Inwendig onderzoek als je aan de pil wilt klopt dat ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Inwendig onderzoek als je aan de pil wilt klopt dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 06:13

Hier ook geen onderzoek voor de pil. Ik probeer wel sinds mijn 18de braafjes ieder jaar, of toch minstens een keer om de twee jaar op onderzoek te gaan bij de gyne. Maar dan vergeet ik dan ook weer iedere keer om een pil voorschrift te vragen en uiteindelijk krijg ik het dan weer zelfs zonder iets mee van de apotheek :') .

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 06:17

Mjetterd schreef:
Nou daar had je moeder een mooi sterk verhaal :Y).
Je hoeft je nergens druk om te maken, ik werd helemaal op niets onderzocht. Er werden alleen wat vragen gesteld.

Nou, zo sterk is dat verhaal niet, want ik heb het wel gehad. Alleen is dat al zo'n dikke twintig jaar geleden, misschien dat het nu niet meer gebeurt... hier in Duitsland is het trouwens heel normaal.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:56

Hier is het verplicht om je als vrouw aan de pil elke 2 jaar te laten controleren.
Geen inwendig onderzoek? Dan ook geen pil.

Hoe het in Nederland zit weet ik niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:59

Mjetterd schreef:
Nou daar had je moeder een mooi sterk verhaal :Y).
Je hoeft je nergens druk om te maken, ik werd helemaal op niets onderzocht. Er werden alleen wat vragen gesteld.

Wat iemand al eerder zei: in de jaren '70, toen de pil er nog niet zo lang was, werden vrouwen in Nederland die aan de pil gingen wèl inwendig onderzocht. In de jaren '80 hielden ze er al mee op. De informatie van de moeder van TS is dus verouderd.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:01

Hier heb ik nog nooit van gehoord? Misschien was dit in de tijd van je moeder wel zo..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:06

inwendig onderzoek stelt nix voor, net als een uitstrijkje maken je voelt er haast niets van, is alleen het idee, en uitwendig zal ie met zijn vingers licht op de plekken waar je eierstokken zitten drukken om te kijken of ze gevoelig zijn, dat voel je wel, doet geen zeer, als het wel zeer doet dan kan er een ontsteking zitten of iets fout zitten.

als er in de vragen die gesteld worden geen bijzonderheden naar boven komen waardoor een onderzoekje nodig is, sta je binnen paar minuten weer buiten met een receptje

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:10

Zoolgangster schreef:
Wat iemand al eerder zei: in de jaren '70, toen de pil er nog niet zo lang was, werden vrouwen in Nederland die aan de pil gingen wèl inwendig onderzocht. In de jaren '80 hielden ze er al mee op. De informatie van de moeder van TS is dus verouderd.

Idd. vroeger was dat wel zo.
Jou moeder TS heeft dat toen miss. wel gehad,vandaar dat ze dacht dat het nog steeds zo gaat.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:35

gohya schreef:
Zoolgangster schreef:

Idd. vroeger was dat wel zo.
Jou moeder TS heeft dat toen miss. wel gehad,vandaar dat ze dacht dat het nog steeds zo gaat.

Maar ook niet standaard. Ik kreeg de pil begin jaren '70 zonder verder onderzoek en vragen mee :)

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:42

Mijn moeder zei dit ook toen ik aan de pil wilde, maar inderdaad vroeger deden ze blijkbaar wel een inwendig onderzoek.
Niks om je druk over te maken hoor, bij mij werd mijn gewicht gewogen en lengte gemeten, bloeddruk opgemeten en een paar vraagjes waarom je aan de pil wilt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:47

@Erna het zal per huisarts hebben verschild.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:57

Het kan zijn dat je een bloedonderzoek moet voor je aan de pil mag. Dit heb ik ook gehad ivm trombosefactor dat in de familie kan zitten.
inwendig onderzoek heb ik ook niet gehad.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:08

Raponsje schreef:
Hier is het verplicht om je als vrouw aan de pil elke 2 jaar te laten controleren.

Hier is dat niet zo, ik ben nog nooit op controle geweest voor de pil en ik slik hem toch al wel een jaartje of 4 à 5.
Als je veel doorbraakbloedingen en/of bijwerkingen hebt moet je natuurlijk wel even teruggaan, meestal krijg je
dan een andere (zwaardere) pil mee om te proberen. :)

Ik werd overigens ook niet gewogen en gemeten en kreeg ook geen bloeddrukmeting.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:28

Raponsje schreef:

Oei :+ Ik ben precies nog niet onderzoek geweest maar krijg wel mijn pil...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:34

Misschien in de tijd dat je moeder aan de pil wilde, toen ging het allemaal net ietsje anders.

