Brief op de mat, kinderwensspreekuur. Wtf...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Brief op de mat, kinderwensspreekuur. Wtf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:45

Ik vind kinderen wel even wat anders dan huidbleken. Het is al een tijdje bekend dat wij Nederlanders niet genoeg fokken, dus ik vind het niet raar dat ze er aandacht aan besteden. Dat je er uitslag van krijgt begrijp ik ook niet, ze kunnen toch niet ruiken dat jij geen kinderen wilt? :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:55

Ik vind de toon van de brief eigk helemaal niet van "iedereen aan de kinderen". Meer van "een kinderwens begint met een goede basis/voorbereiding". Dus mocht je een kinderwens hebben, hou dan in je achterhoofd dat er meer bij kan komen kijken dan alleen een hoop "klussen".

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:07

Heino schreef:
Ik vind de toon van de brief eigk helemaal niet van "iedereen aan de kinderen". Meer van "een kinderwens begint met een goede basis/voorbereiding". Dus mocht je een kinderwens hebben, hou dan in je achterhoofd dat er meer bij kan komen kijken dan alleen een hoop "klussen".

Ja maar als je een beetje meer dan 2 hersencellen hebt en je wilt zwanger worden dan ga je naar je huisarts of naar www.google.nl en dan hoeft niemand je een brief te sturen :Y) . En als je minder dan 2 hersencellen hebt is fokken niet heel verstandig denk ik :Y)

Ik vind het wel echt raar dat het een brief is, ik kan me namelijk voorstellen dan veel 43 jarige moeders zich ineens kapot schrikken dat hun 18 jarige dochter een persoonlijke brief krijgt over kinderwensen :') . Een foldertje huis aan huis of een bericht in het gemeente blad is dan toch ook prima???

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:10

*Moet stiekem wel een beetje gniffelen van bepaalde mensen hier*

Kan ik het ook weer mee eens zijn liedje.. :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:36

phormicola schreef:
Ik vind kinderen wel even wat anders dan huidbleken. Het is al een tijdje bekend dat wij Nederlanders niet genoeg fokken, dus ik vind het niet raar dat ze er aandacht aan besteden. Dat je er uitslag van krijgt begrijp ik ook niet, ze kunnen toch niet ruiken dat jij geen kinderen wilt? :+

Of we niet genoeg fokken hangt er maar net vanaf vanuit welk perspectief je het bekijkt. Uit economisch perspectief voor Nederland moeten we misschien bijfokken maar wereldwijd is de populatie groei juist een probleem dus kan je je beentjes beter bij elkaar houden :Y)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:39

Wat jij wil joh :Y)

Feit is alleen dat inteligentere, rijkere mensen minder kinderen krijgen en dat is nou juist niet zo verstandig, om even in te haken op een eerdere, nogal brute uitspraak van jouw kant.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:48

Diaz schreef:
Ach.. toch heeft het gross wel kinderen.. luierreclames e.d. zijn er toch ook gewoon..

Ja, en altijd zo rond etenstijd :r

Ik vind het stuitend. Dat ze er zomaar vanuit gaan dat je aan de koters wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:33

Hmja,vind het dubbel.
Heb zelf ook de leeftijd dat ik steeds de vraag krijg of ik geen kinderen wil...en als je dan nee zegt,is het bijna altijd 'ach dat komt nog wel'.
De huisarts vroeg me er ook na toen ik een spiraaltje liet verwijderen ( "je wilt zeker zwanger worden'. ) 8)7

Dus op zich,dat ze een bepaalde leeftijdsgroep willen aanspreken snap ik.
Maar het lijkt via een brief, en zeker deze omvangrijke groep(tussen 18 en 42???kom op zeg...)wel op een soort 'plantje alsjeblieft voort 'actie.

Ik neem ook aan dat dames die zwanger willen worden of net zijn de weg naar de huisarts kunnen vinden,of de weg naar google.
Zo niet is het idd beter om maar niet te willen. O:)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:37

Ik denk dat dat een andere discussie is, wie wel en niet aan kinderen zou moeten beginnen. En je moest eens weten hoeveel hoog opgeleiden lekker doorpaffen/zuipen tijdens de zwangerschap..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:06

Op zich vind het wel een goed iets. Niet iedereen maakt automatisch de stap naar de huisarts of het internet. Dit kan net een trigger zijn tot verdieping voor bepaalde bevolkingsgroepen.

