Monsanto brrrrr

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Re: Monsanto brrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 16:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:56

Daphna schreef:
Het is een zeer ernstig en kwalijk probleem waar veel te weinig bij wordt stil gestaan.

De zaden die ze verkopen zijn allemaal genetisch gemanipuleerd. Je krijgt enkel te eten wat zij willen wat jij eet, en als je iets anders eet of iemand wat te eten geeft ben je bijna strafbaar... Dit is al ingevoerd met medicamenten en kruiden voor de gezondheid.

Daarbij zijn de zaden onvruchtbaar waardoor boeren ieder jaar weer zaden moeten kopen. Dit heeft in India al tot enorm veel zelfmoorden onder boeren geleid om financiële redenen.

Variëteit is gezond, maar dus blijkbaar verboden. Een ziekte kan in een keer alles kapot maken omdat alle planten van een bepaald genetische model moeten komen.

Ook heel erg leuk voor de bijen..

@Ups Ik ga de film zeker bekijken.

Er is wel actie te ondernemen. Protesteren is een ding, maar je kan ook zelf een zaadbank gaan uitleggen, en dan zaden met elkaar ruilen (burgelijke ongehoorzaamheid).

Wisten jullie dat wij Hollanders ook producenten zijn van die beruchte F1 zaden, zodat inderdaad de boer elk jaar alle zaaigoed heel duur opnieuw moet aanschaffen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:04

De meeste zaadrassen die gebruikt worden zijn hybrides... Van landbouwgewassen als voor groentes. Ik heb eens op de site van de Bolster gekeken (producent van biologische zaden) maar daar kon ik er zo direct niet veel over vinden. Had nog wat zaaizaad van hun thuis liggen en daar zag ik er ook niets van staan, dus neem aan dat het dan gaat om zuivere rassen.

En F1 kan je in principe prima weer zaaien hoor, het zijn geen killerseeds, alleen de opkomst zal erg wisselend zijn omdat het zaad van een kruisingsproduct is.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:06

Waarom zouden ze dit doen? Iluminati, New world order... Allemaal heel eng en nog enger is het om de stukjes in elkaar te zien vallen, ook al probeer je sceptisch te wezen..

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:18

dit kan toch niet?! in wat voor wereld leven wij als de EU zich laat domineren door zo'n bedrijven... 8)7
Edit: monsanto is trouwens ook het bedrijf dat "agent orange', dat ontbladeringsmiddel dat ze in de Vietnamoorlog gebruikt hebben!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:40

Morganlefay schreef:
Wisten jullie dat wij Hollanders ook producenten zijn van die beruchte F1 zaden, zodat inderdaad de boer elk jaar alle zaaigoed heel duur opnieuw moet aanschaffen.

F1 is niet echt een probleem, F! is gewoon een kruising tussen twee rassen waarbij de productiewaarde hoger is , de ziekteresistentie hoger en dus interessanter voor de agrariër. en deze produceren vaak ook gewoon vruchtbaar zaad, ik heb in ieder geval ook in de moestuin nakomelingen van F1 zaadplanten die gewoon netjes en zelfs erg gelijkend op wat het F1 zaad heeft gegeven planten geeft.
alleen je hebt met F1 zaad gewoon geen garantie dat de nakomelingen gelijkend zijn op de planten die dat F1 zaad zelf gaf aangezien het een kruising tussen twee rassen is .

het gros van de productiegroenten in de winkels zijn idd F1 producten. die vaak lekker uniform in formaat en vorm zijn, want dat wil de consument volgens onderzoek.
weinig beruchts aan in ieder geval.
maar daarnaast is er gewoon een keuze die de agrariërs kunnen maken, zolang producenten van dat zaad geen monopolie positie proberen te creëren door vermeerdering illegaal te maken en mensen dwingen om hun spullen te gebruiken met bijbehorende wurgcontracten zie ik geen enkel probleem met F1 zaad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:42

milo schreef:
Waarom zouden ze dit doen? Iluminati, New world order... Allemaal heel eng en nog enger is het om de stukjes in elkaar te zien vallen, ook al probeer je sceptisch te wezen..

puur om meer geld en dus macht te krijgen, hoef je helemaal niet verder voor te denken aan complot theorieën etc.
het is gewoon veel simpeler, macht is geld en geld is macht en er zijn nu eenmaal heel veel mensen die over lijken willen en durven te gaan om van beide maar zoveel mogelijk er van te verzamelen
door er voor te zorgen dat het produceren van verhandelbaar productie zaad duur word, is er minder kans op concurrenten en zul je dus zelf meer product kunnen afzetten.

