B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:43

En dat is bij mij na een tijd weggegaan / andere b12 vorm gaan prikken.. welke van de 2 de oplossing was weet ik niet zeker.

De prikken vallen mee en je moet gewoon verder gaan met leven en niet teveel focussen of het beter gaat of niet dan maak je jezelf gek.. Het kan soms best een tijdje duren voor verbetering. Succes maar komt vast goed!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:39

Dank jullie :)

Hoe zit het nu precies met de foliumzuur? Is daar bij jullie ook op geprikt of hebben jullie zelf dit als supplement ingenomen naast de injecties of niets mee gedaan?

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:51

Ellie_F schreef:
Dank jullie :)

Hoe zit het nu precies met de foliumzuur? Is daar bij jullie ook op geprikt of hebben jullie zelf dit als supplement ingenomen naast de injecties of niets mee gedaan?

Is bij mij ook op geprikt maar om eerlijk te zijn ben ik die uitslag helemaal vergeten..
Heb hier verder niks meer aan gedaan..
Heb je een tekort daaraan dan? Want dat duidt geloof ik ook op een vitamine b12 tekort, dus misschien gaat dit vanzelf over?
Ik zou het zeker even navragen bij je huisarts

_Jen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:57

Bij mij is daar ook op geprikt maar ik geloof dat het daarbij zo is dat een verhoogde waarde ofzo niet goed is. Iig in geval van de laag of te hoog zou je b12 niet goed opnemen, dus kun je prikken wat je wilt maar dan moet dat ook opgelost worden.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:03

Bij mij is niet geprikt op foliumzuur maar ik las dat dit wel in verband staat met de B12. Ik begreep ook dat je injecties kan nemen tot je een ons weegt maar het niet wordt opgenomen wanneer je foliumzuur laag is _Jen. Zal er donderdag even naar vragen en anders wat zuigtabletten foliumzuur ernaast gaan nemen.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:13

Ik heb het even opgezocht en mijn foliumzuur was te hoog..
Op de computer van de doktersassistente stond er ook een rood getal daarbij, alleen ''omdat het niet heeel veel te hoog was zal het wel goed zijn'' ... -__-''
Die stomme gemiddeldes van dokters ook altijd..
Denken jullie dat ik hier nog wat aan moet gaan doen?
Het gaat met die injecties echt al veel beter met me..

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:16

Ellie_F schreef:
Bij mij is niet geprikt op foliumzuur maar ik las dat dit wel in verband staat met de B12. Ik begreep ook dat je injecties kan nemen tot je een ons weegt maar het niet wordt opgenomen wanneer je foliumzuur laag is _Jen. Zal er donderdag even naar vragen en anders wat zuigtabletten foliumzuur ernaast gaan nemen.

Klopt. Bij mij is dat ook geprikt en ook dat bleek te laag. Dus ik slik permanent foliumzuur.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:20

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:36

Had vorige week een oh jaa momentje toen ik de griep had....spierpijn!! Echt heel erg , dat had ik toen ook zo verschikkelijk. Ben nu bijna een jaar verder en het gaat eigenlijk heel goed, heb er alleen niet een schema inzitten wanneer ik weer een spuit moet. Soms om de 2 weken, maar kan ook om de 4 weken zitten dat krijgen we niet helemaal goed ingesteld. Maar ben blij dat mijn huisarts het gelijk zag toen ik er voor het eerst was...moet ik toegeven, heb foto's gezien van toen....zag er niet uit :D Geeft niks, mocht ook wel met mijn waardes toen :P

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:05

Malkesta schreef:
Had vorige week een oh jaa momentje toen ik de griep had....spierpijn!! Echt heel erg , dat had ik toen ook zo verschikkelijk. Ben nu bijna een jaar verder en het gaat eigenlijk heel goed, heb er alleen niet een schema inzitten wanneer ik weer een spuit moet. Soms om de 2 weken, maar kan ook om de 4 weken zitten dat krijgen we niet helemaal goed ingesteld. Maar ben blij dat mijn huisarts het gelijk zag toen ik er voor het eerst was...moet ik toegeven, heb foto's gezien van toen....zag er niet uit :D Geeft niks, mocht ook wel met mijn waardes toen :P

Haha, ik zie er nu ook echt bagger uit :')
Laatste jaren wordt het steeds erger.
Maar wat waren jouw waardes dan?
Wel fijn dat het goed gaat! :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:11

Een te laag foliumzuur kan de klachten van een b12 tekort verergeren. B12 en foliumzuur hebben voor een bepaald gedeelte een zelfde werking. In het geval van een laag b12 en foliumzuur zie je vaak wél bloedarmoede.

