Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:32

Ik ben hier op bokt al vaker gelezen dat mensen zich moesten gaan verdedigen en verantwoorden omdat ze fles voeding gingen geven. Werd een gezellige discussie met flink wat vinnige hormonen. .. snap niet waarom mensen denken het recht te hebben zich te bemoeien met andermans lichaam.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:33

Weet je wat ik mij nou af zat te vragen, hoe deden ze dit vroeger toen er nog geen kunstmelk was. Tegenwoordig lukt het heel veel vrouwen niet om borstvoeding te geven. Zouden wij te ver van de natuur af komen te staan, tever door gedomesticeerd?

Het is niet gezegd dat als het bij de eerste niet lukt, dit bij de tweede ook zo zal zijn. Je bent inmiddels een ervaren moeder met voldoende zelfvertrouwen en dat maakt de kans dat het nu wel kan lukken een stuk groter.

Succes met beslissen.
Ik vond het 1 van de meest bijzondere ervaringen in mijn leven om je eigen kindje zelf te voeden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:34

Ik heb ze allemaal bv gegeven, vond het zo gemakkelijk want het scheelde veel tijd (flessen klaarmaken enz) nadeel, je moest er altijd zijn. Ik vind het wel ronduit belachelijk dat moeders die geen bv willen/kunnen geven in de meest labiele periode van hun leven ( eerste dagen na de bevalling) zo onder druk gezet worden. Te gek voor woorden. Ts, gezien het trauma van de eerste keer kan ik me heel goed voorstellen dat je zegt, nooit weer. Volgens mij heb je alleen een beul aan je kraambed gehad ipv een luisterend, verstandig oor die juist ook de belangen van de kraamvrouw in het oog hield. Iemand gaf de tip om het in je dossier te zetten, dit is een hele goede tip. Kijk, bedenken of wel met een deskundige praten kan altijd maar van dwingen mag nimmer sprake zijn, gefrustreerde mam=gefrustreerde baby.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:35

ulyse schreef:
Weet je wat ik mij nou af zat te vragen, hoe deden ze dit vroeger toen er nog geen kunstmelk was. Tegenwoordig lukt het heel veel vrouwen niet om borstvoeding te geven. Zouden wij te ver van de natuur af komen te staan, tever door gedomesticeerd?

Het is niet gezegd dat als het bij de eerste niet lukt, dit bij de tweede ook zo zal zijn. Je bent inmiddels een ervaren moeder met voldoende zelfvertrouwen en dat maakt de kans dat het nu wel kan lukken een stuk groter.

Succes met beslissen.
Ik vond het 1 van de meest bijzondere ervaringen in mijn leven om je eigen kindje zelf te voeden.

Ik denk dat ts dit graag gewild had.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:36

Even voor mijn eigen interesse: op het werk zie ik veel vrouwen rondlopen met van die zuigapparaten om melk te kolven (als ik het zo goed omschrijf). Als borstvoeding zo goed is voor een baby vanwege de natuurlijk bladibla, waarom wordt dit dan niet geopperd als alternatief: eigen melk in de koelkast en als flessenvoeding geven? Ik heb zelf geen kinderen, en zie ze ook niet komen,maar dit ijkt me een prima oplossing. Je bent niet tegen moedermelk geven, je vindt borstvoeding gewoon geen geslaagd idee bij jouw lichaam. Ik wist niet dat dit zo'n taboesfeer heeft trouwens.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:37

Iid is jouw keuze en jouw baby , ik kon ook geen borstvoeding geven , pijn en geen /weinig melk en ik wou lekker met en van mijn baby genieten , dus overgegaan op fles (24 jaar terug :D )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:38

ulyse schreef:

Dat zijn we al even, dat is beslist niet iets van de laatste jaren hoor :) Maar vroeger had je daar minnen voor: vrouwen die zelf een kind hadden gekregen en dan de baby van een ander zoogden. En natuurlijk was de kindersterfte toen stukken hoger.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:42

Alsof je bij die (vaak) zware zwangerschap én bevalling + de volgende jaren waar je weinig slaap en veel stress zal hebben (huilende baby, tandjes wisselen, puberen ...) ook nog eens je tepels moet laten vermeubelen, kom op hey. }:0

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:43

Kostolany: jij leest dus mijn verhaal en besluit dan dat ik 'voor het gemak' voor flessen gekozen heb? Hoe lang moet iemand in jouw ogen doorgaan voordat ze voldoende haar best gedaan heeft? Tot de tepel er echt vanaf valt dan maar? En vind je het echt normaal dat je na een week nog steeds maar 10cc fristi per voeding hebt? 300g was meer dan 10% van het geboorte gewicht. Mijn dochter was aan het verhongeren en daar kon ik als moeder niet naar blijven staan kijken. Deze reactie is weer een voorbeeld van wat er mis is met het sfeertje rond borstvoeding.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:45

Tsja hier mama met flessenkind.. Heb vanaf het begin af aan gezegt geen bv te willen geven om meerdere redenen.. En ook gezegt dat ik geen preek wens van hier tot tokio dat ik wel weet wat wel en wat niet...