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:38

Tsja, ik heb er even over na moeten denken maar ik wil toch graag reageren.. Ben normaal gezien een stille meelezer op dit forum, maar ik werk zelf voor een plantenzaad bedrijf en werk dus mee aan de ontwikkeling van nieuwe rassen. Hiermee zie ik dingen van een andere kant.

Hoewel ik me niet verdiept heb in de politieke beslissing vind ik de algemene reactie hier heel erg zwart wit. Bedrijven steken een heleboel tijd en geld in het ontwikkelen van nieuwe rassen via traditionele plantenveredeling, van GMO's is in de meeste gevallen echt geen sprake. Zeker niet voor de meeste tuinbouwgewassen die in Nederland verbouwd worden. Ik heb het idee dat de algemene gedachte hier is dat alle tuinbouwgewassen automatisch GMO's zijn en dat het belachelijk is dat tuinders geld moeten betalen voor zaadgoed.

F1 gewassen ontstaan uit kruisingen tussen 2 homozygote ouderlijnen. F1 gewassen zijn dus altijd heterozygoot en uniform. Hierdoor wordt de oogst verbeterd en wordt inderdaad ook het ras 'beschermd'. Het ontwikkelen van nieuwe rassen is een tijdrovende en dure aangelegenheid en er rust dan ook 'copyright' op deze nieuwe gewassen. Dat lijkt mij niet meer dan normaal, elk bedrijf moet geld verdienen met zijn producten anders heeft het geen bestaansrecht. Ziekten en plagen vormen constant een uitdaging voor tuinders en zonder plantenveredeling (die grotendeels is gericht op het vergroten van de oogst en het ontwikkelen van nieuwe resistenties tegen ziekten door het inkruisen van tolerante lijnen) zouden wij niet dagelijks onze (goedkope) groenten en fruit kunnen eten.

Daarnaast overleven veel virussen in het zaad. Dus als tuinders zelf zaad gaan produceren, hebben ze geen garantie dat het zaad gezond is en in het geval van F1 gewassen, dat het gewas dezelfde kenmerken heeft als de ouderplanten. Ziek zaad- en plantgoed veroorzaakt uitval van planten en verlies van oogst. Een zaadhandelbedrijf heeft de verplichting richting de tuinder gezond zaadgoed te leveren en dit wordt dan ook getest voor het verkocht wordt. Zieke gewassen kunnen andere gezonde gewassen infecteren en oogsten verruineren.

Ik weet dat Bokt een discussie forum is en ik wil me verder niet in de discussie mengen maar ik wou toch even de mening geven van iemand die zelf in de sector werkt (en ik ben zelf ook geen GMO voorstander!). Het is niet zo zwart-wit als jullie automatisch lijken te denken en er zoveel meer gaande in de landbouwsector dan alleen maar GMO gewassen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:05

Marije87 schreef:
Ik heb het idee dat de algemene gedachte hier is dat alle tuinbouwgewassen automatisch GMO's zijn en dat het belachelijk is dat tuinders geld moeten betalen voor zaadgoed.

Dat is zeker niet waar.

Iemand anders gaf al duidelijk het verschil aan tussen rassenveredeling en genetische modificatie.

Daarnaast is het niet zo dat mensen het onredelijk vinden om te betalen voor speciaal zaad. Het bezwaar is echter dat de regels ten koste gaan van de mogelijkheid om gewoon natuurlijk planten te verbouwen, zelf zaden te ruilen etc.
Feitelijk wordt er nu hele strenge regelgeving opgelegd om de marktpositie van enkelen te beschermen. Ik vind dat verkeerd, want het leidt tot (bijna)-monopolies en overduidelijk de mogelijkheid tot misbruik van de positie.

En Monsanto is daar wel het overduidelijke bewijs van: dat heeft al zoveel smerige streken uitgehaald en zoveel schade aangericht... Als mensen worden aangeklaagd omdat er een zaadje van de buurman op jouw akker is gekomen dan zit er ECHT iets heel erg verkeerd.

