Ben jij orgaandonor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij orgaandonor?

Ja
157 (67%)
Nee
74 (32%)

Totaal aantal stemmen: 231

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:37

Ekeif96 schreef:
MarvanTom schreef:
Ik ben donor, maar denk er serieus over na om dat in te trekken.
Na het overlijden van mijn moeder die ook donor was, werd er direct gewezen op haar donorcodicil.
Ik heb dat als erg opdringerig en chaotisch ervaren, terwijl ze wisten dat er bij mijn mams niets meer 'te halen' was.
We werden na constatering van overlijden binnen 5 minuten de kamer al uit gebonjourd.
Tuurlijk begrijp ik dat er zo spoedig mogelijk actie moet worden genomen voor behoud van eventuele organen.
Maar de nabestaanden krijgen wel erg weinig tijd om te wennen aan het idee van overlijden, laat staan om afscheid te nemen.
En dat wil ik mijn nabestaanden niet echt aandoen...

Hier is ook erg veel commentaar over....
Er zou naar de nabestaande veel beter gecommuniceerd moeten worden, de verwachtingen zijn dan ook dat het aantal orgaandonoren (die echt kunnen doneren) omhoog gaat.
Vooral ook al het tijdig praten over de optie van donatie is erg belangrijk volgens sommige onderzoekers.

Wat een heftige ervaring zeg!
Ik denk dat dat inderdaad ook veel beter moet!
Ik denk dat inderdaad de cijfers dan ook snel zullen stijgen want het is in de ogen van de mensen wel iets 'engs'...

Doubtless

Re: Ben jij orgaandonor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:40

Ik heb me aangemeld toen ik 11 was. Ze mogen van mij alles hebben, hoop dat ik er iemand blij mee kan maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:40

Fair schreef:
M_D_H schreef:
ik ben geen donor :n
ik geloof dat wij mensen na de dood terug komen in een nieuwe gedaante, als mens en als dier en dat je alles wat je in je vorige leven had nu ook weer hebt.
ik ben bang dat als ik mijn organen af sta dat ik dan in een volgend leven wat te kort kom :o

+1

Ik ben ook van de reacrenatie, en wil eigenlijk ook niets afstaan, bang dat ik idd wat te kort kom :n

Maar wanneer jij over een maand ineens een hart nodig heb, zou je er dan ook geen willen van iemand anders? Uit angst om in een volgend leven te beginnen met "onderdelen" die niet van jou zijn?

Geen aanval, puur interesse..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:43

Ik ben geen donor. Toen ik net wakker werd uit een coma van drie weken is volgens mijn moeder het eerste wat ik duidelijk gemaakt heb, dat mijn organen niet mochten weggeven worden. :+ (Niet "hoi" of "goedemorgen" oid gewoon "ik wil geen donor zijn!" :') Welkom terug Kath. :') )

Niet zozeer omdat ik denk dat ik ga incarneren, maar omdat ik vrees niet "over te kunnen" wanneer het zo ver is, omdat een deel van mij verder leeft zonder mij. :) Geen idee of het zo is, maar het zou maar net zo zijn.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:44

Anoniem schreef:
Fair schreef:

+1

Ik ben ook van de reacrenatie, en wil eigenlijk ook niets afstaan, bang dat ik idd wat te kort kom :n

Maar wanneer jij over een maand ineens een hart nodig heb, zou je er dan ook geen willen van iemand anders? Uit angst om in een volgend leven te beginnen met "onderdelen" die niet van jou zijn?

Ja dat vind ik echt een lastige vraag eigenlijk, Ik ben zo doodsbenauwd dat ik wat te kort kom.
Klinkt heel egoistisch, maar ik zou het orgaan dan wel aannemen denk ik, eigenlijk wil ik er niet over nadenken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:45

vuurneon schreef:
AnikaTje schreef:
@eikef96
Ik ben 11 gaat dat dan al? En ik ben bang voor een operatie, dat moet toch om iets te geven, heb veel respect voor mensen die dit doen/durven! :j

In België ben je automatisch donor; tenzij je aangeeft dat je het echt niet wil.
(Maar in geval van kinderen zijn het de ouders/voogd die beslissen of ze het weefsel beschikbaar stellen als hun kind komt te overlijden)

Ouders of kinderen (directe familie) mag zich wel verzetten tegen de donatie. :)

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:48

vuurneon schreef:
AnikaTje schreef:
@eikef96
Ik ben 11 gaat dat dan al? En ik ben bang voor een operatie, dat moet toch om iets te geven, heb veel respect voor mensen die dit doen/durven! :j

In België ben je automatisch donor; tenzij je aangeeft dat je het echt niet wil.
(Maar in geval van kinderen zijn het de ouders/voogd die beslissen of ze het weefsel beschikbaar stellen als hun kind komt te overlijden)

Oke? Dus ben ik een donor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:48

Fair schreef:
Anoniem schreef:

Ja dat vind ik echt een lastige vraag eigenlijk, Ik ben zo doodsbenauwd dat ik wat te kort kom.
Klinkt heel egoistisch, maar ik zou het orgaan dan wel aannemen denk ik, eigenlijk wil ik er niet over nadenken

Er overna denken wil niemand denk ik :\

Van mij mogen ze alles hebben. Zelf geloof ik niet echt in god of reïncarnatie. Maar ik denk dat mocht er wel zoiets bestaan, en ik heb te weinig onderdelen om "over te gaan" of om te reïncarneren. Zal de gene die daar over beslist mij vast belonen met nieuwe organen. Omdat ik goed heb gedaan voor mijn mede mens. Dus ik maak me er niet echt zorgen over!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:50

AnikaTje schreef:

In principe wel, tenzij je bezwaar aantekend op de gemeente of je ouders/kinderen/broer/zus weigerd. :)

xAnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:52

Ayasha schreef:
AnikaTje schreef:

In principe wel, tenzij je bezwaar aantekend op de gemeente of je ouders/kinderen/broer/zus weigerd. :)

Yeey! Kben een donor :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 12:53

Van mij mogen ze alles hebben. :j

Ik zou ook graag zien dat je automatisch donor bent en daar bezwaar tegen in kan dienen in plaats van
andersom, ik denk dat daar veel levens mee gered zouden kunnen worden. :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:05

Fair schreef:
M_D_H schreef:
ik geloof dat wij mensen na de dood terug komen in een nieuwe gedaante, als mens en als dier en dat je alles wat je in je vorige leven had nu ook weer hebt.
ik ben bang dat als ik mijn organen af sta dat ik dan in een volgend leven wat te kort kom :o

+1

Reïncarnatie*

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:06

Ik ben wel donor, altijd geweest sinds mijn 18e, maar ik moet zeggen dat ik wel ben gaan twijfelen door die donorshow van BNN. Als iemand al aan zijn 6e nier toe is dan mag je je wel eens af gaan vragen hoeveel donoren er nog nodig zijn voor die ene persoon. Lijkt een beetje een bodemloze put te worden. Is het dan uberhaupt wel mogelijk om ooit genoeg donoren te hebben?
Ik begon mij toen ook af te vragen of transplantatie dan wel zo'n 'levensreddende' methode is als altijd wordt voorgespiegeld. Natuurlijk weet ik wel dat het ook vaak goed gaat bij de 1e keer, maar ik wist echt niet dat het ook zo vaak mis ging.

Verder heb ik sowieso een beetje een aversie tegen BNN en in het bijzonder tegen Bart de Graaff als het om orgaandonatie gaat. Je ziet dan altijd weer zo'n zielig filmpje over Bart die zo ziek was. Heel erg, maar diezelfde Bart heeft flink de draak gestoken met mensen met een andere hele erge ziekte, namelijk het Syndroom van Gilles de la Tourette. En als daar dan commentaar op kwam daar ook nog denigrerend over doen.
Ik ben toevallig vrij nauw betrokken bij mensen met Tourette, en weet wat voor verschikkelijke ziekte dat kan zijn. Het is niet direct levensbedreigend, maar kan er wel voor zorgen dat iemand uberhaupt geen leven heeft.

En dan bedelen om mijn nier? Bart had hem mooi niet gekregen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:07

Fair en M_D_H; Dus omdat je dat misschien denkt geef je andere nog levende mensen niet de organen die ze zó hard nodig hebben? :n

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:09

Ik ben donor sinds 1981, ik was toen 14 jaar.
Ze mogen alles hebben want ik zou het fijn vinden als ik iemand er blij mee kon maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:10

Latruda schreef:
M_D_H schreef:

Even uit nieuwgierigheid.
Wat nou als je bijvoorbeeld door een ongeluk om het leven komt en daarbij ledematen verloren bent,
Denk je dan dat je die in een nieuw leven ook zult missen?

als ik dood ben voor die ledematen afsterven heb ik ze naar mijn idee in het volgende leven nog :)
maar als het gebeurt voor ik dood ben heb ik ze idd in mijn volgende leven niet meer :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:11

NeverGiveUp schreef:
Fair en M_D_H; Dus omdat je dat misschien denkt geef je andere nog levende mensen niet de organen die ze zó hard nodig hebben? :n

Dit soort reacties dragen niet bij aan een interessante discussie.. Hierop voelen mensen zich enkel aangevallen. En dat is niet de bedoeling van dit topic..

Dus wellicht kan iedereen proberen respect te hebben voor elkaars keuze.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:11

Ekeif96 schreef:
M_D_H schreef:

Apart om dit te horen, heb deze reden nog nergens eerder gelezen of gehoord.
Heb wel respect voor jouw keuze :j hoort deze gedachte ook bij een bepaald geloof?
Of meer een manier van denken?

een manier van denken :)
ik ben zelf gewoon katholiek, ik geloof alleen niet dat we naar een hemel gaan oid, ik geloof dat we terug komen in een andere gedaante :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:12

Anoniem schreef:
NeverGiveUp schreef:

Dit soort reacties dragen niet bij aan een interessante discussie.. Hierop voelen mensen zich enkel aangevallen. En dat is niet de bedoeling van dit topic..

Dus wellicht kan iedereen proberen respect te hebben voor elkaars keuze.

Ik vraag het alleen maar. >;)

Ik begrijp het niet nee, maar hoe je erbij komt dat ik gelijk geen respect hebt? Geen idee.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:14

AnikaTje schreef:
AnikaTje schreef:

Yeey! Kben een donor :D

Zelf ben ik ook donor, als Belgische inderdaad "automatisch", in de praktijk is dit niet zo automatisch... Ze vragen altijd aan de nabestaanden of het toegestaan is... en vaak is het antwoord dan "neen".

Daarom heb ik afzonderlijk mij laten registreren op het gemeentehuis als donor. Nu staat dit in geregistreerd via het rijksregister. Ze mogen alles van me hebben, al weet ik dat dit bij 40 plussers al niet meer zo veel is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:15

Fair schreef:
Anoniem schreef:

hier hetzelfde, een hele lastige vraag vind ik, ik weet niet of ik het zou aannemen, eigenlijk vindt ik dat iedereen zijn eigen organen gewoon bij zich moet houden :o
maar daar kan ik nu nog niks over zeggen, kan nu wel zeggen, nee ik neem het niet aan, maar dan veranderd de situatie waarschijnlijk en mischien ook wel mijn gedachte gang...
moeilijke vraag iig

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:19

Ik krijg alsnog geen antwoord.. Ik wilde niet gelijk oordelend overkomen.

Ik vraag me serieus af of het geloof daarin boven het idee uitstijgt dat mensen dood gaan omdat er geen organen beschikbaar zijn. Serieuze vraag dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:22

In België ben je inderdaad automatisch een donor, alleen je ouders, familie of partner kunnen hiertegen verzet aantekenen. Heb je echter op het gemeentehuis een donorcodicil ingevuld, dan is geen enkel bezwaar mogelijk en moet je familie/partner/omgeving dat aanvaarden. Dus als je echt 100% donor wil zijn zonder optie op tegenspraak, dan kan je best even zo'n papiertje gaan invullen.

Mijn vader is in 2007 gestorven aan een beroerte. Uiteraard kregen mijn broer, ikzelf, papa's broer en zus de vraag of we papa wilden aanbieden als mogelijke orgaandonor. Dat was ook binnen de 5 minuten na het nieuws, gewoon er achteraan als verlengde van het gesprek. Hierover hebben mijn oom en tante de keuze en mij en mijn broer gelaten, en dat was zonder nadenken "ja", op 1 voorwaarde. Mijn oma (papa's moeder) was er niet bij op het moment dat hij hersendood werd verklaard, het was al laat 's avonds en ze was al compleet van haar melk. In samenspraak met de artsen werd papa's lichaam nog aan de machines gehouden tot de ochtend. Zo konden wij haar rustig het nieuws gaan melden in bijzijn van haar huisarts (bleek achteraf ook nodig voor kalmeringspillen) en kon zij de ochtend nadien toch nog rustig afscheid nemen. Dit was op zich geen probleem maar we moesten ook niet meer dan 24u wachten alvorens we het lichaam zouden "meegeven".

Zo heeft oma nog zelf afscheid kunnen nemen van papa, die heel mooi en vredig in zijn kamer aan de machines lag. Achteraf hebben we nog een bedankkaartje gehad van het ziekenhuis, maar jammer genoeg was papa niet ingezet als donor door een cardiovasculair probleem (ragfijne aders, dus risicovol) en hij was ook roker geweest.

Ik zit dit nu te schrijven met tranen in de ogen omdat ik alles zo weer voor me zie, maar ik heb tot op de dag van vandaag geen seconde spijt gehad van die beslissing. Bij de opbaring voor afscheid nemen was er ook niets van te zien. Papa is achteraf gecremeerd.

Ga gerust in dialoog met de betreffende arts, eventueel zelfs al voor een overlijden heeft plaatsgevonden van een (mogelijk) palliatieve patiënt. Vraag alle info die je wenst, zoek alles op wat je wil weten en contacteer eventueel ook de sociale dienst van het ziekenhuis of de instelling voor meer informatie. Je kan er echt een leven mee redden en hoe beter alles voordien besproken is, hoe makkelijker het ook gaat op het moment zelf als je afscheid moet nemen. Dan weten de artsen hoeveel tijd zij hebben, en jij hoeft er dan je hoofd niet over te breken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:23

NeverGiveUp schreef:

ik denk het niet mischien :n
ik geloof er echt in dat wij dadelijk terug komen in een andere gedaante :)
kijk, iedereen gelooft iets anders, ik kan jou niet duidelijk maken waarom ik dit geloof en waarom ik hierdoor geen donor wil worden.
ik kan alleen maar hopen dat je mijn mening en geloof respecteerd zonder daar meteen een negatieve mening over te vormen :)

dan nog wat anders, ik las net een verhaal over de doktoren die binnen 5 minuten stonden te bedelen om de organen.
mijn opa raakte in coma en kwam op de ic terecht, de doktoren daar beweerde dat hij hersendood was, maar ik weet dat hij nog op ons reageerde.
iig ze wilde hem van de beademing af hebben voor zijn verjaardag (die een paar dagen daarna zou zijn) want dan konden ze hem nog gebruiken als donor, daarna zou hij te oud zijn...
dat is toch respectloos??

mede door die situatie heeft mijn vader zijn donorschap opgezegt...
hij wil de zekerheid hebben dat hij wel echt geholpen wordt zonder dat ze hem meteen voor zijn organen opgeven :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:23

NeverGiveUp schreef:
Ik krijg alsnog geen antwoord.. Ik wilde niet gelijk oordelend overkomen.

Ik vraag me serieus af of het geloof daarin boven het idee uitstijgt dat mensen dood gaan omdat er geen organen beschikbaar zijn. Serieuze vraag dus.

ik was je al aan het beantwoorden, maar ik wilde eerst alles op mijn gemak doorlezen en overal op reageren voor ik bij de laatste post kwam :)