Een keizersnee op bestelling?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:08

Ik denk dat je véél meer spijt gaat hebben als je na je bevalling de eerste week of zelfs weken niet eens zelf fatsoenlijk voor je baby kan zorgen omdat je moet herstellen dan al die angst voor je bevalling :) . En idd om een pnd te vermijden moet je het zéker niet doen, je vergroot de kans alleen maar!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:09

Raponsje schreef:
Tabaluga12 schreef:
Mag ik vragen waar je zo bang voor bent?

Het feit dat er een kind uit mijn onderkant moet. Allerlei doom scenario's.

Het gaat niet passen, ik scheur tot aan mijn schouderbladen uit, ik heb de kracht niet meer om te persen en breng mijn kind in gevaar, mijn kind gaat dood omdat ik te bang ben om te persen of het niet aan kan, kind moet gehaald worden met een vacuümpomp, uiteindelijk toch een keizersnede moeten, het kind krijgt allerlei aandoening omdat ik het niet goed doe. Allerlei mensen die aan me moeten zitten, mensen die me willen coachen terwijl ik op dat moment liever voor een trein spring, bemoeials, uren lang wachten op het pers moment waardoor de spanning enorm op loopt en ik een paniekaanval krijg. De grootste angst is depressie na de zwangerschap, dat ik zo bang, gestrest en kwaad ben dat ik de baby daar misschien de schuld van geef.

De pijn is juist waar ik helemaal niet bang voor ben. Ik kijk er niet naar uit, maar bang ben ik er niet voor.

Wat vervelend dat je zo bang bent! :(:)

Laten we er even vanuit gaan dat je op een natuurlijke manier zal bevallen, is er dan een mogelijkheid dat je vantevoren met je vriend bespreekt wat/hoe je het allemaal wil. Dan heeft hij ook gelijk een functie tijdens de bevalling.

Hij bewaakt dat er geen bemoeiallen aan je bed komen, bewaakt de wensen die je vantevoren hebt uitgesproken etc. Zorgt dat alles organisatorisch op rolletjes loopt vanaf het moment dat jouw vliezen breken totdat het kindje in je armen ligt. Dat kan al een hoop angst en stress bij jou wegnemen.

Verder is het misschien nuttig om op internet te zoeken naar succesvolle bevallingsverhalen, geen doomscenarios. Lees je in over de tientallen manieren waarop je kunt bevallen op een positieve manier en visualiseer je een manier waarop het jou het meest 'prettig' lijkt. Hoe meer je dat beeld visualiseert, hoe meer je er ook in gaat geloven. Ik heb geen kids, dus geen ervaring, maar ik vind het allemaal erg interessant dus ik lees weleens wat. Een waterbevalling thuis zou me bijvoorbeeld ideaal lijken. Geen stress, lekker in je eigen omgeving, vriendlief die alles regelt, dat lijkt me wel wat.

Verder lees ik bij jou vooral veel faalangst. Je bent zo bang het niet goed te doen voor je kindje. Misschien kun je wel wat met die faalangst doen zonder het in bevallingssferen te brengen. Heb je vaker last van faalangst?

En als laatste, ik weet dat je het kunt, niet omdat miljoenen vrouwen voor jou het ook hebben gekund, maar omdat jij op bokt opvalt als een super sterke persoonlijkheid die ook nog eens in enorm goede conditie verkeerd. Dus het gaat je hoe dan ook lukken. :D

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:09

TS ik kan me jou angst wel voorstellen.
Het is zo dat artsen jou geen ks mogen weigeren maar veel artsen zullen dit doen omdat het zoveel risico met zich mee brengt voor moeder en kind.
Maar als je zo tegen je bevalling op ziet dan is het goed mogelijk dat je ontsluiting niet eens goed opgang komt en dan krijg je toch een ks.
Maar ik zou zeker dit bespreekbaar maken met je gyn of verloskundige. Zij kunnen je misschien nog wat tips geven of je helpen voor een oplossing.
Hopelijk gaat het zoals jij zou willen of het nou door middel van een ks is of natuurlijk.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:15

