Geen nachtdienst aankunnen,mis gegaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:29

Ik vind niet dat ik het zo schrijf ik zeg hoe ik het lees, hoe het op mij overkomt, wat mijn ervaringen zijn en zet dus mijn standpunt neer. Ik val haar nergens aan ik geef alleen een andere bokker gelijk in haar mening naar aanleiding van berichten van TS.
Niks geen schop onder de kont, als TS dat zo ervaart mag zij mij hier overigens gerust op aan spreken. Want ik bijt niet hoor hihi.. Dus TS even voor de duidelijkheid! Zo komt het op mij over, zegt niet dat het zo is, wat mij verstandig lijkt is toch pangs de ARBO!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:30

Trouwens het volgens mij betekent dus ook dat het niet een vast punt is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:32

Schop onder de kont staat er toch letterlijk? Maar goed, ik zal er over ophouden. Dit gaat offtopic.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:34

bromfiets schreef:
Schop onder de kont staat er toch letterlijk? Maar goed, ik zal er over ophouden. Dit gaat offtopic.

Ja zeker en dat meen ik dan weer wel! Dat slot soms echt schop onder de kont hup en het voor jezelf op nemen! Je hebt gelijk, TS ik ben benieuwd hoe het af loopt!

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 17:59

Ik had gisteren al een gesprek aangevraagd met de arbo,ik heb nl meteen actie ondernomen voor mezelf>> huisarts en metee arbo arts.+ maandag crisisdienst om mijn medicatie aan te passen.
Ik ben iemand die heel graag wil werken,hart heeft voor andere mensen en er alles aandoet om oplossingen te zoeken om in de maatschappij te blijven,het is alleen mijn beperking die mij af en toe in de steek laat(ik wou dat het niet zo was)
Ik wil niet thuisblijven,ik wil gewoon normaal in de maatschappij staan zoals ieder ander en mijn geld te verdienen door hard te werken.
Ik mocht inprincipe niet eens naar mijn werk gaan van mijn huisarts vandaag,maar ben toch gegaan met mijn ziel onder mijn armen,omdat ik zo graag wil.
En het is zo niet iedereen met bordeline is hetzelfde,ik kan er vaak heel goed mee omgaan,ik kan er alleen niet tegen om onder druk te staan,alleen te werken in een nachtdienst en die omwisseling van dag naar nacht,verder kan ik heel goed omgaan met mijn beperking,ik los veel dingen zelf op,ben zeer positief ingesteld,heb veel over voor andere mensen,ben absoluut geen aandachtstrekker,ben liever op de achtergrond,drink geen druppel alchohol,gebruik geen drugs,ga niet stappen,snij mezelf niet,ben zeer creatief,ben een zeer liefdevolle partner en moeder voor mijn kind.
Ik heb alleen in mijn leven veel ernstige dingen meegemaakt waardoor ik psychisch nog steeds last heb en dingen die mij triggeren en daardoor ga ik dissocieren waardoor ik de pijn niet meer voel,en gesprekken niet meer kan volgen en voeren..
En zo zijn er nog tal van oorzaken(die in mijn hoofd zitten) die het mij niet makkelijk maken in mijn leven,die heb ik niet genoemd.

Ilja000

Re: Geen nachtdienst aankunnen,mis gegaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:36

Eerst even de boel weer op een rij zetten, medicatie weer aanpassen en zodra het weer wat beter gaat reintegreren op een andere afdeling. Wellicht is de dagbesteding iets voor je, dan heb je in ieder geval regelmatiger uren.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:00

Ik zie niet in waarom ts geen vrijstelling zou kunnen krijgen van nachtdiensten, want dat bestaat natuurlijk ook gewoon. Als zij een verklaring van de dokter zou kunnen krijgen dat zij geen nachtdiensten mag draaien, is het volgens mij opgelost. Op het werk van mijn man zijn er verscheidende mensen die geen piketdiensten draaien. Ook ik had vrijstelling van mijn baas kunnen krijgen als er maar genoeg mensen waren die het voor mij hadden kunnen opvangen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:46

Vanessa24 schreef:
Ik zie niet in waarom ts geen vrijstelling zou kunnen krijgen van nachtdiensten, want dat bestaat natuurlijk ook gewoon. Als zij een verklaring van de dokter zou kunnen krijgen dat zij geen nachtdiensten mag draaien, is het volgens mij opgelost. Op het werk van mijn man zijn er verscheidende mensen die geen piketdiensten draaien. Ook ik had vrijstelling van mijn baas kunnen krijgen als er maar genoeg mensen waren die het voor mij hadden kunnen opvangen.

