Mijn fobie is elke keer weer de baas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:02

Ja, die grapjes ken ik. En ik haat ze! Ik vertel het wel altijd aan mensen, maar waarschuw ze ook voor hun eigen belang. want ik weet niet echt wat ik dan doe. Dus een blauw oog zit in een klein hoekje!

Mijn broer dacht ooit eens grappig te zijn, en had een vervelling van een vogelspin van een vriend gekregen. Dat vieze ding, in een doosje op mijn kussen gezet.
Terug van een feestje, maak ik dat doosje iets onhandig open en valt dat ding er uit! Nou, zelfs de buurman kwam de volgende dag vragen wat er aan de hand was.. :=
Maar hij is nu heel lief voor me, en haalt ze altijd weg als hij weet dat ik kom!

Anoli

Re: Mijn fobie is elke keer weer de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:05

Ja schijnbaar is het erg verleidelijk om mensen met een fobie nog even "uit te testen" hoe erg die fobie is...

Bedoel als mijn moeder mij roept voor een kikker ga ik die ook niet vangen en dan naar haar toe gooien :?
Ben al aardig wat mensen tegen gekomen die absoluut geen begrip hadden voor mijn fobie "want kom op ik kon toch zelf ook wel bedenken dat een spin niks doet"
Helaas ging het maar zo makkelijk, dan had ik nu geen fobie gehad...

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:07

Laatst moest mijn moeder even een boodschapje doen en ik was mee, maar in de auto blijven zitten.
Vanuit m'n ooghoek zag ik hem al kruipen, brrrrrrrrr!
Ik heb echt 5 minuten doodstil gezeten (als ik stil zit ziet ie me niet :+)
En daarna echt overkill veel te vaak gemept met m'n schoen :=

Nee dankje. Spinnen mogen ze uitroeien van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:09

Als een angst je echt belemmert, waarom doe je er dan niet wat aan? Zijn prima therapieën voor :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:11

Sonja schreef:
Als een angst je echt belemmert, waarom doe je er dan niet wat aan? Zijn prima therapieën voor :)

Omdat de stap om er wat aan te doen al te groot is soms...

En ik moet zeggen dat ik bijna nooit spinnen in huis heb en daardoor wordt je er te weinig mee geconfronteerd om er echt spuugzat van te worden en hulp te zoeken...

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 12:14

Sonja schreef:

In de openingspost staat ook dat ik er graag vanaf wil! Alleen hoe! Ik heb echt al wel zitten google, maar dan kom ik op van die zelf bedachte therapieën en daar zit ik niet echt op te wachten! ;)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:18

Ik denk dat veel mensen niet snappen dat een fobie veel verder gaat dan 'iets een beetje eng' vinden. En vaak krijg je dan ook de reactie dat je je niet moet aanstellen of dat spinnen (of wat dan ook je fobie is) niets doen/niet zo erg zijn. Alsof je dat zelf niet weet :Y) en dat het niet zo simpel is als 'gewoon even doen/ even door bijten'.

Ik heb zelf een overgeef fobie en dan krijg ik ook standaard de reactie: 'Ja ik vind het ook niet lekker als iemand overgeeft.' Nee natuurlijk niet, wie wel? Net zoals bijna niemand spinnen heel erg leuk vind, maar er is een groot verschil tussen iets niet leuk vinden en het zo erg vinden dat je een paniekaanval krijgt en het je dagelijks leven belemmerd.

TS voor nu heb ik geen concrete tips maar zo te horen belemmert deze angst je heel erg en lijkt me het verstandig om toch eens met je HA te gaan praten zodat die je verder door kan verwijzen. En dat is niet leuk en ook niet makkelijk maar waarschijnlijk kom je er wel beter uit.
En ik weet als geen ander dat de stap om hulp te gaan zoeken heel groot is, elke keer als ik een paniekaanval had dacht ik dat ik dood ging en echt hulp moest gaan zoeken, zodra de trigger weg was, was er niks aan de hand en dacht ik er heel luchtig over. Uiteindelijk is het nu zo ver dat ik wel MOET, mijn lichaam heeft me aangegeven dat het te veel is en nu zit ik thuis en kan ik niks meer doen :Y)

Er zijn gewoon officieele therapieen voor angststoornissen hoor :) een gesprek met de HA kan geen kwaad.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:19

Ik ben naar de huisarts geweest en die sturen je dan door naar een psycholoog/therapeut.