Ik woon in Groningen en ik heb niet de brief gekregen die hier rond is gestuurd -O- Wel een of ander eindeloos epistel over uitkeringen en misbruik en *schudt vuist tegen overheid* wat ik zonder te lezen heb weggegooid.

Ik heb allesbehalve een kinderwens maar zou echt niet gekwetst zijn door zo'n brief. Dan kan ik ook wel gaan ageren tegen luierreclame, de Clear Blue reclame, reclame met kinderen en zou ik mijn collega's de mond moeten snoeren als ze het over de pasgeboren baby van een andere collega hebben.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:13

Ik voel me niet aangesproken door luierreclames. Er zijn zo veel reclames voor dingen die ik niet wil hebben of kan krijgen.

Ik voel me wel aangesproken door een brief van de gemeente die aan mij persoonlijk gericht is en waarin een houding van de maatschappij doorklinkt waar ik dus uitslag van krijg. Valt me gewoon tegen van de gemeente. Dat mijn tantes nou zo praten...

Trouwens, de gemeente moet blij zijn dat ik er alles aan doe om niet zwanger te worden, want als ik dat wel word gaat het de gemeente heul veul centjes kosten (alleenstaande moeders zijn de nieuwe armen), die mijn kind denk ik never nooit terug gaat verdienen voor de maatschappij. De gemeente zou mijn voorbehoedsmiddelen moeten sponsoren in plaats van mij zulke brieven te sturen. :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:29

Ik vind een brief van de gemeente gericht aan mij net zo persoonlijk als alle spam van bedrijven waar ik een keer wat besteld heb met hun 'Beste Berdien,....' Je zit, gebaseerd op leeftijd, in een batch en de computer plakt op elke brief een naam van iemand die in die batch zit.

Een kinderwensspreekuur is niet meer dan dat, een spreeuur voor mensen met een kinderwens. Er staat toch niet 'Wij willen dat jij een kind neemt, jij zal een kind nemen en hierbij wordt je gedwongen te komen'?
Liever mensen tijdig voorlichten dan dat de maatschappij (dus ook wij bewust kinderlozen) voor de kosten van extra zorg op kunnen draaien.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:19

Heino schreef:
Ik denk dat dat een andere discussie is, wie wel en niet aan kinderen zou moeten beginnen. En je moest eens weten hoeveel hoog opgeleiden lekker doorpaffen/zuipen tijdens de zwangerschap..

Volgens mij heb je echt onder een enorm rotsblok gezeten als je je niet beseft dat je bij een kinderwens en zwangerschap een heleboel meer komt kijken dan "klussen". Weet je dat wel maar ga je toch niet op zoek naar die informatie dan denk ik dat je er beter niet aan kan beginnen. Dat heeft niets met hoog of laag opgeleid zijn te maken :? . Meer met welke instelling je dan begint, als je echt zo onverstandig bent dat je je niet eens laat informeren? na een kinderwens komt vaak een zwangerschap en dan moet het kind ook nog opgevoed worden een beetje verantwoordelijkheidsgevoel (en dat is niet perce gerelateerd aan intelligentie) is dan wel een must.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:55

Je zou ze de kost niet willen geven. Zelfs bij iets héél bekends als roken tijdens de zwangerschap onderschatten veel mensen de risico's. "Nou, mijn vriendin d'r tante heeft dus ook altijd gerookt en haar kinderen werden gewoon gezond geboren hoor! Ja, ze waren wat kleiner, maar da's lekker makkelijk, scheelt weer pijn, haha!" Dat die kinderen wel astma hebben en leerproblemen heeft uiteraard níets te maken met dat roken, dat verband kennen ze helemaal niet en als ze 't wel kennen 'is het onzin'.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:03

