Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:47

Het is in elk geval al goed dat je weet dat het ergens vandaan komt!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:42

xSwanHeart schreef:
EngeltjeS schreef:
Hoe gaat het met jullie Bokkers, als je een terug val hebt?
Herken je het direct? Waar komt je terugval vandaan en hoe los je het op?

Ik merk de laatste dagen dat ik weer een beetje achteruit ga. Ben meer met eten bezig dan anders, kan geen keuzes meer maken als het om eten gaat (overal is immers wel iets tegen te zeggen), en ben gewoon minder vrolijk. Het valt me zelf wel op, maar het wordt voor mij altijd het duidelijkst door signalen uit mijn omgeving; mijn vriend voelt me wat dat betreft perfect aan. Waar het vandaan komt weet ik niet precies. Momenteel maak ik me wel veel zorgen over o.a. mijn studie, en mijn opa, bij wie net darmkanker geconstateerd is. Ik denk dat het zulke 'simpele' dingen zijn die me een beetje uit evenwicht brengen.
Een oplossing vind ik moeilijk. Ik weet dat het niet goed is, en ik weet dat ik mezelf eruit moet trekken, maar juist als er veel in mijn leven gebeurt, voelt het zo veilig om me achter die eetstoornis te verschuilen; het is een zekere factor. Daarnaast maakt het dat ik andere dingen vergeet. Gelukkig houdt mijn vriend het allemaal goed in de gaten, waardoor ik toch een beetje een normaal eetritme moet houden. Vermoed dat vooral dat me enigszins op de rails houdt.

Dat is wel heel fijn, dat je vriend je in de gaten houdt.

Het is lastig he, als je hoofd naar iets anders staat, dat je het combineert met je eetgedrag. Als je druk in je hoofd bent, let je nog meer op je eten, nog meer op de calorieën en op je eigen lijf.

Als ik "moeilijke" dagen heb, voel ik me echt een worst, in alles. Ook als ik in de spiegel kijk, dan doet het me zeer.
Tijdens de "goede" dagen, voel ik me lekker, relaxt en zelfs sexy :o , wel let ik dan op m'n eten maar minder extreem dan anders.

Ik herken wel dingen uit je post.
Hoe gaat het nu met je? enkele dagen later?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:46

Oh ik kan mijn bericht niet meer aanpassen.

Maar herkennen jullie het volgende:
Je huidige kleding wordt groter, je riem moet je strakker aan trekken, of te wel: je valt dus af.
Alleen: Dat zie je zelf niet in de spiegel, in tegendeel: je vind jezelf nog steeds "te" en schaamt je voor je eigen spiegelbeeld?

Hier kamp ik al weken mee, maar durf er met niemand over te praten...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:07

Ik zit dit zo te lezen en heb het met jullie te doen.
Eerlijk gezegd heb ik het nooit begrepen en doe ik dat nog steeds deels niet..
Anderzijds heb ik een periode Ritalin geslikt, en daar viel ik gewoon 2 kilo per maand mee af.
Puur omdat ik niet kon eten met het spul, en als ik at gooide ik het er weer uit.
Woog bij de start 58 kg en bij 51 kg gingen de alarmbellen wel rinkelen voor mij.
Hoe of wat ik ook at na mijn medicatie, ik kon er niet tegenop eten.

Maar één ding kan ik jullie wel vertellen, wat wel op jullie van toepassing is.
Als je goed op gewicht bent ben je zoveel sterker!
Ik zit nu weer op 58 kilo, en ik heb het niet meer zo koud en ben zoveel sterker.
Voelde mijn lichaam weer sterker worden per week toen ik weer kon eten, en de juiste dingen vooral.
Ik bleek niet tegen gluten en melk te kunnen namelijk.
Daarna kwam ik vlot aan, en voelde me steeds beter en ik had het niet meer zo koud.
Mijn menstruatie werd ook al beinvloed, met eens in de 6 weken in plaats van 4.
Probeer je daar aan vast te houden, dat je lichaam er weer sterk van wordt en dat je gewoon veel meer kan.
Het huidige beeld van de modellen is niet te doen voor een normaal mens, en je moet dat ook helemaal niet willen.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:50

EngeltjeS schreef:
Jaren terug had ik een topic over Boulimia, over de strijd die ik toen der tijd had.

Inmiddels gaat het een stuk beter met me, maar er helemaal vanaf, ben ik nog niet.

Als je je verhaal kwijt wilt, of vragen wilt stellen mag je me altijd pb'en :)

Sterkte voor iedereen, die met de strijd van een eetstoornis is.
Vergeet niet, dat je sterker bent dan jezelf denkt!

