Tips snel slapen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:48

Ik slaap al mijn hele leven slecht.
Meestal val ik op de bank in slaap als ik tv kijk.
Vroeger verzon ik altijd een verhaal waar ik dan in mee speelde en probeerde dit voor me te zien dan viel ik uiteindelijk ook in slaap.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:56

Ik slaap ook al heel mijn leven slecht.

Door een paar jaar onderzoek naar mijn slaap "stoornis" blijkt mijn lichaam te weinig melatonine aan te maken en heeft het moeite met cafeïne te afbreken.
Ik drink/eet dan ook na vier uur niks met cafeïne of veel suikers en neem bij het avond eten mijn voor geschreven dosis melatonine (pillen).

Verder gebruik ik een licht lamp en probeer voor een goed dag ritme te zorgen.

En natuurlijk de klassiekers warme melk en een warme douche/bad. :j

Shiloh

Re: Tips snel slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 07:35

Ik heb een app op de iPhone, die heet iMassage geloof ik, met allerlei natuur en rustige geluidjes. Als ik echt niet kan slapen zet ik het geluid van een zomerse regenbui op met een timer zodat die na een kwartiertje stopt. Als ik daar op concentreer slaap ik eigenlijk altijd binnen een kwartier.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:37

Wat mij werkt; gewoon op bed gaan liggen, stil blijven liggen en zelf een droom beginnen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:38

Bekend probleem en ken vele van die oplossingen ook al. Ik heb ook standaard een potje met Melatonine pilletjes op mijn nachtkastje staan voor als ik niet kan slapen.
Wat ik ook wel eens doe als ik lang lig te draaien is op de andere kant van mijn 2persoonsbed gaan liggen... Binnen 10 minuten ben ik dan vaak vertrokken... Wel raar wakker worden, maar het wil echt helpen. Geen idee waarom eigenlijk...
Verder volg ik even en ik heb die mindfullness app gedownload, maar zet eigenlijk mijn telefoon 's nachts uit (ondernemer, dus mijn tel.nr. staat online. Geen zin in lolbroeken die mij 's nachts wakker bellen). Denk dat dat sowieso wel goed is als je niet goed kan slapen dat je telefoon niet langs je hoofd ligt... Je kan er dan makkelijk op gaan kijken, waardoor je weer wakker blijft en de straling van dat ding kan nooit goed voor je zijn!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:46

Mijn broertjes krijgen melatonine. Dat is een kruiden pil homeopatisch en dat helpt heel goed. Anders stuiteren ze om 2 uur snachts nog. Is gewoon bij de drogist te krijgen en je kunt er niet aan verslaafd raken omdat het een eigen stof is.

Zelf heb ik het niet nodig. Ik raak mn bed aan en weet niet eens meer hoe ik erin ben gekomen haha! :-) succes!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:47

Gebeurd vaak rond die leeftijden in de pubertijd dat je soms wat meer moeite heb met in slaap komen, dat komt wel weer goed hoor. Een puber maakt veel mee in die periode en de hormonen gieren door het lijf.
Gewoon eens melatonine nemen van de kruidvat en lekker een boek gaan lezen voor het slapen gaan.
Je komt vanzelf wel weer in een goed ritme.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:49

11A: Het is inderdaad bewezen (heb alleen zo snel geen artikeltje) dat met je telefoon naast je slapen ervoor zorgt dat je slechter slaapt. :j

Helaas kan ik écht niet tegen het getik van een analoge wekker en word ik bij een digitale wekker gek van het licht, dus voor mij toch mooi m'n telefoon als wekker, dus naast m'n bed. :Y)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:55

Heb het al vaker gehoord inderdaad, maar dat is ook logisch, want je telefoon heeft continue verbinding met die satellieten en zo.

haha, klinkt bekend! Ik heb een Philips Wake Up light, omdat het heel fijn wakker worden is, maar ik kan ook niet tegen het licht van die cijfers, dus heb ze zo ver mogelijk gedimd en er een tissuedoos tegenaan gezet. Moet dus alleen die doos wel wegpakken om de tijd te zien. Maar dat is wel fijn, want je ligt niet continue op de klok te kijken dat het al zo laat is en je over zoveel uur er al weer uit moet!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:01

Dat is dus precies wat mij ook irriteert, dat je dan ziet hoe lang (in mijn geval meestal kort) je nog kunt slapen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:02

Cassidy schreef:
saskiakefie schreef:
Jullie doen alsof 14 jaar een kleuter is. Waarom zou je op 14e geen last kunnen hebben van moeilijk in slaap komen?

