Proefpersoon voor geneesmiddelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:27

Witwi schreef:
Maar neen de risico's zijn niet groot! Zoals ik eerder zei, in mijn werkcarrière daar heb ik nog niets meegemaakt met vrijwilligers... Buiten een paar symptomen. Soms weet je zelf op voorhand wat je eventueel zal krijgen aangezien die medicatie al eens eerder op mensen is getest...
Vele komen zelf 3x/jaar omdat het zo goed meevalt... Ik spreek dan wel over de unit waar ik werk...

Dit is TOTAAL niet waar wat je zegt. Er kunnen hele grote risico's zijn. Hoe hoger het risico, hoe hoger het geldbedrag. Mij is ook heel duidelijk verteld wat de risico's waren en moest ook verschillende contracten ondertekenen waarin ook stond omschreven wat mijn familie uitgekeerd zou krijgen als ik zou overlijden. Het zijn niet voor niks PROEFPERSONEN.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:29

Ik vertelde zojuist tegen mijn vader over die testen en hij zei direct nooit aan beginnen. Aantal jaren geleden zijn er ook een paar studenten overleden in het lumc ziekenhuis door een proef.. Eventjes lekker makkelijk geld verdienen dachten ze maarja..

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:30

annetjee19 schreef:
Ik vertelde zojuist tegen mijn vader over die testen en hij zei direct nooit aan beginnen. Aantal jaren geleden zijn er ook een paar studenten overleden in het lumc ziekenhuis door een proef.. Eventjes lekker makkelijk geld verdienen maarja..

Idd, Vind het ook echt belachelijk dat hier iemand die notabene zelf voor een onderzoekscentrum werkt hier zit te vertellen dat er geen risico's zijn.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:30

Ik zou het sowieso nooit doen, ik ben al bang van een paracetamol.

Maar sommige dingen moeten ze ook gewoon uittesten, kan niet anders. Vrienden van mijn moeder hebben een nieuw middel tegen MS gekregen, daar zijn er ook een aantal aan overleden. Het werkte eerst heel goed, sommigen konden gewoon lopen. Maar daarna ging het ineens heel snel verkeerd. Meer weet ik er niet van..

Ik heb altijd gezegd dat ze dat nooit ging gebruiken, wil ik niet hebben.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:33

Never nooit niet meer :n
Heb ooit eens bijna meegedaan aan zo'n proef, maar op het laatste moment mocht het toch niet, gelukkig, achteraf :=

Als ik zie hoe sommige mensen ervan kunnen veranderen.. No thanks! :n
(Natuurlijk wel afhankelijk van wat je krijgt natuurlijk..)
Laatst bijgewerkt door Sok op 08-05-13 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Re: Proefpersoon voor geneesmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:34

Ik heb het ooit gewild, maar het is niet te doen naast mn werk, maar wie weet ooit ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:34

Ohhh en de risico's. Ik denk dat de kans op een fataal auto ongeluk groter is dan blijvend letsel na meedoen aan een medicatie proef

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:35

je hebt ook hele simpele onderzoeken hoor. Bijvoorbeeld een bepaalde ontbijtkoek elke ochtend eten en dan een week lang je poep bewaren en dat voor 75 euro inleveren.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:36

hihi kiki dan doe ik dat wel liever :P

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:37

kiki1983 schreef:
je hebt ook hele simpele onderzoeken hoor. Bijvoorbeeld een bepaalde ontbijtkoek elke ochtend eten en dan een week lang je poep bewaren en dat voor 75 euro inleveren.

Dit ging wel redelijk specifiek over proefpersoon voor geneesmiddelen :P
Als ontbijtkoek een geneesmiddel zou zijn, zou ik het een stuk makkelijker wegkrijgen! :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:38

Ik ga geen week poep in bakjes kakken voor 75,00 :')

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:38

kiki1983 schreef:
Witwi schreef:
Maar neen de risico's zijn niet groot! Zoals ik eerder zei, in mijn werkcarrière daar heb ik nog niets meegemaakt met vrijwilligers... Buiten een paar symptomen. Soms weet je zelf op voorhand wat je eventueel zal krijgen aangezien die medicatie al eens eerder op mensen is getest...
Vele komen zelf 3x/jaar omdat het zo goed meevalt... Ik spreek dan wel over de unit waar ik werk...

