vriendin die zichzelf snijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelady1

Re: vriendin die zichzelf snijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:33

ts hoe is het gesprek gegaan

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:04

Gytrash24 schreef:
@Janneke2 pas nou maar op wat je zegt. Snijden is niet zomaar snijden.

Beste Gytrash,
zou je svp. willen lezen wat ik schrijf...??!!
Ik schreef, dat "snijden snijden is" - dat is nogal wat anders dan "zomaar snijden".
Gytrash24 schreef:
Het is schade aanrichten aan je lichaam, pijn los laten.

Dat het schade doet aan je eigen lijf, ben ik roerend met je eens.

Verder ben ik van mening, dat het niet verstandig is, om in te gaan vullen, waarom iemand snijdt. Vanwege problemen, dat mag duidelijk zijn. Omdat het op een andere manier niet kan - dat ook.

(Maar soms doet iemand het, omdat het oplucht. Soms speelt idd controle een rol. Soms, omdat het moet van de stemmen, soms omdat fysieke pijn makkelijker te dragen is dan emotionele pijn. Soms vanuit de trieste, spartaanse gedachte "dat het leven nu eenmaal zeer doet en dat je daar maar beter aan kunt wennen" en we kunnen nog wel even doorgaan. Ik kende een meisje die sneed, omdat ze, als ze bloed zag, "...tenminste weer wist, dat ze een hart had, dat ze dus geen robot was, zoals ze zich voelde".)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:16

Ik denk dat Gytrash meer doelde op het risico van het snijden (te diep gaan, flinke wondinfectie oplopen - aan bloedvergiftiging kan je immers ook dood gaan). Niet dat het "zomaar snijden" is, maar dat er meer bij kan komen kijken.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:25

XEefjuhX schreef:
lovelady1 schreef:
zo iets doe je niet om aandacht te krijgen, anders had ze het ook opvallende plekken kunnen doen

laten we zeggen dat ik wel redelijk verhalen ken van mensen die het wel als een schreeuw voor aandacht deden :=
Maar daar ga ik nu niks over vertellen, het gaat nu om de TS te helpen of beter gezegt haar vriendin

Dit soort reacties kan ik dus zo slecht tegen :=
Ik ken namelijk HEEL VEEL mensen, die het hebben gedaan vanwege zware psychische problemen.

Een soort 'release' van alle pijn en frustratie uit het koppie naar het lichaam.

Mensen die ik ken die het WEL als schreeuw om aandacht doen snijden nogal oppervlakkig, goed in het zicht en laten elke keer 'per ongeluk' hun krasjes zien.

TS, let heel goed op hoe je het gaat aanpakken, stap idd eerst naar je vriendin toe om met haar te praten, dat het echt niet kan zo, dat je je zorgen maakt, dat je wel wil helpen maar het niet kun, vraag of je naar de ouders kunt gaan om het samen te vertellen, of als ze dat niet durft naar een eerste lijn hulp op school die je naar de psych kan doorverwijzen. Of naar de dokter gaan, die heeft geheimhoudingsplicht en kan je ook naar hulp toe verwijzen :)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:30

dit herken ik, uit ervaring van ooit ook een vriendin, ga echt goeie hulp zoeken! en praat ook met haar ouders (als je dat durft)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:33

Vereentjex schreef:
dit herken ik, uit ervaring van ooit ook een vriendin, ga echt goeie hulp zoeken! en praat ook met haar ouders (als je dat durft)

Niet zomaar naar de ouders stappen :)
Ga samen met haar naar de ouders, of ga samen met haar naar de dokter/hulp.

Als je het zelf even bij iemand gaat vertellen beschaam je haar vertrouwen, kun je haar kwetsen wat weer een extra reden tot snijden kan geven...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:37

Nou nou er wordt hier wel makkelijk van alles geroepen: Hulp inschakelen voordat het te laat is. Alsof iemand die zich snijd gelijk zelfmoord zou plegen... En ouders inschakelen zou ik ook niet zomaar doen. Je kunt het beste haar motiveren om ZELF hulp te zoeken als ze hier voor open staat kun je ook mee zoeken naar een therapeut of via de huisarts kan ook. Uiteindelijk moet ze het zelf doen maar je kunt haar wel motiveren die stap te zetten.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:40

saskiakefie schreef:
Nou nou er wordt hier wel makkelijk van alles geroepen: Hulp inschakelen voordat het te laat is. Alsof iemand die zich snijd gelijk zelfmoord zou plegen... En ouders inschakelen zou ik ook niet zomaar doen. Je kunt het beste haar motiveren om ZELF hulp te zoeken als ze hier voor open staat kun je ook mee zoeken naar een therapeut of via de huisarts kan ook. Uiteindelijk moet ze het zelf doen maar je kunt haar wel motiveren die stap te zetten.

