mindfulness! wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: mindfulness! wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 20:26

Leuk Suzan! Heb ook heel veel oefeningen in mijn boek staan. Gister 5 minuten naar een willekeurig object gekeken zoals je naar een mooie bloem kijkt. En dan affectie aan het object toekennen. Ineens werd iets simpels als een tafelpoot iets moois, vakkundig gemaakt met mooie vormen :-)

Ook de opdracht om bij een oranje stoplicht juist af te remmen i.p.v. gas te geven en dat soort dingen

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:27

laetitia schreef:
Leuk Suzan! Heb ook heel veel oefeningen in mijn boek staan. Gister 5 minuten naar een willekeurig object gekeken zoals je naar een mooie bloem kijkt. En dan affectie aan het object toekennen. Ineens werd iets simpels als een tafelpoot iets moois, vakkundig gemaakt met mooie vormen :-)

Ook de opdracht om bij een oranje stoplicht juist af te remmen i.p.v. gas te geven en dat soort dingen

Ik las de oefening ook over die objecten. En idd ook hier werd de tafelpoot in eens een heel kunst werk :)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:24

Huh.. Hoe doe je dat dan? Ik kan echt geen 5 minuten naar iets kijken, ben dan al compleet afgeleid. Of mijn fantasie begint te werken en ik verzin ter plekke een heel verhaal om die stoelpoot heen :')

Wil het wel graag leren. Denk dat het veel waarde heeft dat je simpele dingen kunt waarderen en veel aandacht aan iets kunt geven wat je in eerste instantie niet zo bijzonder vond. Ik kan wel geconcentreerd zijn, bij de paarden bijvoorbeeld heb ik een enorme focus. Maar daarbuiten, doe ik 10 dingen tegelijk en allemaal half. Heb zeer regelmatig dat ik mezelf ergens terug vind en dan denk: huh wat doe ik hier? Of dat ik totaal vergeet wat ik gisteren gedaan heb.. Ben dus ook heel vaak dingen kwijt :=

Wat voor boek hebben jullie?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 21:30

Sentido, dan wordt het hoog tijd om serieus aan mf te gaan doen :D.

5 hele minuten hou ik ook niet vol, maar hoe meer oefeningen je schijnt te doen hoe makkelijker het wordt. Je kan je geest nl. trainen :)).

Heb zelf " mindfulness voor dummies" .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:38

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk niet zoveel heb met de lichamelijke kant,word daar gauw erg kriebelig van...
Bij mij zou het fijn zijn om van vaste denkpatronen af te komen...

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:48

Ik volg ook een cursus mindfulness. Voor mij werken die meditaties niet echt. Alleen de korte meditatie voordat ik aan mijn schoolwerk begin helpt wel.
Verder heb ik vooral geleerd om mijn gedachten en gevoelens te accepteren zoals ze zijn. Ik wordt niet meer zo snel boos op mezelf waardoor ik een stuk minder snel gespannen ben.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:30

laetitia schreef:
Sentido, dan wordt het hoog tijd om serieus aan mf te gaan doen :D.

5 hele minuten hou ik ook niet vol, maar hoe meer oefeningen je schijnt te doen hoe makkelijker het wordt. Je kan je geest nl. trainen :)).

Heb zelf " mindfulness voor dummies" .

Haha nee ik snap wel dat je het traint :j
Ga het boek wel eens halen in de bieb. Ik ben alleen ook al bezig met andere dingen, teveel tegelijk werkt ook niet. Maar de bodyscan vind ik al erg fijn, dus ga er zeker mee verder.

Waar doe jullie zo'n cursus dan? En wat houdt dat in? Ik word eerlijk gezegd een beetje kriegelig van het idee dat ik erbij heb: een paar weken curus en je bent genezen (even overdreven natuurlijk :+ ). Zie mezelf dat totaal nog niet doen. Volgens mij kun je namelijk alleen zelf je denkprocessen veranderen, eventueel met hulp van een psycholoog achtig iets. Maar dan nog moet je zelf de keuze maken. Daarnaast heb ik geleerd dat voor het veranderen van een denkproces toch minimaal 3 maand staat. Ik ben al een jaar bezig met hulp, weet precies waar ik de fout in ga maar toch kan ik het soms niet stoppen. Dus ik zie niet zo hoe een 8 weekse cursus iets uit maakt.. Maar ik hoor er graag meer over :j

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:55

Ik was doorverwezen door een therapeut van onze huisartsenpraktijk :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:05

Een collega van mij die doet het ook en het heeft echt zijn hele leven verandert, hij heeft zoveel meer rust gekregen in zijn hoofd. Iedere middag op het werk neemt hij ook echt de tijd voor zijn meditatie, dan kan hij de dag weer aan :)