Dit is TOTAAL niet waar wat je zegt. Er kunnen hele grote risico's zijn. Hoe hoger het risico, hoe hoger het geldbedrag. Mij is ook heel duidelijk verteld wat de risico's waren en moest ook verschillende contracten ondertekenen waarin ook stond omschreven wat mijn familie uitgekeerd zou krijgen als ik zou overlijden. Het zijn niet voor niks PROEFPERSONEN.

Dit is niet waar er word per 'handeling' en duur van het verblijf betaald.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:50

Paar jaar geleden heb ik er wel over gedacht om mee te doen, had toen weinig uren qua werk en dus zeeen van tijd.

Was destijds een onderzoek naar Hepatitis, uiteindelijk niet gedaan, omdat dat risico me te groot was.
Voor medicijnen ga ik nu niet testen. Ook omdat vaak nog niet bekend is wat de bijwerkingen op langere termijn zijn en we nog graag kinderen willen.

Daarna zijn wil ik best aan een aantal onderzoeken meewerken.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:54

Er is voor dames nog een onderzoek centrum: dinox(bij het umcg in Groningen, zelfde gebouw als QPS)

Van vele medicijnen die al op de markt zijn zijn ook niet de risico's op langer termijn bekend. Er zijn genoeg medicijnen die van de markt worden gehaald omdat ze toch niet veilig blijken te zijn. Als je dan ziet wat voor lage dosering bij onderzoeken word gebruikt lijkt mij dat risico minder groot.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 18:17

kiki1983 schreef:
Ik heb het weleens gedaan toen ik echt aan de grond zat. Heb 5000 euro gekregen voor 2 weken intern en 2x 2 dagen terugkomen. Volgens mij heb ik een pacebo gekregen want had nergens last van en merkte niks

Ben wel benieuwd wat voor onderzoeken je moest ondergaan?
Hoe zagen die 2 weken er uit?

Ik denk eigenlijk ook dat de risico's niet heel hoog zijn. En ik las op een website dat je verschillende soorten onderzoeken hebt waar je aan kan mee doen, daar kies je zelf voor. Bijvoorbeeld voor nieuwe pillen of zalfjes of een injectie. En daarnaast kan je op ieder moment ermee stoppen (ook tijdens het onderzoek) als je het toch niet meer wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:48

Ik heb hier ook veel over getwijfeld. Ik ben ervan overtuigd dat de risico's minimaal zullen zijn, maar juist het feit dat je nooit helemaal weet wat de gevolgen zijn - met name op lange termijn - schrikt me af. Leuk en makkelijk verdienen en ik wil graag mijn steentje bijdragen, maar dit durf ik toch niet aan.

Weet iemand trouwens hoe het zit met je zorgverzekering? Doen ze daar moeilijk over?

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:49

de onderzoeken stelden niet zoveel voor. Dagelijks bloedprikken en urine inleveren. Die 2 weken waren de meest saaie van mijn hele leven. En idd als je niet meer wilt kun je gewoon stoppen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:05

Mag je geen laptop meenemen ofzo, geen i-net tijdens verblijf? (zo zou ik gewoon mijn werk kunnen doen én wat extra verdienen als proefpersoon :D )

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:15

Ja mocht wel maar er was toen nog geen wifi dus had ik helaas pech.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:23

Ik zag net op de website dat er wifi is. Ik mag aannemen dat ze er geen problemen mee hebben als je in je "vrije tijd" op je laptoppie werkt... maar ze willen contact opnemen met je huisarts, geen idee of Hollanders in het buitenland mee mogen doen (al zit ik dichterbij dan menig in Holland wonende Hollander :D ).

