Bokkers ervaring met EMDR?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokkers ervaring met EMDR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:04

Goed van je! :)

Ik doe SPH en loop dus soms wel tegen het punt op dat ik door cliënten nog te triggeren ben. Is zeker ook een reden waarom ik dit nú aan wil pakken hoor.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:04

Nou ik ben weer terug, maar vond het wel erg zwaar! Psych vond ook dat het erg diep zat, maar ook dat ik hard gewerkt heb.
Ben wel blij dat ik het gedaan heb, hoewel ik nu wat hoofdpijn heb en me er een beetje raar door voel. Komt toch door de nasleep, dus dan kun je nog niet direct oordelen in hoeverre het heeft geholpen denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:10

Stoer hoor! +:)+
Uiteindelijk is het voor een goed doel. :j

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:16

Precies, dat vind ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:21

Goed gedaan RenWaBi! Rust maar even lekker uit. Ben wel benieuwd naar hoe je je de komende dagen gaat voelen. Hou je ons op de hoogte?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:53

RenWaBl schreef:
Nou ik ben weer terug, maar vond het wel erg zwaar! Psych vond ook dat het erg diep zat, maar ook dat ik hard gewerkt heb.
Ben wel blij dat ik het gedaan heb, hoewel ik nu wat hoofdpijn heb en me er een beetje raar door voel. Komt toch door de nasleep, dus dan kun je nog niet direct oordelen in hoeverre het heeft geholpen denk ik :)

De kop is er af...! Vandaag uitrusten!! En dat het zwaar is, ja - dat herken ik ten voeten uit.
...en we horen het wel, he, als je er klaar voor bent!

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:02

Ik kom ook even mijn ervaring delen. Ik heb 2 keer voor verschillende trauma's EMDR gehad. Mij is het erg tegengevallen, maar mede omdat ik niet goed voorbereid was op wat het effect zou zijn. Ik was ook nog erg jong (13). Mijn eerste EMDR ervaring was met piepjes. Echter was ik heel erg bang om steeds weer het verleden onder ogen te zien. Bij elk beeld wat ik binnenkreeg begon ik me rotter en rotter te voelen..in het begin flink wat tranen laten vallen, maar hoe verder we gingen (want ik mocht niet opgeven na 1 keer..) hoe erger het werd en kreeg ik paniek aanvallen. Na een second opinion kwamen we erachter dat dit niet voor mij de juiste therapie was. Mijn trauma werd veel te licht gezien en daarna ben ik aan een andere therapie begonnen waarbij ook medicatie nodig was. Dit heeft mij wel een eind geholpen (als je hier meer over wilt weten mag dat via PB :) )

Mijn 2e EMDR sessie ging al wat makkelijker, mede omdat dit voor een veel minder heftig probleem was. Wel was ik ook hierna na een sessie moe en helemaal gesloopt...

Hoop voor jou dat het gaat werken TS! ik denk dat het bij de juiste persoon een geweldige therapie kan zijn. Maar het moet wel bij jou, je probleem en je verwachtigen passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:03

Dank je voor het delen van je ervaring Dagmar :)

Vervelend dat je eerste ervaring zo naar was, maar fijn dat de tweede keer een stuk beter beviel :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:13

Ik heb zelf EMDR gehad voor meerdere traumatische gebeurtenissen. Heb de variant gehad met de tikjes via een koptelefoon en vond dat zeer prettig. Eerst was het inderdaad een kwartiertje praten over hoe het ging en waar ik tegenaan liep, hoe de afgelopen week was gegaan en of ik veel last had gehad na de vorige sessie. Dan ging de koptelefoon op en ik werd al direct rustiger van de tikjes. Per gebeurtenis heb ik ongeveer 3 sessies nodig gehad.
Na de sessies was ik bijzonder moe en emotioneel, maar mijn therapeute zorgde wel altijd dat we goed afsloten en ik dus met wat meer rust in mijn hoofd naar huis ging. Ik plande de sessies ook altijd aan het einde van de dag (meestal rond een uur of 4) zodat ik dan gewoon lekker naar huis kon om bij te komen.
Het heeft mijn ervaring niet uitgewist, absoluut niet. Denk er nog zeer regelmatig aan, maar kan er nu wel met mensen over praten zonder direct in huilen uit te barsten. EMDR heeft mij de gebeurtenissen op een andere manier laten zien dan dat ik ze zag, vond het verbazingwekkend hoeveel details ik overal nog van wist.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:17

Ik heb ook ervaring met EMDR. Ik vond het best zwaar om te doen. Je moet er toch over praten he, en steeds maar weer. Maar goed, het heeft me wel geholpen. De scherpe randjes zijn van het trauma af, en dat is wel prettig. Weg is het trauma absoluut niet, maar ik kan er nu wel over praten als het moet, zonder helemaal van slag te zijn.

