mensen die slechthorend of doof zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: mensen die slechthorend of doof zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:12

Nou als je een CI niet ziet :')

Ik vind ze mega maar de nieuwe nucleus is 40% kleiner maar hij is nog mega.
Ik zou nu voor de neptune gaan dan heb je geen oorhanger meer maar soort puntenslijper ong even groot waar je make-up mee slijpt die kun je in je haar doen >;) of onder je kleren

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:13

Misschien omdat ik lang haar heb dat het niet zo opvalt? :=
Wel mooi dat ze ze steeds kleiner kunnen maken!

edit: woww dacht ff googlen op neptune
http://www.doof.nl/nieuws/de-neptune-ee ... ssor/26949
Jeetje diewilikhebbbuhhh :oo
Heb altijd last van regen en dan heleeee rara geluiden. :=

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:17

Al is mijn gehoorapparaat ook mega met de ontvanger van de smartlink eraan, als ik die eraf haal vind ik hem klein maar mijn vriendin heeft de kleinste van Siemens.....man die raak je kwijt.
Zij heeft ook dun slangetje in haar oor, bij mij lijk het wel een dikke pvc- buis

Maar ik moet blijkbaar nog blij zijn want is uniek dat ik nog wat kan horen, de kno vind het matig maar ik vind het veel en veel beter.
UWV vond weinig opleverde dus kreeg geen vergoeding.... Ging van 7% spraakverstaan naar 40% maar voor UWV moest het 60 zijn volgens hun werkt apparaat nu onvoldoende....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:19

:D das alweer een oude link hoor.
Ze zijn nu nog iets verder maar zoals ik al zei, ze zijn bezig met nieuwe CI in België men heeft alleen een klein speeltje op hoofd en dat willen ze inwendig maken.

Welk ziekenhuis ben jij geopereerd?

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:34

Afbeelding

Haha ik heb een Phonak, weet niet precies welke.
Ben er zeer tevreden mee. Heb ook een Smart Link gehad maar die worden tegenwoordig niet meer vergoed (poedersuiker!) dus nu heb maar een Zoom Link :\
Deze gebruik ik ook voor paardrijden en school.
Verder zet ik gewoon een NMG tolk in. Veel makkelijker!!
Mis het wel om de hoortoestellen een enkele keer per week in te hoeven maar nu zit ik veel meer met horenden om me heen.

Juist heb ik mijn hoortoestel in een opvallende kleur gekozen zodat wanneer mensen vergeten om rekening te houden met mijn gehoor, ze er aan herinnerd worden doordat ze hem zien :P Heb namelijk ook nog een lekker kort koppie :D
En als mensen zeggen, ''Ben je doof ofzo?''. Dan wijs ik naar mijn hoortoestel en zeg, ''Ben je blind ofzo?''.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:03

Een siliconen oorstuk een dichte, dan heb je een flink verlies, van mij is doorzichtig met een gat.
De audicien durfde niet die ander aan te maken.

Wat is verschil tussen smartlink en zoomlink?
Je krijgt de smartlink wel vergoedt als je dat door fenac bedrijf laat doen of medisch universitair centrum, zij moeten aangeven dat je hem nodig heb

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 21:20

tita schreef:
Een siliconen oorstuk een dichte, dan heb je een flink verlies, van mij is doorzichtig met een gat.
De audicien durfde niet die ander aan te maken.

Wat is verschil tussen smartlink en zoomlink?
Je krijgt de smartlink wel vergoedt als je dat door fenac bedrijf laat doen of medisch universitair centrum, zij moeten aangeven dat je hem nodig heb

Haha :P een verlies van 112 en 113 decibel.

Smartlink is veel gevanceerder. Deze heeft bijvoorbeeld bluetooth en zo kun je compleet bijvoorbeeld draadloos tv kijken, bellen en muziek luisteren.
Ook is de Zoom Link gewoon gruwelijk lelijk :o
Die knoppen moet je ook speciaal met een pen indrukken 8)7 (Duur hea een gewone knop?? 8)7 )

Edit: en bedankt voor de tip :) Maar had het al opgegeven, de Zoom Link ligt al in de kast en school begint binnenkort weer. Zal het onthouden voor een mogelijk zelfde toekomstig probleem :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 05:46

Ik ben geopereerd in helumc.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:05

MoonChloe schreef:
Ik heb zelf jaren paardgereden maar ik ben eigenlijk nooit op problemen gestuit. Ik heb het altijd met veel plezier gedaan en zonder ongelukken. (Oke, ik ben wel eens getrapt door een paard maar ja dat was een vervelende samenloop van omstandigheden :+ )

