Nier bij leven afstaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:03

Ah ik vind het heel mooi dat je dit wilt doen. Ik zeg ook altijd dat ik iets zou doen voor een vreemde indd onvoorwaardelijk. Iedereen verklaart me voor gek. Maar hoe groot is de kans nou dat mijn ene nier ermee stopt? De kans dat diegene anders dood gaat is groter... En waarom zou mijn leven zoveel belangrijker zijn, dan dat van die vreemde. Haha god nu heb ik dit topic gezien, nu ga ik hier weer over na denken :P

Lieffiefi

Re: Nier bij leven afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 10:16

Quellian, haha. Ooowh, ja..
Ik weet niet of mijn eventuele ontvanger slimmer word van mijn nier. Aangezien ik soms echt te lomp voor woorden ben, hahaha.

Kimmysan,
Ja.. Het is ook iets wat bij mij blijft spelen. Ik kan het om een of andere reden niet van mij af zetten.

Zunzuncito
Het menselijk lichaam is in miljoenen jaren zo erg geevalueert.
Vroeger, lees in de tijd van holbewoners, hadden mensen schaamhaar om zich vrij te houden van beestjes, infecties en ontstekingen.
Nu scheert iedereen het omdat de functionaliteit weg is.

Nieren, ja we hebben er twee. En ja, ik begrijp volkomen dat mensen het freaky vinden dat ik er 1 wil afstaan.
Maar mijn lijf is gezond. En waarom zou ik iemand lekker aan de dailyse laten als ik iemand ook kan helpen?

Je hoort niet of je nier aangeslagen is of niet. Dat is procedure bij een anonieme donor. Ik doneer anoniem, de ontvanger krijgt daarmee ook zijn anonimiteit gegarandeerd.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:32

Vumana89 schreef:
Zunzuncito
Het menselijk lichaam is in miljoenen jaren zo erg geevalueert.
Vroeger, lees in de tijd van holbewoners, hadden mensen schaamhaar om zich vrij te houden van beestjes, infecties en ontstekingen.
Nu scheert iedereen het omdat de functionaliteit weg is.
Nieren, ja we hebben er twee. En ja, ik begrijp volkomen dat mensen het freaky vinden dat ik er 1 wil afstaan.
Maar mijn lijf is gezond. En waarom zou ik iemand lekker aan de dailyse laten als ik iemand ook kan helpen?

Wat een rare vergelijking? We scheren ons niet omdat de functionalitiet weg is, we scheren ons omdat we haren niet meer "mooi" vinden.
Om je vraag te beantwoorden: ik zou iemand "lekker"aan de dialyse laten, omdat de gevolgen, als er met mijn lichaam iets gebeurd waardoor er een nier uitvalt en er geen tweede nier is om dit op te vangen, zoveel met zich meebrengt dat ik dat mijn eigen lichaam niet aan zou doen. Dan wachten mensen maar even mijn fatale auto-ongeluk af voordat die nier ook voor mij geen functie meer heeft.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 10:55

Haha, ja sorry, maar het was het eerste en gemakkelijkste voorbeeld wat in mij opkwam.

Ik ben van mening, dat ik, in mijn geval best een nier zou kunnen afstaan.
Mijn andere nier functioneerd volledig.
Ja, die krijgt een klap na het afstaan, maar binnen een aantal weken zal deze nier de functie van de andere waarnemen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:10

Quellian schreef:
Plus dat je wel jouw nier kunt 'ruilen' tegen een nier die wél past bij een dierbare (dmv cross over).

Dat heb ik vaker gelezen, cross over, maar wat is dat dan?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 11:19

Balou,

Stel dat ik een nierpatient ben, en Quellian zou mijn zus zijn. Zij zou wel af willen staan aan mij, echter blijkt haar nier niet geschikt te zijn voor mij.

En jij bent ook nierpatient, en ook jij hebt een zus die graag haar nier wil afstaan, maar ook die is niet geschikt.