Een 14 jarige die teveel aan haar hoofd heeft kan idd moeilijk in slaap komen. Dan dient ze toch echt de dag wat minder vol te plannen. En dan te grijpen naar natuurlijke kalmeringsmiddelen zoals Valeriaan in die lekker slapen thee van Pickwick: imo kandidaat voor slaaptabletten later?

Ehm ik slaap al met medicijnen sinds ik 6 ben.
En daar kan best een oorzaak van zijn, bij mijn aandoening schijnt het zo te zijn dat het seintje van de melatonine dus niet aan komt in de hersenen, nou dan kan je thee drinken wat je wil dat gaat niet werken.
Wat je kan proberen is Melatonine, hoeft niet te betekenen dat het later een kandidaat is voor slaaptabletten dat is gewoon de grootste onzin.
Ik kon nog zo op tijd mijn bed in gaan, maar eerder slapen dan 12 of 1 uur deed ik niet.
Gevolg: doodmoe en doorgedraaid, caffeine was toen het probleem niet want dat dronk ik amper.
Nog steeds lig ik echt klaarwakker zonder medicijnen, maar ik slik geen slaaptabletten maar een middel voor astmapatienten wat wonderwel nog steeds werkt.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:08

Ik heb ook toen ik 14/15 een slaapstoornis gekregen. Gelukkig gaat het nu al een tijdje goed, maar wat is dat vervelend zeg, als je niet kan slapen!

Bij mij hielp het veel om rond een uur of 19.00 nog even een uurtje te gaan wandelen met de hond. Ook 's avonds geen huiswerk doen en een lekker kopje muntthee helpt bij mij. Ik heb ook die slaapthee geprobeerd, maar wat is dat vies, zeg! Melatoninepilletjes (kan je bij de drogist halen) hielpen bij mij niet. Op het potje stond dat je 1 of 2 tabletjes moest nemen, maar ik nam er altijd 10 en het hielp nog niet :+ Ik heb een week gehad met 8 uur slaap. het vremde is, het lijkt wel als ik niet slaap dat ik dan 's ochtends veel meer energie heb :?
Sinds een tijdje luister ik hele rustige muziek als ik ga slapen (Enya), dat helpt zo goed bij mij! En ik neem altijd voordat ik ga slapen een hete douche, ookal is het 4 uur 's nachts als ik terug kom van het stappen :+

Dus, mijn advies: lekker gaan bewegen (ook weer niet vlak voor je gaat slapen, dan wordt je juist weer wakker), een hete douche nemen, een kopje thee zonder suiker of cafeïne, computer uit, rustige muziek luisteren en huiswerk weg. Succes!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:18

lieveli schreef:
Ik heb de openingspost gelezen.

_O-

Moeilijk TS, zeker omdat het door de zorgen in je hoofd komt. Ik denk inderdaad dat een routine je dan kan helpen. Of misschien net wel een boek lezen, omdat je dan tenminste aan andere, ontspannende zaken denkt?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:18

Als je 's middags alweer moe bent dan ben je waarschijnlijk te druk bezig geweest of je eet te laat.
Let er dus op dat je na een tijdje inspanning ook ontspanning hebt. En eet 3 maaltijden en 3 (gezonde) tussendoortjes.

LED-licht houdt je ook wakker. Dat zit dus in je tv, laptop en telefoon. Zorg er dus voor dat je je wekker al gezet hebt voor je gaat slapen (zodat je niet nog even op dat scherm kijkt voor je wilt slapen) en geen tv kijken of op je laptop zitten zo'n 2 uur voor je gaat slapen.

Wat heel goed werkt is om op je ademhaling te letten als je gaat slapen en deze oefening probeert:
5 sec. door je neus inademen, 2 sec. vasthouden en 5 sec. door je mond uitademen. Heb je een grote longinhoud (en red je de 5 sec. dus makkelijk) dan kies je bijvoorbeeld 7-3-7.

Overdag sporten helpt ook.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:20

StableDoor schreef:
Ik heb ook toen ik 14/15 een slaapstoornis gekregen. Gelukkig gaat het nu al een tijdje goed, maar wat is dat vervelend zeg, als je niet kan slapen!