Automutilatie gaat wel vaak samen met depressie/zelfmoordgedachtes overigens.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:43

Ja mensen doen het niet zomaar dat weet ik ook wel. :) Het is om de échte pijn niet te hoeven voelen. Maar om zomaar van alles te doen terwijl zij dat niet wilt wordt het er echt niet beter van, tenzij ze zo diep zit dat ze sowieso niet in staat is om wat te doen/hulp te zoeken.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:55

saskiakefie schreef:
Ja mensen doen het niet zomaar dat weet ik ook wel. :) Het is om de échte pijn niet te hoeven voelen. Maar om zomaar van alles te doen terwijl zij dat niet wilt wordt het er echt niet beter van, tenzij ze zo diep zit dat ze sowieso niet in staat is om wat te doen/hulp te zoeken.

Als je inderdaad zelf allerlei stappen gaat ondernemen zonder de betreffende vriendin in te lichten of samen akkoord te gaan kan het goed mis gaan.

Ik denk dat het vooral is om de mentale pijn/leegte te overstemmen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:17

mariekekroon schreef:
ik zit niet meer bij haar op school, op school worden ook vaak dingen verder vertelt....me vriendin haat haar mentor..

Je zou samen met haar naar de huisarts kunnen, als zij dat ook wil en daar aan toe is. Niet pushen ofzo, gewoon laten weten dat je dat ok zou vinden, en het aanbieden.
Sowieso heeft pushen geen zin... want dan is de kans groot dat ze het er gewoon niet meer over wil hebben, terwijl het goed is dat er iig iemand op de hoogte is..
Verder de dingen die al gezegd zijn, er voor haar zijn, vraag haar mee om iets leuks te doen ed. Gewoon dingetjes waar ze zich mss wat beter/ gewaardeerder door gaat voelen (zonder meteen de link te leggen met het automutileren, want je moet ook weer niet het idee geven dat je haar extra aandacht geeft vánwége het automutileren... Daarmee zou je het in stand kunnen houden, in het ergste geval).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:46

VisibreTeam schreef:
XEefjuhX schreef:

laten we zeggen dat ik wel redelijk verhalen ken van mensen die het wel als een schreeuw voor aandacht deden :=
Maar daar ga ik nu niks over vertellen, het gaat nu om de TS te helpen of beter gezegt haar vriendin

Dit soort reacties kan ik dus zo slecht tegen :=
Ik ken namelijk HEEL VEEL mensen, die het hebben gedaan vanwege zware psychische problemen.

die ken ik ook Visibre, helaas ken ik er ook die even het scheermes over de arm slingerden en dan vooral met blote armen tussen de mensen liepen om maar vooral de aandacht te krijgen die dat opleverde...
ze bestaan nu eenmaal, ik heb er zelfs met 1 samengeleefd voor een maand of 3
maar dat de mensen die het echt puur voor de aandacht doen bestaan , de armen bloot en "kijk eens hoe zielig ik ben" , zegt niet dat de mensen die het doen om andere redenen(idd vaak het niet op ene andere manier kunnen uiten, of juist het afleiden van en vul de verschillende redenen maar in)
niet bestaan, of onder die eerste categorie vallen :n
ik heb zelf ook een aantal periodes in mijn leven op een niet zo constructieve manier met mijn emoties omgegaan, om het maar even diplomatiek te brengen.

maar er zijn al best wat goeie tips gegeven :j ik zou ook niet aanraden om direct naar ouders of vergelijkbaar te stappen,
als je het wil en kunt , kun je idd wel aangeven dat je om haar geeft en je er voor haar bent (luisterend oor) en je je zorgen maakt.

verder, sja... ligt er ook wel erg aan hoe jullie vriendschap in elkaar zit, voor jouzelf is het wel belangrijk om hele goed te wetem dat jij er niets aan kunt doen en dat het niet jouw verantwoordelijkheid is , niet banketstaaf bedoeld, echt niet :n maar niet dat jij jezelf de taak van "redder van" gaat opleggen, uiteindelijk is er maar 1 iemand die je vriendin kan helpen en dat is zijzelf, door hulp te zoeken die haar echt kan helpen om op een constructieve manier om te gaan met hetgeen ze nu met zichzelf beschadigen probeert te uiten/mee om probeert te gaan.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:51

Janneke2 schreef:
Hoi Marieke,

laat je niet op de kast jagen "...voor het te laat is!!!" snijden si snijden, het gaat niet over zelfmoord willen plegen.En "eventjes" haar ouders inlichten lijkt me ook niet erg handig. Wellicht voelt ze zich juist vawege haar ouders zo verschrikkelijk...?
Ze heeft een reden, om te snijden. Drie tegen een heeft ze bakken problemen, en daar moet iets aan wordne gedaan, op de ene of de andere manier.

