Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Daphna schreef:Het is een zeer ernstig en kwalijk probleem waar veel te weinig bij wordt stil gestaan.
De zaden die ze verkopen zijn allemaal genetisch gemanipuleerd. Je krijgt enkel te eten wat zij willen wat jij eet, en als je iets anders eet of iemand wat te eten geeft ben je bijna strafbaar... Dit is al ingevoerd met medicamenten en kruiden voor de gezondheid.
Daarbij zijn de zaden onvruchtbaar waardoor boeren ieder jaar weer zaden moeten kopen. Dit heeft in India al tot enorm veel zelfmoorden onder boeren geleid om financiële redenen.
Variëteit is gezond, maar dus blijkbaar verboden. Een ziekte kan in een keer alles kapot maken omdat alle planten van een bepaald genetische model moeten komen.
Ook heel erg leuk voor de bijen..
@Ups Ik ga de film zeker bekijken.
Er is wel actie te ondernemen. Protesteren is een ding, maar je kan ook zelf een zaadbank gaan uitleggen, en dan zaden met elkaar ruilen (burgelijke ongehoorzaamheid).
Morganlefay schreef:Wisten jullie dat wij Hollanders ook producenten zijn van die beruchte F1 zaden, zodat inderdaad de boer elk jaar alle zaaigoed heel duur opnieuw moet aanschaffen.
milo schreef:Waarom zouden ze dit doen? Iluminati, New world order... Allemaal heel eng en nog enger is het om de stukjes in elkaar te zien vallen, ook al probeer je sceptisch te wezen..
Marije87 schreef:Ik heb het idee dat de algemene gedachte hier is dat alle tuinbouwgewassen automatisch GMO's zijn en dat het belachelijk is dat tuinders geld moeten betalen voor zaadgoed.
Shadow0 schreef:En de argumenten die je noemt zijn vrijwel 1 op 1 identiek aan die van de geneesmiddelenindustrie. Alleen is daar allang gebleken dat ze niet kloppen: niet onderzoek is de hoofduitgave, maar marketing. Onderzoek richt zich eerder op richtingen die lucratief zijn (het 500ste nieuwe antidepressivum bv) of borduren met kunstmatige trucjes voort op zaken die allang uitgezocht zijn, terwijl dat waar we echt behoefte aan hebben (nieuwe antibiotica!, of medicatie gericht op diverse ernstige maar vrij zeldzame ziekten) eigenlijk niet zo van de grond komen.
Reden: de bedrijven zien steeds meer het geld verdienen als doel, en het produceren van whatever slechts als middel. Minder belangrijk dus.
Marije87 schreef:tuurlijk is er veel meer gaande, wat ik ook al een paar posts terug aangaf is dat F1 helemaal niets vreemds of negatiefs isTsja, ik heb er even over na moeten denken maar ik wil toch graag reageren.. Ben normaal gezien een stille meelezer op dit forum, maar ik werk zelf voor een plantenzaad bedrijf en werk dus mee aan de ontwikkeling van nieuwe rassen. Hiermee zie ik dingen van een andere kant.
Hoewel ik me niet verdiept heb in de politieke beslissing vind ik de algemene reactie hier heel erg zwart wit. Bedrijven steken een heleboel tijd en geld in het ontwikkelen van nieuwe rassen via traditionele plantenveredeling, van GMO's is in de meeste gevallen echt geen sprake. Zeker niet voor de meeste tuinbouwgewassen die in Nederland verbouwd worden. Ik heb het idee dat de algemene gedachte hier is dat alle tuinbouwgewassen automatisch GMO's zijn en dat het belachelijk is dat tuinders geld moeten betalen voor zaadgoed.
F1 gewassen ontstaan uit kruisingen tussen 2 homozygote ouderlijnen. F1 gewassen zijn dus altijd heterozygoot en uniform. Hierdoor wordt de oogst verbeterd en wordt inderdaad ook het ras 'beschermd'. Het ontwikkelen van nieuwe rassen is een tijdrovende en dure aangelegenheid en er rust dan ook 'copyright' op deze nieuwe gewassen. Dat lijkt mij niet meer dan normaal, elk bedrijf moet geld verdienen met zijn producten anders heeft het geen bestaansrecht. Ziekten en plagen vormen constant een uitdaging voor tuinders en zonder plantenveredeling (die grotendeels is gericht op het vergroten van de oogst en het ontwikkelen van nieuwe resistenties tegen ziekten door het inkruisen van tolerante lijnen) zouden wij niet dagelijks onze (goedkope) groenten en fruit kunnen eten.
Daarnaast overleven veel virussen in het zaad. Dus als tuinders zelf zaad gaan produceren, hebben ze geen garantie dat het zaad gezond is en in het geval van F1 gewassen, dat het gewas dezelfde kenmerken heeft als de ouderplanten. Ziek zaad- en plantgoed veroorzaakt uitval van planten en verlies van oogst. Een zaadhandelbedrijf heeft de verplichting richting de tuinder gezond zaadgoed te leveren en dit wordt dan ook getest voor het verkocht wordt. Zieke gewassen kunnen andere gezonde gewassen infecteren en oogsten verruineren.
