Stevig zijn... enige juiste standaard?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:20

Vervelend kirri, zeker als je er zoveel moeite voor doet :(:)

Ik ga hopelijk na m'n vakantie beginnen met zwemmen. Naast m'n paardrijden , fietsen als ik ergens in m'n woonplaats moet zijn. Oja en een intensieve baan met lichamelijk zwaar werk. Wie weet helpt het. En zo niet dan heb ik iig een lekker gevoel na het zwemmen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:24

Colway schreef:
BMI geeft een veel te positief beeld in veel gevallen

In het mijne niet hoor :') Als mijn BMI boven de 25 is, heb ik nog steeds kledingmaat 38/40 :') Als ik aan de onderkant zit (rond de 20) dan heb ik te weinig lichaamsvet. Ook niet gezond, en al helemaal niet mooi :+
En in het geval van mijn man trouwens ook niet, die heeft volgens zijn BMI ondergewicht, maar als hij aan komt, wordt alleen zijn buik dikker. En dat is verre van gezond :')

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:24

ja het is gewoon balen, maar mijn lichaam werkt niet mee helaas! ik vecht voor elk pondje, ben ik ziek weeg ik zo weer 45 kilo.

Zwemmen is een hele fijn sport! voordeel is dat het ook niet te belastend is voor je gewrichten etc

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:25

Zwemmen val je juist niet vanaf,maar je word er wel aardig gespierd van. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:25

Daarom kirri ik ben hypermobiel en kan daardoor niet elke sport doen.

letrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:26

Waarom zou je je er aan storen? Als je jezelf prima vind dan scroll je toch gewoon verder?
Ik stoor me ook niet aan sporters die beter presteren (of er beter uitzien) dan ik, dan blijf je bezig. Als je tevreden bent met jezelf dan is dat prima, ben je het niet dan zou je er wat aan kunnen doen.

Tabelletjes doen me ook niets, ik bepaal zelf wel met welk gewicht ik tevreden ben, niet een tabel, plaatje of mijn omgeving.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:26

Wendy schreef:
Colway schreef:
BMI geeft een veel te positief beeld in veel gevallen

In het mijne niet hoor :') Als mijn BMI boven de 25 is, heb ik nog steeds kledingmaat 38/40 :') Als ik aan de onderkant zit (rond de 20) dan heb ik te weinig lichaamsvet. Ook niet gezond, en al helemaal niet mooi :+
En in het geval van mijn man trouwens ook niet, die heeft volgens zijn BMI ondergewicht, maar als hij aan komt, wordt alleen zijn buik dikker. En dat is verre van gezond :')

BMI is inderdaad een rare meter. Mijn vriend heeft volgens de BMI veel overgewicht. Terwijl hij een normaal vetpercentage heeft, maar gewoon veel spiermassa voor de rest.

Lous. Hoezo val je van zwemmen niet af? Je verbrand dan toch ook gewoon calorieën?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:29

Te dun is niet goed en te dik ook niet.
Overal waar te voor staat is niet goed, met uitzondering van tevreden!
Ook heb heb een maatje of twee meer, maar ik ben tevreden en dat is het aller belangrijkst...

Geryon

Re: Stevig zijn... enige juiste standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:31

Meer dan wát? De 'standaard' maat? Wat is die?

Mooie woorden trouwens :j Maar zo zijn er ook wel mensen met veel meer maatjes 'meer' die tevreden zijn.. Maar er wordt niet gedacht aan gezondheid?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:33

Lous schreef:

Spieren zijn ook zwaarder dan vet :)

Maar ook dunne mensen kunnen flink dicht zijn geslibt door vet hoor. Als jij dun bent en je propt je vol met vettigheid ben je ook verre van gezond bezig. Een keertje snacken moet kunnen, maar niet elke dag.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:35

Maar is dat maatje meer dan meteen ongezond?
Een maatje meer is nog steeds niet obees. Staat ook niet meteen gelijk aan ongezond eten.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:39

BMI vind ik zo ontzettend onbetrouwbaar.

Ik train fanatiek op kracht en ben daardoor zwaarder (spieren zijn zwaarder dan vet), maar je kunt overduidelijk aan mij zien dat ik geen overgewicht heb.
Volgens de bmi-meter zit ik nog binnen de groene lijn (nog net), maar volgens mij klopt daar niks van.
Het is niet veel vet, maar veel spier.

Het is mij wel opgevallen dat de maat steeds verder ophoogt, no offense aan iemand ofzo hoor.
Maar eerst was het normaal 36, dat werd 38, later 40 en nu hangt het volgens mij al rond de 42..

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:40

Ik denk dat het belangrijk is dat je een gewicht vind wat bij jouw lichaam past.
Ik heb vrienden die wat zwaarder zijn maar wel een strakke buik hebben, dan is dat toch prima? Zijn gewoon helemaal gezond, alleen wat breder en met wat meer vorm.
Daarentegen ben ik aan de lichte kant, maar als ik aan zou komen krijg ik een buikje, daar zit ik ook niet op te wachten. Dan maar iets te licht, maar wel gezond. :P
Wat ik bedoel is dat je moet kijken naar de lichaamsbouw, daar zit zoveel verschil in. Daarom is het gewoon onmogelijk een perfecte maat aan te geven.
Voor mij is de perfecte maat 34, voor andere 40 of misschien nog groter.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:41

Alice, een buikje krijgen is niet ongezond ;)

PocoGaucha

mijn lichaam is ongeveer vergelijkbaar met Alice uit de link die net gepost werd. alleen ik ben 1.80 en weeg ook ongeveer 70. Ik ben tevreden over mijn lichaam zoals het nu is. Ik wil de chippies niet opgeven voor die paar kilo extra er af. Ik wil wel graag onder de 70 Kg blijven, mede omdat ik met paardrijden zit.

