Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:17

melody7 schreef:
kreeg laatst nog te horen dat ik een kreng ben met alleen interesse in zichzelf dat ik wel even stond te kijken van... 'oh?' want het ontgaat me gewoon allemaal...

:oo
Dat vind ik dan wel heel grof gezegd!

Emoties van zichzelf herkent hij ook niet, dus ik kan me voorstellen dat hij de mijne ook niet herkent :P Maar ik denk dan: ik neem aan dat je vriendin belangrijk voor je is dus wat is dan de moeite om mee te werken? Het is toch niet dat hij doodgaat als hij het schema volgt?
Maar goed, iedereen paste zich aan hem aan, zelfs bij werkgevers kreeg hij uiteindelijk flexibele werktijden dus ik vrees dat ik ermee moet leven of flexibele starttijden aan gaan vragen :')

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:17

Urielle schreef:
Ik heb mezelf ook een tijd geleden aangemeld op een Partners Van... forum. Daar hoop(te) ik terug te vinden hoe je bepaalde dingen aanpakt.

Voorbeeldje: ik heb heel veel wedstrijdstress. Daarom leg ik mezelf voor de wedstrijd veel structuur op en een tijdsschema met veel ruimte. Taken van mij zijn het klaarmaken van de paarden en mezelf, het inladen van de auto, het aankoppelen van de trailer. Taken van mijn vriend zijn het klaarmaken van hemzelf en de kinderen. Door ervaringen wijs geworden is de taak de tas met eten/drinken/luiers/... ook bij mij terecht gekomen. Prima, ik hang voor ik op wedstrijd ga een tijdschema op de deur met mijn taken en de geplande tijden. Ook de vertrektijd staat daar op. Waar ik dus stapelgek van werd is dat op het vertrektijdstip, ik alsnog de kinderen in bad moet doen en met een boterham in de auto duwen. Want hun papa zit nog op zijn gemak een kop koffie te drinken.
Oke, ik heb er begrip voor dat hij moeite heeft met overzicht van de details en dat hij geen prioriteiten kan stellen. Mijn oplossing: dan maak ik naast mijn schema een schema voor hem, dat hij als we om half 9 vertrekken om half 8 de kinderen in bad doet en om 8 uur hun ontbijt geeft bijvoorbeeld.
Maar dat is dan ook niet goed, want dan speel ik de baas en hij is mijn slaafje niet met mijn tijdschema :roll: Maar zelf een tijdschema maken kan hij niet, want hij overziet het niet.
Ondertussen ben ik drie kwartier te laat vertrokken, strak van de stress en komt de stoom uit mijn oren omdat ik het zo onnodig vind allemaal.
Dus nu is de zaak dat ik alle taken op me neem, maar kom op, het is toch ook een volwassen vent?!
Hoe zien jullie dat vanuit je ASS-achtergrond? Hebben jullie ook moeite met (opgelegde) schema's?

Nee, helemaal niet.
Sterker nog, ik ben juist heeeeeeel erg van de schema's en de planningen.
Dan houdt ik overzicht.
Als ik niet plan zit ik soms echt hopeloos te kijken naar bijv. een stapel werk en denk ik 'Hoe krijg ik dit weg? Waar moet ik beginnen?'
Wel vind ik het soms moeilijk om in te schatten wat het belangrijkste is (op het werk) maar dat gaat steeds beter.

Wel ongelofelijk vervelend. Heb je al eens gevraagd hoe hij het wel voor elkaar zou krijgen?