Anoli, die stap is inderdaad groot. Maar als er ooit een punt komt waarop je denkt: nu is 't klaar! Dan ga je gewoon. Zo is dat bij mij ook gegaan.

Micha, ik denk inderdaad dat mensen die geen fobie hebben/hadden, geen idee hebben wat er precies door je heen gaat op zo'n moment.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:20

Ik heb totaal geen last van die fobie.. Vroeger wel en toen werd ik er ook mee gepest. Elke keer spinnen in mijn nek enzo :( maar op een gegeven moment raakte ik er aan gewend en toen was ik de pesters bijna dankbaar dat ze me van mijn angst hebben afgeholpen..

Oh en nog even een tip: Als je een spin buiten zet, zet em ver weg van de deur ;) Ik heb het namelijk mee gemaakt dat ik dus een spin buiten zetten, die was sneller weer binnen dan ik ;)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:26

Anoli schreef:
Oh zo herkenbaar ts :j
27 jaar oud en nog steeds sta ik te gillen en te huilen als ik er 1 zie... -O-
Het erge vind ik nog dat ik door ervaring mensen niet meer durf te waarschuwen dat ik bang ben voor spinnen. (zodat zij ze weg kunnen halen)

Mijn vader dacht ooit eens grappig te zijn en heeft de spin gepakt met een papiertje, en toen hij het papiertje weg wilde gooien, gooide hij het gauw in mijn richting...
Ook mijn baas dacht leuk te zijn en liep met een dikke spin op zn hand richting mij... helaas stond ik in de operatiekamer en kon dus geen kant meer op. Spontaan van angst begon ik te huilen, daar schrok hij weer zó van dat ie de spin direct doodmaakte en daarna heeft hij het nooit meer gedaan...

Maar ja voor mij is de ellende dan al erger geworden... mijn angst is daarna gelijk weer een stuk groter. Nu vertrouw ik mensen dus ook niet meer met spinnen weghalen voor mij... Maar ik durf ook niet meer mijn angst toe te geven tegenover mensen, bang dat ze mijn angst niet serieus nemen en voor de grap een spin pakken en naar mij toe gooien of zoiets...

(ja alleen mn vader, omdat ie daarna zó op zn donder kreeg van mn moeder dat ie het nooit meer gedaan heeft en tegenwoordig zonder mopperen een spin weghaalt)

Leuk hè, die mensen die grappig proberen te zijn. En vooral als ik al héél duidelijk heb gezegd dat ze dat niet moeten doen. Ik heb daar zo'n hekel aan :r

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:28

LZP -> MW

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:44

Hoi E van Escense
gelukkig zijn er goede therapieen tegen fobie.
Mijn favoriet heet emdr. Ten dele is emdr lichamelijk (em betekent eye movement, je beweegt met je ogen bijv. van links naar rechts) en het belangrijkste: emdr is in staat, om je angstcentrum te beinvloeden.
Want een fobie is per definitie iets, dat je niet kunt beinvloeden met je wil. Dus helaas, dat die rotfobie jou "de baas" is, denk niet in dit soort termen!!! Jouw angstcentrum staat om een of andere reden te gevoelig afgesteld. Soms is die reden belangrijk, soms niet. En de overgevoelighid kan weg.

Het enige wat niet verdwijnt met emdr, is dat spinnenangst waarschijnlijk voor een klein deel instinctmatig is: emdr laat geen terechte angsten verdwijnen. (Een vogelspin is GEEN goed knuffeldier!!!)

Maar zo ongeveer verlamd raken door een nederlandse huisspin, die angst kan wel weg!!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:47

En dat gezeik over "ze doen niks." Ja écht wel. Ik ben gebeten door een kruisspin en dat deed al best zeer en werd een hele rode bult. En een kennis is gebeten door zo'n huisspin en zijn hele hand zwol op. En 't zal best dat ze niet snel bijten maar ze kunnen het wel en dat doet gewoon pijn.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:47

Heel herkenbaar dit.. ik krijg zelfs al de kriebels van het lezen van jullie verhalen.. :=

Ik huil dan niet als ik er een zie maar raak gewoon dusdanig in paniek dat ik op mijn vluchtroute alles omver storm! als ik maar weg kan!