Die situatie moeten we nadrukkelijk voorkomen. Als het bovendien niet mogelijk is om zaad te kweken en te veredelen zonder de markt gigantisch te beperken en zonder kunstmatige rechtsbescherming door de overheid, zou het misschien een optie zijn om het hele bedrijfsmodel / verdienmodel eens nader te bekijken.

De zaadbedrijven, geneesmiddelenindustrie, de muziekindustrie: allemaal lijken ze veel te veel gericht op het kunstmatig in stand houden van hun eigen imperium, ipv toe te laten dat de markt z'n werk doet en dat er dus ook wel eens negatieve gevolgen kunnen zijn.

En de argumenten die je noemt zijn vrijwel 1 op 1 identiek aan die van de geneesmiddelenindustrie. Alleen is daar allang gebleken dat ze niet kloppen: niet onderzoek is de hoofduitgave, maar marketing. Onderzoek richt zich eerder op richtingen die lucratief zijn (het 500ste nieuwe antidepressivum bv) of borduren met kunstmatige trucjes voort op zaken die allang uitgezocht zijn, terwijl dat waar we echt behoefte aan hebben (nieuwe antibiotica!, of medicatie gericht op diverse ernstige maar vrij zeldzame ziekten) eigenlijk niet zo van de grond komen.
Reden: de bedrijven zien steeds meer het geld verdienen als doel, en het produceren van whatever slechts als middel. Minder belangrijk dus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:27

Shadow0 schreef:
En de argumenten die je noemt zijn vrijwel 1 op 1 identiek aan die van de geneesmiddelenindustrie. Alleen is daar allang gebleken dat ze niet kloppen: niet onderzoek is de hoofduitgave, maar marketing. Onderzoek richt zich eerder op richtingen die lucratief zijn (het 500ste nieuwe antidepressivum bv) of borduren met kunstmatige trucjes voort op zaken die allang uitgezocht zijn, terwijl dat waar we echt behoefte aan hebben (nieuwe antibiotica!, of medicatie gericht op diverse ernstige maar vrij zeldzame ziekten) eigenlijk niet zo van de grond komen.
Reden: de bedrijven zien steeds meer het geld verdienen als doel, en het produceren van whatever slechts als middel. Minder belangrijk dus.

Off -Topic....

Dat over de onderzoeken in de farma is een uit z'n verband getrokken verhaal.

Bij de inovatieve farma overstijgen de kosten van onderzoek weldegelijk die van de marketing.

Om echter tot een ander verhaal te komen heeft iemand (geen idee wie die berekening gemaakt heeft. Het is ooit in de media opgedoken) het marketing budget en het onderzoeksbudget van ALLE farma bedrijven op een grote hoop genoemn en gedeelt door het aantal farma bedrijven.
Alleen,...niet alle farmabedrijven doen onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen. Er zijn farma bedrijven die geneemiddelen na maken(de generieke geneesmiddelen) die doen weinig tot geen onderzoek en weinig tot geen marketing.
Je hebt de inovatieve farmabedrijven en die doen heel veel onderzoek en heel veel marketing. Bij de meeste van deze bedrijven is het onderzoeksbudget hoger dan het marketing budget.

Maar je hebt ook nog een hele serie farma bedrijven die geneesmiddelen overkopen van bedrijven die ze ontwikkeld hebben. Die doen geen onderzoek en alleen heel veel marketing. Heel hoog marketing budget(en veelal genmeesmiddelen die wel prima zijn maar nu ook niet heel erg veel toevoegen)

Er zijn dus meer bedrijven die aan marketing doen dan aan onderzoek en wil je het juiste bedrag hebben dat gaat naar onderzoek versus marketing dan moet je deze bedrijven splitsen. De Generieke bedrijven, de inovatieve farma en de niet inovatieve farma bedrijven.

En dit even los van of het nu zo'n ideaal systeem is, of alles goed verloopt etc, etc....want dan gaan we toch wel heel erg off-topic.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:20

Marije87 schreef:
Tsja, ik heb er even over na moeten denken maar ik wil toch graag reageren.. Ben normaal gezien een stille meelezer op dit forum, maar ik werk zelf voor een plantenzaad bedrijf en werk dus mee aan de ontwikkeling van nieuwe rassen. Hiermee zie ik dingen van een andere kant.