Grapjasjes12

Dat bedoelde ik dus ook, dat maat 40 15 jaar geleden echt wel dik was, nu is dat 'slank'.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:42

Winged schreef:
Lous schreef:

Spieren zijn ook zwaarder dan vet :)

Maar ook dunne mensen kunnen flink dicht zijn geslibt door vet hoor. Als jij dun bent en je propt je vol met vettigheid ben je ook verre van gezond bezig. Een keertje snacken moet kunnen, maar niet elke dag.

Klopt zeker

Maar goed, los van de discussie wat is een maatje meer, het verschuift gewoon en we gaan MacAmerica achterna. Dikke kinderen nu al in overvloed, geen tijd meer voor gezond eten, mensen raken vervreemd van hun lichaam, en geloven alles maar wat op de reclames als gezond wordt aanbevolen. Kinderen spelen minder buiten en spenderen meer tijd achter multimedia....etc. Vind het geen gezonde ontwikkeling, maar goed

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:43

Die BMI geeft vaak zo'n grote range, daar sta ik dan ook weer van te kijken. Ik zou van 52 tot 70 mogen wegen voor een goed BMI. Vind het nogal.
Ben afgevallen van 77 naar nu 63 kg en kan me bijna niet voorstellen hoe ik eruit zou zien met NOG 10 kg eraf. Lijkt me ook niet gezond, maar de BMI zegt van wel??

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:43

phormicola schreef:
Dat bedoelde ik dus ook, dat maat 40 15 jaar geleden echt wel dik was, nu is dat 'slank'.

Terwijl vroeger je goed was als je dikker was want dat betekende welvaart .( dan heb ik het niet over 20 jaar geleden).

Alles blijft constant veranderen.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:45

_Nancy schreef:
Alice, een buikje krijgen is niet ongezond ;)

Dat is mijn punt.
Ik ben te dun maar als ik aankom krijg ik een buikje = ongezond. Dus ben ik lichter dan hoort.
Andersom krijgen andere dus pas een buikje als ze al veel zwaarder zijn. Die moeten dan dus niet gaan streven naar maatje 34

chevax

Spieren zijn inderdaad zwaarder dan vet, maar om dat in kilo's merkbaar op de weegschaal terug te zien moet je nogal een gespierd iemand zijn. Hetzelfde als een storing in de stofwisseling. Dat zorgt inderdaad voor extra gewicht, maar wordt ook vaak gebruikt als excuus.
Maat 42 als standaard vind ik persoonlijk niet gezond (evenmin als maatje 36). Let op: ik zeg niet dat ik iemand met maat 42 te dik vind, maar als dat "de norm" wordt, wordt er naar een maatje meer niet meer gekeken. En dat is niet gezond.
Ik vind juist dat mensen die zwaar zijn onvriendelijk praten over mensen die slank zijn ("poppetjes", "eten alleen maar sla", "ik geniet tenminste van mijn eten", etc.)

Collie2008

BMI zegt ook weinig, het is een 'standaard' en mensen zijn nu eenmaal niet standaard.

Net als kledingmaat ook heus niet alles zegt. Ik snap best dat een vrouw van 1.80 sneller een maat 40 heeft, dan iemand van 1.60. Al klinkt voor mij maat 40 redelijk huge. Als ik dat zou hebben moet ik zo'n 15kg aankomen.

Vetpercentage is denk ik het meest betrouwbaar, dat geeft ook een veel beter beeld van gezondheidsrisico's.

Misschien zouden huisartsen dat standaard moeten doen bij bezoeken van cliënten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:46

inderdaad ik ben het eens met colway

en ook ik denk dat mensen meer op hun gewicht moeten letten
zoals dat plaatje op de eerste pagina curved en fat
nou die rechtse is niet een maatje meer
die zal zeker rond de 80 a 90 kilo wegen en ziet er zeer ongezond uit

Anoniem

Een beetje vlees op de botten vind ik zelf niet zo verkeerd. Ik vind te dun niet, maar te dik ook niet. Helaas neig ik nu zelf naar te dik. Dit komt omdat ik 2 jaar lang dag in,dag uit in bed heb gelegen omdat ik geen energie had en continue spierpijn had. Dit bleek B12 te kort zijn.

En nu ben ik zover hersteld dat ik het sporten weer kan oppakken. Dus nu train ik sowieso elke dag een half uur erg intensief. En loop ik ook 3 a 4 keer in de week hard. Nu alleen nog mijn eetpatroon aanpassen. Wat ik lastig vind.

Maar ik zal niet snel oordelen, bij de meeste mensen zit er wel een verhaal achter. En mijn moeder heeft ernstige overgewicht gekregen door medicijnen. Deze heeft ze 9 jaar 3 x daags genomen. Terwijl achteraf het maar max een half jaar mocht en 1 x per dag. Maar anders kon ze ons niet krijgen.

Grapjasjes12

quera schreef:
phormicola schreef:

Terwijl vroeger je goed was als je dikker was want dat betekende welvaart .( dan heb ik het niet over 20 jaar geleden).

Alles blijft constant veranderen.

Welvaart is een vreemde graadmeter voor nu. Gezondheid is beter wat dat betreft :)

BMI is behoorlijk suf. Stel, je hebt een BMI van 24, maar je hebt een hele dikke buik en dunne beentjes eronder. Niemand die gaat zeggen dat dat gezond is, omdat we allemaal weten dat teveel buikvet ontzettend slecht is.
Of het mooi is of niet laat ik in het midden, want dat vind ik niet aan mij.