Ik was ook erg moe en emotioneel na de sessies, ik kwam als een spook thuis, lijkbleek.

Ik was idd ook verbaasd over alle details die ik nog wist, net als jij Liselot. Heel bijzonder. Normaal gesproken kon ik er maar amper over praten, laat staan over details, en tijdens de sessies viel me echt op dat ik veel details toch nog wist. En ook dat dingen waarvan ik het eigenlijk niet wist, toch de hoofdlijnen van het trauma bleken te zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:00

Dagmar_1995 schreef:
Ik kom ook even mijn ervaring delen. Ik heb 2 keer voor verschillende trauma's EMDR gehad. Mij is het erg tegengevallen, maar mede omdat ik niet goed voorbereid was op wat het effect zou zijn. Ik was ook nog erg jong (13). Mijn eerste EMDR ervaring was met piepjes. Echter was ik heel erg bang om steeds weer het verleden onder ogen te zien. Bij elk beeld wat ik binnenkreeg begon ik me rotter en rotter te voelen..in het begin flink wat tranen laten vallen, maar hoe verder we gingen (want ik mocht niet opgeven na 1 keer..) hoe erger het werd en kreeg ik paniek aanvallen.

Vreselijk rot hoor, dat dat zo gegaan is!!!
Bij monde van mijn 2e mevrouw: dit is gewoon een knoeier....!
Emdr is een client centered therapie - en als je "het niet meer ziet zitten" is het dus direct stoppen!! (En een beetje therapeut hoort te voorkomen, dat je uberhaupt over die grens zou gaan.)

Dagmar_1995 schreef:
Mijn 2e EMDR sessie ging al wat makkelijker, mede omdat dit voor een veel minder heftig probleem was. Wel was ik ook hierna na een sessie moe en helemaal gesloopt...

Gelukkig maar, ondanks de nare eerste ervaring!!!!

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:33

Ik meld me ook weer even :)

Janneke, heel duidelijk verhaal, helaas komt het bij mij nog niet echt binnen (dat komt door mn burnout, kan zelfs iets simpels als een recept amper nog uitvoeren zonder niet eerst 100x het recept te lezen...). Dus ik lees het nog maar een paar keer door straks, maar ik begrijp de essentie wel! En de logica erachter zie ik ook wel eigenlijk...
Zoals je jou situatie op school/studie beschreef, dat herken ik wel. Ik ken verder helemaal niemand die zoiets heeft dus dat was wel apart te lezen. Ik heb er ook nog hoogbegaafdheid bij, dus ik kan het mezelf nog extra moeilijk maken ook ;)

Lente, ik heb dus ook heel vaak, heel heel vaak, fysiek problemen. Al mijn hele leven. Die longembolien heb ik nu bloedverdunners voor, ik kon niet goed ingesteld worden (ben 2 maanden lang wekelijks meerdere keren lekgeprikt) en nu ben ik overgestapt op elke dag een injectie. Helaas heb ik een naaldenfobie, dus soms moet mijn man letterlijk achter mij aan rennen om die naald erin te krijgen ;) Ik krijg ontzettende grote dikke blauwe plekken van die injecties, helaas weet niemand waarom en is het niet normaal, maarja, we gaan maar door. Als ik geluk heb moet ik nog tot mei.
Goed dat je gaat vragen/hebt gevraagd naar EMDR bij je psycholoog! Ik ben het vergeten te vragen gisteren :oo Mijn psych is nogal stipt met zn drie kwartier, dus driekwartier zijn om? Vertrekken! Mijn man was gisteren weer mee dus dan gaat de tijd nog sneller zonder dat ik wat nuttigs heb kunnen zeggen.

Ik kreeg trouwens een pbtje van een bokker mbt dit onderwerp, zij had een aantal dingen die bij mij ook spelen en ze had wél EMDR. Enw as hier erg over te spreken! Dus dat geeft mij wel weer hoop/moed om er zelf achter aan te gaan zitten en het mss ook een kans te geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:16

Maiska schreef:
Janneke, heel duidelijk verhaal, helaas komt het bij mij nog niet echt binnen (dat komt door mn burnout, kan zelfs iets simpels als een recept amper nog uitvoeren zonder niet eerst 100x het recept te lezen...). Dus ik lees het nog maar een paar keer door straks, maar ik begrijp de essentie wel! En de logica erachter zie ik ook wel eigenlijk...