Ik ga die discussie ook niet meer met ze aan :)

En ja ik heb gelijk voor de fles. Gekozen zonder het te proberen,, dat maakt mij echt een verontaarde mama :)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:45

Jouw kind, jouw lijf, jouw leven!

Zei het feminisme niet baas in eigen buik en over eigen buik, dus al helemaal baas over eigen borst!

Een goede moeder zijn heeft helemaal niets met borstvoeding te maken.
En wat betreft die PB, die mensen moeten zich heel diep schamen. Die kennen het woord RESPECT echt niet.

Ik wens je een hele fijne zwangerschap, een voorspoedige bevalling en een hele fijne kraamtijd.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:46

Wat verschrikkelijk vervelend dat je kraamweek zo verpest is geweest TS.. Juist een periode waarbij je op een rose wolkje zou moeten zitten.
Echt jammer dat je zo gepushed bent.

Borstvoeding kan dan het meest natuurlijke zijn, ik denk dat het nog veel belangrijker is dat de moeder lekker in haar vel zit, en kan genieten van haar kindje, en haar kindje van haar.

Ik heb zelf als verpleegkundige op een kraamafdeling gewerkt, en heb helaas ook gezien wat jij beschrijft. Ik vind dat als iemand voor flesvoeding wil kiezen dat helemaal zelf moet weten, en dat daar gewoon respect voor getoond moet worden. In mijn ogen is een gelukkige moeder en daarmee een gelukkig kind 10 x belangrijker dan de keuze van de voeding.

Ik heb hier de kraamzorg bij de intake al voorbereid.. ik wil heel graag bv proberen, en wil er echt mijn best voor doen, maar als ik en mijn partner besluiten dat het om welke reden dan ook niet gaat, dan gaat het niet, en dan wil ik geen preek,

Gewoon doen waar jij achter staat TS.. En alvast een hele fijne kraamperiode gewenst.. geniet ervan.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:47

Ik ben wel blij dat ik dom en asociaal bent zal mijn kind ook wel worden hahahahaha
Sjonge wat zijn er toch domme en kortzichtige mensen zeg bleghh O wacht die hebben zeker flesvoeding gehad ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:48

ulyse schreef:

Succes met beslissen.

Toen gingen er simpelweg meer kinderen dood.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:49

Belachelijk gewoon. Jouw lichaam, jouw welzijn, jouw kind. Lijkt me dat JIJ het ook ZELF mag beslissen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:50

Zertab schreef:
Belachelijk gewoon. Jouw lichaam, jouw welzijn, jouw kind. Lijkt me dat JIJ het ook ZELF mag beslissen.

Straks gaan ze ook al de vent uitkiezen waar je een kind van krijgt.
Rot toch op, raar volk, alsof die kinderen per direct een beter ontwikkeld brein of lichaam krijgen.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:50

Er stond in een nummer van 360magazine eens een uitgebreid artikel over de nadelen van borstvoeding. Het ging over toxische stoffen die opgeslagen worden in borstweefsel (vetoplosbaar) en in zorgwekkend hoge concentraties in moedermelk terecht komen.

Ik heb net gezocht en gezocht, maar kan het niet meer vinden en weet ook niet meer uit welke krant het artikel oorspronkelijk stond (ik meen me te herinneren dat het een Amerikaans artikel was, maar pin me er niet op vast), noch in welk wetenschappelijk tijdschrift het wetenschappelijke artikel stond waarop dit artikel weer gebaseerd was -O- Kortom je hebt helemaal niets aan me. Maar misschien heeft iemand nog oude nummers van 360 liggen? Het is al van een tijd geleden (ik denk het eerste half jaar van het bestaan van het blad) en het stond aangekondigd op de voorkant.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:51

Het zijn jouw borsten en het is jouw kind. Lekker een flesje geven dus.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:51

jus schreef:
Iid is jouw keuze en jouw baby , ik kon ook geen borstvoeding geven , pijn en geen /weinig melk en ik wou lekker met en van mijn baby genieten , dus overgegaan op fles (24 jaar terug :D )

En die moet jij nu zeker elke week gaan opzoeken in een instelling omdat hij te dom en asociaal is om zich te redden in de maatschappij? :P

Ik snap niet dat mensen de TS er nog eens moeten inwrijven dat zij het ook erg moeilijk hebben gehad maar dat zij wel hebben doorgebeten. Ja en? Goed voor jullie maar TS zal zelf ook wel weten dat het na doorbijten wel beter zal gaan, alleen heeft zij daar geen zin in. Maakt dat haar dan misschien een slechtere moeder omdat ze niet dezelfde "martelgang" over heeft voor haar kind?

En vroeger was het inderdaad vooral bij de rijkere gezinnen erg normaal dat de borstvoeding door een kindermeisje gegeven werd :j .

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:53

Rapperijder schreef:
Om nog maar eens aan te geven hoe erg het gesteld is: ik krijg nu dus PBs waar in staat dat kinderen asociaal en dom Worden van flesvoeding en dat ik dus vooral moet blijven proberen met de borst. Zucht...