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:18

Mijn zusje heeft ook ADHD en pdd-NOS, goede uitleg!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:20

Ik heb er ook moeite mee, maar dat is omdat mijn energiepijl sommige dingen niet toelaat.
Maar ik heb wel altijd heeeel veel briefjes liggen overal en nergens.
Als ik dat wel heb doe ik spontaan de boodschappen ed en dan zit ik mezelf om 2 uur af te vragen wat ik in godsnaam moet doen om mijn dag te vullen. :roll:
Die periodes wisselen af, hele goede zoals hierboven, en slechte dat ik het net voor elkaar krijg mijn verzorgpaard en de dingen die moeten thuis te doen.
Die slechte zijn dan omdat ik weer eens een virus opgepakt heb of iets dergelijks.
Dan dacht ik wel weer effe alles te kunnen, tot ik weer teveel van mijn lijf verg en mijn lijf me op de rem trekt dmv ziek zijn of pijn. #)

Dat puntje probeer ik nu met mijn voeding op te lossen, bloedsuiker goed op peil houden en mijn darmen zo min mogelijk te belasten.
Ik heb een lekkende darm, zoals volgens zeggen heeel veel mensen met autisme.
Als gevolg daar van is de lever heel zwaar belast, tot die het niet meer redt.
Vervolgens gaat je bijnier keihard aan het werk met het aanmaken van Cortisol om de onstekingen te remmen.
Als dan je bijnier het ook niet meer aan, is deze uitgeput en krijgen ontstekingen vrij spel, en wordt je dus ziek.
Op deze manier probeer ik dat op te vangen, maar de tijd zal leren of ik het onder controle krijg zo.
Water drinken, geen zoete bende meer en minder geraffineerde suikers o.a. naast geen gluten, melk en soja.
Geen brood meer, maar gewoon dingen waar je lijf geen enorme suikerpieken van krijgt. :)
Enige is dat het laatste op gluten melk en soja na nieuw voor me is, maar ik heb wel hoop dat ik daar mijn lijf weer goed mee krijg.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:23

Urielle schreef:
melody7 schreef:
kreeg laatst nog te horen dat ik een kreng ben met alleen interesse in zichzelf dat ik wel even stond te kijken van... 'oh?' want het ontgaat me gewoon allemaal...

:oo
Dat vind ik dan wel heel grof gezegd!

Emoties van zichzelf herkent hij ook niet, dus ik kan me voorstellen dat hij de mijne ook niet herkent :P Maar ik denk dan: ik neem aan dat je vriendin belangrijk voor je is dus wat is dan de moeite om mee te werken? Het is toch niet dat hij doodgaat als hij het schema volgt?
Maar goed, iedereen paste zich aan hem aan, zelfs bij werkgevers kreeg hij uiteindelijk flexibele werktijden dus ik vrees dat ik ermee moet leven of flexibele starttijden aan gaan vragen :')

oh, dat viel nog wel mee hoor, meestal wordt ik nog veel grover weg gezet :o (ben er ook om gepest en bedreigd enz. dus dit komt al niet echt meer aan zegmaar :P)

zou ik ook denken ja, maar aan de andere kant doe ik dat zelf volgens mij ook niet :+ ik weet het eigenlijk niet eens zeker eerlijk gezegd, dat zie je zelf namelijk niet, tenminste ik niet ik leef gewoon in een andere wereld om het zo maar te zeggen, dus ik zie dat allemaal niet, ontgaat me 'gewoon' eigenlijk hou ik me alleen aan m'n eigen tijden, en zelfs dat niet allemaal

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 19:25

Urielle, wat vervelend zeg!
Ik heb wel moeite met tijdindelingen. kwam er regelmatig zelf ook in de knoei, daarom ging ik 9 van de 10x zonder eten van huis omdat ik anders mn bus mis. Schemas heb ik ook mee gewerkt, maar die werden door anderen gemaakt, maar die schema's werden niet opgesteld op een voor mij handige manier.. alles stond netjes onder elkaar, heel overzichtelijk voor anderen, maar voor mij onoverzichtelijk. ik moest de tijden keurig netjes onder elkaar, en daarna moesten er 2 tabjes en daarna wat ik moest doen. zo was het voor mij nog overzichtelijker. ook moest na elke taak een enter, zodat er blokjes ontstaan en geen lappen tekst. dat klinkt heel mierenneukerig, ik weeet het, maar een lap tekst zonder entertjes, en tijden niet netjes onder elkaar zorgt ook voor chaos in mn hoofd