In de zwangerschapscursus die mijn vriend en ik hebben gevolgt hadden van de 6 stellen, 3 een ks en die waren hier niet blij mee. De herstel duurde enorm lang en na een half jaar hadden ze nog steeds klachten.
Ik zag erg op tegen de bevalling door verhalen om me heen maar mijn kindje is met 2 uur en 45 minuten geboren na wekenlang echte weeen met ontsluiting en verweekte bmm te hebben gehad. Op het moment van bevallen sta je niet meer stil bij angst of uitscheuren, alleen dat je wilt dat je kindje geboren wordt en je hem/haar kunt vast houden.
Ik denk dat je gedachten met je op de loop gaan en je meer moet gaan voelen, weet niet of zwangerschapshaptonomie wat voor je is?
Zelf zou ik niet voor een ks willen gaan, puur voor de herstel na de bevalling.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 23:21

_Nelleke_ schreef:
Wat vervelend dat je zo bang bent! :(:)

Laten we er even vanuit gaan dat je op een natuurlijke manier zal bevallen, is er dan een mogelijkheid dat je vantevoren met je vriend bespreekt wat/hoe je het allemaal wil. Dan heeft hij ook gelijk een functie tijdens de bevalling.

Hij bewaakt dat er geen bemoeiallen aan je bed komen, bewaakt de wensen die je vantevoren hebt uitgesproken etc. Zorgt dat alles organisatorisch op rolletjes loopt vanaf het moment dat jouw vliezen breken totdat het kindje in je armen ligt. Dat kan al een hoop angst en stress bij jou wegnemen.

Verder is het misschien nuttig om op internet te zoeken naar succesvolle bevallingsverhalen, geen doomscenarios. Lees je in over de tientallen manieren waarop je kunt bevallen op een positieve manier en visualiseer je een manier waarop het jou het meest 'prettig' lijkt. Hoe meer je dat beeld visualiseert, hoe meer je er ook in gaat geloven. Ik heb geen kids, dus geen ervaring, maar ik vind het allemaal erg interessant dus ik lees weleens wat. Een waterbevalling thuis zou me bijvoorbeeld ideaal lijken. Geen stress, lekker in je eigen omgeving, vriendlief die alles regelt, dat lijkt me wel wat.

Verder lees ik bij jou vooral veel faalangst. Je bent zo bang het niet goed te doen voor je kindje. Misschien kun je wel wat met die faalangst doen zonder het in bevallingssferen te brengen. Heb je vaker last van faalangst?

En als laatste, ik weet dat je het kunt, niet omdat miljoenen vrouwen voor jou het ook hebben gekund, maar omdat jij op bokt opvalt als een super sterke persoonlijkheid die ook nog eens in enorm goede conditie verkeerd. Dus het gaat je hoe dan ook lukken. :D

Ik heb eigenlijk nooit last gehad van faalangst. Ben normaal een koele kikker.
Ook geen idee waarom ik bang ben voor een bevalling, ik vind het gewoon echt dood eng.

Mijn vriend een politie pakje cadeau doen en een fluitje zou wel een goed idee zijn. :j
Bij een natuurlijke bevalling wil ik sowieso alleen mijn vriend en moeder. De rest is naderhand welkom.

Het is in elk geval stof om over na te denken, bij een keizersnede kan ik uiteraard ook een heleboel doom scenario's bedenken.
Maar het zou mentaal zo'n verademing zijn.

En dankje. :+:
Laatst bijgewerkt door Raponsje op 14-06-13 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:22

Ik kan me je angst wel voorstellen, heb daar ook best wel last van gehad.. vooral dat uitscheuren van navel tot schouderbladen is een van de doomscenario's die ik me in mijn hoofd haalde.

Gek genoeg, hoe dichter bij het komt, hoe minder eng ik het ga vinden.. Ik heb me er aan over gegeven, hij zal er toch echt uit moeten.. blijven zitten gaat ook niet.
En een Keizersnede is veel gecompliceerder dan een gewone bevalling.

Ik hoop dat het bij jou ook met de tijd minder eng wordt.. :(:)

vuurneon

Re: Een keizersnee op bestelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:28

Ik hoop dat het idee dat je die mogelijkheid hebt, al voor je wat angst kan wegnemen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:29

Ik heb juist geen angst voor een natuurlijke bevalling, echter als mijn moeder over een ruggenprik begint krijg ik het al Spaans benauwd.
Ik ga wel al het papier werk voor een ruggenprik invullen, en heb ook een afspraak met een anesthesist (mocht ik op het moment zelf toch een ruggenprik willen) maar ben doodsbang voor die prik (bloed prikken vind ik dus echt niet eng).