Daar schrijven huisartsen geen verklaring voor. Een huisarts mag namelijk ook niet bepalen of jij wel of niet geschikt bent voor het werk of dat jij gedeeltelijk afgekeurd moet worden om wat voor reden dan ook. Dat is een arbo arts die dat bepalen moet of wanneer iemand afgekeurd wil worden is dat het UWV die dat bepaald.

Je kunt het ook omdraaien, iemand is niet geschikt om nachtdiensten te draaien, misschien moet diegene dan gaan overwegen of deze tak van de gezondheidszorg wel geschikt is. Je kunt als werkgever niet met alles en iedereen rekening gaan houden. Goed personeel ligt niet voor het oprapen zeker niet als de 1 wel alle diensten moet kunnen draaien terwijl een ander altijd uit de wind gehouden wordt. Daar krijg je scheve gezichten van en zal ook niet goed zijn voor het team zijn daardoor.

TS: Om heel eerlijk te zijn vind ik dat je je wat verschuilt achter je aandoening, dat je een keer slecht in je vel zit of je hebt een kort lontje door gebeurtenissen is menselijk. Maar bij elk euvel roepen ik heb borderline is wel wat makkelijk.
Ik hoop voor je dat de schorsing geen nare gevolgen voor je zal hebben en dat de werksfeer er niet onder zal lijden dat zou erg jammer zijn. Misschien is het goed om voor jezelf te gaan bedenken of er geen andere mogelijkheden zijn om toch in de gezondheidszorg te kunnen blijven werken maar waar je je zelf vooral ook gelukkiger bent, zoals jij je nu voelt is dat volgens mij niet zo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:54

MISTRAL94 schreef:
Daar schrijven huisartsen geen verklaring voor. Een huisarts mag namelijk ook niet bepalen of jij wel of niet geschikt bent voor het werk of dat jij gedeeltelijk afgekeurd moet worden om wat voor reden dan ook. Dat is een arbo arts die dat bepalen moet of wanneer iemand afgekeurd wil worden is dat het UWV die dat bepaald.

De arboarts kan die uitzondering wel afspreken.

Citaat:
Je kunt als werkgever niet met alles en iedereen rekening gaan houden.

Ik heb dat al eerder geschreven, maar ik vraag het ook aan jou. Waarom verwachten we van mensen met een beperking, aandoening of ziekte wel dat ze volledig meedraaien (verplicht werk, minder zorg etc), maar niet van de werkgevers dat die daar ook werkelijk een mogelijkheid voor bieden? Dat is toch heel vreemd?
Als we willen dat mensen ondanks handicap of beperking wel blijven werken moeten we zorgen dat we die mogelijkheden ook bieden en daar flexibeler mee omgaan.

En het kan natuurlijk best, dat is gewoon een kwestie van goed plannen. Ook de scheve gezichten in het team zijn best te voorkomen - als je dat belangrijk vindt.

Citaat:
Maar bij elk euvel roepen ik heb borderline is wel wat makkelijk.

Ik heb de ts niet nagezocht maar het gaat hier toch maar om 1 incident? (Alleen een redelijk heftig moment.) Dat 'bij elk euvel' zie ik niet terug.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:57

Als het hele woord borderline in dit topic niet was genoemd was waarschijnlijk iedereen verbolgen geweest over de houding van de baas....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:11

Shadow0 schreef:
MISTRAL94 schreef:

De arboarts kan die uitzondering wel afspreken.

Citaat:
Je kunt als werkgever niet met alles en iedereen rekening gaan houden.

Ik heb dat al eerder geschreven, maar ik vraag het ook aan jou. Waarom verwachten we van mensen met een beperking, aandoening of ziekte wel dat ze volledig meedraaien (verplicht werk, minder zorg etc), maar niet van de werkgevers dat die daar ook werkelijk een mogelijkheid voor bieden? Dat is toch heel vreemd?
Als we willen dat mensen ondanks handicap of beperking wel blijven werken moeten we zorgen dat we die mogelijkheden ook bieden en daar flexibeler mee omgaan.

En het kan natuurlijk best, dat is gewoon een kwestie van goed plannen. Ook de scheve gezichten in het team zijn best te voorkomen - als je dat belangrijk vindt.

Citaat:
Maar bij elk euvel roepen ik heb borderline is wel wat makkelijk.

