zorgverzekeraars maken winst????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:58

Anne_GTI schreef:
A) Winst 0.7 %. Da's geen 100 euro per persoon...

1.4 miljard.

Citaat:
B) De zorgverzekeraars geven al wel steeds meer openheid, je moet het alleen wel willen zien. De meeste verzekeraars hebben dit gewoon op hun website staan.

Nee, ze hebben een algemeen sociaal wenselijk verhaaltje op hun website staan, dat bovendien nadrukkelijk niet teveel verschilt van de concurrent. Toon mij 1 website waar werkelijk inhoudelijk inzicht gegeven wordt in de overwegingen om bv een bepaald contract wel of niet te sluiten, of de precieze opbouw van de kosten.

Citaat:
C) Geen enkele verzekeraar is te vergelijken met bubbles zoals Vestia/ING/ABN AMRO omdat er in tegenstelling tot de produkten die daar worden aangeboden er feitelijke diensten tegenover staan. Het is niet gebaseerd op fictief geld.

Ik denk dat je je nu te eenzijdig richt op 1 aspect van de crisis. Mathematische trucs zoals de banken hebben uitgehaald zijn idd niet aan de orde. Maar veel belangrijker is dat er ontstellend veel mensen volkomen faalden in de functie de ze hadden: toezichthouders hielden geen toezicht, bestuurders hadden geen inzicht in wat ze bestuurden, boekhouders hadden geen zicht op de boeken, etc. Toch wordt elke keer volgehouden dat het belangrijk is dat we die mensen heel veel betalen omdat ze zulk belangrijk werk doen. Maar dat vele geld garandeert absoluut geen kwaliteit: zoveel bestuurders hebben er een zootje van gemaakt.

Gauw ophouden dus met het fabeltje dat die buitensporige salarissen noodzakelijk zijn voor kwaliteit: laat alle bestuurders met meer ambitie maar lekker vertrekken om elders boven hun stand te gaan leven, en hou hier de bestuurders die voor een 'bescheiden' ton-en-nogwat hun functie naar behoren uitvoeren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: zorgverzekeraars maken winst????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 16:39

A) 17.9 % van de bevolking betaald geen premie. <18 jaar. Dus jouw berekening klopt niet.
B) De afspraak tussen alle partijen over niet meer dan 5,3 groei van de kosten is algemeen bekend gemaakt via de media. Het Slotervaart wilde veel meer. Een grote verzekeraar wilde daarom geen contract afsluiten. Gevolg: verzekerden in paniek, uiteindelijk directrice Slotervaart op non-actief en een boel mediastennis via Radar. Vooral dat eerste vind ik heel erg.
C) Ik weet natuurlijk niet hoe bij andere verzekeraars de verloning in elkaar zit maar bij mijn werkgever heeft iedereen zich aan zijn werkafspraken te houden en moet je met verdomd goeie argumenten komen als je werkafspraken niet gehaald hebt. Dat geldt voor alle werknemers. Voor mensen op de vloer, leidinggevenden, management en directie. Heb je gelijk alle 4 lagen van het bedrijf gehad...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:17

Anne_GTI schreef:
A) 17.9 % van de bevolking betaald geen premie. <18 jaar. Dus jouw berekening klopt niet.

Ja, dat klopt, het aantal premiebetalers is lager, wat zou betekenen dat het per premiebetaler om een hoger bedrag zou gaan. (Wat is je punt?)
Maar omdat in principe iedereen wel verzekerd is, leek het me wel zo makkelijk om het gewoon om te slaan: dat wordt immers indirect wel weer verrekend.

Citaat:
B) De afspraak tussen alle partijen over niet meer dan 5,3 groei van de kosten is algemeen bekend gemaakt via de media. Het Slotervaart wilde veel meer. Een grote verzekeraar wilde daarom geen contract afsluiten. Gevolg: verzekerden in paniek, uiteindelijk directrice Slotervaart op non-actief en een boel mediastennis via Radar. Vooral dat eerste vind ik heel erg.