Toendertijd hebben wij geloof ik contact gehad per pb toch?
We zijn alweer een tijdje verder...

Bij mij is nooit een diagnose gesteld (wel een vermoeden van BED en dan compulsive overeating), ik weet van mezelf dat ik een eetstoornis heb. Gek genoeg lijkt het allemaal niet "ernstig" genoeg om iets voor elkaar te krijgen. Ben anderhalf jaar bij Human Concern geweest, maar het heeft niet geholpen. Ik had een therapeute die niet overal doorheen prikte. Mijn huisarts zegt dat ik gewoon aan de lijn moet. Zo makkelijk is het helaas niet en veel mensen denken dat wel. Ik wil echt heel graag slank zijn, maar ik heb het gewoon niet onder controle.
Ik heb goede en slechte tijden, nu merk ik dat ik weer terugval. De eetbuien worden erger en ik voel me steeds rotter. Ik wacht nog steeds op een moment om hierover met mijn vriend te praten, denk dat dat dit weekend gaat worden. Ik ben weer aangekomen en voel dat mijn kleding steeds strakker gaat zitten. Bovendien maak ik me zorgen over alles wat ik mankeer... Op dit moment weeg ik 104 kg bij een lengte van 1m77, ik heb maat 46.

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:22

Ik heb vanaf mijn 11e tot 15e last gehad van anorexia.
Het begon waarschijnlijk omdat ik een erg vroege leerling was en al naar de eerste klas ging, en daar werd ik gepest omdat ik een buikje had. En een toenmalige vriendin van mij zei dat als zij geen blindedarmontsteking had gehad, ze dunner was geweest. Dit waren dingen die mij kwetsten en daardoor ben ik steeds minder gaan eten. Thuis werd er eigenlijk niet op mij gelet want mijn ouders waren met hun eigen problemen bezig, en voor mij was het heerlijk om te zien dat het getal op de weegschaal steeds lager werd en ik steeds minder buik kon zien in de spiegel. Er werd op een gegeven moment ingegrepen toen ik 35 kilo woog met mijn 1,72 en dat kwam omdat mijn gymleraar me op moest tillen en hij schrok van hoe licht ik was. Eigenlijk had ik al in het ziekenhuis moeten liggen maar mijn lichaam ging gewoon door. Inmiddels ben ik er weer helemaal boven op en als ik foto's terug kijk van hoe ik er toen uit zag, pff zo botterig en lelijk. Inmiddels met 56 kilo en 1,78m Ben ik echt blij dat ik meer vlees op mijn botten heb! En mijn vriend trouwens ook. Toch wil ik mensen die er nog mee kampen heel graag helpen, dus vandaar mijn reactie :)

Mijn PBbox staat altijd open ;)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:29

Ook ik meld me hierzo..ik heb ongeveer 3 jaar geleden de diagnose BED gekregen.
Ik weet niet precies wanneer het begonnen is maar ik denk dat ik het echt al vanaf mijn jeugd heb.
En ik kan zeggen sinds dat ik een jaar lang groepstherapie heb gevolgd (in 2010) het sinds november 2011 het steeds wat beter met me gaat.

Een huiskamertopic lijkt me ook erg prettig, ik heb namelijk veel steun gehad aan mijn groepstherapie-genoten.

Ps.. voor degene die er behoefte aan heeft...mijn pb box staat ook altijd open voor vragen/opmerkingen etc.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:02

Ik woog eerst 58, na een aantal maanden met boulimia woog ik 51. 7 kilo eraf dus, gewichtsafname van 12%.

Vandaag en gisteren waren 2 zware dagen. Gister op controle bij de eetstoornis-arts, op de weegschaal, die 56 aangaf.. vorige keer was het 54,2 dus 1,8 kilo erbij in 3 weken. Het was niet wat ik dacht, want het was 1,5 kilo meer vocht in m'n lichaam, maar ik 'zie' het wel als vet. Vandaag was de 2de keer dat ik moest huilen in de les, dus heb ik het aan mijn klas verteld, die heel respectvol reageerde. :j

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:48

MyLittleLove, wat knap dat je het aan je klas hebt verteld zeg. Wat was de reden dat je moest huilen in de klas?
Ik ben trots op je!

Sunshine, ja volgens mij wel ja :) Wanneer ga je met je vriend praten? Ik wil je onwijs veel sterkte en succes wensen!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:16

Fijn dat je medeleerlingen goed reageerden, MyLittleLove. Bij mij in de klas was dat toen anders helaas.