Neem gewoon je tijd, een burn out is ook niet van de ene op de ander dag over...!

Maiska schreef:
Zoals je jou situatie op school/studie beschreef, dat herken ik wel. Ik ken verder helemaal niemand die zoiets heeft dus dat was wel apart te lezen. Ik heb er ook nog hoogbegaafdheid bij, dus ik kan het mezelf nog extra moeilijk maken ook ;)
*\o/*

Maiska schreef:
Die longembolien heb ik nu bloedverdunners voor, ik kon niet goed ingesteld worden (ben 2 maanden lang wekelijks meerdere keren lekgeprikt) en nu ben ik overgestapt op elke dag een injectie. Helaas heb ik een naaldenfobie, dus soms moet mijn man letterlijk achter mij aan rennen om die naald erin te krijgen ;) Ik krijg ontzettende grote dikke blauwe plekken van die injecties, helaas weet niemand waarom en is het niet normaal, maarja, we gaan maar door. Als ik geluk heb moet ik nog tot mei.
Ojojoj - rot hoor! Het zou toch leuk zijn, als die naaldenfobie de nek werd om gedraaid!!! Dat zou jou "in het hier en nu" minstens tot mei, een slok op een borrel schelen...!

Maiska schreef:
Goed dat je gaat vragen/hebt gevraagd naar EMDR bij je psycholoog! Ik ben het vergeten te vragen gisteren :oo Mijn psych is nogal stipt met zn drie kwartier, dus driekwartier zijn om? Vertrekken! Mijn man was gisteren weer mee dus dan gaat de tijd nog sneller zonder dat ik wat nuttigs heb kunnen zeggen.

Ik kreeg trouwens een pbtje van een bokker mbt dit onderwerp, zij had een aantal dingen die bij mij ook spelen en ze had wél EMDR. Enw as hier erg over te spreken! Dus dat geeft mij wel weer hoop/moed om er zelf achter aan te gaan zitten en het mss ook een kans te geven.
Houd het gewoon in mind! Eerst "maken, dat je jezelf kunt kalmeren (etc. etc. - allerlei vaardigheden etc.etc.)" en als je die eerste fase van traumaverwerking achter de rug hebt, kun je, als je dat wilt, emdr gaan doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:43

Ook ik heb EMDR therapie gehad.

Na jaren van klachten werd ik in 2011 betiteld met PTSS.
Meestal komt dit voor bij soldaten die in oorlogsgebieden hebben gezetten.
Bij mij was het het onverwerkte verdriet van het overlijden van mijn vader (8-8-88)
Al die jaren wel bij diverse pshychologen, pshychiaters en therapeuten geweest.
Maar ik sloeg geheel dicht.

Pas in 2011 kreeg ik dus het 'stempel' PTSS en werd mij aangeraden EMDR te volgen.
Ik kreeg eerst een intake gesprek, waarbij ze al wilde weten wat het probleem was.
En deed ik alleen zeggen dat mijn vaders overlijden hoofd oorzaak was.
De eerste behandeling kreeg ik een koptelefoon op en daar hoorde ik om en om links en rechts piepjes.
Met de ogen gesloten moest ik vertellen wat er gebeurd was.
Die was nog erg oppervlakkig. de dagen erna ook geen last gehad.
pas bij de 2de werd het erg.
Toen gingen we echt details spitten. En dat kosten veel energie.
en dat kosten ook de dagen daarna veel energie.
Ik ben na de behandeling 2 dagen echt kapot geweest.

Na 6 behandelingen was ik 'genezen' hahaha
toen waren er geen dingen meer die problemen gaven.

vindt het zo fijn dat ik nu ook moeiteloos over de dood van mijn vader kan praten.
En verdriet heb ik nog steeds hoor. Maar de woede het onbegrip is weg.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:08

Ik heb ook ervaring met EMDR, aan de mensen die dit lezen: wil er wel over praten via pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:24

Nou, ik had vandaag een afspraak met mijn psycholoog en heb het besproken. Ze vond het een prima plan van me en gaat het bespreken in de vergadering met haar collega's. Mogelijk moet ik wel overstappen naar een andere praktijk omdat zij eigenlijk geen EMDR meer doen maar ze gaat proberen om het bij hen te houden zodat zij mij zelf kan begeleiden. :)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:38

Fijn dat ze het zo'n goed plan vindt, en het zou fijn zijn als ze je zelf kan begeleiden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:40

Ja, dat zou ik op zich fijn vinden (hoewel ik dan verder moet reizen) maar als het niet mogelijk is dan laat ik me zonder problemen overdragen. Het is tijd :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:17

Goed, dat je het besproken hebt en dat z ehet een prima plan vindt...!

