[MW] Psoriasis, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 08:29

Froukje1993 schreef:
Even een flinke schop.

Ik las dat er hier een aantal zijn die de psoriasis ook op hun hoofdhuid hebben.
Hebben die mensen, en misschien anderen ook wel, ook zoveel last van klitten in hun haar? En zoja, iemand de gouden tip?

Ik heb sinds een paar maanden onwijs last van klitten en hoeveel antiklit ik ook gebruik, normaal m'n haar borstelen is een ramp..

Mijn dochtertje heeft nog vrij dun haar dus daar niet veel klitten. Het zijn gewoon schilfers die voor jeuk zorgen op haar hoofd. En dan laten er soms hele schilfers los met haar erop. Maar de klitten herken ik niet zo. Misschien is je haar gewoon erg droog?

crazyshar

Re: [MW] Psoriasis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:15

Froukje: ligt het misschien niet aan de manier vanwassen of conditioner in brengen?
ik ken heel veel mensen die alles door elkaar wrijven, shampoo op hand, flets op hoofd en rond shrubben maar, uitspoelen, goed draaien en conditioner zelfde.

als je dit herkent moet je het volgende eens proberen:
beetje shampoo, zolang je haar niet tot op je kont komt moet je toe kunnen komen met een grote van € 2,- ongeveer, in je handen wrijven, en van je voorhoofd grens tot je lengte aanbrengen in een strijk beweging, de zijkanten ook even over strijken en dan zachtjes masseren, lengte iets optillen om in je hals goed te komen, met je vingers door je haar naar je kruin en alles wat je vergeten bent, afspoelen laat het water zijn werk doen, straal van boven naar onder en ga met je hand/ vingers over je haar en til het hier en daar licht op. conditioner is alleen voor je punten en lengtes, op je hoofdhuid maakt het alleen maar vet, ook hier weer een klein scheutje in je handen wrijven en langs je lengtes strijken. weer zelfde met spoelen.

hier is dankzij de zon de vlekken op mijn huid een stuk minder, alleen mijn hoofdhuid en wenkbrauwen en achter mijn oorlel is het erg hevig. herkenbaar?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:23

Suzanne F. schreef:
Froukje1993 schreef:
Even een flinke schop.

Ik las dat er hier een aantal zijn die de psoriasis ook op hun hoofdhuid hebben.
Hebben die mensen, en misschien anderen ook wel, ook zoveel last van klitten in hun haar? En zoja, iemand de gouden tip?

Ik heb sinds een paar maanden onwijs last van klitten en hoeveel antiklit ik ook gebruik, normaal m'n haar borstelen is een ramp..

Mijn dochtertje heeft nog vrij dun haar dus daar niet veel klitten. Het zijn gewoon schilfers die voor jeuk zorgen op haar hoofd. En dan laten er soms hele schilfers los met haar erop. Maar de klitten herken ik niet zo. Misschien is je haar gewoon erg droog?

Misschien heeft het wel helemaal niks met psoriasis te maken hoor, maar het viel me ineens op nadat ik weer heel veel last heb van jeuk en schilfers.
Droog is het gelukkig niet.

crazyshar schreef:
Froukje: ligt het misschien niet aan de manier vanwassen of conditioner in brengen?
ik ken heel veel mensen die alles door elkaar wrijven, shampoo op hand, flets op hoofd en rond shrubben maar, uitspoelen, goed draaien en conditioner zelfde.

als je dit herkent moet je het volgende eens proberen:
beetje shampoo, zolang je haar niet tot op je kont komt moet je toe kunnen komen met een grote van € 2,- ongeveer, in je handen wrijven, en van je voorhoofd grens tot je lengte aanbrengen in een strijk beweging, de zijkanten ook even over strijken en dan zachtjes masseren, lengte iets optillen om in je hals goed te komen, met je vingers door je haar naar je kruin en alles wat je vergeten bent, afspoelen laat het water zijn werk doen, straal van boven naar onder en ga met je hand/ vingers over je haar en til het hier en daar licht op. conditioner is alleen voor je punten en lengtes, op je hoofdhuid maakt het alleen maar vet, ook hier weer een klein scheutje in je handen wrijven en langs je lengtes strijken. weer zelfde met spoelen.

hier is dankzij de zon de vlekken op mijn huid een stuk minder, alleen mijn hoofdhuid en wenkbrauwen en achter mijn oorlel is het erg hevig. herkenbaar?

Eigenlijk was ik m'n haar al precies zoals je aangeeft, maar ik zal de komende dagen er nog even extra op letten! Misschien doe ik onbewust toch nog gek :=

Hier heeft de zon helaas nog niet echt effect gehad. Ik begin nu juist vreselijk last te krijgen van plekken op m'n handen en vingers. Heb het eigenlijk ook vooral op plekken waar de zon niet bij kan.
Wel fijn dat de zon op jou zo'n positief effect heeft. Het is dan altijd jammer dat de zon niet overal bij kan.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:30

Wat ook zou kunnen helpen is appelazijn.