Probeer eens om samen met hem een schema te gaan maken! toen ik samen met iemand een schema voor smorgens had gemaakt, werd het voor mij ook makkelijker, omdat ik het toch eigenlijk zelf gedaan had. ik had er bij gezeten en er werd mij niks opgelegd. laat hem dus ook zn eigen schema schrijven/typen! zo kan hij zelf aangeven hoe het voor hem handig is om op te stellen. het ging de eerste paar keer mis, want je hebt ook nog je 'oude' structuur, en door die nieuwe schema is dat dus weg. Dat vind ik wel lasitg, maar door toch de eerste weken geholpen te worden is dit dus nu mijn structuur waardoor het wel wil. Snapje wat ik bedoel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:28

Ik heb het zelf ook nodig als NTer (vandaar dus dat ik me wel eens het vijfhoekje voel hahaha) dus ik vind het moeilijk om te begrijpen waarom het volgen van een schema zo'n verzet oplevert.
Als ik vraag hoe hij het wil doen heeft hij een laat-mij-maar-schuiven-mentaliteit. En dan zijn we dus weer te laat en moet ik alles doen :+ Hij wil er eigenlijk niet over praten/het aanpakken. Ik denk omdat hij mijn ruime tijden onzin vindt.

Jouw briefjes zijn herkenbaar Moonfish, alleen schrijft hij briefjes om ze kwijt te raken en hij gebruikt een bloknote voor herinneringen, alleen kijkt hij nooit meer in zijn bloknote. :D Dus ben ik naast partner ook nog secretaresse (vergeet je niet te bellen naar... we hebben om 14 uur een afspraak met... rij je even naar de bank om de facturen te betalen..?)

Ik zal van de zomer als de wedstrijden er weer aankomen eens kijken of hij nu meer openstaat voor het zelf (samen) maken van een schema :j
Handige uitleg van het belang van de layout ook!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:33

Urielle schreef:
Ik heb het zelf ook nodig als NTer (vandaar dus dat ik me wel eens het vijfhoekje voel hahaha) dus ik vind het moeilijk om te begrijpen waarom het volgen van een schema zo'n verzet oplevert.
Als ik vraag hoe hij het wil doen heeft hij een laat-mij-maar-schuiven-mentaliteit. En dan zijn we dus weer te laat en moet ik alles doen :+ Hij wil er eigenlijk niet over praten/het aanpakken. Ik denk omdat hij mijn ruime tijden onzin vindt.

Jouw briefjes zijn herkenbaar Moonfish, alleen schrijft hij briefjes om ze kwijt te raken en hij gebruikt een bloknote voor herinneringen, alleen kijkt hij nooit meer in zijn bloknote. :D Dus ben ik naast partner ook nog secretaresse (vergeet je niet te bellen naar... we hebben om 14 uur een afspraak met... rij je even naar de bank om de facturen te betalen..?)

Ik zal van de zomer als de wedstrijden er weer aankomen eens kijken of hij nu meer openstaat voor het zelf (samen) maken van een schema :j
Handige uitleg van het belang van de layout ook!

volgens mij is dat ook niet echt te begrijpen, tenminste ik begrijp het van mezelf nog niet eens altijd, het is bij mij wel zo dat ik alles persé zelf op wil lossen (maar ben ook niet alleen autistisch, heb er nog een paar dingen bij) en daardoor ga ik me overal tegen verzetten terwijl ik het alleen ook niet kan..

Urielle

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:34

Ja, ik denk dat dat ook wel speelt, hij kan moeilijk dingen loslaten/aan anderen overlaten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:36

Urielle schreef:
Ik heb het zelf ook nodig als NTer

Wat ben je als je NTer bent? :o :o?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:37

Urielle schreef:
Ja, ik denk dat dat ook wel speelt, hij kan moeilijk dingen loslaten/aan anderen overlaten.

ja dat ja, en dat is voor hemzelf waarschijnlijk ook best klote, dingen van andere niet aan willen nemen, het zelf willen doen maar niet kunnen. Maar hoe je daar nou mee om moet gaan, of hoe hij daar mee om zou moeten gaan kan ik je helaas ook niet mee helpen, sorry!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:38

NatasjavE schreef:

Neuro-Typical
("normaal" mens)

Bedankt iig Melody voor het meedenken en het inzicht/herkenning bieden :)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 31-03-13 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 19:39

Urielle, het klinkt heel raar, maar ik weet van mezelf dat ik veel baat bij hem om lijstjes te hebben met wat ik moet doen. maar toch heb ik er een hekel aan, en geeft het ook wel verzet.