Niet? :')
Ik kan mij nog goed die ene keer op ponykamp herinneren dat jij op een pony wilde springen en dat wij allemaal naar jou riepen dat je het niet moest doen omdat die pony dat niet zo leuk vond...
Maarja, we kregen niet snel genoeg contact met je... en toen werd je er zo weer afgebokt :') ... hahaha

Dit is trouwens niet de reden dat ik hier reageer, maar vond het wel komisch dat ik daar meteen aan moest denken.
Ik ben zelf gewoon goedhorend, maar ik werk in de zorg op een voormalig doveninstituut.
Tegenwoordig zitten hier ook mensen die wel horen maar bijvoorbeeld spraak-taal problemen hebben.
Momenteel werk ik op een groep 'doofblinden'...

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:30

Femke_L schreef:
MoonChloe schreef:
Ik heb zelf jaren paardgereden maar ik ben eigenlijk nooit op problemen gestuit. Ik heb het altijd met veel plezier gedaan en zonder ongelukken. (Oke, ik ben wel eens getrapt door een paard maar ja dat was een vervelende samenloop van omstandigheden :+ )

Niet? :')
Ik kan mij nog goed die ene keer op ponykamp herinneren dat jij op een pony wilde springen en dat wij allemaal naar jou riepen dat je het niet moest doen omdat die pony dat niet zo leuk vond...
Maarja, we kregen niet snel genoeg contact met je... en toen werd je er zo weer afgebokt :') ... hahaha

Dit is trouwens niet de reden dat ik hier reageer, maar vond het wel komisch dat ik daar meteen aan moest denken.
Ik ben zelf gewoon goedhorend, maar ik werk in de zorg op een voormalig doveninstituut.
Tegenwoordig zitten hier ook mensen die wel horen maar bijvoorbeeld spraak-taal problemen hebben.
Momenteel werk ik op een groep 'doofblinden'...

:')

Hee maar jij werkt dus bij Kentalis? In gestel blijkbaar agz je in Vught woont :P
Grappig daar zit ik ook. Tot maandag :P

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:14

Ja ik werk in Gestel inderdaad (had ook locatie Vught kunnen zijn, maar je hebt gelijk in dit geval)..
Is je vakantie al weer voorbij? Zit je op Compas? of heet dat anders :P ?
Maandag ben ik vrij.. haha!

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:20

Femke_L schreef:
Ja ik werk in Gestel inderdaad (had ook locatie Vught kunnen zijn, maar je hebt gelijk in dit geval)..
Is je vakantie al weer voorbij? Zit je op Compas? of heet dat anders :P ?
Maandag ben ik vrij.. haha!

Ik zat op het Compas. Ben er weg gelukkig ^^
Nee moet er naar toe met mijn hoortoestellen voor de instellingen.
Compas begint pas op 12 augustus weer :P

Wat voor werk doe je dan precies? Werk je op de groepen?
Heb jij dan toevallig sinds enkele maanden een nieuwe dove collega?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:33

Eefje, ik werk op een groep (Groep Nandoe).
Per 1 september ga ik naar een nieuwe groep (logeerhuis/kindgroep Carré P).

Ik ben dan 3e jaars BBL-er. Ik volg dus een studie terwijl ik werk binnen Kentalis..
Nee, ik heb op mijn groep geen nieuwe dove collega. Ik heb wel een dove collega, maar die werkt hier al 5 jaar.

Ah, dus je moet naar het audiologisch centrum :) ?
Wat doe je nu, als je nu klaar bent bij Compas..
Je zegt, ben er gelukkig weg... was het zo erg :P ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:33

mirjamalvaro schreef:
Wel heb ik het probleem dat mijn CI steeds van zijn plek af gaat, heel irritant. :\

Welke CI heb je? Eventueel kan je ook een sterkere magneet aanvragen he, of de magneet wat dieper erin draaien. Ik heb zelf ook behoorlijk lang en dik haar, ik frot het wel altijd onder mijn haar, 'op' mijn haar blijft het idd voor geen meter zitten :9

Voor degene die vroeg voor wel/niet een CI. Ik ben ook overgestapt van apparaten naar 1 CI. Niet vrijwillig, werd plotsdoof, ondanks behandelingen niet voldoende genezing, dus als ik mijn baan en alles wilde behouden moest ik wel. Toch gedaan. Resultaat is uitstekend, veel beter zelfs tov voorheen, maar als je mij vraagt of ik liever 'gewoon zwaar slechthorend' was gebleven, dan had ik toch dat gezegd. En dat heeft puur met emotionele en een klein aantal praktische redenen te maken :+