Ik weet dat Bokt een discussie forum is en ik wil me verder niet in de discussie mengen maar ik wou toch even de mening geven van iemand die zelf in de sector werkt (en ik ben zelf ook geen GMO voorstander!). Het is niet zo zwart-wit als jullie automatisch lijken te denken en er zoveel meer gaande in de landbouwsector dan alleen maar GMO gewassen...
Shadow0 schreef:En de argumenten die je noemt zijn vrijwel 1 op 1 identiek aan die van de geneesmiddelenindustrie. Alleen is daar allang gebleken dat ze niet kloppen: niet onderzoek is de hoofduitgave, maar marketing. Onderzoek richt zich eerder op richtingen die lucratief zijn (het 500ste nieuwe antidepressivum bv) of borduren met kunstmatige trucjes voort op zaken die allang uitgezocht zijn, terwijl dat waar we echt behoefte aan hebben (nieuwe antibiotica!, of medicatie gericht op diverse ernstige maar vrij zeldzame ziekten) eigenlijk niet zo van de grond komen.
Reden: de bedrijven zien steeds meer het geld verdienen als doel, en het produceren van whatever slechts als middel. Minder belangrijk dus.
Marije87 schreef:Tsja, ik heb er even over na moeten denken maar ik wil toch graag reageren.. Ben normaal gezien een stille meelezer op dit forum, maar ik werk zelf voor een plantenzaad bedrijf en werk dus mee aan de ontwikkeling van nieuwe rassen. Hiermee zie ik dingen van een andere kant.
Hoewel ik me niet verdiept heb in de politieke beslissing vind ik de algemene reactie hier heel erg zwart wit. Bedrijven steken een heleboel tijd en geld in het ontwikkelen van nieuwe rassen via traditionele plantenveredeling, van GMO's is in de meeste gevallen echt geen sprake. Zeker niet voor de meeste tuinbouwgewassen die in Nederland verbouwd worden. Ik heb het idee dat de algemene gedachte hier is dat alle tuinbouwgewassen automatisch GMO's zijn en dat het belachelijk is dat tuinders geld moeten betalen voor zaadgoed.
F1 gewassen ontstaan uit kruisingen tussen 2 homozygote ouderlijnen. F1 gewassen zijn dus altijd heterozygoot en uniform. Hierdoor wordt de oogst verbeterd en wordt inderdaad ook het ras 'beschermd'. Het ontwikkelen van nieuwe rassen is een tijdrovende en dure aangelegenheid en er rust dan ook 'copyright' op deze nieuwe gewassen. Dat lijkt mij niet meer dan normaal, elk bedrijf moet geld verdienen met zijn producten anders heeft het geen bestaansrecht. Ziekten en plagen vormen constant een uitdaging voor tuinders en zonder plantenveredeling (die grotendeels is gericht op het vergroten van de oogst en het ontwikkelen van nieuwe resistenties tegen ziekten door het inkruisen van tolerante lijnen) zouden wij niet dagelijks onze (goedkope) groenten en fruit kunnen eten.
Daarnaast overleven veel virussen in het zaad. Dus als tuinders zelf zaad gaan produceren, hebben ze geen garantie dat het zaad gezond is en in het geval van F1 gewassen, dat het gewas dezelfde kenmerken heeft als de ouderplanten. Ziek zaad- en plantgoed veroorzaakt uitval van planten en verlies van oogst. Een zaadhandelbedrijf heeft de verplichting richting de tuinder gezond zaadgoed te leveren en dit wordt dan ook getest voor het verkocht wordt. Zieke gewassen kunnen andere gezonde gewassen infecteren en oogsten verruineren.
Ik weet dat Bokt een discussie forum is en ik wil me verder niet in de discussie mengen maar ik wou toch even de mening geven van iemand die zelf in de sector werkt (en ik ben zelf ook geen GMO voorstander!). Het is niet zo zwart-wit als jullie automatisch lijken te denken en er zoveel meer gaande in de landbouwsector dan alleen maar GMO gewassen...
heidy_wilco schreef:Ik denk dat het tijd word dat we onze regering duidelijk maken dat wij maar bij de EU wegmoeten... En niet alleen maar hier om, maar Nederland moet vaak genoeg de problemen oplossen en de rommel opruimen. Nog even en ik ga emigreren...
LindyH schreef:heidy_wilco schreef:Ik denk dat het tijd word dat we onze regering duidelijk maken dat wij maar bij de EU wegmoeten... En niet alleen maar hier om, maar Nederland moet vaak genoeg de problemen oplossen en de rommel opruimen. Nog even en ik ga emigreren...
Waar wil je dan naartoe emigreren? Monsanto is er al over de hele wereld, behalve in Europa. Ik ben juist blij dat ik hier woon. En ookal zou Nederland niet meer bij de EU horen, als Monsanto naar Europa komt dan moeten wij wel mee. We leven van de groente-export.
Het enige wat we kunnen doen is keihard demonstreren.