Dit heeft o.a te maken (voor mij) met dat ik er ook van baal dat ik het zo moet doen. Ik wil het allerliefst ook zonder al die lijstjes kunnen. Dit heeft dan weer te maken met het 'normaal' willen zijn, net zo doen als alle mensen. het voelt zegmaar ook als falen, dat je steeds op moet schrijven hoe je het moet doen. of erger nog, laten opschrijven/samen opschrijven, omdat je op dat moment aan een persoon moet laten zien dat je het niet kunt, je het nodig hebt, dat voelt soms best wel kwetsent.

nu zul je denken van ja maar, ik ben zn vriendin/vrouw. hoe dat bij mijn vriend zal zijn weet ik niet, want die heb ik nie :P maar ik heb het ook bij mijn moeder.. Dat terwijl mijn moeder een van de weinigen is die mij echt kent en snapt. Toch heb ik er soms moeite mee, omdat je even weer benadrukt word dat je anders bent.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:40

Urielle schreef:
NatasjavE schreef:

Neuro-Typical
("normaal" mens)

:(:) agut wat gewoon

:D grapje

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:41

Urielle schreef:
NatasjavE schreef:

Neuro-Typical
("normaal" mens)

Bedankt iig Melody voor het meedenken en het inzicht/herkenning bieden :)

graag gedaan! zal nog weleens erover nadenken hoe je dat aan kunt pakken, eigenlijk zou ik het toch wel moeten weten :')

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:42

Alwiene schreef:
Enige wat ik uit je openingspost totaal niet herken is het omgaan met taal. Maar dat is denk ik een echt Asperger ding. Ik hou van taal, ik hou van schrijven, ik ben gek op spreekwoorden en gebruik bijvoorbeeld ook wel sarcasme of zeg overdreven precies het omgekeerde van wat ik bedoel ("Vies hè, dat ijsje?") een enkele keer pak ik nog wel iets te letterlijk op, maar dat zijn dan wel vaak uitspraken die op het randje liggen van wat iemand ook letterlijk zou kunnen bedoelen :)

Heel herkenbaar dit. :j
Behalve dan dat ik qua grammatica echt een drama was.
Maar dat heeft o.a. te maken met dat er nooit echt aandacht aan besteed is en ik altijd dacht dat ik dom was.
Dat was een shock toen bleek dat ik absoluut niet dom ben. :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:43

Ladybird heb jij dat ook als er voor de ander ook een lijstje/schema ligt? Want ik heb het zelf ook echt nodig hoor! Ik schrijf alles op, van mijn boodschappenlijst tot tijdschema's en van een huishoudschema tot een tuinkalender. :o Dus ik koppel het niet per definitie aan zijn stoornis (of ik moet ook Asperger hebben, wie weet :D :D :D ) en bedoel het ook niet betuttelend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:43

NatasjavE schreef:
:(:) agut wat gewoon

:D grapje

Arme ik :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:45

Urielle schreef:
Ladybird heb jij dat ook als er voor de ander ook een lijstje/schema ligt? Want ik heb het zelf ook echt nodig hoor! Ik schrijf alles op, van mijn boodschappenlijst tot tijdschema's en van een huishoudschema tot een tuinkalender. :o Dus ik koppel het niet per definitie aan zijn stoornis (of ik moet ook Asperger hebben, wie weet :D :D :D ) en bedoel het ook niet betuttelend.

daar heb je van die tests voor :+ vind dat altijd wel grappig, om van die tests te maken voor autisme, of angststoornissen en dan gewoon 20-30 punten meer halen dan vriendinnen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:45

Lijstjes maak ik soms , soms ben ik te chaotisch :P. Op vakantie , boodschappen hoef ik niet en verder niet echt lijstjes. Maar vermoed dat als ik een huurhuis heb ik het wel nodig heb...

melody7

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:47

ik maak nooit lijstjes/schema's, en als ik ze maak vergeet ik ze ook weer net zo hard :') hooguit even opschrijven wat ik ergens mee naar toe moet nemen maar verder niks!