Kom, dat is geen transparantie. Over wat het Slotervaart eiste en waarom het mis ging is trouwens ook nogal onduidelijkheid. Ik heb gezocht maar niet meer dan persberichten gevonden - en die zijn notoir onbetrouwbaar. En de versie van het Slotervaart week nogal behoorlijk af van de versie van de verzekeraar. Groeimaxima lijken me daarnaast onverenigbaar met marktwerking en concurrentie - dus ik vond het hele verhaal uberhaupt wonderlijk. Het leek me vooral weer eens een illustratie waarom het uitgangspunt niet werkt.

Citaat:
C) Ik weet natuurlijk niet hoe bij andere verzekeraars de verloning in elkaar zit maar bij mijn werkgever heeft iedereen zich aan zijn werkafspraken te houden en moet je met verdomd goeie argumenten komen als je werkafspraken niet gehaald hebt.

Jij zit vast niet boven de balkenendenorm, wel?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:55

Het is niet nodig om persoonlijk te worden.

Die 5,3 % gold voor alle ziekenhuizen in Nederland. Ook het Slotervaart had daar een handtekening onder gezet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 19:57

Het is niet persoonlijk bedoeld, maar het is gewoon niet reeel om je eigen ervaringen als leidend te nemen voor hoe de top handelt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:08

Ik vind dat we in Nederland nog steeds verdomd blij mogen zijn dat we altijd onze basiszorg krijgen. En dat voor een bedrag van 130 euro per maand. Gemiddelde bezoekje aan een behandelaar is duurder.

Zag op facebook ook al deze discussie voorbij komen. En ik snap best dat mensen die het krap hebben het er moeilijk mee hebben maar bedenk eens wat je eigen behandeling kost en dat je dan heel blij bent dat er mensen zijn die daarvoor meebetalen zodat jij het niet alleen hoeft te betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:14

belle_boef schreef:
Ik vind dat we in Nederland nog steeds verdomd blij mogen zijn dat we altijd onze basiszorg krijgen. En dat voor een bedrag van 130 euro per maand. Gemiddelde bezoekje aan een behandelaar is duurder.

.

Al rond de 100 euro zelfs :j en de 'armen' komen in aanmerking voor een zorgtoeslag (alleenstaanden max 88 euro).

Het eigen risico vind ik qua idee prima, maar mag wel lager worden (ik betaal in januari al gelijk 350 euro :+)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:15

En als je veel betaald aan eigen bijdrage dan heb je ook kans dat je recht hebt op teruggave van het CAK en ook via de belastingdienst kun je geld terugkrijgen.
Als je in de bijstand zit kun je nog kans maken op bijzondere bijstand.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:18

Dat probeerde ik al uit te leggen. De top is dichtbij; voor iedereen in het bedrijf. De werkvloer is ook dichtbij voor de top.
Ik heb jaren bij een bank gewerkt, daar kende ik de verantwoordelijke manager niet eens. Laat staan dat hij mij kende. Met enige regelmaat gaat de directie "terug op de werkvloer" Zeker als er belangrijke zaken spelen komen ze juist bij de klanten hun informatie halen. Het draait om de klant!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:35

belle_boef schreef:

Ik vind dat dit te vaak een te makkelijk excuus is. Alsof je geen recht hebt op een goede, transparante, eerlijke verdeling van de kosten alleen omdat het bedrag wel meevalt?

Er wordt nog steeds op veel plekken veel geld verdiend aan de zorg, terwijl er aan de andere kant schrijnende situaties ontstaan. De zorgverzekeraars maken winst omdat wij dat betalen! (Gedeeltelijk via de premie, gedeeltelijk via werkgeversdeel en belastingen meen ik.) Daar heb ik een mening over, omdat ik meen dat die 1,4 miljard veel beter besteed kan worden. Het is te makkelijk om te zeggen dat het wel meevalt. Belangrijk is ook om te zien dat de kosten oplopen terwijl de basiszorg verarmt. Om te weten dat een te commercieel verzekerings- en zorgstelsel (bv Amerika) leidt tot gigantisch hoge kosten en slechte kwaliteit... dat moeten we niet willen. Zelfs als het nu nog wel meevalt is de snelheid waarmee het verslechtert zorgwekkend. We moeten die verslechteringen nu stoppen, straks krijgen we het haast niet teruggedraaid.

En het is trouwens ook te makkelijk om de oplopende premie te compenseren via zorgtoeslag en bijstand en bijzondere bijstand: ook dat betalen we immers met ons allen. Feitelijk komt het erop neer dat heel veel mensen geld bijeen brengen voor de zorgverzekering, waarna een deel daarvan als winst wordt verdeeld onder een klein clubje ipv dat te besteden waar het voor bedoeld is: in de zorg.