EngeltjeS: mij triggerde het enorm als ik weer wat aan het afvallen was. En hoe meer ik afviel, hoe meer eetstoornisgedachten ik weer kreeg. Ik denk dat het zeker bij een eetstoornis hoort. Een eetstoornis is sluw.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:18

Broccoli, ik ben blij dat je het zegt :)
niemand in m'n omgeving ziet het trouwens hoor, dat m'n kleding begint te 'slobberen'. Maar ik zie het wel en ik voel het. Alleen: in de spiegel zie ik het juist niet...
Als of ik dan totaal andere gedachten krijg. Het lijkt wel een soort van paniek, wat ik dan voel.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:22

Zeer herkenbaar! Ik heb daar ook nog lang last van gehouden, van die sluwe eetstoornisgedachten als ik wat was afgevallen. Ook al was het maar een halve kilo dan ging ik meteen weer kcal tellen, meer bewegen e.d. omdat ik direct bang werd de volgende keer aangekomen te zijn.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:23

Broccoli schreef:
Zeer herkenbaar! Ik heb daar ook nog lang last van gehouden, van die sluwe eetstoornisgedachten als ik wat was afgevallen. Ook al was het maar een halve kilo dan ging ik meteen weer kcal tellen, meer bewegen e.d. omdat ik direct bang werd de volgende keer aangekomen te zijn.

het lijkt nu wel, alsof ik jouw bericht heb getypt :P heel scary. Maar ja: zo denk ik ook ja...
En spierpijn? Heerlijk! Best ziekelijk, als ik het zo lees. Maar het geeft wel een bevredigend gevoel...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:27

Ja klopt, en dat gevoel 'moet' (je moet helemaal niks natuurlijk) je proberen ergens anders uit te gaan halen, maar dat is ontzettend moeilijk. Eerlijk gezegd weet ik niet waar ik dat gevoel nu vandaan haal. Ik vind het tegenwoordig alleen maar vervelend als ik spierpijn heb, haha. Maar voorheen betekende dat dat ik goed bezig was geweest.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:28

Interessant om te lezen allemaal. Wel ontzettend vervelend voor jullie :(

Ik heb zelf geen eetstoornis maar ben wel erg dun, dus krijg ik toch regelmatig het woord 'anorexia' naar mijn hoofd. Het ging zelfs zo ver dat iemand begon met: 'Weet je waar ik over heb gedroomd? Dat je anorexia had... en dat we heel bezorgd waren...'

Want het is nooit goed, als je zegt dat je geen anorexia hebt zit je in de ontkenningsfase en als je zegt dat je het wel hebt dan heb je het ook al :')

Mensen die me hele dagen meemaken moeten er vaak wel om lachen, omdat ik alles eet wat los en vast zit. Maar ik let er vaak wel op dat ik niet na het eten gelijk naar de wc ga, want dan krijg ik iedereen weer over me heen...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:30

Ik vind dat altijd zo kortzichtig hè. Anorexia nervosa is zoveel meer dan 'dun zijn'.
En Boulimia nervosa zoveel meer dan 'eetbuien'.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:38

Wat een intrigerend onderwerp is dit. Weet niet hoe het komt en waarom maar goed....

Ik moet alleen reageren. Ik zag namelijk het woord chronisch voorbij komen....dat het niet bestaat....ik ken iemand die al wel 25 jaar anorexia (tussen de 30/32 en 38 kg) heeft. Daarvoor een jaar boulimia.

Iemand die er wel 'alles' aandoet om aan te komen en normaler te eten...maar er op de een of andere manier niet 100% voor gaat en het dus ook niet zal lukken. Telkens valt ze terug....

Hoe denken jullie daar over? Want zoals ik merk en hoor is het voor de hele omgeving van haar een manier van aandachttrekkerij.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:07

De meeste mensen weten er zoweinig vanaf. Ze weten enkel: anorexia is bij een heel dun meisje, Boulimia is een heel dik meisje, dat alles uit spuugt wat ze eet.

Snelle oordeel van mensen die er niets mee te maken hebben gehad.

Aandachttrekkerij? Aan de ene kan wel: ze heeft wel hulp nodig. Mits ze het echt zelf wilt.
aan de andere kant: Het is niet de aandacht, die je op dat moment wilt...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:06

Miss_Blimm schreef:
Wat een intrigerend onderwerp is dit. Weet niet hoe het komt en waarom maar goed....