Urielle

Ik kom er bij online tests wel verhoogd uit, maar wij zaten altijd te geinen dat hij de autist was en ik de borderliner. Tot bleek dat hij dus echt Asperger heeft hahaha!
Maar zou echt wel eens graag zo'n officiële test doen, volgens de DSM-endaneengetal!

Twist1991

Dit is allemaal zo herkenbaar voor mij!

Ik heb drie jaar een relatie gehad met een jongen die Asperger heeft. Het is net een maand uit en eigenlijk voornamelijk door zijn Asperger. Het maakte het ontzettend moeilijk binnen onze relatie naarmate we steeds serieuzer werden. Ik heb altijd veel moeite gehad met zijn autisme te begrijpen. Wat is nou deel van zijn karakter en wat is zijn Asperger? Want het maakt wel degelijk een verschil: als hij altijd te laat zou komen omdat dat deel van zijn karakter is kan hij er wat aan doen. Als het een deel van zijn Asperger is is dat een heel ander verhaal.
Zo had ik voornamelijk last van het feit dat hij ontzettend egocentrisch is; egocentrisch, niet egoistisch. Hij dacht gewoon oprecht en zonder kwade bedoelingen vooral aan zichzelf. Hij had ontzettend weinig empatisch vermogen en kon heel koud overkomen. Allemaal heel moeilijk mee om te gaan als je een relatie hebt samen...

Maar autisme (en dan bedoel ik Asperger) heeft ook op een vreemde manier positieve kanten. Ik weet dat mensen met Asperger zich enorm kunnen focussen op bepaalde dingen (bijna obsessief). Zo heeft mijn ex-vriend een ontzettend talent voor schrijven (korte verhalen, proza, poezie) en hij kan zich er helemaal in verliezen. Zo eet en slaapt hij gewoon niet totdat hij het perfecte gedicht heeft geschreven. Er komen ontzettend mooie verhalen en gedichten uit, maar het is ook destructief omdat hij niet kan stoppen.

Ik heb het altijd heel moeilijk gevonden zijn Asperger te accepteren en om te leren er mee om te gaan.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:49

Urielle schreef:
Ik kom er bij online tests wel verhoogd uit, maar wij zaten altijd te geinen dat hij de autist was en ik de borderliner. Tot bleek dat hij dus echt Asperger heeft hahaha!
Maar zou echt wel eens graag zo'n officiële test doen, volgens de DSM-endaneengetal!

hoe hoog ong.? de meeste me écht autisme die ik ken (en ik dus ook) komen allemaal in de 30 uit :P angststoornissen ik nog véel hoger :o bedoel je dan zo'n test bij ggz echt? dsm-endaneengetal? ken ik niet :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:50

Twist1991 schreef:
Ik heb altijd veel moeite gehad met zijn autisme te begrijpen. Wat is nou deel van zijn karakter en wat is zijn Asperger? Want het maakt wel degelijk een verschil: als hij altijd te laat zou komen omdat dat deel van zijn karakter is kan hij er wat aan doen. Als het een deel van zijn Asperger is is dat een heel ander verhaal.
Zo had ik voornamelijk last van het feit dat hij ontzettend egocentrisch is; egocentrisch, niet egoistisch. Hij dacht gewoon oprecht en zonder kwade bedoelingen vooral aan zichzelf. Hij had ontzettend weinig empatisch vermogen en kon heel koud overkomen.

Dat vind ik heel herkenbaar!