Dat vind ik niet correct.

Anne_GTI, ik zou je graag geloven maar verzekeraars zijn niet zo groot geworden door aardig te zijn: het draait om geld. Zelfs als jouw verzekeraar een uitzondering mocht zijn, dan geldt dat beslist nog niet voor de overige maatschappijen, met name CZ en Achmea hebben al behoorlijk laten zien wat hun insteek is.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:43

Dat rondpompen van geld met de nodige lekkage onderweg is mij ook een doorn in het oog. Om nog maar te zwijgen over de scheiding en overlapping van ZVW en AWBZ.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:46

Maar ik denk dat je plots heel blij bent met je premie als je van je fiets geschept wordt of een ernstig ongeluk krijgt en met een ambulance of wie weet wel een trauma heli naar het ziekenhuis moet,
Een enkeltje SEH kost al paar honderd euries en dan nog niet praten over een ritje ambulance,
Nachtje ziekenhuis, hoppa.........
Ik heb ook jaaaaaaren niets gehad, en toen in 2 jaar tijd minstens 10x op de SEH gezeten 2x ambulance, 2 operaties, 5 nachten ziekenhuis en alle rontgen mri etc erbij.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 20:54

ivy_power89 schreef:
Maar ik denk dat je plots heel blij bent met je premie als je van je fiets geschept wordt of een ernstig ongeluk krijgt en met een ambulance of wie weet wel een trauma heli naar het ziekenhuis moet,

Dat is dus echt een heel slechte manier van redeneren. In Amerika gaan mensen failliet omdat je, als je de keuze moet maken, toch liever de schuld aan gaat dan dood te gaan. En dus kunnen ziekenhuizen en verzekeraars vrijwel alles vragen - dat is goed geld verdienen.

Maar als maatschappij moeten we kijken naar het geheel. Wat is nodig, wat is aanvaardbaar, hoeveel kost dat, hoe kunnen we dat samen betalen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:01

In Amerika is het heel normaal om achteraf over de prijs te gaan onderhandelen.... Heel apart.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:04

Anne_GTI schreef:
In Amerika is het heel normaal om achteraf over de prijs te gaan onderhandelen.... Heel apart.

En je hebt ook landen waarbij je eerst moet betalen voordat ze je überhaupt behandelen.

(Best bijzonder dat er zoveel verschil in zit eigenlijk)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:05

Dat de kosten echt belachelijk zijn ben ik het echt mee eens! Zonder twijfel.
Zo zat ik bij een neuroloog en heb daar hooguit 5 minuten gezeten, toen ik de rekening zag, zag ik dat er ruim 500 euro werd gerekend! en dát vind ik echt niet normaal. Hij heeft geen onderzoek gedaan, was puur een gesprek.

Maar hier in nederland worden we verplicht om de verzekering te hebben, en dan sta je niet voor de keuze schuld of de dood..... Dat vind ik dan weer een slechte manier van redeneren.
Wij hebben die mogelijkheid, en zo kan iedereen geholpen worden zonder tig duizende euro's schuld!
ik denk dat mensen liever 130 euro per maand betalen aan zorg premie als dat ze de rest van hun leven aan een vreselijke schuld zitten.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:30

ivy_power89 schreef:
Wij hebben die mogelijkheid, en zo kan iedereen geholpen worden zonder tig duizende euro's schuld!
ik denk dat mensen liever 130 euro per maand betalen aan zorg premie als dat ze de rest van hun leven aan een vreselijke schuld zitten.....

Klopt, maar dan blijft het nodig dat we bekijken hoe hoog de kosten zijn, of dat klopt, etc.

Geld dat we betalen voor de zorg is voor zorg, niet voor winst of luxe of technische speeltjes. Zorg is belangrijk, maar dat is geen reden om met alles maar akkoord te gaan. Wij als maatschappij moeten erop toezien dat het niet uit de hand loopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 15:45

In NL betaal je amper een 5e van wat men in Duitsland betaald trouwens.
Ik betaal in zwitserland voor een basispakket ruim 250 euro per maand p.p.
met 1200 euro eigen risico.