijt. Ik moest bijvoorbeeld altijd bestraald bloed hebben, omdat ik daarna een autologe stamceltransplantatie moest ondergaan. Dat komt echt niet vanzelf uit iemand rollen, daar zijn mensen nauwkeurig mee bezig..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:31

De kosten moeten eruit worden gehaald, mee eens.... Een reserve opbouwen: ook mee eens... Vooral als het zo is dat de overheid beslist dat het volgend jaar bijvoorbeeld ook 100 euro minder kan zijn, dan is dat van belang. Dus in zo verre, ben ik er nog steeds positief over...

Tot nu toe eigenlijk nog niet echt iets gezien waarvan ik denk "Ik moet er echt mee stoppen, dit kan niet". Wel een paar vragen die ook door mensen hier al zijn gesteld... Maar niet in zoverre van belang dat ik zeg "ik ga er echt mee stoppen".

Het voordeel hiervan is dat het zo ontzettend direct is... Wel wil ik nog even een afspraak maken met een dokter of iets dergelijks om te kijken hoe ik de dagen erna het beste kan opvangen :)

Ik ben alleen een beetje panisch voor goede doelen waarvan vooral een directeur vooral profiteert... Te veel gedaan voor een stichting wat uiteindelijk vooral in het huis van de directeur kwam te zitten, en naar het "goede doel" ging denk ik nog geen 10% ;) Dus mjah..... Dat is ook de reden dat ik meteen denk "HELP".

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:35

Maar in dit geval weet je dus wel zeker dat het bloed dat je geeft bij de patiënt terecht komt, en ja, een percentage op een zak bloed zal aan geld zeker bij de directeur komen, maar he, die beste man of vrouw moet ook leven.

Het is wat ievie zegt, bloed komt zeker weten op een goede plek terecht, met geld moet je je dat nog maar afvragen :).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:39

Daarom vond ik dit dus ook het meest ideale doel :) En ja, natuurlijk mag de directie een bepaald deel hebben... Maar als dat 75% is... ;) Ander verhaal... (heb snel even zitten kijken, en dat is ook zeker niet het geval!)

Iemand nog meer tips voor "snel weer bloed op pijl"? Want dat is het enige waarmee ik dan nog zit..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:45

Dat is er niet :). Er staat een bepaalde tijd voor om het peil weer normaal te krijgen, plasma en plaatjes zijn binnen enkele dagen aangevuld, bloedcellen na enkele weken en het ijzergehalte na ongeveer 2 maanden :).

Wellicht helpt het om tot 12 uur na de afname geen zware inspanningen te leveren (dus sporten). Of anders enkel bloedplasma geven, dat is samen met de bloedplaatjes het snelste weer aangevuld :).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:59

Lianne86 schreef:
Het voordeel hiervan is dat het zo ontzettend direct is... Wel wil ik nog even een afspraak maken met een dokter of iets dergelijks om te kijken hoe ik de dagen erna het beste kan opvangen :)

Goed en gezond eten van tevoren en de dagen erna, geef jezelf even de tijd om te herstellen dus even niet sporten of andere energievretende activiteiten, Drink voldoende ervoor en erna en verhoog je zout/mineralen intake wat, ik denk dat je dan al een heel eind komt.

Onderhand heb ik me even wat dieper ingelezen (yup het interesseert me :P), en financiële jaarverlag van 2011 en een engelstalig artikel over research van Sanquin gelezen.
Wat me opvalt is dat er geen duidelijke scheiding is tussen de publieke functie van Sanquin, de bloedvoorziening en alles wat daarmee samenhangt voor de Nederlandse samenleving, en de commerciële tak, de productie van medicijnen uit gedoneerd plasma, die ook internationaal verkocht worden.
Bij het laatste wordt het naar mijn idee meer een bedrijf (met winstoogmerk??), de research wat hiervoor nodig is wordt dat vanuit het publieke deel of het commerciële deel betaald? Een deel van de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van de medicijnen (het plasma dus) wordt gedoneerd, maar het eindproduct wordt wel commercieel verkocht.

Zijn gewoon vragen die bij me opkomen als ik me er wat meer in verdiep...
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik absoluut niet tegen onderzoek in deze sector ben, en er mag wat mij betreft ook gewoon geld mee verdiend worden mits dat weer terugstroomt in onderzoek naar... en helaas kan ik het laatste niet (voldoende) terugvinden mbt toekomstplannen hierop (wel dat ze gaan investeren in vastgoed, een nieuw centrum in Adam voor plasma products and research division, wat vlgs mij dus is voor de productie van oa medicijnen).
Meer transparantie en een duidelijkere scheiding tussen publieke en commerciële activiteiten zou ik 'fijner' vinden.

Dit staat wat mij betreft los van de vraag of donors wel of niet nodig zijn, of je wel of niet moet doneren omdat het (minder) transparant is etc.
Bloeddonoren zijn altijd nodig, kunnen levensreddend zijn en maken onderzoek mogelijk, genoeg reden om wel te doneren wat mij betreft.
helaas kan ik dit dus zelf niet meer door medische problemen, wel sta ik geregistreerd in het stamcel register

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:42

Voor mij absoluut geen reden om er zelfs maar over na te denken om te stoppen met doneren.
Vind het meer dan logisch dat ze geld vragen voor bloed gezien de onderzoekskosten en de kosten die voortkomen uit het hele proces!