Ik heb de ts niet nagezocht maar het gaat hier toch maar om 1 incident? (Alleen een redelijk heftig moment.) Dat 'bij elk euvel' zie ik niet terug.

Ik schrijf toch niet dat de arbo arts dat niet kan? Ik schrijf alleen dat dit niet aan de huisarts is.

Ik zeg altijd maar zo, je hebt een heel team (tenminste vaak in de gezondheidszorg) je moet met z'n allen de kar trekken, wanneer een aantal binnen een team zeggen dat kan ik niet of dat wil ik niet dan wordt die kar voor de rest erg zwaar. Waarom zou je wel uitzonderingen maken? Ze zijn gigantisch aan het bezuinigen, de werkdruk wordt alleen maar groter. Waarom laat je de 1 wel alles doen binnen een takenpakket terwijl de ander allerlei uitzonderingen krijgt.

En wat je schrijft klinkt allemaal fantastisch maar niet in tijden van crisis waarin de werkloosheid alleen maar verder op loopt. Er zullen vast genoeg oudere werknemers zijn die graag die nachtdiensten willen draaien.

Ik heb jaren naast een persoon met borderline geleefd, weet dus dat het niet bij 1 incident blijft maar je hebt gelijk hier word over 1 incident geschreven. De diagnose borderline wordt ook niet zomaar gesteld natuurlijk daar gaat vaak jaren van problematiek aan vooraf voordat er enig onderzoek naar gedaan wordt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:11

bromfiets schreef:
Als het hele woord borderline in dit topic niet was genoemd was waarschijnlijk iedereen verbolgen geweest over de houding van de baas....

Nou nee zelfs dan niet ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:15

bromfiets schreef:
Gedragen naar de stoornis? Dat lees ik hier echt niet :=

Ik zou aangeven bij je leidinggevende dat je een gesprek wil met de arbo-arts, dat kan je zelf ook aanvragen en kan duidelijkheid scheppen. Daar hangt wel aan vast dat dan algemeen bekend wordt dat je borderline hebt, je moet zelf nadenken of je dat wilt. Daarmee geef je in ieder geval aan dat jij wel wil werken en dat kan meewerken in de toekomst als ze moeilijk gaan doen, omdat jij je goede wil toont.

Is er een overkoepelend orgaan in de zorg? Iets van een vakbond? Als dat mogelijk is zou ik het daar ook aangeven.

Verder wil ik je veel succes wensen maandag, dat is geen leuk vooruitzicht. :(:)

ik vraag er ook naar :)
daarom weet ik nu ook dat er eerst ook triggers waren, dat kon ik er daarvoor niet uithalen.
ik wijs niet met een vingertje naar de ts dat ze zich verschuilt achter haar ziekte.
zonder borderline zou ik alsnog aankaarten dat ze eens moet gaan kijken wat haar ontspant zodat ze geen ruzie meer heeft met dr vriend voordat ze iets spannends gaat doen.
dat zou sowieso al een stuk schelen in de spanning vooraf en de ts steunen in de komende nachtdienst.
het is geen aanval, ik probeer alleen te kijken waar de zwakke punten liggen.
en dan zouden er alsnog mensen zijn (waaronder ik) die zeggen "komop!, schop onder de kont en je kunt het!" niet om de ts neer te sabelen maar omdat we haar willen steunen en supporten. juist omdat ik het gevoel had dat ze de handdoek in de ring wilde gooien, het is wel je baan waar je gek op bent en voor gestreden hebt.

maar als iemand begint met ik heb borderline en dit en dat en ze houden geen rekening met mij, tja dan wil ik weleens wat strakkere vragen stellen om duidelijkheid te krijgen.
niet om de ts af te branden, dat staat er ook duidelijk bij.
het is dus geen persoonlijke aanval :)

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:32

Ik vind m'n nachtdiensten heerlijk ( zijn dan wel slaapdiensten) lekker veel uur en t kost me alleen een avond en een halve ochtend. Beetje brak de andere dag maar ach... Zo zijn er in ons team veel die juist wel of juist geen nachtdiensten willen. Lossen dat onderling op. Iedereen blij. Ik geloof zelfs dat er 1 iemand in z'n contact heeft staat dat ze doordeweeks deze diensten niet draait. Het bestaat dus wel dat je hier onderuit kan komen. Haar reden is enkel omdat ze kinderen heeft.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:37

Een arboarts kan een advies geven maar dat wil niet zeggen dat de werkgever dat moet opvolgen, integendeel zelfs.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:49

Ik werk in een ziekenhuis en ik heb een collega die met de oude CAO vanwege haar leeftijd geen nachten meer hoefde, met de nieuwe wel en ze wordt er fysiek ziek van...
Arbo-arts heeft gesteld dat als zij geen nachten kan werken ze niet voldoet aan het functieprofiel van een verpleegkundige en op zoek mag naar een andere baan.....