Ik heb wel een paar keer een schoen o.i.d. naar zo'n spin gegooid (als er niemand thuis was) maar op een of andere manier gooi ik dan altijd zo dat de spin valt en wegrend! nog meer paniek!!! en natuurijk kruipen ze dan altijd ergens onder waar je ze niet meer kan zien.. maar t idee alleen al dat die nog leeft en zich ergens verstopt zorgt ervoor dat ik die plek ontwijk als de ziekte..

Had vorig jaar ook een dikke spin die onder mijn zonneklep in de auto vandaan kroop.. levensgevaarlijk want lette meteen nergens meer op alleen op die spin.. gelukkig was ik vlakbij mijn huis en heb ik m toen een lel verkocht en zo plat als een duppie gemept.. ik had er niet aan moeten denken dat hij per ongeluk op mijn schoot geland was want dan rijd ik zo tegen een boom aan!! #)

De paniek is gewoon allesoverheersend, op dat moment kun je niet meer helder nadenken!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:49

Och hier nog een.. wat een drama! Ik heb er ooit eens eentje achterna gezeten op mn bureaustoel. Elke keer maar proberen om over m heen te rollen maar hij was veel te snel. Ik heb ook ooit eens vanaf een paar meter een atlas op een spin gegooid.. Ik denk dat die atlas er wel een week gelegen heeft voordat ik eronder durfde te kijken :')

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:51

Nog iemand die het herkenbaar vind :') Ik kan echt hysterisch worden van een spin, groot of klein.
Ik ga slaan, huilen, schoppen, gillen, alles wat nodig is.. :')
"Blij" te lezen dat ik niet de enige ben. Maar ik wil er wel echt vanaf. Ik kan echt gaan hyperventileren als er een spin te dichtbij komt. :+ Menig mens verklaard me voor gek.

En inderdaad, die mensen die grappig willen zijn, die wil ik op zo'n moment echt wat aan doen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:53

Miracle_ schreef:
Nog iemand die het herkenbaar vind :') Ik kan echt hysterisch worden van een spin, groot of klein.
Ik ga slaan, huilen, schoppen, gillen, alles wat nodig is.. :')
"Blij" te lezen dat ik niet de enige ben. Maar ik wil er wel echt vanaf. Ik kan echt gaan hyperventileren als er een spin te dichtbij komt. :+ Menig mens verklaard me voor gek.

En inderdaad, die mensen die grappig willen zijn, die wil ik op zo'n moment echt wat aan doen.

Dat heb ik ook.. totdat mn angst omslaat in woede :P Dat heb ik trouwens alleen bij de kleine spinnetjes hoor.. dan trap ik ze ineens helemaal fijn *\o/*

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:01

wat jullie met spinnen hebben, heb ik met kikkers en padden. Heb ook serieus overwogen om therapie te gaan volgen. Maar daar hing een koste plaatje aan ( ff geen idee meer hoeveel) want het zat uiteraad niet in mijn ziektekostenpakket

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:07

Ja hier ook iemand met hetzelfde...
Zo heb ik 1 iemand perongeluk een gebroke neus geslage...
*hij rende achter me aan met een joekel van een spin..
en hij was sneller... Sindsdien ben ik eigelijk alleen maar banger geworden..
gelukkig woon ik nog thuis en haald me pappie ze allemaal voor me weg... _/-\o_

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:10

Ik weet denk ik ook wel hoe mijn angst groter is geworden. Ik was zo'n 10 jaar geleden op vakantie op Isla Margharita en daar waren we in zo'n soort wild park. Je kon daar slangen en vogelspinnen vasthouden. Zo'n spin vasthouden durfde ik niet maar ik heb er wel bij staan kijken. Tot dat beest van iemand d'r hand af sprong, recht voor mijn voeten. Iedereen om mij heen heeft het toen op een lopen gezet en er was eigenlijk best wel paniek := Achteraf denk ik dat ik daardoor zo bang ben geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:18

evanescence schreef:
Sonja schreef:

In de openingspost staat ook dat ik er graag vanaf wil! Alleen hoe! Ik heb echt al wel zitten google, maar dan kom ik op van die zelf bedachte therapieën en daar zit ik niet echt op te wachten! ;)

