Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JunkDeLuxe schreef:RusselNuwell schreef:Ik snap het punt eigenlijk niet. Mag je tegenwoordig geen eigen smaak meer hebben? Moet ik jou even mooi vinden als een vrouw met vet-rondingen? No offense, maar dat is toch echt een kwestie van smaak. Er zullen genoeg mannen zijn die mij wel te dik vinden, ondanks dat ik ook een gezond bmi heb. En er zullen ook genoeg mannen zijn die vinden dat er nog best een paar kilo's bij mogen.
Ik denk dat iedereen een gezond gewicht moet nastreven dat passend is bij het lichaam, en waar je jezelf goed bij voelt. Welk gewicht dat is kan ook heel erg verschillen. Mijn bmi zal rond de 23 zitten, maar wanneer ik een bmi van 19 heb, dan ben ik een zak botten, terwijl iemand anders met mijn bmi misschien al wel behoorlijk stevig is.
Inderdaad: een GEZOND gewicht.
Ik heb een gezond gewicht, en een gezond BMI. En vandaar dit topic: ik ben gewoon gezond, dus het zou fijn zijn moest de media ophouden ons te bombarderen met 'mollige' en 'dikke' vrouwen en hen gezond en ons ziek te noemen..![]()
Je vind uiteraard zelf mooi wat je zelf mooi vind, dat is voor iedereen zo. Ik geef de voorkeur aan een zandloperfiguur, jij aan het iets rondere, dat mag gewoon! Maar ik ondervind dat maatjes 36 verweten worden ongezond te zijn, en géén echte vrouw te zijn!
MamaJella schreef:Stiekem moet ik hier wel even over lachen dames. Je voelt je aangevallen omdat je slank bent? Ga weg zeg.
Ik ben mijn hele leven al "een maatje meer", niet echt dik, maar ook zeker niet slank. En het heeft heel lang geduurd voordat ik dat kon accepteren. En weet je waarom? Omdat ik niet aan het ideaalbeeld voldeed. Niet in dat maatje 36 paste. En ik heb de nodige diëten geprobeerd, zelfs zo streng dat ik mezelf aan het uithongeren was. Lekker gezond bezig.
Uiteindelijk heb ik mezelf geaccepteerd, met alle rondingen, rolletjes en andere dingen die daarbij horen. Ik let nu op mijn gewicht voor mijn gezondheid, en niet om aan dat ideaalbeeld te kunnen voldoen. En ik voel me daar goed bijDus ja, van mij mag dat "ideaalbeeld" best iets groter zijn dan maatje 36.
Menino schreef:JunkDeLuxe schreef:
Maar daar zit het probleem nu net, dat probeer ik net duidelijk te maken![]()
Slanke meisjes, zonder een extraatje, worden bekeken alsof ze anorexia hebben.
Omdat er tegenwoordig meer vrouwen zijn met maatje 40 dan met maatje 36. Maar daarom hebben de maatjes 36 toch geen eetstoornis?!
Ik heb kleur op m'n wangen, ben levenslustig genoeg, en heb vaste pizza-dagen. Elke dag koekjes, hier en daar een ijsje: geloof me, ik ben een vreetzak haha. Dus ik persoonlijk vind het strontvervelend, als mensen mijn sleutelbeenderen zien en er bij hen een alarmbelletje gaat rinkelen... IK BEN GEWOON NORMAAL & GEZOND, flikker op![]()
Dat is dan wel overdreven natuurlijk haha, maar je snapt me wel
denk dat het ook wel komt omdat iedereen steeds zwaarder wordt, daar onwijs veel aandacht aan wordt besteedt en er dus ook gewoon meer eetproblemen zijn (omdat mensen steeds wanhopiger worden en meer drang voelen om af te vallen). Mss dat dingen daarom wel eerder als eetprobleem gezien wordt. Vervelend en vermoeiend voor jou, maar ik denk niet dat het vervelend bedoeld wordt...
Ik denk ook dat mensen zich er veel minder bewust van zijn dat opmerkingen tegen dunne mensen net zo goed kwetsend kunnen zijn omdat het in veel kringen wél een ideaalbeeld is en mensen er dus niet bij stil staan dat dat ook niet door iedereen helemaal 100% ' geaccepteerd' wordt. Dus beseffen mensen niet dat dat voor iemand die z'n hele leven al te horen krijgt ' dat ' ie best wat mag aankomen ' helemaal niet zo aardig en positief meer is... (vooral omdat ze het zelf wel als ideaal zien)
Toch denk ik dat er een stuk meer minachting is tov overgewicht dan ondergewicht, dus in dat opzicht snap ik ook wel dat je van dat eerste een stuk meer tegengeluiden hoort dat we dat ' ook ' moeten accepteren.