Moraal van dit verhaal: de tijden zijn veranderd, CAO ziekenhuizen en VVT ligt dicht bij elkaar en mensen krijgen eigenlijk nergens meer contracten met toezeggingen van bepaalde diensten.
Wel kan het zo zijn dat je een tijdelijke ontheffing kunt krijgen, als ik bijvoorbeeld prednison gebruik hoef ik geen nachten te draaien. (doe ik soms wel, maar in overleg)

Wat betreft boos zijn op het werk: dat is een lastige, je dient wel een professionele houding te hebben dat staat in zo'n beetje elke functieprofiel....

Zorg dat je welwillend bent, heb een pro-actieve houding, bied je verontschuldigingen aan. Ook al vind je dat je terecht boos wat op die collega, je reactie was overtrokken, bied dan je excuses voor je reactie aan. Verval niet in een eindeloos ja maar. Houdt het bij bijv: je kwetste me met die opmerking, maar ik had zo niet moeten reageren, sorry.

Succes.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 06:59

Precies zoals Raket het omschrijft, het zijn andere tijden. Ik werk op een dialyseafdeling waar tot een aantal jaar geleden nog geen nachtdienst was. Het ziekenhuis, heel slim, heeft altijd gewerkt met contracten waarin staat dat je alle diensten die bij je functie horen moet draaien. Toen nachtdialyse begon, en dit dus ineens bij onze functie hoorde, moesten we dit dus allemaal doen.
Ik heb een aantal collega's die diabetes hebben en eentje met hartklachten. Hun keuze was dus zich te laten afkeuren voor een klein percentage want vrijstelling via een bedrijfsarts was niet mogelijk(zoals ik al eerder zei, een bedrijfsarts heeft een adviserende rol).
Nu is dat opgelost doordat er een redelijk grote groep is bij ons die wel graag nachtdienst doen. Zij worden als eerste ingepland, vervolgens de groep die het liever niet doet en als er dan nog gaten in de planning zijn worden de 'zieken' ingepland. Dit komt bijna nooit voor en als het gebeurd lossen we dit onderling op zodat zij alsnog niet hoeven. Een goeie ruil, bijvoorbeeld een nacht tegen een weekend vrij ruilen, wordt vaak wel gewaardeerd.
Een flinke portie collegialiteit is wel handig in deze situatie. Verder doet de groep die nauwelijks nachtdienst draait op eigen initiatief meer avonddiensten dan de groep die veel nachtdiensten draait. Keurig opgelost dus voor nu.

In deze tijden is een baan behouden heel belangrijk, een baan vinden heel moeilijk.
De laatste alinea van Raket zou ik goed lezen TS! Nogmaals succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:25

raket schreef:
Arbo-arts heeft gesteld dat als zij geen nachten kan werken ze niet voldoet aan het functieprofiel van een verpleegkundige en op zoek mag naar een andere baan.....

Ben benieuwd hoe het UWV erover denkt. Klinkt namelijk niet echt alsof ze hier hun plicht (namelijk: zoeken naar manieren om mensen binnenboord te houden, en passend werk in de eigen organisatie aanbieden tenzij dat echt niet mogelijk is) nakomen.

Ten tweede: als dat de mentaliteit is die we willen in Nederland, moeten we ophouden met katten op mensen die wel heel graag willen, maar niet voldoen aan het plaatje van de perfecte medewerker. De eerstvolgende keer dat je denkt 'die zou best kunnen werken', bedenk dan dat kunnen werken niet automatisch betekent dat een werkgever je ook wil hebben.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:31

probleem is dat er ook genoeg mensen zijn die wel willen werken maar (nog) geen baan hebben.
juist met alle bezuinigingen etc, is het een beetje nijpend aan het worden.
en soms als ze kunnen kiezen tussen iemand die het allemaal wel wil en iemand die er moeite mee heeft kan er gekozen worden voor de eerste omdat de druk omhoog gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:34

Shadow ben het wel met je eens hoor, wbt dat veroordelen van mensen.
Helaas is dat waar Nederland naartoe is gegaan: Keihard.
Kan je niet meekomen?Jammer dan. Next.