:') :')

Ik heb ondanks de flessenvoeding mijn VWO diploma gehaald, heb nu een goede baan en ben ook nog eens hartstikke sociaal. Er is echt hoop TS!

Ik wil wedden dat Adolf Hitler ook aan de borst heeft gehangen. Ben benieuwd wat de borstvoedingmaffia daar dan over te zeggen heeft, dat was zeker een uitzondering?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:55

Dan zal zijn moeder wel drugs gebruikt hebben, of alcohol gedronken.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:55

Xanne schreef:
Er stond in een nummer van 360magazine eens een uitgebreid artikel over de nadelen van borstvoeding. Het ging over toxische stoffen die opgeslagen worden in borstweefsel (vetoplosbaar) en in zorgwekkend hoge concentraties in moedermelk terecht komen.

Ik heb net gezocht en gezocht, maar kan het niet meer vinden en weet ook niet meer uit welke krant het artikel oorspronkelijk stond (ik meen me te herinneren dat het een Amerikaans artikel was, maar pin me er niet op vast), noch in welk wetenschappelijk tijdschrift het wetenschappelijke artikel stond waarop dit artikel weer gebaseerd was -O- Kortom je hebt helemaal niets aan me. Maar misschien heeft iemand nog oude nummers van 360 liggen? Het is al van een tijd geleden (ik denk het eerste half jaar van het bestaan van het blad) en het stond aangekondigd op de voorkant.

Dat is wat ik al eerder aangaf niemand weer hoe voedzaam en goed je moedermelk is dus het is niet per definitie beter dan flesvoeding.
En dan kunnen ze aan komen met mooie cijfer etc en hele studies ja dat is leuk maar die onderzoeken zijn wel gedaan op moeders die aan een bepaald eet patroon voldeden of werden bloot gesteld.

Wat betreft hoe deden ze dat vroeger dan???
Vroeger aten de mensen ook heel anders dan nu
En idd gingen er ook meer kinderen dood

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:57

Zunzuncito schreef:
Even voor mijn eigen interesse: op het werk zie ik veel vrouwen rondlopen met van die zuigapparaten om melk te kolven (als ik het zo goed omschrijf). Als borstvoeding zo goed is voor een baby vanwege de natuurlijk bladibla, waarom wordt dit dan niet geopperd als alternatief: eigen melk in de koelkast en als flessenvoeding geven? Ik heb zelf geen kinderen, en zie ze ook niet komen,maar dit ijkt me een prima oplossing.

Omdat dat verschrikkelijk veel tijd kost. Ik heb een borstweigeraar (ja, die bestaan ook). Door teveel druk vanuit het ziekenhuis is ze gaan weigeren vanaf dat ze een week was, na 3 weken is ze volledig gestopt. Ik kolf sindsdien de voedingen, maar heb ook wel kunst bij moeten geven omdat er te weinig was. De eerste 8 maanden was ik 6 tot 8 uur bezig per dag met kolven, dat zijn in totaal meer uren dan een fulltime baan. Inmiddels is ze bijna 1,5 en is het geen hoofdvoeding meer maar bijvoeding. En kolf ik nog maar 2 uur per dag. Maar je moet dit wel kunnen, ik heb het geluk dat mijn man het ook belangrijk vond en naast zijn fulltime baan nog het gehele huishouden op zich nam.

TS, doe waar jij je goed bij voelt. Ik ben heel erg pro bv voor mijn eigen kind, wat een ander doet moet ie zelf weten. Maar ik vind de tip voor een lactatiedeskundige wel een hele goede. Want bv hoeft geen pijn te doen en rauwe hamburgers horen zeker niet.

Ik ken overigens de druk om bv te geven niet. Ik heb voor de bevalling gezegd: als het lukt is het mooi, maar op fv worden ze ook groot. En niemand die daar ook maar iets over gezegd heeft. Zowel de vk, als de verpleging in het ziekenhuis niet. Ook bij mijn buurvrouw in het zh werd niet aangedrongen toen ze aangaf liever de fles te geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:58

little_birdy schreef:
Urielle schreef:
Ik vind het wel zonde, zeg ik eerlijk, en niet alleen voor je kind maar ook voor jou.
Ik geef nu voor de 9e maand bv, eerste 11 maanden en tweede 6 maanden (verplicht moeten stoppen)
En ik ken de ellende ervan zeer goed, incl. bloed, kloven en ontstekingen. Maar als je erdoor bent, is het gewoon wel echt heel intiem en tof om te doen. :)

en weer een die ts de keuze niet gewoon respecteerd ....

Jawel hoor, ze moet het vooral doen als ze wil. Maar ik ken haar situatie en ik vind het zonde omdat ik weet wat erna komt. Ze mist echt wat imo :)
Ondanks dat BV in het begin gewoon K*T is om te doen :j
Laatst bijgewerkt door Urielle op 08-06-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:58

zitten er allergieën in de familie?
dan kun je eens gaan nadenken over hypo-allergene flesvoeding wellicht. succes!

was zelf van het borstvoeden maaaaaaar...zie de voordelen ook in van flesvoeding. laat je man 's nachts eens het flesje geven, kun jij heerlijk bijtanken!