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:32

Zo heftig uitscheuren gebeurd trouwens bijna nooit... ze knippen je eventueel een stukje in, zodat dat voorkomen wordt... en dat doen ze tijdens een wee en voel je dus echt niet!
Echt meid, het komt goed :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:37

Nee die knip voel je niets van! Spreek uit ervaring :P Het herstel van die knip is wel minder... Zeker als je weer wilt gaan paardrijden...

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:41

Nou Chasey, dat zal vast verschillen van persoon tot persoon. Ik heb er geen last van, heb door omstandigheden wel lang moeten wachten eer ik terug kon rijden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:43

Chasey schreef:
Nee die knip voel je niets van! Spreek uit ervaring :P Het herstel van die knip is wel minder... Zeker als je weer wilt gaan paardrijden...

Om maar niet te spreken over het herstel na een ks. Of wanneer je daarna weer wilt gaan paardrijden ;-) Dan kun je beter scheuren of knippen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:48

horror verhaal weggehaald. Niet leuk voor TS
Laatst bijgewerkt door Chasey op 15-06-13 00:05, in het totaal 2 keer bewerkt

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:57

hier moeder van 4 kinderen, 3 op de gewone manier, 1 de laatste met de keizersnede op medische indicatie.

1 is geboren op zondagochtend samen met man en huisarts. Bevalling heeft 2 uur geduurd, niet noemenswaardig uitgescheurd .
2 is ook thuis geboren, bevalling duurde 6 uur en weer uitgescheurd
3 is ook thuis geboren bevalling binnen 3 uur en totaal ruptuur, hierna naar het ziekenhuis met ambulance en daar gehecht
4 is met de keizersnede geboren nav snelheid van bevallingen en ruptuur van nummer drie. Kindje werd direct weggehaald (was 8 pond en had suiker nodig?, de rest was ook zo zwaar maar hebben dit niet gehad). Ik heb een ruggeprik gehad en heb daar een klapvoet aan overgehouden (handig als je paardrijd) Ik mocht geen beschuit met muisjes, ivm operatie en kindje mocht maar beperkt op de kamer. Bovendien lag ik alleen wat niet leuk is als je net bevallen bent. Toen ik van de uitslaapkamer kwam had de zuster hem al een flesje gegeven.

Geloof me, er gaat niets boven een thuisbevalling, helemaal als je een controlfreak bent. Je bent in je eigen omgeving, kan zelf bepalen wat je wel en niet wilt. De pijn ben je direct na de bevalling vergeten, uitscheuren voel je niets van (als ze het mij bij de derde niet verteld hadden, had ik het nu nog niet geweten. Het is daartegenover verschrikkelijk om half verlamd op een operatietafel te liggen zonder bij je kind te kunnen.

Laat het gebeuren, geef je buik de ruimte en de natuur regelt de rest.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:59

Chasey denk je dat dit je met dit soort info ts helpt? Ts is bang... horrorverhalen helpen niet! Daarbij ben je een uitzondering, ik heb zelf een knip gehad (en ken tig mensen met een knip) niemand van ons is bijna dood gegaan aan een knip! En sowieso na een bevalling heb je even nog geen behoefte aan Paard rijden of andere sporten! Eerst lekker genieten van je kleintje en herstellen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 00:02

Overigens is het in het ziekenhuis hier de regel dat de moeder op verzoek de geboorte via de keizersnede kan zien (doek weghalen als hét moment daar is) en kind wordt direct op de borst gelegd (huid op huid contact) en blijft bij de moeder de gehele tijd (uitzondering even korte medische check zoals dat sowieso gebruikelijk is). In de meeste gevallen is dat ook mogelijk, uitzondering als kind/moeder in acute nood is/zijn.
Dit ook voor de hechting, gevoel echt zelf betrokken te zijn van de bevalling maar ook voor de moeder zelf; het houdt moeders rustig als ze het kind direct krijgen en dat is positief.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 00:02

Nou ik zeg wel niets meer. Heb eerder ook al gepost dat ik haar succes wens ed. Ik geef alleen maar aan dat je niet kan weten wat er van te voren gebeurd....... Je kunt alles nog zo goed plannen. Je weet gewoon niet hoe het loopt.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 00:04

TS laat je niet gek maken hier. Geen enkele situatie is gelijk. Je kan misschien wat met de tips hier (een doula lijkt me een goede). Voor je het weet heb je je frummeltje bij je. Hopelijk kan je dan terugkijken op een fijne geboorte.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:24

Het helpt natuurlijk niet als we zeggen dat er dagelijks veel vrouwen bevallen, en die zien er allemaal niet gescheurd uit tot aan hun schouderbladen..

