Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
). Dit is iets wat ik erover gevonden heb zo even snel:Citaat:Al bij al is er maar relatief weinig onderzoek gevoerd naar de impact van knokkels kraken. De best gekende studie is die van de Californische dokter Donald Unger die meer dan 60 jaar lang zijn linkerhand twee keer per dag kraakte, terwijl hij zijn rechtse knokkels ongekraakt liet. Zijn conclusie? "Ik kijk naar al mijn vingers en er is geen spoor van artrose in geen van beide handen." In 2009 ging hij nog lopen met de Ig Nobelprijs, de befaamde parodie-award.
De meest recente studie werd vorig jaar gepubliceerd. Daarbij werd niet alleen gekeken of mensen al dan niet mijn hun knokkels kraken, maar ook hoe vaak ze dat doen. Je zou denken dat elk kwartier je vingers kraken een heel ander effect zou hebben dan dat één keer per dag te doen, maar niets is minder waar. Er was bovendien ook geen aantoonbaar verschil op vlak van artrose met mensen die helemaal nooit aan knokkelgekraak doen.
stelletje engerds haha
LS_ schreef:Het doet zo'n pijn soms en als ik dan kraak gaat die spanning en de pijn weg.
Peelie schreef:Kraakbeen kan maar tot op zekere hoogte 'herstellen'. Het zal NOOIT meer het zelfde zijn...
Janneke2 schreef:Perfect kraakbeen krijg ik waarschijnlijk ook niet meer terug op mijn 52ste. Aangezien men 25 jaar terug, toen de artrose begon, niet de moeite nam foto's te maken, is er weinig hard bewijs.
Lidewijke schreef:Foto's maken heeft ook niet zo veel zin.. Heel veel mensen die geen last hebben van hun gewrichten met wél duidelijke artrose op de foto, en omgekeerd net zo goed.
, of ik ben steeds aan het wisselen :p