2x daags 2 eetlepels in een glas water opdrinken, wel heel vies ,maar toch t proberen waard .

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:24

Waar kun je dat kopen? :)

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:30

Mijn wijlen schoonvader had het heel erg. Wat hielp was de Dode zee, maar na chelatietherapie (infuus) was hij er helemaal vanaf.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 00:56

Ik heb het ook. Heb van de HA meteen zalf meegekregen, dovobet heet het.
Ik smeer het alleen als ik tekenen vertoon dat het weer komt opzetten. Ik heb het op de meest onverklaarbare redenen en tijdstippen maar begint vaak bij mij als ik moe/gestresst ben.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 01:07

Ik heb het ook!

Bij mij is het verspreid over mijn gehele lichaam (kleine plekjes). Hormoonzalven probeer ik zo min mogelijk te gebruiken. Ik merk dat die minder beginnen te werken als ik ze te vaak gebruik. Zo'n 1 x per jaar krijg ik drie maanden lichttherapie is het ziekenhuis. Dat is het enigste wat bij mij écht goed werkt. Voor de rest zo min mogelijk stress en zo min mogelijk zeep op mijn lichaam.

De producten met zeezout van Zarqa vind ik erg fijn :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 07:46

Ja Zarqa dodezee zout werkt goed, plekjes smeren met Dovobet en in de winter regelmatig een zonnebankje.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:22

mijn man heeft het ook heel erg, vooral op de harde plekken, zoals zijn scheenbeen, knieën, elle bogen, maar hum waar zitten bovengenoemde, want alles zit verstopt onder een hele grote dikke witte koeklaag psoriasis. Het zit sinds een jaar of twee ook op de zachte delen, zoals zijn rug, boven benen en schouders.
Ik vind het zelf wel een beetje vies, niet zo zeer de witte dikke korsten, maar soms krabt hij het open, dan bloed het en de schilfers vliegen dan in het rond tijdens het krabben. Het is jammer dat eigenlijk niets lijkt te helpen, van alles geprobeerd. Er schijnt ook nog iets uit Amerika te zijn met injecteren, maar manlief houd niet van naalden, dus dat wordt het niet. Ik ben blij dat het niet op zijn gezicht ziet, wel hele kleine plekjes onder zijn haar, maar hij is gelukkig nog niet kaal. In het zwembad zie je wel vaak mensen kijken en de neus op trekken. Maar ik ben heel blij dat hij zich er niets van aan trekt.

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 08:32

Froukje1993: mijn vriend heeft het ook. hij had gewoon een kap van schilfers op zijn hoofd. hij heeft globex shampoo gekregen. Als hij schilfers krijgt doet hij daar ff mee wassen en dan is het weer even onder controle. Voor de rest van zijn lichaam heeft hij Dovobet gel. Dovobet heb je zalf en in gel vorm maar bij hem hielp alleen de gel. Licht therapie werkte bij hem ook goed.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:45

Citaat:
Waar kun je dat kopen?

Denise ; appelazijn kun je kopen bij een drogist zoals "de tuinen" , bij AH , sommige groenteboeren
misschien andere drogisterijen. Even zoeken.

Mijn vriend heeft het ook , en zijn vader ook.
Het is hier zeker stressgerelateerd.

Dovobet helpt iets , maar die rotzooi is ook niet goed voor je, hij smeert gewoon met bodybutter
en dat geeft al verlichting van de jeuk. En nu probeert hij dus met de appelazijn.

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:36

Ik heb ook psoriasis, in de zomer bijna niet maar zoals nu wordt het weer erger. Ik heb het vooral op mijn hoofdhuid maar krijg het nu weer op mijn armen en benen.

Ik heb van de dokter daivonex creme, dit werkt best goed maar aangezien ik het het meest op mijn hoofdhuid heb wordt mijn haar er dus heel vet van en gebruik ik het niet zo vaak.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:38

Kan je niet iets anders voor je hoofdhuid krijgen? Ik heb daarvoor lotion.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:40

Hier Denorex shampoo voor de hoofdhuid.

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:41

Werkt denorex goed?
Waar kun je dat krijgen dan?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:56

Denorex gaat op recept en kan je dan bij de apotheek halen.