Als je foliumzuur te hoog is, dan kan het een aantal symptomen van b-12 tekort verbloemen. Je hebt dan vaak geen bloedarmoede, maar wel alle klachten die te maken hebben met het zenuwstelsel.
Dat is precies de reden dat B12 tekort zonder bloedarmoede niet serieus genomen wordt. In de jaren 50 hadden de meeste mensen ook een foliumzuur tekort. Daarom staat een b12 tekort bekend als pernicieuze anemie.
Op dit moment zit er overal extra foliumzuur in en heb je dus niet snel meer een foliumzuur tekort.

Ik had zelf een foliumzuur ver boven de referentie waarden. ik had dus ook geen bloedarmoede.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:37

xxxjanna schreef:
Malkesta schreef:

Mijn waarde was 52....ik dacht dat ik gek werd....letterlijk en figuurlijk...zo moe, pijn in mijn lijf en duizelig, om nog maar te zwijgen over de geestelijke klachten...Daarbij was mijn HB ook veel te laag op een gegeven moment ergens in de 5.5...belachelijk hoe ik me voelde..
De arts zag gelijk hoe slecht ik eruit zag (nieuwe arts genomen werd door mijn andere niet serieus genomen) en liet mijn bloedprikken, iets waar ik hem nog dankbaar voor ben! En gelijk de goede opstartdosis gehad.
Gaat het nu beter met jou dan omdat je zegt dat je er nu bagger uitziet.. :o

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:29

xxxjanna schreef:
Malkesta schreef:

Mijn waarde was 52....ik dacht dat ik gek werd....letterlijk en figuurlijk...zo moe, pijn in mijn lijf en duizelig, om nog maar te zwijgen over de geestelijke klachten...Daarbij was mijn HB ook veel te laag op een gegeven moment ergens in de 5.5...belachelijk hoe ik me voelde..
De arts zag gelijk hoe slecht ik eruit zag (nieuwe arts genomen werd door mijn andere niet serieus genomen) en liet mijn bloedprikken, iets waar ik hem nog dankbaar voor ben! En gelijk de goede opstartdosis gehad.
Gaat het nu beter met jou dan omdat je zegt dat je er nu bagger uitziet.. :o

Pff dat is ook heel laag ja!
Mijn dokter vond al jaren bij ieder bezoek dat ik er zo slecht uitzag maar heeft nooit het initiatief genomen b12 te laten prikken, dat heb ik zelf moeten ontdekken -__-
Fijn hè, dokters!
Het gaat een stuk beter met mij de afgelopen week, daarvoor maanden alleen maar op de bank of in bed kunnen liggen, erg zonde :(
Moet nu waarschijnlijk een jaar over doen op de middelbare school wat ik al helemaal poep vind :(
Ik zie er dus nog wel slecht uit, maar ik hoop dat dat maar gewoon vanzelf over gaat dan..
Ben nog ontzettend bleek (ik ben van mezelf sowieso best bleek maar nu alsof ik écht ziek ben), doffe ogen en ik heb helaas mijn eigen enthousiaste uitstraling nog niet terug zoals eerder..
Ben nu ongeveer een maandje bezig met injecties dus ik ben in ieder geval al blij dat het beter gaat, nu hopen dat het zo door blijft gaan! (:

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:32

Tip weet niet of je ijzer te laag is maar floradix is ook een goede aanvulling op spuiten. Werkt echt goed!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:55

Floradix Tabletten Duo Kruiden ijzer-tabletten... bedoel je die?