Akelig, dat het gedoe geeft met de praktijkregels, maar hopelijk is daar omheen te dansen...?
(Ik houd wel van de spreuk, "...dat de rust op de shabbat er is terwille van de mens - en dat vooral de mens er niet is, om die regel over rust op shabbes na te leven". ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:28

Zou fijn zijn als er omheen te dansen is. Zij is al bijna 7 jaar mijn psychologe/therapeut/coach/dinges (zoals ik haar vandaag noemde :') )

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:35

Ik heb ook EMDR gehad na een traumatische ervaring (Koninginnedag Apeldoorn) en dan van heel dichtbij.
Bij mijn moeder (tevens dezelfde ervaring) was er na 1 behandeling al resultaat. Bij mij heeft het niets geholpen.
Van vermoeidheid e.d was na de behandeling bij mij dan ook geen sprake.
Het is heel erg persoonlijk,terwijl je er niet in hoeft te "geloven", het is een bewezen techniek.
Ik heb alleen meer baat bij een nuchter relativerend gesprek :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:38

Heftig dat je daar getuige van was :(:)

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:48

@Lente: Ja heel heftig inderdaad. Zoiets gaat nooit meer van je netvlies af, laat staan dat je de stilte en het geschreeuw kan vergeten,en dan bespaar ik je alle details nog.. Het kost mij nog steeds vreselijk veel moeite normaal te functioneren op een openbare plek met veel mensen. Het slijt wel, maar ik zou nooit meer "neutraal" tussen de menigte kunnen staan.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:08

Ik kom het topic weer even binnen vallen. :) Heb op de vorige pagina volgens mij gemeld dat ik vorige week zou beginnen met EMDR. Ik doe EMDR voor 2 gebeurtenissen en de 1e gebeurtenis heb ik nu afgerond.
Vorige week de 1e x was ontzettend heftig. Toen ik mijn ogen weer open deed na de sessie was het echt van: Hee ik ben nog hier! Maar idd erg vermoeiend, maar qua sip of zo heb ik er niet zo heel veel last van gehad. Afgelopen maandag heb ik de 2e sessie gehad en dit was veel minder heftig, maar nog steeds vermoeiend. Ik kan nu ook gewoon terug denken aan die gebeurtenis zonder me schuldig te voelen of verdrietig te worden, want ik ben oke. :D

Heb wel afgelopen donderdag weer een instortmomentje gehad van mezelf. En heb nu, in overleg met mijn psycholoog, besloten om tijdelijk te stoppen met wat ik het liefste doe. Dat is wel echt zwaar, maar ik had er geen plezier meer in doordat mijn zelfvertrouwen 0,0 is en ik strafte mezelf de hele tijd omdat ik een perfectionist ben en alleen de negatieve punten zag.
Dus wanneer ik me weer beter voel en wat meer zelfvertrouwen heb, kan ik weer beginnen. :)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:31

Lente, geweldig dat je het zo hebt kunnen bespreken! En dat het zo goed opgepakt is, helemaal super :)

Zensation, ik kan me echt weinig voorstellen bij zo'n gebeurtenis, vreselijk. Sterkte, jammer dat het bij jou niet heeft geholpen maar er is vast een andere manier om het minstens "draagbaar" te maken :(:)

RenwaBl, knappe keus die je hebt gemaakt +:)+ +:)+ Lijkt me een heel fijn gevoel, dat je zo snel, zomaar opeens "verlichting" hebt!

Ik heb uitgebreid overlegd met mijn psycholo(o)g(en) , heb niet eens echt de kans gehad om het over EMDR te hebben, maar ze geven het iig niet. Ze zei dat de stap die ná de therapie komt, dagbehandeling zou zijn :o Dat doen we maar even niet, is me al wel vaker geadviseerd. Maar dan kan ik dus niet meer doen en laten wat ik wil (om te beginnen, niet naar mn paardje) en dat zie ik al hélemaal niet zitten. Ik zit eigenlijk een beetje klem :? Kreeg gister ook weer te horen dat ik nóg een stoornis erbij heb 8)7
Voor mij dus voorlopig geen EMDR, hoe aantrekkelijk het me ook lijkt :)