Ik heb het zelf op mijn hoofdhuid en doe er eigenlijk niks aan. Het is voor mij een waarschuwing als ik te moe en gestresst bezig ben,dan vlamt het op. Als het heel erg is heb ik evt lotion,maar die prikken vaak als een gek omdat er dan ook echt wondjes zitten.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:18

Mijn man heeft ook Psoriasis.
Eerst kreeg hij een vriendelijke crème en een soort lotion voor in zijn haar. Dit haalde niets uit.
Toen kreeg hij Daivonex crème, dit werkte even, maar de plekken kwamen vrij snel weer terug.
Lichttherapie was een ware hel voor hem. Hij heeft rood haar en verbrandde echt heel erg.
Dus de dermatoloog heeft dat vrij snel stop gezet.
Hij kreeg toen pillen met fumaarzuur erin. Niet de pillen van Psorinovo, maar lijkt er wel op.
Dit werkte erg goed en hij had er geen buikpijn van. Wel hele heftige opvliegers.

Met de bruiloft (2011) was hij helemaal plek-vrij!
Hij had voor de bruiloft in overleg met de dermatoloog afgebouwd met de pillen. En zou weer beginnen als de plekken terug kwamen.
Dat is nu pas :) Hij is dus 2 jaar plekvrij geweest.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:17

Ik geef het topic ook weer even een schopje!

Afgelopen dagen voor het eerst meegemaakt dat gewrichten en bijligende pezen ook onstaken.. (Voet/achillespees) ;(
Ik ben sinds vorige week begonnen met cyclosporine.. Iemand daar ervaring mee?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:27

Citaat:
Hier Denorex shampoo voor de hoofdhuid.

Selsun shampoo wil ook wel eens helpen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:20

hier begint het ook weer flink op te spelen.
stress helpt hier ook niet bij helaas...
merk vooral dat op mijn bovenbenen, waar ik me geschoren heb, er kleine ontstekingen komen in de haarzakjes die dan uitmonden in een vlek.
helaas geld dat ook veel delen die ik niet hoef te scheren :) dus daar kan het ook niet aan liggen. ( anders zou ik nog als bosaap door het leven moeten :D )

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 01:01

Hier ook duidelijk verergering met het weer, waardoor ik in medicatie weer ben opgehoogd naar mijn oudere dosering (fumaarzuur).
Scheren helpt bij mij overigens, ook het epileren van de bikinilijn. Irriterende haartjes die vast gaan zitten in kleding wekt bij mij heel veel jeuk en uiteindelijk plekken op, met name in de liezen. Scheren gebeurt wel zorgvuldig, uiteraard.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:57

Hier is het ook weer een stuk erger. Vooral op m'n handen en vingers zo erg dat ze beginnen open te barsten, auw!

Loop alweer met een aantal pleisters rond omdat het bloed er gewoon uitloopt.
En meer dan de boel vet houden kun je er ook niet tegen doen..

Maar ook op de andere plekken beduidend meer jeuk dan zomers.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:54

Klopt, ik merk het nu ook dat het erger wordt bij voornamelijk mijn knokkels. :j
En dat gewrichten beginnen te ontsteken natuurlijk. Ook mijn nagels hebben het erg zwaar te verduren..

Welke voor van medicatie gebruiken jullie? En dan niet de zalfjes, maar echt tabletten?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:01

Vreselijk dat je ook last van je gewrichten hebt Sabine. Heb geen ervaring met jouw medicijn, cyclosporine. Lees dat je net begonnen bent. Is er al verschil merkbaar of heeft dit ook een vertraagde afgifte?

Ontstekingen in gewrichten is iets wat ik volgens de dermatoloog ook in de gaten moet houden. Heb zelf nog niet de artritis variant, wel de vulgaris, capitis en inversa. Hiervoor slik ik dimethylfumaraat (Psorinovo). Dit zijn tabletten, en deze kan ik jarenlang blijven slikken, in tegenstelling tot methotrexaat e.a.
Zeker in de winter gebruik ik aanvullend ook zalf, namelijk Dovobet. Deze is op basis van betametason en calcipotriol. Had hiervan ook de gel voor op het hoofd (Xamiol), maar deze bleek te vet in het gebruik (werking was wel goed) waardoor ik ben overgestapt op Topicorte (desoximetason).

Veel andere zalfjes en shampoos bleken niet adequaat genoeg. Heb er inmiddels een hoop mogen uitproberen. :P Lichttherapie was overigens ook geen succes. Wel lekker warm. :D Producten van Zarqa deden mij niets. In bad met zeezout van dit merk helaas ook niet. Verschillende shampoos hebben bij mij geen enkel effect op het verloop van de psoriasis. Enige wat echt hielp was de oogcrème van Clinique toen de psoriasis op mijn oogranden sterk aanwezig was.

Vertonen jullie trouwens ook het fenomeen van Koebner? Dus dat je psoriasisplekken krijgt op delen van de huid welke beschadigd zijn van buitenaf door bijvoorbeeld een wondje?