Maar tegenwoordig niet meer hoor! Wees maar niet bang!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:55

Stefaaah schreef:
Raponsje schreef:

Waarschijnlijk is het anders geregeld in Belgie. :)

Hier is het verplicht om je als vrouw ouder dan 21 en aan de pil te laten controleren op o.a baarmoederkanker.
Mocht je zo'n onderzoek moeten laten doen, het stelt eigenlijk niet veel voor.
Binnen 3 minuten sta ik alweer buiten met een herhaalrecept.
Laatst bijgewerkt door Raponsje op 10-04-13 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:58

inwendig onderzoek is niet nodig hoor.

maar!
als het zo is dat je bijvoorbeeld niet regelmatig ongesteld bent of andere klachten hebt zou het kunnen dat een arts wil kijken of er misschien iets niet helemaal goed is.
daarom doen ze een inwendig onderzoek, en anders niet.
dus als alles verder goed gaat en je ongesteldheid prima in orde is dan kijken ze nergens naar

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:59

Deden ze dat maar! Zou er geen problemen mee hebben om elke 2 jaar op controle te gaan. Ik denk dat daarmee een hoop vrouwen geholpen worden wanneer er vreemde dingen eerder gevonden worden.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:06

Vroeger kreeg ik ook geen onderzoeken en zo de pil mee.. Nu pas geleden wilde ik weer de pil en kreeg ik onderzoeken.. Gevolg daarvan is dat ze nu pap3 bij mij geconstateerd hebben en ik dus een groot risico op baarmoederhalskanker heb.. Mijn oma mijn zus en moeder hebben dat allemaal gehad en bij hun is alles eruit gehaald.. Mijn oma zelfs aan overleden.
Ik zou als ik jou was uit alle zekerheid wel een uitstrijkje laten maken.. Het is binnen 1 minuut gedaan en 5 wkn later heb je de uitslag..en ik kreeg ook gelijk een uitstrijkje op soa's en ontstekingen daar an had ik de uitslag binnen een week en dat was gelukkig allemaal in orde.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb want heb nu medicatie ervoor en mocht mijn oude pil niet meer gebruiken en heb nu een hele andere voor in de plaats gekregen..
Had ik geen onderzoeken gedaan en het over een half jaar nog niet geweten.
Dan had ik dit misschien niet meer na kunnen vertellen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:27

Raponsje schreef:

Hier is het verplicht om je als vrouw ouder dan 21 en aan de pil te laten controleren op o.a baarmoederkanker.

Hier normaal ook..of je moet eigenlijk zover ik weet op zijn minst een doktersbriefje gaan halen...maar toch krijg ik mijn pil altijd probleemloos mee zonder voorschrift. Ga wel "regelmatig" op onderzoek, maar ik vergeet het telkens te vragen om een voorschrift te schrijven. Ze zijn er dus niet erg strikt op.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:29

Ik heb hetn iet gehad.
Ik kwam bij de huisarts, en kwam er een verhaaltje waarom ik aan de pil wou etc.
Na 3 maanden wel terugkomen om te vragen of ie beviel enzo.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:51

Raponsje schreef:
Stefaaah schreef:

Ik ben van België ;-) Maar heb dit nog niet gedaan eerlijk gezegd en ik neem gewoon mijn pil...

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 09:52

Ik ben sinds een half jaartje aan de pil en heb helemaal geen onderzoek gehad. Ik kreeg een paard vragen en uitleg over de pil en toen schreef de huisarts een recept uit en was het goed :j maak je maar niet druk

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:05

Hier geen onderzoek, in duitsland krijg je dat wel iedere keer dat je opnieuw een recept voor de pil nodig hebt.. En ik vind dat opzich best n goed iets. Ze controleren o.a. op soas maar ook op andere dingen. Het is natuurlijk wel n bonk hormonen die je binnen krijgt dus controleren hoe je lichaam daar op reageert en of alles nog gezond is vind ik juist goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:06

wat is er tegen op een inwendig onderzoek?
De dokter kan zo zien of de baarmoedermond gezond is,en dat zegt erg veel.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 10:27

Donderdag ging ik naar de dokter, en we hadden alleen gesprek en daarna kreeg ik gewoon de pil.
Geen inwendig onderzoek gelukkig.