Hoewel ik me niet verdiept heb in de politieke beslissing vind ik de algemene reactie hier heel erg zwart wit. Bedrijven steken een heleboel tijd en geld in het ontwikkelen van nieuwe rassen via traditionele plantenveredeling, van GMO's is in de meeste gevallen echt geen sprake. Zeker niet voor de meeste tuinbouwgewassen die in Nederland verbouwd worden. Ik heb het idee dat de algemene gedachte hier is dat alle tuinbouwgewassen automatisch GMO's zijn en dat het belachelijk is dat tuinders geld moeten betalen voor zaadgoed.

F1 gewassen ontstaan uit kruisingen tussen 2 homozygote ouderlijnen. F1 gewassen zijn dus altijd heterozygoot en uniform. Hierdoor wordt de oogst verbeterd en wordt inderdaad ook het ras 'beschermd'. Het ontwikkelen van nieuwe rassen is een tijdrovende en dure aangelegenheid en er rust dan ook 'copyright' op deze nieuwe gewassen. Dat lijkt mij niet meer dan normaal, elk bedrijf moet geld verdienen met zijn producten anders heeft het geen bestaansrecht. Ziekten en plagen vormen constant een uitdaging voor tuinders en zonder plantenveredeling (die grotendeels is gericht op het vergroten van de oogst en het ontwikkelen van nieuwe resistenties tegen ziekten door het inkruisen van tolerante lijnen) zouden wij niet dagelijks onze (goedkope) groenten en fruit kunnen eten.

Daarnaast overleven veel virussen in het zaad. Dus als tuinders zelf zaad gaan produceren, hebben ze geen garantie dat het zaad gezond is en in het geval van F1 gewassen, dat het gewas dezelfde kenmerken heeft als de ouderplanten. Ziek zaad- en plantgoed veroorzaakt uitval van planten en verlies van oogst. Een zaadhandelbedrijf heeft de verplichting richting de tuinder gezond zaadgoed te leveren en dit wordt dan ook getest voor het verkocht wordt. Zieke gewassen kunnen andere gezonde gewassen infecteren en oogsten verruineren.

Ik weet dat Bokt een discussie forum is en ik wil me verder niet in de discussie mengen maar ik wou toch even de mening geven van iemand die zelf in de sector werkt (en ik ben zelf ook geen GMO voorstander!). Het is niet zo zwart-wit als jullie automatisch lijken te denken en er zoveel meer gaande in de landbouwsector dan alleen maar GMO gewassen...
tuurlijk is er veel meer gaande, wat ik ook al een paar posts terug aangaf is dat F1 helemaal niets vreemds of negatiefs is
veel agrariërs zullen liever een F1 productie draaien dan een heirloom/zaadvast productie dit omdat productie en resistentie vaak beter is bij de F1,
merk het zelf ook, heb hier grotendeels heirlooms en zaadvaste planten staan en een paar F1 planten en de F1 levert meer product op per plant, maar ik heb liever de oude zaadvaste rassen ivm smaak en/of mee rvariatie etc.
en f1 hoeft niet per definitie homozygoot te betekenen, F1 betekend in feite niets meer dan nakomeling van , 1ste generatie van /na
ik weet het weer heel handig te tiepen zeg :n
dat in productie het vaak homozygoot is zou best kunnen, daar ben ik niet echt in thuis, maar het klinkt onlogisch, waarom zou je twee exact dezelfde zaken kruisen, dan krijg je alleen maar meer van hetzelfde?

maar het hele F1 verhaal doet eigenlijk niet ter zake, op zich het gentech verhaal ook niet
het is meer dat een bedrijf ivm drang naar macht en economisch gewin het liefst alle andere producenten etc de markt uit zou willen werken dmv regelgeving, lobbyen en drammen. en het afnemers zelfs bijkans onmogelijk wil maken iets anders dan hetgeen zij te bieden hebben te laten verbouwen op straffe van bedrijfsvernietiging van die afnemers
in Amerika zijn er al wat boeren over de kop gegaan door die toko.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 12:46

Shadow0 schreef:

En ja hoor (misschien wel off-topic maar eigenlijk net zo eng...)

http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/a ... drog.dhtml

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:01

Storrum, aangezien minstens een bedrijf (Bayer) zowel in de zaden als de medicijnen zit, is het niet eens zo heel gek ver offtopic...

Cijfermatige onderbouwing patenten vs innovatie: http://hgroen.wordpress.com/2013/05/01/ ... ysteem-af/
En de Radar-uitzending: http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... edicijnen/
En heel dicht bij huis: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1669841
Voorbeelden gaan over medicijnen, maar er is natuurlijk geen enkele reden waarom dit niet voor zaden op zou gaan.