Een keizersnee, poeh je moet het maar willen. :x

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:31

TS ik heb een keizersnee gehad, geloof me zeker geen pretje. T is bijna een jaar geleden maat heb nog steeds pijn aan mijn litteken en de huid eromheen is dood qua gevoel.
ik zeg niet dat een natuurlijke bevalling fijn is, maar ik weet wel dat t herstel daar van 10x beter en sneller is.
Probeer t in ieder geval bespreekbaar te maken je angsten.
:(:)

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:50

Ik ben zo ongeveer uitgescheurd tot aan mn schouderbladen :o
Kindje werd geboren in 1 perswee en dat ging dus veeeel te snel.
(alles ging veel te snel, een weeenstorm en 1 perswee, kindje had ook een apgarscore van 10-10-10)
Ze hadden een knip naar achteren gezet maar dat was niet genoeg, en het scheurde naar voren tot en met mn clitoris.
Dat voelde ik wel maar het was meer een constatering van er scheurt iets, maar echt pijn deed het niet.
Het hechten na de tijd was wel vervelend maar meer omdat ik bang was voor pijn dan dat het werkelijk pijn deed.
Een paar maandjes na de bevalling zag allles er weer normaal uit en ook mn clitoris funktioneert ook weer naar behoren, dus zelfs als je zo uitscheurt is het nog goed te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:55

suvan schreef:
Het helpt natuurlijk niet als we zeggen dat er dagelijks veel vrouwen bevallen, en die zien er allemaal niet gescheurd uit tot aan hun schouderbladen..

Een keizersnee, poeh je moet het maar willen. :x

Ergens snap ik TS wel. Ze is niet zo zeer bang voor de pijn maar voor alles wat mis kan gaan.
Had ik ook een beetje.

Dat was voor mij de rede om in het WKZ te willen bevallen. Alles bij de hand om te zorgen dat je kindje veilig op de wereld kan komen.

Thuis zou ik never nooit willen. Als het dan onverhoopt een medische indicatie word kan je alsnog naar het zieknhuis. Wat in de helft van alle thuisbevallingen ook gebeurt.

@ Zilkesteyn70 Tot aan je Clitoris???...au!

Ja ik ben ook twee keer uitgescheurt. Is heel mooi geheelt. Volgens de gyneacoloog was ze zo ongeveer aan het borduren om het weer netjes te krijgen en das prima gelukt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:59

Ik zou geen keizersnee willen.

Het is toch heel speciaal als je je eigen kind eruit perst :) hoe natuurlijk is dat?

Allebei mijn kinderen zijn via de natuurlijke weg gekomen en zonder pijnstillers enzovoort.

Ja het was zwaar en je vergeet het ook echt niet meer.. maar het mooiste moment vond ik dat je baby
op je borst/buik gelegd word met de navelstreng er nog aan :).. zo'n een intiem moment met je baby.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:00

NatasjavE schreef:
@ Zilkesteyn70 Tot aan je Clitoris???...au!

Ja ik ben ook twee keer uitgescheurt. Is heel mooi geheelt. Volgens de gyneacoloog was ze zo ongeveer aan het borduren om het weer netjes te krijgen en das prima gelukt.

Ja en toch (gelukkig) na de tijd er weinig tot geen last van gehad.
Ik vond het wel een erg eng idee en durfde ook niet te kijken/voelen naar de hechtingen en was eeeerg blij dat het zelf oplosbare hechtingen waren :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:02

Loody schreef:
maar het mooiste moment vond ik dat je baby op je borst/buik gelegd word met de navelstreng er nog aan :).. zo'n een intiem moment met je baby.

Dat waren inderdaad de mooiste momenten in mijn leven. Dat warme blote lijfje op je borst die kleine kijkertjes die je recht aan kijken en je man een traantje weg zien pinken. Ohhhhhhh <3 <3 <3