En even iets heel anders: let ook goed op jezelf.
Een vriendin die snijdt IS nogal wat. Zonder haar geheim te verraden: het heeeft beslist zin, als jij met anderen praat over haar. Zodat haar geheim en har problemen niet jou ''mee de put in'' trekken.

Ik snap die zin niet zo goed? Je hoeft maar met snijden even iets te diep gaan en je hebt een ader te pakken. Dan is het verhaaltje uit..

TS, ik zou het tegen je moeder vertelen of naar jullie huisarts gaan om raad te plegen. Ja, dan raak je haar maar kwijt als vriendin, Je hebt iemand wel voordat alles over is..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:56

Suzan, dat ligt er heel erg aan waar op het lichaam iemand zich beschadigt.
probleem met achter iemands rug om naar een ouder van die persoon toe te stappen of andere volwassene, is dat er een hele realistische kans is dat de persoon zich alleen maar verder terugtrekt en mooi weer gaat spelen zodat niemand weet dat er iets mis is.
dat er hulp nodig is, absoluut, want er is nu eenmaal een risico met dit soort dingen dat het uit de hand loopt.
maar ik zou niet als eerste werk het naar iemand doorspelen, maar eerst een goed gesprek aangaan en proberen de persoon te motiveren in het stukje hulp zoeken, eventueel ook mee gaan naar een huisarts afspraak oid als ze niet alleen durft te gaan.
het doorspelen naar een ander (eigen ouder, ouder vriendin oid) zou voor mij daarna pas komen

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:34

Ik zit hier op school, in een groepje te werken, en ik heb ze wat gevraagd; als iemand echt psychisch in de war is, zou hij/zij het echt niet laten zien. Bied je vriendin jou hulp aan als steun als je een bezoekje gaat nemen bij haar ouders, en huisarts of psychiater.
Sterkte

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:41

xLotje schreef:
Ik zit hier op school, in een groepje te werken, en ik heb ze wat gevraagd; als iemand echt psychisch in de war is, zou hij/zij het echt niet laten zien.

Hoi xLotje,
hoe bedoelen jullie dit nu precies...?
De vriendin van TS snijdt zich en laat dit zien. (Zij het niet als vertoningen mogelijk pas na lange innerlijek strijd, dat weten we niet.)

Bedoelen jullie nu, dat ze niet "psychisch in de war" is...?

(En volgens mij hoef je ook niet "in de war" te zijn, om je te snijden. Iemandkan bijvoorbeeld een fiks loyaliteitsconflict hebben, omdat haar ouders zijn gescheiden, ik noem maar iets. Dan sta je als kind fiks onder spanning, maar dat hoeft niet te betekenen, dat je "in de war" bent.)

Lies09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 01:34

Ik ben op bokt vooral altijd een lezer van topics en reageer bijna nooit, maar dit soort onderwerpen spreken me aan om mijn mening over te geven. Waarom? Omdat ik weet hoe het is. Ik heb niet alle reacties doorgelezen over discussies aandacht trekken of niet etc.

Snijden is een manier om met emoties om te gaan. Voor de een tijdelijk en voor de ander langdurig. En ik kan je vast vertellen, niemand kan je helpen als je dit doet. Wat je alleen kunt doen is een verhaal aanhoren en er voor haar zijn. Eventueel aanbieden om mee te gaan naar een gesprek met een hulpverlener..

ik weet niet precies hoe de situatie van jou vriendin is, maar vertel het nooit aan iemand zonder haar toestemming. En zorg ervoor dat ze je kan vertrouwen... dat is bij mij ook een moeilijk punt geworden mede hierdoor.

Mensen die snijden zijn niet allemaal hetzelfde. Iedereen heeft een andere reden en andere gedachtes. Als vriendin lijkt het me verschrikkelijk om te zien hoe iemand zich kapot maakt... maar het proberen tegen te houden, dagen tellen, scherpe dingen afpakken zal allemaal tegen werken...

nja ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt. Mocht je nog meer willen weten of uitleg dan mag je altijd een PB sturen.