Maar weet niet zo zeer of dat nou met een nieuwe ' standaard ' te maken heeft...
Dat plaatje wat hierboven staat is gewoon banketstaaf en kwetsend, dus ik snap niet dat mensen dat op facebook zettenDat zegt ook wel iets over iemands niveau
dollyspikkel schreef:Joolien schreef:Mensen vragen aan mij altijd of ik wel genoeg eet. Je vraagt toch ook niet aan een dikker persoon of deze niet teveel eet? Ik vind het altijd zo raar
Dat plaatje of eerder de tekst vind ik echt ziekelijk eigenlijk
Geloof me... je wordt daar wel degelijk over aangesproken
wilmatj schreef:little_king schreef:@ts
Als ik maat 42 draag heb ik een gezond gewicht, het zou fijn vinden als mensen dat niet bombarderen als mollig.
nou idd, alle stevige damens worden nu in dit topic anders ook echt bestempelt als dik..
uhm jullie doen nu precies hetzelfde maar dan andersom
wilmatj schreef:little_king schreef:@ts
Als ik maat 42 draag heb ik een gezond gewicht, het zou fijn vinden als mensen dat niet bombarderen als mollig.
nou idd, alle stevige damens worden nu in dit topic anders ook echt bestempelt als dik..
mayniac_val schreef:Nou, als tiener zou ik er ook niet gelukkig van worden als iemand zei dat mannen mij niet 'moeten' omdat ik niet mollig ben.
Joolien schreef:Dat kan ik begrijpen, maar ik zie alleen voor me dan mensen die dichtbij je staan of je al langer kennen er wat over zeggen?
Bij mij zijn het soms ook wildvreemden die er meteen over beginnen.
dollyspikkel schreef:Joolien schreef:Dat kan ik begrijpen, maar ik zie alleen voor me dan mensen die dichtbij je staan of je al langer kennen er wat over zeggen?
Nee, meestal juist niet. Mensen die ik al langer ken zeggen er niets van, meestal zijn het ook wildvreemden die hier iets van zeggen.
Mindim schreef:wilmatj schreef:
Ja, maar dat is taboe, dunne mensen die iets over de dikke medemens zeggen, andersom mag het allemaal wel. Zo vreemd vind ik dat. Als ik iemand uit zou maken voor vet varken, oei dan is de wereld te klein, maakt iemand mij uit voor gratenpakhuis of een zak botten, dan moet dat maar kunnen en lachen we er ook nog om.
JunkDeLuxe schreef:Zo bedoelde ik het niet, Wilmatj en Little_king!
Als je met maatje 42 een gezond gewicht hebt, is dat natuurlijk ideaalDaarom hamer ik ook de hele tijd op het gezonde deel, want het gaat uiteraard niet enkel om wat we mooi vinden, het moet ook gezond zijn!
Jouw maatje 42 kan in combinatie met je lengte inderdaad gezond zijn; met mijn lengte zou ik dat echter niet proberen. Net zoals iemand die 1.70m is ook niet gezond zou zijn met mijn gewicht!
dollyspikkel schreef:Joolien schreef:Dat kan ik begrijpen, maar ik zie alleen voor me dan mensen die dichtbij je staan of je al langer kennen er wat over zeggen?
Nee, meestal juist niet. Mensen die ik al langer ken zeggen er niets van, meestal zijn het ook wildvreemden die hier iets van zeggen.
Corally_B schreef:In de middeleeuwen waren zogenoemende "rubens" vrouwen (mollige vrouwen) het ideaalbeeld. Alleen maar om aan te geven dat dit gewoon een modegrill is. Over een jaar of 5 bewijst 1 of andere studie weer dat BMI etc overrated is. Komt er weer een ander meetgeval voor over/onder gewicht en is "dun" en "slank" weer in de mode.
Toch blijft het natuurlijk niet kloppen dat de modebrache veelal gebasseerd is op chinese maten. In China zijn de mensen nou eenmaal kleiner als in europa. Een normale europeaanse maat 42 is voor China een "big sixe"....