Mijn verloop : vanaf 1,5 gewoon slechthorend (70-75 db verlies). Vanaf 13 jaar, zwaar slechthorend / doof (85 + 100 db verlies). In 2011 plotsdoof geworden, toen beide kanten 100-110 db verlies. Na behandeling terug tot 90-105 dB, nog steeds onvoldoende, dus toen in het meest slechtste oor een CI laten plaatsen ivm als het niet aansloeg, dat ik dan nog een zogenaamd 'goed' oor had voor met apparaten wat miniem te horen. Ik had vroeger altijd Phonak en Widex apparaten, nu de Cochlear Nucleus, in kleur donkerbruin (heb zelf bruin haar)

Ik heb gewoon een probleem met het feit dat ze een gat in je kop boren, in je hersens zitten te poeren bij wijze van, daar wat in proppen, je een garantie krijgt van een levensduur van ongeveer 20 jaar, we kunnen het daarna eens proberen te vervangen, maar er is maar 50 % slagingskans, misschien gaat het langer mee, weten we ook niet. Maar er is absoluut geen weg terug. Mocht het niet aanslaan, dan heb je pech, want dan gaat een gewoon gehoorapparaat ook nooit meer werken gezien alles kapot is gemaakt.

En de praktische reden? Ik vind het zo onnoemelijk irritant dat ik nooit meer naar de middle of nowhere kan, maar altijd een koffer vol opladers, droogkasten, stekkers en verlengsnoeren mee moet slepen. Daarnaast vind ik het irritant dat het pieppiep - 20-30 minuten de tijd en dan is het stil he, klaar en uit :+ Ik moet heel bewust rekenen van ik heb zo lang terug die batterij ingedaan, dus normaal gaat hij tussen die en die tijd uitvallen. Neem ik wel een reservebatterij mee op buitenrit of niet? En de levensduur van die batterijen valt ook tegen, heb sinds najaar 2011 een CI, en ik heb een dikke maand terug er eentje moeten vervangen omdat die na 8 uur al uitvalt.

Los daarvan, de operatie zelf vond ik goed te doen, de genezing ook, het herstel was bij mij ook zeer snel bekeken, denk sinds dat alle geluiden in het programma stonden (ze bouwen je op ivm gewenning, maar wat een takke herrie was dat) ging het heel snel, denk binnen 2 weken al normale spraak, de resterende tijd van die eerste drie maanden was vooral finetuning. Ik heb soms nog wel eens lastig met verschil horen tussen bepaalde letters, maar och. Niet iedereen praat even duidelijk :+ Ik ben trouwens in Brugge (B) geopereerd, en daar ook revalidatie gedaan.

Enige wat wel zo is, met zo'n CI hoor je wel een behoorlijk stuk veel meer als je 'alleen gewoon slechthorend was'. Alle bijgeluiden moet je opnieuw leren herkennen. Wat dat betreft waren gewone apparaten wel rustiger. Ook een voordeel bij paardrijden.

Ik ben altijd naar gewone middelbare en HAS geweest, en heb nu ook een gewone HAS functie incl. internationaal overleg en veel telefoneren. In het verleden heb ik soloapparatuur (eerst de gewone met een lus en kastjes (Sennheiser en phonak, vervolgens de Handymic, daarna de smartlink) gebruikt, Laatste ook met bellen op werk toen ik nog apparaten had. Nu met CI geen solo apparatuur nodig. Ik heb alleen nog ringleiding bij mij thuis en m'n ouders voor de tv.

Verder vind ik de zichtbaarheid van een CI slechter dan van een gewoon apparaat, met gewone apparaten zie je die oorstukjes zitten. Met de CI zie je enkel een klein stukje van de oorhanger voor je oor langs uitsteken, de apparaten zelf zie je niet, zit onder je haar verstopt. Wat dat betreft herkenden mensen vroeger eerder dat ik SH was dan tegenwoordig.