Bij mij hielp het veel om rond een uur of 19.00 nog even een uurtje te gaan wandelen met de hond. Ook 's avonds geen huiswerk doen en een lekker kopje muntthee helpt bij mij. Ik heb ook die slaapthee geprobeerd, maar wat is dat vies, zeg! Melatoninepilletjes (kan je bij de drogist halen) hielpen bij mij niet. Op het potje stond dat je 1 of 2 tabletjes moest nemen, maar ik nam er altijd 10 en het hielp nog niet :+ Ik heb een week gehad met 8 uur slaap. het vremde is, het lijkt wel als ik niet slaap dat ik dan 's ochtends veel meer energie heb :?
Sinds een tijdje luister ik hele rustige muziek als ik ga slapen (Enya), dat helpt zo goed bij mij! En ik neem altijd voordat ik ga slapen een hete douche, ookal is het 4 uur 's nachts als ik terug kom van het stappen :+

Dus, mijn advies: lekker gaan bewegen (ook weer niet vlak voor je gaat slapen, dan wordt je juist weer wakker), een hete douche nemen, een kopje thee zonder suiker of cafeïne, computer uit, rustige muziek luisteren en huiswerk weg. Succes!

In die dingen van de drogist zit meestal maar 0.1 mg melatonine.
Dan zit je nog maar op 1 mg als je er 10 neemt, ik slik 5 mg. :+

Overigens zijn er wel oorzaken voor slecht slapen.
Je bijnieren hebben veel invloed op de aanmaak van melatonine, dus als die slecht werken door oververmoeidheid of teveel stress kan je gewoon slecht gaan slapen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 01-06-13 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:20

Mja klopt, een gezond eetpatroon én sport en je bioritme ziet er al heel anders uit :) Ik word nu elke dag wakker zonder wekken op hetzelfde tijdstip (of toch na evenveel uur slaap) en val als een blok in slaap wanneer ik in bed lig.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:35

StableDoor schreef:
het vremde is, het lijkt wel als ik niet slaap dat ik dan 's ochtends veel meer energie heb :?

Dat heb ik ook vaak! Vooral zenuwen willen mij nog wel eens wakker houden, maar dan kan ik 's ochtends beter uit m'n bed komen dan wanneer ik een uur of 10 geslapen heb... Hoewel je me dan niet halverwege de dag moet zien, ergens komt een moment dat ik het helemaal gehad heb!

@Moonfish: Dat is wel heel weinig, toch eens checken, want dat heeft inderdaad helemaal geen nut!

@Stabledoor: Enya is ook wel een goed idee inderdaad! Ben al op zoek gegaan naar rustige muziek, is redelijk goedkoop op bol.com, maar niet altijd even interessant/geschikt.

Heb trouwens pas die Valdisp-er gebruikt, van die mooie reclame waarbij een vrouw toch rustig kan slapen en zich niet meer zo druk maakt... Helpt dus echt voor geen meter...
Slaappillen heb ik wel liggen om af en toe een keer te kunnen pakken. Voor een belangrijke/lange opdracht of wanneer ik echt niet kan slapen. 20 mg pillen die ik altijd door midden breek. En aangezien ik met 15 pillen bijna een heel jaar kan doen, vind ik het wel goed! Af en toe is het heerlijk om gewoon in coma te liggen voor 8 uur!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:40

Ik val het beste in slaap als ik om 12u ga slapen en om 8u weer opsta. Slaap ik later of langer, dan ben ik de rest van de dag sloom en word ik dus 's avonds pas een beetje wakker en ga ik nachtbraken.

TS: gezien je zegt dat je om 12/1u pas gaat slapen, zou ik toch echt vroeger in bed gaan liggen. Dus om 23u in bed liggen, lichten uit, en ademhalingsoefeningen oid doen. En gewoon elke ochtend (ook in het weekend) gewoon op tijd op staan.
Zo sta ik doordeweeks (behalve op maandag, dan moet ik om 6.30u op) meestal om 8u op en in het weekend 9u.
Kwam er al wel achter dat als ik dus om 12u ga slapen en pas om 9u opsta ik veel lammer ben. Voor mij dus gewoon 8u slaap en dan ook in het weekend vroeg op!

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:41

Dit topic ga ik even volgen, bekend probleem!
In de winter was ik ongelooflijk moe, elke dag, maar niet kunnen slapen. Nu het wat (beter) weer wordt gaat het alweer wat beter maar 's middags heb ik vaak nog last van vermoeidheid terwijl ik dan juist op school ben en thuis huiswerk moet maken. Het vervelende is dat ik, als het avond wordt, steeds meer energie krijg en dus weer niet kan slapen. |o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:42

Bhriseis schreef:
Mja klopt, een gezond eetpatroon én sport en je bioritme ziet er al heel anders uit :) Ik word nu elke dag wakker zonder wekken op hetzelfde tijdstip (of toch na evenveel uur slaap) en val als een blok in slaap wanneer ik in bed lig.