Dan kan het zijn dat de nier van jouw zus wel in mij kan, en de nier van mijn zus in jou.

Dat is cross over, eigenlijk een ruil

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:24

Zunzuncito schreef:
Wat een rare vergelijking? We scheren ons niet omdat de functionalitiet weg is, we scheren ons omdat we haren niet meer "mooi" vinden.
En voor de hygiene! :D

Ik vind het erg moedig om zo open te staan voor levende transplantatie. Buiten de angst die al genoemd is waarbij een tweede nier wenselijk is, zou mij ook de operatie tegenhouden. Alle risico's die een operatie met zich meeneemt en dan ook nog de complicaties niet te vergeten. Maar dan scheelt het natuurlijk dat ik de verantwoordelijkheid erbij heb voor 2 kleine kinderen. Overigens zou ik voor familie geen moment twijfelen, maar dat is gevoelsmatig.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 11:27

Hahaha, ik begin me dood te schamen voor die vergelijking. Maar het was echt het allereerste wat bij mij opkwam.

Inmiddels heb ik een mail teruggestuurd naar de TC voor mijn gegevens en ze neemt waarschijnlijk vanavond contact met mij op.

Voor mijn familie twijfel ik ook niet.
Maar ja, zoals gezegd, mijn familie kan mijn nier niet aannemen.
Ja, dan kom je in de cross over pool terecht. Maar dan heb ik nog een broertje en zusje die ook zonder twijfel zouden afstaan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:31

Simpel dus!

Dit klinkt heel interessant, zou er zelf voor open staan was het niet dat ik een broertje en zusje heb en in dit geval misschien een egoïstisch kreng misschien.
Vooral mijn zusje is altijd wat zwakker, zieker, bleker en wie weet heeft zij later wel wat nodig. Dan zal ik de eerste in de rij zijn en zal ik natuurlijk ook open staan voor cross over! Ik heb als ik het goed heb bloed groep O negatief.. Maar wil me daar niet op vast pinnen kan ook positief zijn.

Een stuk lever af staan? Kan je dan met een halve lever verder?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 11:33

Ja.

Leverdonatie kan ook.
Ze halen dan de helft van de lever weg en plaatsen die in de patient.
Jouw lever groeit na verloop van tijd weer aan tot normale grootte.

Je hebt bij leverdonatie wel vaker controle vanuit het ziekenhuis dan bij een niertransplantatie.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:34

Dus je kan oneindig delen lever af staan als het weer terug groeit?
Dat klinkt wel interessant zeg.. Al word dat voor later zit nog op school.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 11:35

Nee, dat denk ik niet. Hahaha.
Ik denk dat je ook maar 1 x kan afstaan voor Lever.

Als het zo simpel was in de praktijk dan zou er minder tekort zijn aan leverdonoren ;)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:12

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ben zelf geneeskundestudent aan het EMC en heb de minor transplantatieonderwijs gedaan. Hier hebben we onder andere een lezing van een altruïstische nierdonor gehad. Hij heeft hier een boek over geschreven: De Samaritaan door A.H.J. Dautzenberg. Zeker een aanrader om te lezen. Ontzettend goed boek :j (en nog vermakelijk ook ;) )

Ik vind het heel bijzonder dat je hier over aan het nadenken bent. Ik ga je verder geen advies geven want het is al met al toch jouw eigen keuze. Succes ermee :)

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:13

@Balou: met bloedgroep O kan je iedereen blij maken :) Dat is namelijk met alle andere bloedgroepen te combineren

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 12:43

Eefske, advies geven mag altijd hoor. Maar zoals waarschijnlijk wel blijkt ben ik een erg koppig persoontje. Al denk ik zeker na over dingen die hier gezegd zijn.

Ken jij de transplantatiecoordinator die dit regelt?
Hoe is zij?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:53

Ik heb enkele keren onderwijs gehad van haar. Ik ken haar niet erg goed maar op mij kwam ze vriendelijk en helder over. Ze weet ontzettend goed waar ze mee bezig is.
In het boek wat ik daarnet noemde staat onder andere een conversatie van haar met de schrijver (en dus de donor).