Ik heb trouwens wel even moeten zoeken naar fijn passende caps, mijn oude cap drukte teveel op de magneet bovenop.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:36

Maya ik doe de CI inderdaad onder mijn haar en de magneet op zijn strakst. Had een extra magneet maar kreeg daar drukplekken van, dus erg pijnlijk. :\
Heb nu ook een grote oorhanger die volledig om het oor gaat, maar ook die dendert er steeds af. Eigenlijk heb ik daar nu meer last van dan met de magneet. Want als de oorhanger dan heen en weer bungelt maakt dat zo'n irritant geluid. :o

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:39

Maya schreef:
mirjamalvaro schreef:
Wel heb ik het probleem dat mijn CI steeds van zijn plek af gaat, heel irritant. :\
En de praktische reden? Ik vind het zo onnoemelijk irritant dat ik nooit meer naar de middle of nowhere kan, maar altijd een koffer vol opladers, droogkasten, stekkers en verlengsnoeren mee moet slepen. Daarnaast vind ik het irritant dat het pieppiep - 20-30 minuten de tijd en dan is het stil he, klaar en uit :+ Ik moet heel bewust rekenen van ik heb zo lang terug die batterij ingedaan, dus normaal gaat hij tussen die en die tijd uitvallen. Neem ik wel een reservebatterij mee op buitenrit of niet? En de levensduur van die batterijen valt ook tegen, heb sinds najaar 2011 een CI, en ik heb een dikke maand terug er eentje moeten vervangen omdat die na 8 uur al uitvalt.

Dat had ik ook -O-
Dus heb nu 4 batterijen, neem altijd een reserve mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:43

Ik snap je, wat ik dan doe is wat schuiven met de positie van CI en hanger, bij mij steekt de magneet zeg maar meer naar achter uit. Zodat het lusje een goed scherpe bocht maakt. En qua sterkte van magneet is het idd even proberen, mijne is 4, en niet helemaal 'doorgedraaid'. Klinkt dus alsof die verbinding bij jou te lang is, waardoor hij los kan zitten?

Als je hanger volledig om het oor gaat, dat had ik vroeger met mijn apparaten wel, die kon je ook aanpassen geloof ik (zaten verre van comfi, maar met sommige sporten wel handig). Wellicht kan je daarvoor informeren bij je audioloog? Gewoon doen!

Ik heb zelf ook een tijdje zitten prutsen voor ik dat snoertje voor de 'oortjes' voor als je een telefoon oid wilt aansluiten voor podcasts, maar even mailen en het was zo uitgelegd :)

4 batterijen? Pfff, ik heb 2 goeie oplaadbare, die gaan 18-20 u mee, en dan die ene nog van 8 uur, en zo'n adapter voor losse batterijen, maar die laatste heb ik nog nooit gebruikt.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:46

Femke_L schreef:
Eefje, ik werk op een groep (Groep Nandoe).
Per 1 september ga ik naar een nieuwe groep (logeerhuis/kindgroep Carré P).

Ik ben dan 3e jaars BBL-er. Ik volg dus een studie terwijl ik werk binnen Kentalis..
Nee, ik heb op mijn groep geen nieuwe dove collega. Ik heb wel een dove collega, maar die werkt hier al 5 jaar.

Ah, dus je moet naar het audiologisch centrum :) ? r
Wat doe je nu, als je nu klaar bent bij Compas..
Je zegt, ben er gelukkig weg... was het zo erg :P ?

Klinkt leuk! Als je tijdens je studie werkt weet je ook meteen waar je het voor doet.
Is het zegmaar een woongroep?

Omdat ik ken iemand die daar ook net is komen werken :P Maar die ken je dus niet :)

Over Compas kan ik een boek schrijven. Maar ik denk niet dat ze blij zijn als ik dat op internet zet :P Ik was het er gewoon niet mee eens hoe het ging.
Er zijn heus wel dingen die goed gaan, maar onze klas was gewoon te verstandig voor deze school :P
Gelukkig hebben we wel allemaal onze diploma gehaald en aankomend schooljaar begin ik met vwo. Eindelijk een uitdaging :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:48

Dacht dat 12 uur het max was qua batterij? Heb er dus nu 2 voor 12 uur en 2 die niet meer goed opladen en zo'n 8 uur meegaan.
Ik heb de snugfit als oorhanger Afbeelding
Stomme is dat die de ene keer goed blijft zitten en de andere keer weer niet. Misschien inderdaad even opletten op de ligging van het snoertje. :)

edit kijk net even op magneetje en daar staat een 2 op? Er zijn dus meerdere sterktes als ik het goed begrijp?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:52

Eefjahh schreef:
Klinkt leuk! Als je tijdens je studie werkt weet je ook meteen waar je het voor doet.