Elke keer als je bloed geeft wordt je gecontroleerd op bloeddruk/hb en je bloed wordt weer getest. Alleen maar voordelen en daarvoor wil ik graag donor zijn.
Ik heb er totaal -geen- last van gelukkig dus reageer zo vaak mogelijk op een uitnodiging. :)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:08

Annemiek80: Ik heb begrepen dat het idee van die commerciële kant van Sanquin is, dat het geld oplevert voor het hele bedrijf. Dit kan weer in apparatuur, onderzoek en medewerkers gestoken worden. En hoe meer Sanquin verdient met medicatie, hoe goedkoper een zakje bloed wordt voor de ziekenhuizen.
Maar zoals eerder vernoemd hebben ze een érg grote back-up voor mocht het mis gaan binnen het bedrijf. Dat lijkt me niet nodig in die mate en ik zou ook graag zien dat het weer geïnvesteerd wordt, in het bedrijf uiteraard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:17

Sanquin heeft ook meerdere mobiele teams natuurlij, en als je ziet wat die meesjouwen aan bedden / computers etc. dat mag ook wel elke paar jaar vervangen worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:30

Kaygee schreef:
Mag ik als verpleegkundige even laten weten hoe blij wij en onze patiënten zijn met jullie als bloeddonor? Ik werk op een operatie afdeling waar patiënten regelmatig zakjes bloed krijgen. Mensen knappen er zo enorm van op en in het ergste geval redt het levens! Dus maak je alsjeblieft niet druk om het geld wat sanquin er voor krijgt en wat vast goed terecht komt, maar denk aan de goede daad die je hebt verricht! Want zonder jullie is de prognose van bepaalde patiënten niet bepaald rooskleurig!

Door dit bericht heb ik mij net aangemeld. Ik wou het al langer, maar ik vergat het telkens. Mijn opa heeft in de weken voor zijn overlijden ook meerdere zakjes bloed gekregen. Ook ben ik orgaandonor.

Ben alleen bang dat ik niet door de keuring heen kom. Omdat ik Castle man disease heb. En b12 te kort.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:43

salaris van 2011
Sanquin (Stichting Sanquin Bloedvoorziening)
T.J.F. Buunen (voorzitter Raad van Bestuur)
€ 297.000
H.J.C. de Wit (vicevoorzitter Raad van Bestuur)
€ 260.000
R.A.W. van Lier (lid Raad van Bestuur)
€ 217.000
Totaal
€ 774.000

mwoah, non-profit?? :roll: :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:49

Kaygee schreef:

Kijk zulke berichten vind ik fijn. En is ook precies de reden waarom ik bloed geef. Het zal me een zorg wezen of sanquin nu break even draait of stinkend rijk wordt. Mijn bloed en het bloed van al die andere geweldige bloeddonoren kan levens reden. Daar gaat het mij om. :j

Als mensen zich bedonderd voelen door dit soort verhalen, dan geven ze toch geen bloed? Dat is hun goed recht. :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:07

Amalarab schreef:
salaris van 2011
€ 297.000
€ 260.000
€ 217.000
Totaal
€ 774.000

Ik heb het voor de gein even zitten vergelijken met andere "zorg-instellingen" ;) en dan valt mee hoor.

Maar omdat ik dit dus ook had gelezen, dacht ik ook even "damn, waarvoor doe ik het?". Ga het maar eens vergelijken met instellingen, kijk eens waaruit de vergoeding bestaat. Als je kijkt wat jezelf bruto kost, dan is dat ook heel wat meer dan je zelf verdient ;)

Maar dat was ook mijn eerste reactie hoor dat ik zoiets had van "Is dat niet heel veel?" Terwijl we in het bedrijfsleven dit heel normaal vinden :') Maar dat is puur het "non-profit" (nouja.. Not-for-profit, want het is ook niet zo dat ze geen winst mogen maken ;) dus non-profit is een verkeerde naam...)

Ik ga iig op mijn eten letten daarvoor/daarna en wat rustiger aan doen.... (Had die nacht niet goed geslapen, stress omdat we een uitslag zouden krijgen in het ziekenhuis en het toch die dag gepland "want dan zijn we er toch" :') Dus was niet ideaal!) Hopelijk gaat poging 2 beter :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:40

Amalarab schreef:
salaris van 2011
€ 297.000
€ 260.000
€ 217.000
Totaal
€ 774.000

Sinds wanneer is het loon winst voor een bedrijf of organisatie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:30

Dat zijn medisch directeuren. Je kan ze wel minder gaan betalen maar dan zullen ze waarschijnlijk een andere baan zoeken :Y)

Je moet ook als non-profit wel een beetje in verhouding blijven met de directeurs salarissen.
Die gaan daar anders heus niet werken.
Zo werkt dat nou eenmaal.