Weet er zelf helaas ook alles van hoor.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 10:06

Ten eerste verschuil ik mij niet achter bordeline,ik wou dat ik het niet had,en gedraag me er ook niet na,ik vind het vreselijk dat ik dat etiket heb opgeplakt gekregen in 2004 |(
Ik heb erg mijn best gedaan om nachten vol te houden,en te laten zien dat ik het wil,echter ondervind ik veel problemen met mijn geestelijke toestand,krijg allerlei klachten die vanzelf komen,dus waar ik geen grip op heb(ik wou dat ik het wel had dan had ik nu geen problemen.)dit maakt het voor mij elke keer tot een ware hel om weer die nachten te moeten doen,ik vecht iedere keer tegen mij gevoelens,mijn pijn,mijn frustratie,en dan ga ik dissocieren in de nacht,ik voel dan niks meer waardoor ik er als het ware niet ben,is dat dan de goede manier om nachten te doen,lekker maar doen alsof er niks aan de hand is en blijven lachen en van binnen stort ik iedere keer in? dit heb ik lang volgehouden op die manier,maar nu kan ik niet meer ik ben op. |(
Ik vraag gewoon om hulp,meer niet.
Hoeveel mensen zijn er die met psychische klachten zijn afgekeurd,nou ik wil dat dus niet! ik wil werken,ik wil in de maatschappij staan net als ieder ander mijn geld verdienen met hard werken!! ik ben niet zielig en wil niet zielig zijn, het is nu zoals het is en daar moet ik mee leven.
Je kan niet zeggen'schop onder je hol en gaan,goh was het maar zo,en hoe vaak heb ik die schop gegeven onder mijn eigen kont,me niet laten kennen,doorgaan en doorgaan,en toch laat mijn lichaan me in de steek!

programmeur jij begrijpt het.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:47

Shadow0 schreef:
raket schreef:

Ben benieuwd hoe het UWV erover denkt. Klinkt namelijk niet echt alsof ze hier hun plicht (namelijk: zoeken naar manieren om mensen binnenboord te houden, en passend werk in de eigen organisatie aanbieden tenzij dat echt niet mogelijk is) nakomen.

Ten tweede: als dat de mentaliteit is die we willen in Nederland, moeten we ophouden met katten op mensen die wel heel graag willen, maar niet voldoen aan het plaatje van de perfecte medewerker. De eerstvolgende keer dat je denkt 'die zou best kunnen werken', bedenk dan dat kunnen werken niet automatisch betekent dat een werkgever je ook wil hebben.

Volgens mij is een werkgever ook verplicht om aangepast/passend werk te vinden. Als ts verder prima functioneert, alleen niet tijdens nachtdiensten moet het volgens mij mogelijk zijn om daar vrijstelling voor te krijgen. Een werkgever mag je niet zomaar op straat zetten, zeker niet als ze een vast contract heeft.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:46

Volgens jou Vanessa24, precies, maar de werkelijkheid is anders.
Werkgever kan met werknemer naar een andere oplossing kijken maar dit kan dan een andere functie zijn binnen dezelfde organisatie.
Ik zeg niet dat ik het hiermee eens ben en Raket ook niet, we zeggen alleen dat de realiteit tegenwoordig anders is. Voor jou een ander, mogelijk goedkoper. Helaas maar waar.

Ts, ik snap je gevoel wat betreft dat etiket, ben zelf ooit burnout geweest en als ik nu 7 jaar later naar de huisarts ga met bij wijze van spreken een gebroken been kijkt hij me nog aan of het niet psychisch is }:0 , heel vermoeiend is dat. En ik kan me ook herinneren hoe ik in die tijd mezelf soms vooruit moest schoppen om te gaan werken, kostte soms enorm veel energie, niet fijn... :(:)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:58

Shadow0 schreef:
raket schreef:

Oh, maar ze gaan dan wel een andere baan vinden, alleen niet op de afdeling waar iemand al 15 jaar werkt, dan word je doorgeschoven naar een functie zonder nachtdienst, dus bijv op een poli... Zit juridisch waterdicht in elkaar.... (helaas)
Ik gun het anderen best om geen nachten te draaien.... Maar het is gewoon keihard geworden....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:04

Ts, ben je in behandeling tegen PTSS?