Hier in het Noorden hebben we die brief vorig jaar al gehad

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:39

Ik vind het wel goed eigenlijk en de leeftijden die in de doelgroep bevatten kan ik ook begrijpen. Er zijn zat meiden van 18 die al aan kinderen denken omdat ze zo denken snel volwassen te worden. Of vrouwen die eerst carrière hebben gemaakt of na scheiding een nieuwe partner ontmoeten en na 40 aan kinderen gaan denken: deze mensen moet je vroeg voorlichten om ze te helpen met het maken van de juiste keuze. Dat ze vroeg weten welke risico's er zijn, op tijd nadenken over perinataal onderzoek, huisvesting, studie ed.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:11

Ik vind het eigenlijk wel een goede actie. Mij mij in de buurt zijn een aantal meiden die nu al roepen jong zwanger te worden, het liefste binnen nu en vijf jaar ( zijn nu een jaar of 17/18/19) en nu eigenlijk niet eens fatsoenlijk rond komen. Zij weten de de gevolgen amper.

Om eerlijk te zijn, ik weet het ook amper. Stel dat ik nu zwanger blijk te zijn, weet ik niet eens hoe vaak een kind eten moet, tot hoe lang het borstvoeding moet, wat voor een zorg het nodig heeft, hoe moet het kind in het bedje liggen, hoe vaak moet ik tijdens de zwangerschap naar de verloskundige. En nog meer vragen. Ook vragen waar ik nog helemaal niets van af wil weten. Maar stel dat de tijd zover is, dat ik en mijn vriend een stabiele relatie hebben en klaar zijn om een familie te beginnen, zou ik best naar zo'n avond oid willen. Komt misschien ook omdat ik geen moeder meer heb, dus ik kan daar niet bij terecht voor vragen.

Ik moet ook wel zeggen dat ik programma's als 16 and pregnant, teen mom en vier handen op één buik best wel goed vind. Zeker om jongeren daar meer bewust over te maken. Natuurlijk wordt alles gemonteerd en veranderd, maar het is ook voor mij een goede eye opener geweest...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:26

RoosG, maar daar heb je normaliter toch wel een poos de tijd voor om dat uit te zoeken. :+
Dat zou ik iig wel hebben, en bovendien bestaan er toch ook consultatiebureau's?
Maar financieel vind ik wel dat het duidelijk mag zijn, ik vind niet dat kinderen de dupe mogen worden van hun ouders die op een roze wolk zweven met we zien wel..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:59

Mee eens hoor moonfish13, maar ik zou dat willen weten vóór ik zwanger zou worden. Om te weten waar ik me op voor kan bereiden zeg maar.
Overigens heb ik nu een jongen in mijn klas die zo'n kind was, moeder werd zwanger maar kon het niet betalen. Toch het kind op de wereld gezet onder het mom van "Het komt wel goed". Ze kreeg een drugs probleem en hij is op zijn 10 uit huis geplaatst. Als je dat hoort en merkt hoeveel impact dat heeft op de kinderen, denk je ook nog wel een paar keer na.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:47

Hahahahah TS wat een klucht! Helpen ze je het dan ook financieel rond te krijgen?
Of helpen ze je aan een goede verzorgster als je minder tijd voor je paard hebt? LOL

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:51

Wow dat is een pure geldverspilling zeg, al die enveloppen en papier.

Men maakt zelf wel uit of ze een kinderwens hebben of niet.

pfff wat een idioot idee zeg.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:04

Muppett en Ragdollcat: ik snap jullie posts niet.
De gemeente heeft niet de intentie om de kinderwens aan te wakkeren (of af te zwakken), maar wil aanstaande moeders alleen meer bewust maken van alles wat er bij een zwangerschap en kinderen komt kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:10

Het is idd wel vreemd, ik zou ook een wtf moment hebben. Als je echt een kinderwens hebt, zou je er dan ook naartoe gaan?
Maar ach, er komt wel vaker vreemde reclame, zo krijg je ook reclame van uitvaartverzekeringen op het moment dat je 18 wordt. Zitten de meeste mensen ook niet op te wachten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:48

en moeders die het graag willen, die kunnen prima zelf hun weg vinden naar de artsen, lijkt me....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:15

Waarom roken en drinken er dan nog zoveel zwangeren? En eet zo'n flink deel dan nog zeer ongezonde dingen voor de baby?