Ik moet alleen reageren. Ik zag namelijk het woord chronisch voorbij komen....dat het niet bestaat....ik ken iemand die al wel 25 jaar anorexia (tussen de 30/32 en 38 kg) heeft. Daarvoor een jaar boulimia.

Iemand die er wel 'alles' aandoet om aan te komen en normaler te eten...maar er op de een of andere manier niet 100% voor gaat en het dus ook niet zal lukken. Telkens valt ze terug....

Hoe denken jullie daar over? Want zoals ik merk en hoor is het voor de hele omgeving van haar een manier van aandachttrekkerij.

Heel hard maar dan doet ze er niet 'alles' aan. Iedereen kan genezen van een eetstoornis. Alleen is het een keihard gevecht. Het moment dat ze terug valt, dat weet ze zelf ook, dat voel je, dat merk je aan je gedachten. En dan moet ze op zo een moment kiezen er tegen te vechten in plaats van in de anorexia mee te gaan. En dat is het moeilijkste wat je op dat moment moet doen, maar wel de enige weg om uiteindelijk te genezen.

Aandachttrekkerij. Nee daar geloof ik niet in. Nou ja, misschien is er een klein percentage die een eetstoornis gebruikt om aandacht mee te trekken. Hoewel ik dan liever geloof in een schreeuw om hulp. Ik wilde juist verdwijnen, maar had eigenlijk niet door dat ik alleen maar zichtbaarder werd. Ik wilde onzichtbaar worden en wilde dat niemand zich met mij bemoeide.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:41

EngeltjeS schreef:
De meeste mensen weten er zoweinig vanaf. Ze weten enkel: anorexia is bij een heel dun meisje, Boulimia is een heel dik meisje, dat alles uit spuugt wat ze eet.

Snelle oordeel van mensen die er niets mee te maken hebben gehad.

Aandachttrekkerij? Aan de ene kan wel: ze heeft wel hulp nodig. Mits ze het echt zelf wilt.
aan de andere kant: Het is niet de aandacht, die je op dat moment wilt...

Ja misschien dat het daarom mij zo intrigeert. Het is niet het niet eten an sich... of het volstoppen op zich. Maar er is meer. Waardoor komt het dat iemand er in mee gezogen wordt om zo weinig te eten, dat je in levensgevaar komt...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:42

Broccoli schreef:
Miss_Blimm schreef:

Heel hard maar dan doet ze er niet 'alles' aan. Iedereen kan genezen van een eetstoornis. Alleen is het een keihard gevecht. Het moment dat ze terug valt, dat weet ze zelf ook, dat voel je, dat merk je aan je gedachten. En dan moet ze op zo een moment kiezen er tegen te vechten in plaats van in de anorexia mee te gaan. En dat is het moeilijkste wat je op dat moment moet doen, maar wel de enige weg om uiteindelijk te genezen.

Aandachttrekkerij. Nee daar geloof ik niet in. Nou ja, misschien is er een klein percentage die een eetstoornis gebruikt om aandacht mee te trekken. Hoewel ik dan liever geloof in een schreeuw om hulp. Ik wilde juist verdwijnen, maar had eigenlijk niet door dat ik alleen maar zichtbaarder werd. Ik wilde onzichtbaar worden en wilde dat niemand zich met mij bemoeide.

Dokter, psychologe, dieetiste.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:45

Er zit inderdaad véél meer achter, dan "de persoon die niets eet, of enkel laxeert"

De juiste mensen hielpen mij hier wel enorm in.
Daardoor ben ik sterker geworden.

Alleen als sommige mensen er over hebben zonder enige informatie of ervaringen te hebben, dan kan ik zo boos worden...
Ook als ze horen, dat ik het gehad heb (en nog steeds) dan zeggen ze: Nee joh, dat heb jij niet.

Pfff... What ever...
Die mensen, die staan er niet voor open.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 21:59

Domme mensen heb je... Helaas. :(

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:29

Inderdaad. Ik ben gediagnosticeerd met BED (Binge Eating Disorder), ik merk dat mijn gedrag anders wordt als ik slecht in mijn vel zit. Dat is sowieso nogal snel want naast mijn eetstoornis heb ik een angststoornis en een depressiestoornis. In korte tijd ben ik heel erg veel aangekomen en heb nog nooit de moed gevonden terug te vechten. Mensen hebben heel veel onbegrip.. Hoewel veel mensen ook niet merken dat ik een eetstoornis heb.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 00:08

Van een eetstoornis kom je toch nooit meer af? Waarom suggereren sommige mensen dan, dat ze genezen zijn? Het is toch juist dat je het dan onder controle hebt, niet dat je genezen bent of mis ik nu iets?