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:17

Ja werkt heel erg goed.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:22

Top ik ik heb nu melasse & ijzervan de Tuinen maar heb niet echt het idee dat dat nou top is.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:26

Is jou HB ook echt te laag bij mij was het te laag dus vandaar de floradix wel tablettwn hoor.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:31

Mijn ferritine was een jaar geleden 3.
Heb al vaker bloedarmoede gehad dus wil dit goed bijhouden.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:37

Ja dat was bij mij ook te laag en hb. Ik ben ook op advies v as n de hh floradix gaan slikken ip van gewoon ijzer tabletten want die schijnen te stoppen...Ik neem ook nooit geen melkproducten bij en na het eten pas een uur later of niet. Dat scheelt ook erg mijn ijzer is nu weer prima ook omdat ik B12 spuiten krijg natuurlijk. Op het andere forum zeggen ze dat floradix niet voldoende is enz maar ik redde het prima en dat met zo een lage Hb. Je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt voor jezelf.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:49

Ik heb wel 3 maanden staalpillen gehad om bij te trekken, kon amper op m'n benen staan.
Maar dat kun je niet eeuwig blijven slikken.. dus dan maar iets wat minder heftig is :).

Bij paarden weet ik dat je bij magnesium enzo ook verschillende vormen hebt die beter opnemen dan anderen. Dus ging ervanuit dat dit met ijzer ook vast zo is heb alleen nooit een goede verhaal erover gevonden waar dat in staat. Zou het verschil tussen staalpillen op recept en die van de drogist in de hoeveelheid per tablet zitten?

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:35

Ik heb zojuist het topic gelezen en wat ik mij afvraag, is wat de meerwaarde is van die injecties ten opzichte van B12-voedinggsupplementen?

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:49

_Jen schreef:
Ik heb wel 3 maanden staalpillen gehad om bij te trekken, kon amper op m'n benen staan.
Maar dat kun je niet eeuwig blijven slikken.. dus dan maar iets wat minder heftig is :).

Bij paarden weet ik dat je bij magnesium enzo ook verschillende vormen hebt die beter opnemen dan anderen. Dus ging ervanuit dat dit met ijzer ook vast zo is heb alleen nooit een goede verhaal erover gevonden waar dat in staat. Zou het verschil tussen staalpillen op recept en die van de drogist in de hoeveelheid per tablet zitten?

Dat weet ik eigenlijk niet ik weet wel dat mijn nicht die 13 jaar zwaar bloedverlies had bij de bevalling de artsen daar haar moeder naar de drogist stuurde om Floradix te gaan halen. Heb het zelf ook na de bevalling genomen omdat ik ook bloedarmoede had. Maar wat nou precies het verschil is ...volgens mij alleen het feit dat Floradix niet stopt :D
Je heb er nu tabletten van vroeger alleen maar drinken...ohhh sjooooo :r :D Nam de tabletten samen met vitamine C tablet voor extra opnamen van het ijzer.

@Panniepannie Mij is verteld dat ik niks opneem uit pillen, eten, enz, alles waar B12 inzit het probleem ligt hem bij de overgang van maag naar darm...weet ik niet helemaal zeker.. vergeet steeds welk punt :o :D
Misschien dat iemand dat beter kan uitleggen.
Bij mij werken B12 pillen niet en krijg ik dus spuiten in mijn.... :=

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:28

PanniePannie schreef:
Ik heb zojuist het topic gelezen en wat ik mij afvraag, is wat de meerwaarde is van die injecties ten opzichte van B12-voedinggsupplementen?

Ik heb neurologische klachten en daarvan is bekend dat de injecties beter zijn. Daarnaast wordt de B12 niet goed opgenomen door mijn lichaam. Ik had een lage waarde maar nam toch altijd een extra vitamine B complex als voedingssupplement, wat niet hielp.

Vandaag de eerste spuit gehad, volgende week weer twee. Hoop gauw verbetering te voelen :) .

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:48

Malkesta schreef:
Tip weet niet of je ijzer te laag is maar floradix is ook een goede aanvulling op spuiten. Werkt echt goed!

Al jaren dacht de huisarts bij ieder bezoek dat dat te laag zou zijn en ook mijn hb ofzo, iedere keer getest, bleek nooit te laag te zijn..
Dan heeft het denk ik niet echt veel zin om dat erbij te slikken of wel?