Wat is het ideaalbeeld? Is het ideaalbeeld een "gezond" gewicht? BMI? Maar iemand met normal BMI die totaal niet gezond eet hoeft dus niet gezonder te zijn dan iemand met een hoger BMI, dus wat zegt BMI eigenlijk? Of is het ideaalbeeld chineze confectiematen, dus maatje 36? Is dit het ideaalbeeld van de wereld? Of is een lichaam als Beyonce het ideaalbeeld, zij word geroemd om haal "ronde" vormen.....
Ik denk dat ideaalbeeld suggestief is, gelukkig hebben we verschillende maten en gelukkig zijn er mensen die van dun, gewoon en dik houden.
Molfre schreef:Ik snap niet waarom er altijd aparte "kijk mij slachtoffer zijn" topics gemaakt moeten worden over dit onderwerp.
Ik ben te zwaar en daar voel ik me zwaar klote bij, ik probeer er van alles aan te doen en tot noch toe zonder succes. Daar worden ook wel eens vervelende opmerkingen over gemaakt.
Een vriendin van mij van vroeger had exact het tegenover gestelde. Zij had ondergewicht, kon hier niks aan doen, at als een werkpaard. Zij had ook problemen met hoe ze eruit zag en daar werden ook opmerkingen over gemaakt.
Er werd genoemd "als slanke vrouw wordt je raar aangekeken als je een toetje afslaat", hoe denk je dat het voelt als iemand jou voor het gemak maar overslaat?
Waarom kunnen we niet accepteren dat mensen blijkbaar de behoefte hebben elkaar af te troeven ten behoeve van henzelf? Waarom moeten we met z'n allen altijd in de slachtofferrol kruipen? Als je dat doet, doe je eigenlijk als die "tough girl" opmerkingen (ik ben slank, deal with it. Ik ben te zwaar, kan jou het schelen) helemaal te niet.
little_king schreef:JunkDeLuxe schreef:Zo bedoelde ik het niet, Wilmatj en Little_king!
Als je met maatje 42 een gezond gewicht hebt, is dat natuurlijk ideaalDaarom hamer ik ook de hele tijd op het gezonde deel, want het gaat uiteraard niet enkel om wat we mooi vinden, het moet ook gezond zijn!
Jouw maatje 42 kan in combinatie met je lengte inderdaad gezond zijn; met mijn lengte zou ik dat echter niet proberen. Net zoals iemand die 1.70m is ook niet gezond zou zijn met mijn gewicht!
"Het is veel zo dat de nederlandse vrouw gemiddels maat 42/44 heeft."
maar dit maak jij wel zwart ts, jij vind dit dus wel al extreem.
En als we het dan hebben over aangesproken worden, ja als dikker persoon wordt je echt aangesproken door wild vreemde.
Ik denk meer dan andersom juist door de media dat er te veel dikke mensen zijn. Elk pondje gaat door het mondje.
Ook al kijkt deze persoon alleen naar de mayonaise. Toch weet de rest van de wereld dat ze wel te veel eet, anders kan het niet.
Dus net zo veel vooroordelen en opmerkingen naar de mollige mensen dan naar de dunne menen.
maar je merkt het pas, het raakt je pas als het je zelf raakt.
Dat is het verschil.
little_king schreef:Molfre schreef:Ik snap niet waarom er altijd aparte "kijk mij slachtoffer zijn" topics gemaakt moeten worden over dit onderwerp.
Ik ben te zwaar en daar voel ik me zwaar klote bij, ik probeer er van alles aan te doen en tot noch toe zonder succes. Daar worden ook wel eens vervelende opmerkingen over gemaakt.
Een vriendin van mij van vroeger had exact het tegenover gestelde. Zij had ondergewicht, kon hier niks aan doen, at als een werkpaard. Zij had ook problemen met hoe ze eruit zag en daar werden ook opmerkingen over gemaakt.
Er werd genoemd "als slanke vrouw wordt je raar aangekeken als je een toetje afslaat", hoe denk je dat het voelt als iemand jou voor het gemak maar overslaat?
Waarom kunnen we niet accepteren dat mensen blijkbaar de behoefte hebben elkaar af te troeven ten behoeve van henzelf? Waarom moeten we met z'n allen altijd in de slachtofferrol kruipen? Als je dat doet, doe je eigenlijk als die "tough girl" opmerkingen (ik ben slank, deal with it. Ik ben te zwaar, kan jou het schelen) helemaal te niet.
En zo is het!
Er worden net zoveel nare opmerkingen gemaakt naar dunnere mensen als naar dikkere mensen.
maar je voelt het pas als het jou betreft.
laten we daar gewoon mee ophouden!
En elk die een sneer geeft een spreekwoordelijke draai om de oren geven.