Als ik jouw berichten lees heb ik de indruk dat jij zelf heel goed weet waar je aan begint als je dit wilt doen. Dat is heel belangrijk :j Daarnaast nemen ze in het EMC nog meer tijd en aandacht voor altruïstische donoren om er zeker van te zijn dat er geen verborgen motieven onderliggen (vb. geld, druk van de omgeving etc). Mocht je dit traject in gaan dan staan je in ieder geval nog veel gesprekken te wachten :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 13:03

Ja, en dat vind ik ook alleen maar fijn.
En ook alle onderzoeken (al zal ik daar op dat moment minder happy mee zijn), maar het is een extra stukje zekerheid.
Ook dat je geen overhaaste beslissingen kan nemen. Althans, ik denk ook dat als het EMC twijfelt ze ook nergens in gaan snijden.

Ik zelf, och nee hoor. Een nieuwe auto zou leuk zijn, maar een nieuwe auto gaat me niet mijn nier kosten.
Absoluut niet.

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:11

Zelfs de seconde voor je onder narcose gaat heb je nog het recht om "nee" te zeggen. Ze willen er dus echt helemaal zeker van zijn dat het jouw beslissing is en je er helemaal achter staat.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 13:16

Precies.
En dat is ook alleen maar goed. Er staat ook op internet dat je elk moment ''nee'' kunt zeggen.
Ik moet er niet aan denken dat ik er spijt van ga krijgen. Niet dat je dat van te voren volledig kan inschatten, maar het mag absoluut geen impulsoeve keus zijn.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 08:51

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:42

Misschien een rare vraag, maar levert een 'levende' donornier geld op?!?

Jeetje, zoveel nieren zijn er afgestaan? :oo Wat goed!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 21:04

Nee, dat is in nederland bij wet verboden.
Met de donatie van mij wordt je uitgebreid nagekeken, lichamelijk en psychische. En het moet onvoorwaardelijk zijn. Dus niet "ik krijg 5000 euro als ik jou mijn nier geef"

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 11:03

Spannend.
Ik heb een mailtje gehad.

De transplantatie coordinator belt mij om 12.15 uur. Over twaalf minuutjes dus.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 12:10

Nou.. voor die paar stille lezers en de mensen die zelf interesse hebben;

Ik ben gebelt door de TC van het Erasmus MC. Een heel lieve vrouw.
De laparoscopie die ik in 2008 heb gehad hoeft niet per definitie voor problemen te zorgen.
Mijn bloedgroep was voortreffelijk; b+, gewicht en lengte gezond (1,70 mtr / 67-71 kg, ik schommel)
De reacties vanuit mijn omgeving zijn besproken en mijn algehele gezondheid. Tevens wat ik al wist en gelezen had, ook mijn motivatie is nogmaals besproken. Ze gaat me een informatiepakket opsturen. Hierin staat alles beschreven, met een dvd erbij. Dan belt ze me over twee weken, of ik het nogsteeds wil, na het zien en lezen van het informatiepakket.
Zo ja, dan maken we een afspraak met oa een chirurg erbij.
Ze gaf aan dat het geen financiele, psychische of lichamelijke klachten mag geven. Dus de begeleiding is erg scherp.

Ik ben erg benieuwd naar het informatiepakket.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:23

Poeh, ik vind dat nog al wat.
Er is toch ook altijd een operatie risico wat je vrijwillig neemt.
Mijn werkgever zou het zeker weten niet ondersteunen, dus dan moet je onbetaald verlof nemen.
Daarnaast heb je nog haast 70 jaar met die andere nier te doen.
Ik ben 1x vol in een hindernis geklapt met paardrijden waar gelukkig geen blijvende schade is ontstaan, maar de arts maakte zich in eerste instantie behoorlijk zorgen over mijn nier.
Nu heb ik er twee, maar als dat je enige is....... :\