Beetje vakantiegevoel, alles wordt voor je gedaan, je hoeft niet schoon te maken, je hoeft niet te koken... wel oersaai geloof ik 8-)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:28

Hou er rekening mee dat er wel risico´s zijn. Er zijn mensen die pas een paar jaar later ziek worden. Je krijgt er wel lekker geld voor maar als je daarna in een rolstoel komt of allemaal gezondheids klachten krijgt is dat geld het niet waard geweest. Een vroegere vriendin daar de zus van die werkte in een lab waar dit gedaan word. En raad het absoluut niet aan proefpersoon te zijn/worden. Dus denk er aub goed over na.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:30

Maar zonder proefpersonen toch geen nieuwe medicijnen/behandelwijzen? Ik denk dat het gros ok is, je kunt ook onder een bus lopen of kanker krijgen. Ze dammen de risico's flink in, op de website te lezen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:32

Natuurlijk moeten er ook proefpersonen zijn maar denk er goed over na of jij risico wilt lopen om later gezondheidsklachten te ontwikkelen. Sommige denken er te simpel over omdat ze alleen aan het geld denken die ze er voor terug krijgen. Maar denk ook aan de toekomst. Ik heb respect voor de personen die mee doen aan de onderzoeken :j

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:55

Witwi schreef:

Ik denk dat je een heel duidelijk onderscheid moet maken naar het type onderzoek om uitspraken te kunnen doen over risico's. Ik denk niet dat je als medewerker van een fase 1 unit een dergelijke uitspraak moet willen doen. Er zijn uiteraard onderzoeken met een laag risico waar helemaal geen medicijnen worden gebruikt, of met al bekende medicijnen. Maar in de ontwikkeling van een nieuw geneesmiddel moet een medicijn eens voor het eerst in een mens worden gebruikt. En die onderzoeken geven wel degelijk een niet 100% bekend risico. Dit wordt zoveel mogelijk ingeperkt uiteraard.

Op deze website kan je informatie over de verschillende type geneesmiddelenonderzoeken lezen en de regels waar de onderzoeken in Nederland aan moeten voldoen.
http://www.ccmo-online.nl/main.asp?pid= ... 19&ssid=47

Persoonlijk vind ik een groot verschil zitten in onderzoeken met gezonde vrijwilligers of onderzoeken bij patiënten.
Als gezonde vrijwilliger neem je een risico wat niet 100% bekend is, hiervoor krijg je een financiële vergoeding en je werkt mee aan "het goede doel" om nieuwe geneesmiddelen op de markt te krijgen. Persoonlijk zou ik hier niet zo snel aan mee doen, maar ben wel blij dat mensen hier wel aan mee willen doen!

Als Patiënt neem je ook een risico wat niet 100% bekend is, hiervoor krijg je mogelijk een beter behandeling dan de huidige standaard in de gezondsheidszorg, maar het kan ook zijn dat het middel toch niet zo goed werkt, of slechter is. Afhankelijk van de te behalen "winst" in beter worden zou ik hier wel voor te porren zijn denk ik...

Ergens vroeg iemand nog waarom je vaak niet mag meedoen als vrouw met gezonde cyclus: dit heeft niets met mogelijke lange termijn effecten te maken maar alles met het feit datje lichaam anders kan reageren door hormoon verschillen. Dus puur wetenschappelijk zijn die hormoon schommelingen niet handig.

Als je mee doet aan een onderzoek mag je altijd, maar dan ook écht ALTIJD stoppen met je medewerking aan dat onderzoek. Dit is de wet en een internationale afspraak.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:52

Interessante discussie, ik las toevallig gisteren nog dit nieuwsbericht: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... Yq6R6LOuSo

Het kan natuurlijk een makkelijke manier zijn om geld te verdienen, en misschien help je ook nog bij de ontwikkeling van belangrijke nieuwe medicatie, maar ik denk niet dat ik het risico zou durven nemen. Zoals Sprintje hierboven al zei, is het inderdaad heel anders als je al ziek bent en zo'n proef zou je beter kunnen maken, logisch dat je het dan overweegt. Maar medicatie met nog geheel onbekende gevolgen in een gezond lichaam stoppen? Nee, daar ben ik niet zo'n voorstander van.