Toch ook dat maakt echt niet altijd uit. :)
Ik sportte toen echt regelmatig, sowieso minimaal 2 keer rijden en daarbij nog de sportschool.
Nou dat maakte voor mij dus niet uit.
Gezond voedingspatroon heb ik ook echt zeker weten, maar toch heb ik het nodig.
Vermijd geraffineerde suikers, bewerkt meel, glutenvrij, melkvrij.. Dat soort dingen.
En nog slaap ik niet zonder medicijnen en melatonine.

Maar bij mij ligt de oorzaak bij mijn bijnieren bijna zeker weten.
En dan heb je echt makkelijk een verstoord slaappatroon.
Zoals s'avonds laat echt op zijn best zijn als je juist moet slapen, pak ik dat aan ben ik netjes moe s'avonds.

Lijstje van symptomen bijnieren..
’s morgens moeilijk uit bed kunnen komen
voortdurende vermoeidheid, niet uitgerust zijn na slapen
na 18.00 uur en het avondeten begin je je pas levendig te voelen
trek in zout of zoute voedingsmiddelen zoals chips.
Langere tijd nodig om te herstellen na ziekte en inspanning
Licht in je hoofd wanneer je snel opstaat
Lichte depressiviteit, minder plezier in alles
Minder goed geheugen, wazige gedachten, slecht kunnen concentreren

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:58

Oeps, dat klinkt behoorlijk bekend... Vreemde is dat ik al in het ziekenhuis ben geweest voor mijn vermoeidheidsklachten... Maar volgens mij is er nooit naar mijn (bij)nieren gekeken. Vaak is het bloed testen en ik heb een bijna chronisch te laag ijzerpeil, dus maar weer ijzerpillen die weinig meer energie geven... Toch misschien eens opnemen met mijn huisarts.

Ik ben het wel eens dat een goed ritme wel kan helpen. Ik ga standaard om half 10 naar bed en tussen 10 en 11 gaat mijn licht uit (licht aan mijn boek en hoe moe ik ben haha) en de wekker staat standaard rond 7/7:30 uur. Als ik om 8 of 9 uur pas opsta dan ben ik de hele dag suf en word ik inderdaad 's avonds pas wat fitter.

Wel apart dat mijn slechtste nacht afgelopen week was nadat ik was wezen paardrijden... Rest van de week niet gesport (ziek geweest), maar viel toen wel beter in slaap. Soms is het ook geen zekerheid.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:59

Weet niet of de tip al genoemd is, maar het helpt om heeeel snel met je ogen te knipperen, zo lang totdat ze moe zijn en het knipperen niet meer lukt. Moeie ogen zijn een signaal voor de hersenen dat het tijd is om te slapen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:04

Natuurdietiste zou een optie zijn, ze zijn vooral alternatief hier al wat verder mee.
Met je voeding aanpassen kan het al genoeg zijn, maar er zijn ook supplementen voor.
O.a. bijnierconcentraat van koeien, dan ontlast je je bijnieren zodat ze kunnen herstellen.
Werkt niet verslavend, legt je bijnieren niet plat zoals cortisonen wel doen.
Punt is dat als je het eenmaal hebt, het moet herstellen.
En dat kan deels met voeding maar bij mij was het niet genoeg en ik ondersteun het verder met bijnierconcentraat en progesteroncreme.
Bijnierklachten kan dus ook PMS veroorzaken, want je bijnieren maken ook progesteron!
Ik smeer nu progesteron sinds 3 weken en ik ben s'avonds echt moe wat ik niet herken. :+

Er kunnen gewoon meer oorzaken zijn dus..
Of bijnierklachten door stress of overbelasting, of bijnierklachten door bijvoorbeeld oestrogeen dominantie.
Oestrogeen zit in alles, bestrijdingsmiddelen, plastic, cosmetica..
Bij mij was het het laatste want bijnierconcentraat was niet afdoende en met progesteron creme doe ik het heel goed.
Bijnierklachten maken ook echt enorm nerveus bij mij, het kan zelfs leiden tot psychoses om aan te geven hoe erg het kan zijn.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:06

ik heb ook vaak last van moeilijk in slaap komen, heb daar zelf ook destijds melatinone tabletten van 5 mg geslikt.

denk wel weer dat ik ze bij de huisarts ga aanvragen aangezien ik weer problemen heb om zelf in slaap te komen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:08

Melatonine van Natrol kan je zo online bestellen.
In meerdere doseringen, ook 5 mg.
Heb ik lang gebruikt, prima spul hoor.