De industrie is simpelweg niet netjes. Ze gaan niet in hoofdzaak op zoek naar zaken die voor de wereld van belang zijn, maar naar zaken die ze kunnen uitbuiten. Dat wordt altijd met een mooi idealistisch sausje overgoten maar dat is misleiding. De industrie vermorzelt bv opzettelijk en nadrukkelijk innovaties die niet door hen gedaan zijn. Dat is natuurlijk volstrekt niet nodig als je innovatie op zich als hoofddoel hebt.

Zonder extreme patenten, octrooi- en auteursrechten met bescherming zou de 'markt' opnieuw moeten worden ingericht, en ja, dat gaat vermoedelijk ten koste van de grote (bijna-)monopolisten die samen vrijwel de hele markt in handen hebben en onderling verdelen. Maar het hoeft NIET ten koste te gaan van de innovatieve zadenteelt op zich. En dat laatste is van belang.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:06

Verschrikkelijk, toch hoop ik nog dat het niet helemaal doorkomt....
Is er geen petitie om te tekenen? edit: heb hem getekend op de site van avaaz.nl

ps heb nog niet heel het topic doorgelezen...
Laatst bijgewerkt door wishmelucky op 20-05-13 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:11

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:14

jep sorry, ik zag het net... ik heb hem al getekend! :)

Als we dat nu al met zen allen doen, misschien maakt het dan nog iets uit ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:25

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:27

Heftig hoor.. T had zo dr Suske en Wiske in gekunt..

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:49

Monsanto is al jaren op deze manier bezig met het manipuleren en domineren van de hele gewassenwereld.
Boeren hebben daarin geen enkele vrijheid meer.

Maar dit is wel heel extreem.

We kijken nu naar gewassen maar wat interessant is is wat dat vervolgens doet met de biodiversiteit.
Het uitsterven van gewassen betekent ook het uitsterven van insectensoorten die afhankelijk zijn van dat gewas. Wat voor kettingreactie zal dat opleveren?
Ik geloof dat genmanipulatie echt een brug te ver is voor ons. We kunnen nooit alle gevolgen in kaart brengen laat staan opvangen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:51

Marije87 schreef:

Ik vind het zelf niet belachelijk dat je geld betaald voor zaden. Wat ik wel belachelijk vind is dat een organisatie als Monsanto zich de natuur denkt toe te eigenen. Dat vind ik zelfs levensgevaarlijk.

Wat is jouw professionele mening aangaande genmanipulatie, het uitsterven van gewassen en de gevolgen aangaande biodiversiteit?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:53

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:59

heidy_wilco schreef:
Ik denk dat het tijd word dat we onze regering duidelijk maken dat wij maar bij de EU wegmoeten... En niet alleen maar hier om, maar Nederland moet vaak genoeg de problemen oplossen en de rommel opruimen. Nog even en ik ga emigreren...

Waar wil je dan naartoe emigreren? Monsanto is er al over de hele wereld, behalve in Europa. Ik ben juist blij dat ik hier woon. En ookal zou Nederland niet meer bij de EU horen, als Monsanto naar Europa komt dan moeten wij wel mee. We leven van de groente-export.

Het enige wat we kunnen doen is keihard demonstreren.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:53

LindyH schreef:
heidy_wilco schreef:
Ik denk dat het tijd word dat we onze regering duidelijk maken dat wij maar bij de EU wegmoeten... En niet alleen maar hier om, maar Nederland moet vaak genoeg de problemen oplossen en de rommel opruimen. Nog even en ik ga emigreren...

Waar wil je dan naartoe emigreren? Monsanto is er al over de hele wereld, behalve in Europa. Ik ben juist blij dat ik hier woon. En ookal zou Nederland niet meer bij de EU horen, als Monsanto naar Europa komt dan moeten wij wel mee. We leven van de groente-export.

Het enige wat we kunnen doen is keihard demonstreren.

Hoe bedoel je niet in Europa,er staat hier een bedrijf van Monsanto aan de overkant en ik woon toch echt in Europa hoor :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:28

Ja, maar ze hebben hier nog niet het monopolie, en daar gaat het om volgens mij.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:48

Zaterdag om 2 uur op de Dam in Amsterdam. Kom met zoveel mogelijk mensen! Er is een leuk programma, ook voor kinderen!