Ik denk dat in dergelijke gevallen een gesprek met bv je huisarts zinvoller is dan een potje googlen. Er zijn ECHTE therapieën voor angststoornissen. Daarvoor hoef je niet in je blote billen bij volle maan om een boom heen te dansen. Een angststoornis is een serieus iets. Je huisarts kan je op weg helpen.
Probeer het eens...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:21

Ik ben er zelf ook bang voor, maar alleen als ze gigantisch zijn of als ze bewegen, als ze gewoon stilstaan/hangen dan is er niets aan de hand, this voor die spinnen ook niet slim om te bewegen, want dan kunnen ze doei zeggen tegen hun leven xD
Gelukkig komen ze niet zo snel in me kamer ofzo, eerder in de huiskamer, me honden zijn me beste maatjes, ze happen naar spinnen, ook kranten zijn me maatjes. Maar dan alleen als ze niet zo groot zijn (met groot bedoel ik dus 4 tot 10 CM, groter noem ik gigantisch).

Bij een vriendin was er vaak spinnen eieren, en miljoenen spinnen in der tuin, die gingen we dus uitmoorden met zeep en heet water.
Ook een keer een langpoot op me broek gehad, ik was zowat in schok, kon me niet meer bewegen, was niet leuk... Maar ben door die spin wel 5% minder bang van geworden :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:29

Esmeralda schreef:
wat jullie met spinnen hebben, heb ik met kikkers en padden. Heb ook serieus overwogen om therapie te gaan volgen. Maar daar hing een koste plaatje aan ( ff geen idee meer hoeveel) want het zat uiteraad niet in mijn ziektekostenpakket

Dat kan van je polis afhangen, maar volgens mij heb je erst eigen risico en daarna 8 gesprekken vergoeding. Met emdr ben je dan alweer klaar. (Tenzij er allerlei heftige dingen "onder" of "achter" blijken te zitten - maar een fobie is in die tijd de nek om te draaien op kosten van de verzekering.

(Er zijn ook therapeuten, die een half jaar gaan praten, dan loopt het idd in de papieren.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:33

DaniBanani schreef:
En dat gezeik over "ze doen niks." Ja écht wel. Ik ben gebeten door een kruisspin en dat deed al best zeer en werd een hele rode bult. En een kennis is gebeten door zo'n huisspin en zijn hele hand zwol op. En 't zal best dat ze niet snel bijten maar ze kunnen het wel en dat doet gewoon pijn.

Ik doe met spinnen wat k ook met wespen doe: glazen/ plastic potje pakken, kartonnetje pakken,
over het beest heen zetten en dan het huis uit.

Maar hoezo werd jij gebeten door zo'n beest...?
Pakte je m op ofzo...???? :brr:

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:38

TS ik herken je verhaal heel erg. Ik ben beginnen lezen in het topic maar dat heb ik op gegeven, ik voel nu overal kriebels, heb kippenvel en het huilen staat nader, gewoon van eraan te denken :(
De foto durf ik niet bekijken :n Ik had in mijn studenten tijd ergens in een cursus een foto van een spin staan en het is zelf zo erg dat ik me lam schrok, mijn boek in de les heb weggegooid, die pagina direct opgeschreven heb. Ik heb die bewuste pagina en de omliggende pagina's gewoon niet durven leren voor mijn examens.
Ik kan wel zeggen dat het mijn leven beheerst ja, ooit had ik zo'n grote spin op de rand van mijn bed dat ik ze hoorde lopen, dat is ongeveer een jaar geleden en nog steeds elke avond kijk ik of er niets zit. De hoek achter mijn bed durf ik niet meer kijken, dat doet mijn vriend en die stofzuigt daar ook want dat durf ik niet omdat er ooit een spin zat.
Als ik overdag een spin zie, heb ik gegarandeerd nachtmerries erover, echt geweldig als je in de zomer alleen naar de weide gaat en niet binnen durft omdat er een spinnenweb aan de hendels van de schrikdraad hangt 8)7 Buiten eten is een nachtmerrie, mijn stoel en de tafel moeten eerst grondig nagekeken worden, kruiden plukken durf ik niet, zitten mogelijk spinnen, enz enz...
Ik heb het er wel al over gehad met mijn HA maar die zei dat ik er waarschijnlijk niets aan kan veranderen?