Omdat ik ken iemand die daar ook net is komen werken :P Maar die ken je dus niet :)

Over Compas kan ik een boek schrijven. Maar ik denk niet dat ze blij zijn als ik dat op internet zet :P Ik was het er gewoon niet mee eens hoe het ging.
Er zijn heus wel dingen die goed gaan, maar onze klas was gewoon te verstandig voor deze school :P
Gelukkig hebben we wel allemaal onze diploma gehaald en aankomend schooljaar begin ik met vwo. Eindelijk een uitdaging :)

Ja, ik werk inderdaad op een woongroep.
En klopt, doordat ik er werk terwijl ik mijn studie volg, zie ik meerdere verschillende groepen en daardoor ontdek ik ook wat ik het leukste vind.

Haha, zo kan er denk ik over elke school wel een boek geschreven worden. Maar ik snap het, Kentalis is sowieso veel later pas afgestapt van het 'elke-dove-moet-leren-liplezen'... Nu worden ze steeds vrijer in andere manieren van communiceren.
Even een brutale vraag misschien, maar wat is nu jouw eerste taal? Gebaren, liplezen-spreken?

VWO, netjes! weet je ook al wat je na het VWO wil gaan doen?

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:55

Maya wat een lap tekst B-)
Als ik het allemaal lees, mwwaah ik blijf wel lekker bij hoortoestellen :P

Wie kan er hier gebarentaal? Ngt of Nmg
Of denkt er over na?
Dan kan ik netzogoed vragen: wie zit er in het dovenwereldje?
(Ja jij zit er in Moonchloe :P dat is duidelijk)

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:01

Femke_L schreef:
Eefjahh schreef:

Ja, ik werk inderdaad op een woongroep.
En klopt, doordat ik er werk terwijl ik mijn studie volg, zie ik meerdere verschillende groepen en daardoor ontdek ik ook wat ik het leukste vind.

Haha, zo kan er denk ik over elke school wel een boek geschreven worden. Maar ik snap het, Kentalis is sowieso veel later pas afgestapt van het 'elke-dove-moet-leren-liplezen'... Nu worden ze steeds vrijer in andere manieren van communiceren.
Even een brutale vraag misschien, maar wat is nu jouw eerste taal? Gebaren, liplezen-spreken?

VWO, netjes! weet je ook al wat je na het VWO wil gaan doen?

Ken je dan toevallig wel ene Hanneke? (zwart haar) die werkt er ook :p

Bij mij hebben ze pas op mijn 6e ontdekt dat ik een gehoorverlies had van toen 92 dcb 8)7
Ik was het eerste kind dus ze wisten niet wat normaal was. Wel merkten ze dat ik enkel op lage tonen reageerden dus prate ze gewoon laag. ''Probleem opgelost''
Nou, niet dus :P
Ben dus met een combinatie van liplezen en deels horen opgevoed.
Later pas toen ik op het compas kwam enal ben ik gelukkig gebarentaal gaan leren :)

Goede vraag trouwens! Hoe zat dit met jullie opvoeding?

En na VWO wil ik een dubbelstudie recht en management doen of iets in die trant B-)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:02

Hey,
ikzelf ben doof geboren en opgegroeid. Ik draag ook CI en altijd in horende wereld opgevoed met contacten in dovenwereld (waaronder de mensen van deaflympic). Ik heb gevraagd voor ruitersport maar is alleen mogelijk als er van ieder land een aantal ruiters zijn die dove handicap hebben en bepaalde niveau bereikt hebben. Misschien een hint om iets te doen?

Ik heb eigen springpaarden en heb nationaal gereden. Nooit echt ne probleem geweest doordat ik gewoon naar de jury gaat en ze verwittigt. Nu kennen ze me al heel lang en houden altijd rekening mee.

Overings werk ik ook als ingenieur in een chemiebedrijf. Alleen vergaderen met meer dan 4 personen of telefoneren zijn struikelpunten. Voor de rest valt alles mee.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:04

Eefjahh schreef:
Maya wat een lap tekst B-)
Als ik het allemaal lees, mwwaah ik blijf wel lekker bij hoortoestellen :P

Wie kan er hier gebarentaal? Ngt of Nmg
Of denkt er over na?
Dan kan ik netzogoed vragen: wie zit er in het dovenwereldje?
(Ja jij zit er in Moonchloe :P dat is duidelijk)

ik kan gebaren al van kleinsaf. Ben dus tweetalig. gebaren en gesproken taal

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:22

Ken geen gebarentaal.
Bij mij is op 4 jarige leeftijd ontdekt dat ik gehoorverlies had en dit is steeds erger geworden. Rest van het gezin hoort gewoon goed. Ken in het echt ook geen doven, heb school gedaan bij de goedhorenden. :)