LoveBodin schreef:Solleke_noah en stefje, bedankt voor jullie bijdragen!
Vooral stefje, erg interessant om te lezen hoe jij het zelf beleeft hebt.
Mijn OP is natuurlijk ook geschreven vanuit iemand van de zijlijn, en ik hoewel ik je gevoel (hopelijk) nooit mee zal maken, denk ik dat ik het toch wel snap.
Solleke_noah, zeker de quote die stefje quotte, vind ik erg mooi. Het stellen dat je vecht, om toch die controle te hebben, terwijl het vaak geluk is of niet.
Wat vinden jullie trouwens van mensen die zeggen dat ze gewonnen hebben, vooral omdat ze zo positief waren?
Daar heb ik helemaal niks op tegen
Sterker, ik gun ze dat positieve 'overwinnaars'gevoel. In mijn ogen is het wel slechts een gevoel en geen feit. Vooral omdat ik met mijn eigen ogen heb gezien dat mijn mama heel positief en strijdvaardig was, maar dat niks heeft uitgehaald.
Ook vind ik mensen die 'opgeven' zoals ze zeggen, het dus aanvaarden, zeker niet fout bezig... het is gewoon een deel van het proces. Uiteindelijk denk ik zelfs dat het het einde vrediger maakt, want hoe hard je ook wilt blijven, als je lichaam opgeeft, dan kan je daar mentaal gewoonweg niet tegen opboksen. Kunnen aanvaarden dat je gaat sterven, geeft denk ik zielerust. En dat kan ik dan ook zeker knap vinden.
edit: ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat dat besef dat aanvaarden een kunst is en waarschijnlijk ook vrediger voor de persoon die terminaal is, pas later kwam. Ik ben als puber altijd blij geweest dat mijn mama geknokt heeft tot het einde. Het was voor mij een soort bevestiging dat ze kost wat het kost bij ons wou blijven.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 03-05-13 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt