Met zieke mensen moet je tegenwoordig zelf arts zijn!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:12

Maar Mick, dat van je vader is wel een heel extreem verhaal. Ik heb al veel artsen meegemaakt, maar zo iets nog nooit gehoord, van zoek zelf maar op wat je hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:32

De excuses van de zorgverleners:
1. Fouten maken is menselijk
2. We doen het niet expres
3. We konden er niks aan doen want (geld, beleid, overmacht, drukte)
4. Leken kunnen er niet over oordelen
5. De patient is ook heus niet makkelijk (en worden mondiger / of zeggen bepaade zaken juist niet)
6. We kunnen geen uitspraak doen ivm medisch beroepsgeheim. (Wordt ook nog wel eens aangevoerd als de patient de arts ontslaat van dat beroepsgeheim.)
7. Je kunt nou eenmaal niet alles voorkomen

Tyke schreef:
Wij praten niets goed. Zo lees je het misschien. Maar ik praat het zeker niet goed.

Misschien tekent dit de problemen dan wel treffend: dat mensen in de zorg denken dat ze oprecht zijn, terwijl het voor mensen die zelf of bij hun naasten erg veel leed hebben gezien door dergelijke fouten toch behoorlijk 'goedpratend' overkomt. Op mij ook trouwens: uitvluchten, excuses, toch even de fouten van de patient benadrukken, tig redenen waarom niemand er wat aan kan doen - en nauwelijks een beetje inlevingsvermogen. Ik denk dat je als zorgverlener maar gewoon even niets moet zeggen als er een ernstige fout is gemaakt die iemand (bijna) het leven heeft gekost en je hebt niks constructiefs te melden. Gebruik die tijd maar om een kaarsje te branden voor de 300 doden.

Citaat:
Ik ben ook van mening dat fouten niet gemaakt mogen worden. Daar wordt ook veel aan gedaan om te voorkomen.

Een klassieke manier om de discussie weer uit verband te trekken. Wij, onkundige leken, verwachten helemaal niet dat er nooit fouten gemaakt worden hoor. Zo onredelijk zou ik bv nooit zijn. Maar het gaat om het soort fouten, en hoe ermee omgegaan wordt. Sommige fouten gebeuren: in grote tijdsdruk of bij onduidelijke situaties is dat heel begrijpelijk. Sommige fouten zijn gewoon NIET aanvaardbaar, nooit.

En of er al veel aan gedaan wordt? Dan is het niet erg effectief, want ik geloof niet dat het werkelijk verbetert. Wel heel veel mooie maar lege woorden maar niets over de effectiviteit. En heel wat verbeteringen worden nog steeds slechts door klokkenluiders en de media afgedwongen. En dus niet door intern onderzoek en inerne verbeteringen. Kwalijk.

Citaat:
Maar het is zo makkelijk als "leek" om te oordelen.

Ach, soms moet je dingen ook niet moeilijker maken dan ze zijn hoor. Het verschuilen achter dat het allemaal zo moeilijk is, is soms ook wel een lekker makkelijk excuus.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:38

Dit is laatste wat ik hier zeg. Zelf lees je alleen wat je wilt lezen.
Op papier iets wegzetten wordt toch anders opgevat. En de oprechtheid kan je daar niet vanaf lezen. Zeker als je al zelf bevooroordeeld bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:45

Tyke schreef:
Dit is laatste wat ik hier zeg. Zelf lees je alleen wat je wilt lezen.
Op papier iets wegzetten wordt toch anders opgevat. En de oprechtheid kan je daar niet vanaf lezen. Zeker als je al zelf bevooroordeeld bent.

Ik twijfel niet aan je oprechtheid hoor, alleen denk ik dat je niet beseft hoe je woorden overkomen bij mensen die geconfronteerd zijn met ernstige fouten.

eempiej

Re: Met zieke mensen moet je tegenwoordig zelf arts zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:59

En ik denk dat jij niet beseft hoe jouw woorden overkomen naar mensen die keihard hun best doen om voor andere mensen te zorgen :) Maar dat is dan weer niet rechtsgeldig, want ja wij zijn professional en mogen daar niets over zeggen. Want dat is ons beroep en wij kiezen ervoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:29

eempiej schreef:
Maar dat is dan weer niet rechtsgeldig, want ja wij zijn professional en mogen daar niets over zeggen. Want dat is ons beroep en wij kiezen ervoor.

Inderdaad. Een beroep is iets wat je kunt kiezen en waarmee je ook een bepaalde plicht aan gaat. Patienten die doodgaan hebben niets te kiezen. En ik ben fel, omdat ik 3 sterfgevallen heb meegemaakt die te wijten zijn (of heel erg bespoedigd) door fouten van medici, plus een hele rits aan kleinere fouten. Vermijdbaar, zinloos. Ik heb de meest onzinnige onzin gehoord, verteld door medisch personeel die hun onkunde willen verbloemen door met grote stelligheid onjuistheden te vermelden. (En ik ben niet medisch opgeleid, maar ik kan wel gewoon lezen.)

Goede bedoelingen zijn niet genoeg. JUIST niet in een beroep als de zorg. Daar moet je met iets meer komen: zelfkritiek bijvoorbeeld, een professionele opstelling, wat ethisch normbesef, en het vermogen om kritiek te zien als kritiek op handelen en gevolgen, ipv een persoonlijke aanval.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:33

En met kei hard hun best bedoel ik: zelfkritiek bijvoorbeeld, een professionele opstelling, wat ethisch normbesef, en het vermogen om kritiek te zien als kritiek op handelen en gevolgen :)
Geloof me, ze zitten er echt tussen hoor, maar blijkbaar hebben jullie ze nooit ontmoet of zijn ze onder gesneeuwd door de negatieve ervaringen. Jammer!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:06

O zal best dat er goeien tussen zitten. Helaas zaten die blijkbaar niet op de meldkamer betreffende vrijdagavond dat mijn vader in paniek belde dat hij z'n bed niet meer uit kon van de pijn. Nee hoor, eerst zelf maar bloeddruk, hartslag en zo opmeten en zelf bekijken wat ie kon hebben. Ze kunnen niet langsgaan bij iedereen die een beetje pijn heeft. De vorige keer dat mijn vader belde lag ie 12 uur later op de intensive care en heeft een maand in het ziekenhuis gelegen. Hij heeft NOOIT in zijn leven een onnodig telefoontje gepleegd maar werd weggezet als een grote aansteller en overdrijver en dat het wel mee zou vallen. (jep, we hebben de geluidsopnames van de betreffende telefoontjes inmiddels gekregen via een advocaat, en ze zijn te schandalig voor woorden! En ja, er wordt werk van gemaakt).

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:44

Goed gezegd Eempiej.

Wilde nog meer zetten maar doe ik even niet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:03

Er zullen genoeg hele bekwame artsen zijn, daar ben ik van overtuigd. Artsen die zich bij fouten professioneel opstellen, met de familie of de patiënt overleggen, hun best doen eenzelfde fout voortaan te voorkomen. En in díe gevallen zijn excuses als 'fouten maken is menselijk' of 'de patiënt heeft de behandeling in de weg gestaan' ook terecht (als ze waarheid zijn, vanzelfsprekend).

Maar veel van de blunders die in dit topic zijn genoemd vind ik helemaal geen foutje meer. Een foutje is een stukje gaas in de wond laten zitten. Een blauw aangelopen kind aan de deur weigeren; een man in vreselijk veel pijn alles zelf laten uitzoeken; dat is geen foutje - dat is gemakzucht en onnadenkendheid met protocollen en werkdruk als excuus.

Fóuten maken is menselijk. Botweg weigeren noodzakelijke hulp te verlenen is dat beslist niet. Dit is geen branche waar mensen kunnen werken die denken dat 't prima is als ze hun werk voor 70% uitvoeren - je moet altijd voor 100% je best willen doen. Als mensen niet meer kúnnen dan die 70% door stress, te weinig tijd, vervelende protocollen en noem maar op, dan moeten ze actie ondernemen. Zélf inzien, als groep, dat er onnodige slachtoffers vallen en dat er iets moet veranderen. En of het probleem 'm nu zit in bepaalde werknemers, in het bestuur, in de regeltjes, of in de politiek - dat weet ik niet. Misschien allemaal. Maar een patiënt zou daar nooit de dupe van mogen worden.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:08

Ik lees een heleboel frustraties. Terechte frustraties en een heleboel verdriet. Er worden fouten gemaakt in de zorg, ik zou eigenlijk geen beroepsgroep weten waar deze fouten niet voorkomen (slechte informatie, informatie achterhouden, inschattingsfouten etc.). Het allergrootste probleem is natuurlijk dat je te maken hebt met mensenlevens. Fouten zijn kostbaar.

Er zijn mensen die met de juiste bedoelingen in de zorg werken, gemaakte fouten erkennen en dit uitspreken. Die kritisch zijn, scholingen volgen, zelf onderzoek doen, goed luisteren, communicatief vaardig zijn. En ik vind dat deze mensen hier onvoldoende belicht worden.
Ik heb bij meerdere gesprekken gezeten waarbij besproken werd wat er mis ging. (bijv een anastesioloog die misprikte omdat patiënt nieste.) Zaken waarvan je zegt: goh had die ptient niet even kunnen zeggen dat hij moest niezen? Dia arts was oprecht van slag. Maar besprak dit heel goed, uiteindelijk is het goed gekomen met de patient. Patient was verdrietig en bang, maar kon er begrip voor opbrengen. Later heb ik nog nagevraagd bij deze arts (die patiënt had gevraagd of hij hem mocht blijven volgen) en is het gelukkig goed gekomen. Moraal van dit verhaal: er zit veel in communicatie en wederzijds vertrouwen.
Fouten kunnen niet terug gedraaid worden en er zullen altijd gedupeerde zijn. Van fouten kun je leren en dat is ook waarom sommige "fouten" die in de publiciteit zijn geweest onlangs bij de inspectie gemeld worden. Wat ging er waarom mis. Dat kunnen allerhande fouten zijn, dingen die nog nooit eerder overkomen zijn, maar waar wel naar gekeken moet worden. Geen schandpaal maar goede evaluatie en aanpassingen in richtlijnen.

Zaken als de neuroloog Jansen-Steur laten zien dat er controle nodig is. Zulke dingen zijn ronduit verschrikkelijk. Daarom moet je dat uitpluizen, wat ging er mis, waarom en hoe gaan we dit voorkomen....

Ik werk al 16 jaar in de zorg. Ik doe dat naar goeddunken. Patiënten doen zaken fout, medisch personeel ook. Toch heb je samen een doel: het welzijn van de patient. Laten we kritisch, maar respectvol zijn. En leren van elkaars fouten.

Ik hoop dat de ts eens een goed gesprek kan hebben (of haar ouders) met de behandelaars en dan het medisch dossier ter inzage. Het lijkt me geen fijn gevoel overgeleverd te zijn aan mensen die je niet vertrouwd.

Ik wens iedereen die iets naars is overkomen veel sterkte om het een plaatsje te geven. Slachtoffers en berouwvolle veroorzakers.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:03

LZP --> MW

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:21

Ik zal jullie allemaal even een wit vestje geven. Mogen jullie voor dokter spelen als je toch zo op je strepen staat. Een arts heeft niet voor niets een zeer zware, quasi onmogelijke opleiding gehad. Een arts heeft de verantwoordelijkheid over een mensenleven en beseft dat een enkele fout fataal kan zijn. En dan worden ze hufters genoemd? Sorry maar dat kan er bij mij niet in.

Hoe vaak krijg je als dokter te maken met patiënten die zelf aanklooien? Die pas na een halfjaar met een klacht afkomen? Of die zelf dokter willen spelen en dingen opzoeken op internet. Het is geen nine to five job en zelfs na je werkuren krijg je te maken met spoed. Ik durf wedden dat half bokt elke nacht rustig kan slapen. Dat kan lang niet elke arts. Als ze zeggen; ik begrijp hoe je je voelt zou het weleens kunnen dat de arts hetzelfde heeft meegemaakt, dat weet jij als patiënt niet.

Ik ben zelf bijna overleden door een zware medische fout, maar ik werk in de zorg en heb alleen maar respect voor dokters.
In plaats van te klagen over medische fouten (akkoord, het hoort niet), vergelijk ze dan eens met het lijstje positieve zaken. Wedden dat het laatste veel langer is?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:52

Armaris schreef:
Een arts heeft niet voor niets een zeer zware, quasi onmogelijke opleiding gehad. Een arts heeft de verantwoordelijkheid over een mensenleven en beseft dat een enkele fout fataal kan zijn. En dan worden ze hufters genoemd?

Als ze lichtzinnig omgaan met de verantwoordelijkheden die ze inderdaad hebben, dan ja. Opleiding is geen garantie. Ook mensen met een zware opleiding kunnen er een potje van maken.

Citaat:
Hoe vaak krijg je als dokter te maken met patiënten die zelf aanklooien?

Dat doet er eigenlijk niet toe. Hoe je je taak als arts uitvoert staat daar los van. Dingen die een arts niet onder controle heeft zal IK nooit iemand verwijten. Maar de dingen die ze wel onder controle hebben en fout doen, in combinatie met het verzwijgen of zelfs tegenwerken als mensen willen weten wat er is mis gegaan, geen excuses aanbieden maar excuses zoeken... dat blijf ik ondermaats vinden.

Citaat:
Die pas na een halfjaar met een klacht afkomen? Of die zelf dokter willen spelen en dingen opzoeken op internet.

Tsja, het is niet goed of het deugt niet. Als je te vroeg komt zit je fout, als je te laat komt zit je fout, je moet weten wat de relevant informatie is voor de arts en je mag niet googlen? Niet zulke realistische eisen, wel? Maar goed, dat doet er dus ook niet toe omdat het niets te maken heeft met hoe een arts handelt in zaken die hij/zij wel onder controle heeft.

Citaat:
Het is geen nine to five job en zelfs na je werkuren krijg je te maken met spoed. Ik durf wedden dat half bokt elke nacht rustig kan slapen. Dat kan lang niet elke arts.

Tsja, dat is ten eerste hun eigen keuze en ten tweede worden artsen daar wel voldoende voor gecompenseerd. Het is in geen enkel opzicht ook maar een beetje een reden om je taak niet naar behoren uit te voeren. En er gaat veel mis. Een groot deel van die missers heeft NIETS te maken met nachtdiensten of spoedzaken, maar bijvoorbeeld met slechte onderlinge communicatie (tussen artsen onderling dus!)

Dat is niet aanvaardbaar.

Citaat:
In plaats van te klagen over medische fouten (akkoord, het hoort niet), vergelijk ze dan eens met het lijstje positieve zaken. Wedden dat het laatste veel langer is?

Dus zolang er maar meer patienten de spreekkamer levend dan dood verlaten is er geen probleem? Sorry, maar nee :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:02

Aan de ene kant mag je niet te vroeg een arts bellen, dan ben je een aansteller en loop je een reeële kans de rest van je leven niet serieus genomen te worden, bel je te laat dan ben je ook verkeerd bezig want is het je eigen schuld dat je niet eerder aan de bel hebt getrokken. Hoe moet iemand die geen medische opleiding heeft, zoals het grootste deel van de mensen, nou nog weten wanneer je wel en niet mag bellen? En nu mag je blijkbaar ook al niet meer googlen, terwijl mijn vader bijvoorbeeld is verteld, nog maar 3 maanden terug, dat hij eerst maar eens moest gaan googlen.

Wat is het nou? Wat moet je nou eigenlijk doen? Hoe moet een leek nou in hemelsnaam nog weten wat hij wanneer moet doen, wanneer die hulp mag/ kan inroepen zonder verwijten te krijgen? Dat is inmiddels bijna een onmogelijke opgave geworden! En dan hebben we het nog niet over het feit dat iedereen elkaar constant tegenspreekt over wanneer wel en wanneer niet te bellen. Daar valt geen wijs meer uit te worden!

Het is niet dat ik geen respect heb voor goede beroepsbeoefenaars, artsen en verpleegkundigen zijn daarop echt geen uitzondering. Het is echter wel heel opvallend wanneer iemand die een medische opleiding heeft gevolgd een fout maakt, aangezien het resultaat kan zijn dat iemand gewoon dood gaat en een hoop leed en vooral heel erg veel vragen achterlaat. Voor een elektromonteur is een fout, hoe vervelend ook, in het allerslechtste geval dat een buurt een paar dagen geen stroom heeft (wat trouwens ook dodelijk kan zijn en geloof me, alle elektromonteurs die werken met hoogspanning/ wijkverdeelpunten zijn zich daar zeer goed van bewust!). Dat bewustzijn mis ik af en toe toch bij medisch personeel.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:17

Shadow, misschien moet je je eigen post maar eens terug lezen
Een arts wordt niet voldoende gecompenseerd, zeker niet met de hoeveelheid levens dat hij in handen heeft; daar kan geen enkele compensatie tegenop.
Bovendien is het zowel de verantwoordelijk van de arts ALS van de patiënt om erop toe te zien dat de hele medische kant bekend is. Als een patiënt weigert of nalatig is om klachten te noemen; het spijt me zeer maar dan zit hij niet juist.

Verder wil ik je vragen of het voor jou mogelijk is of je na 24uur non stop werken nog even helder bent als in het begin van de shift. Volgens mij niet he? Onderlinge communicatie is er zeker maar daar volgt ook een heel systeem achteraf want het is niet alleen de arts die de zorg uitvoert.

Je hoort me niet zeggen dat artsen zich alles kunnen permitteren, integendeel. Echter, het aandeel van de patiënt is minstens zo even belangrijk, zo niet belangrijker!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:32

Armaris schreef:
Verder wil ik je vragen of het voor jou mogelijk is of je na 24uur non stop werken nog even helder bent als in het begin van de shift.

Dan moeten ze actie voeren om te zorgen dat er meer artsen zijn zodat de shifts minder uitnodigen tot fouten. Blijft de verantwoordleijkheid van de medische sector.

Maar zoals gezegd: heel veel fouten hebben helemaal niets met te lange diensten te maken. En ook niet met de informatie van de patienten. Het kan dan gaan om ruzie tussen de artsen onderling bijvoorbeeld. Of het structureel niet naleven van protocollen (ik denk bijvoorbeeld aan de hygiene-regels.)
Dergelijke zaken zijn onacceptabel, en dat je ze nu even makkelijk onder de tafel veegt vind ik onbegrijpelijk.

Maar het gaat dus nadrukkelijk om de categorie 'vermijdbare fouten'. Die fouten worden vermijdbaar genoemd, omdat de medische sector ze kan vermijden. Fouten die ontstaan doordat patienten niet voldoende of zelfs verkeerde informatie geven zullen daar niet snel onder vallen. Tenzij de arts of HAP-telefonist de noodzakelijke vragen niet stelt terwijl er gewoon bekend is dat je daar wel naar moet vragen, want dan is het iets waar ze zelf wat aan kunnen doen.

Het bagatelliseren van de doden die werkelijk vallen door vermijdbare medische fouten (en zelfs impliceren dat het de schuld van de patient is) vind ik behoorlijk respectloos. En dat zoveel mensen die werken in de medische sector alleen maar defensief reageren en geen oog lijken te hebben voor de problemen vind ik best zorgelijk... :\

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:34

Maar wat moet de patient dan doen als de ene hulpverlener dit zegt en de andere het compleet tegenovergestelde? Hoe moet een leek dan weten wat wijsheid is, zeker als de klachten wat vager zijn dan een gebroken been waarvan een deel van het bot uitsteekt?

Je kan de verantwoordelijkheid over medisch handelen niet bij de patient leggen, de patient is daarvoor niet opgeleid, die heeft geen idee van wat de arts/ behandelaar aan informatie nodig heeft. Dus moet de arts/ behandelaar zodanig doorvragen dat hij/ zij wel de juiste gegevens loskrijgt. En het helpt daarbij als er niet scheef wordt gekeken als je met iets achteraf onbenulligs toch aanklopt, of juist doorloopt met iets ernstigs en dat gebeurt in de praktijk toch maar al te vaak.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:55

Shadow, volgens mij interpreteer je het gewoon verkeerd.
Wie is het meest op de hoogte van de situatie denk je? Ja, wij! De zorgverleners dus
Je noemt me respectloos maar het is even respectloos van jou om te generaliseren.
Ik kom regelmatig in aanraking met patiënten die gewoon weg niet willen luisteren.
Ik kan er zo 3 noemen op 1 dienst en dan spreek ik over 1 discipline

Neem nu een patiënt dat weigert zijn of haar medicatie neemt of stiekem medicatie erbij neemt
Wat doe je dan als hulpverlener? Het in de strot rammen? Dacht het niet
Dat maken we dagelijks mee en is de keiharde realiteit maar jij ziet alleen maar het slechte van artsen en weigert verder na te denken. Neen, artsen uitschelden is veel gemakkelijker

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:14

Armaris schreef:
Ik kom regelmatig in aanraking met patiënten die gewoon weg niet willen luisteren.

Ongetwijfeld, maar dat doet er dus helemaal niet toe. Het zijn twee verschillende groepen van problemen. Je verschuilt je achter iets (namelijk het gedrag van de patienten) dat helemaal geen rol speelt bij de vermijdbare fouten! Het gaat immers in dit topic, en bij de klachten bij het IGZ, en de diverse statistieken over vermijdbare fouten over situaties waarin het medische personeel fouten heeft gemaakt. Dat is kwalijk.
En het gaat hier niet om ongemak: het gaat om mensen die doodgaan terwijl dat niet had gehoeven.

Dat ze zich verschuilen achter excuses, beroerd weinig inlevingsvermogen en de ware toedracht niet zelden verzwijgen is minstens zo kwalijk.

Citaat:
Neem nu een patiënt dat weigert zijn of haar medicatie neemt of stiekem medicatie erbij neemt
Wat doe je dan als hulpverlener? Het in de strot rammen?

Nogmaals: dat doet er dus helemaal geen klap toe want over dat soort problemen gaat het niet. Het is GEEN excuus. Ook al staan er dagelijks 15 botte boeren tegenover je die zich helemaal klem zuipen en een hele apotheek zelf slikken, het is bv nooit een excuus voor een situatie als bij baby Jelmer. Het zijn losstaande zaken. Ze hebben niks met elkaar te maken. Maar dat onderscheid is blijkbaar erg lastig.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:37

Als een patiënt zijn medicijnen niet inneemt is het geen fout van de zorgverleners. Dit topic gaat over fouten van zorgverleners. :)*

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:29

Shadow, ik ga het nog een keer tegen je zeggen want het lijkt alsof je het niet wilt snappen.
Een patiënt dat weigerachtig staat tegenover een behandeling valt onder het kopje vermijdbare fouten.
Immers, als er medewerking is van de patiënt, kon de fout vermeden worden.
Laatst bijgewerkt door Armaris op 21-03-13 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:39

Maar Armaris, voor de zoveelste keer, we hebben het hier niet over dingen die de patient zou hebben moeten doen of laten. We hebben het over ronduit foutieve adviezen VAN MEDICI AAN LEKEN, die soms de dood tot gevolg hebben.

Hoe wil jij anders een man van 73 die naar de HAP belt (en later naar 112) met de mededeling dat hij amper adem kan halen, uit bed is gevallen en er niet meer in kan komen, zichzelf bevuild heeft (en daardoor zich schaamde om ons, de familie, te bellen en dat nooit gedaan zou hebben) en al 3 dagen niets heeft kunnen eten noemen? Ja, hij had eerder hulp kunnen inroepen maar toen hij dat eerder, met vergelijkbare symptomen deed, werd hij weggezet als aansteller en kostenpost want hulpdiensten waren voor mensen die ZIEK waren. Needless to say, mijn vader is diezelfde avond overleden... Zonder dat iemand de moeite had genomen meer advies te geven dan "meneer, neemt u eerst uw eigen bloeddruk en hartslag maar op en kijk welke kleur uw urine heeft, dan kijken we verder". Mijn vader is hier natuurlijk hardstikke fout en een slordige patient geweest omdat hij dacht dat hij een griepje had en dat wel over zou gaan.

Ik hoop dat ik nooit bij jou onder behandeling kom!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:07

Armaris schreef:
Shadow, ik ga het nog een keer tegen je zeggen want het lijkt alsof je het niet wilt snappen.
Een patiënt dat weigerachtig staat tegenover een behandeling valt onder het kopje vermijdbare fouten.
Immers, als er medewerking is van de patiënt, kon de fout vermeden worden.

Haha. Nee :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:27

Armaris...je reacties maken voor mij ineens duidelijk waardoor het in de zorg zo mis kan gaan. En ik kan me toch niet voorstellen dat dát nou je bedoeling is.

Heb je mijn reactie boven de jouwe überhaupt gelezen? Het hele topic gaat over fouten gemaakt door zorgverleners. De patiënt is geen zorgverlener. Als een patiënt niet meewerkt is het dus geen fout van een zorgverlener maar een keuze van de patiënt. Nog los van dat jij nu volledig focust op één oorzaak (niet-medewerking van patiënten) en alle andere oorzaken vooralsnog negeert.