Vetpercentage omlaag brengen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Re: Vetpercentage omlaag brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:04

Daarom vetpercentages altijd laten meten door iemand met ervaring en met zo'n knijpertje.
Weegschaal is gewoon niet betrouwbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:54

Samir schreef:
Raponsje; wat kan ik er dan nog bij doen om een hoger spierpercentage te krijgen? Meer krachttrainingen?

Om je spiermassa te vergroten moet je zekers meer krachttraining doen. Je kunt spieren goed trainen met gewichten of op apparaten. Voor groei van spieren train je zwaar met weinig herhalingen, voor spierconditie train je licht met veel herhalingen. Mijn lichaamsvet is 21 procent, ik doe 3 maal in de week krachttraining (vooral spiergroei, minder spierconditie), voor de cardio loop ik 2 a 3 maal per week hard en verder rijd ik paard.
Voor een krachttraining adviseer ik toch wel om goed te ontbijten, op bijvoorbeeld een bakje yoghurt en wat fruit kan je het een stuk minder goed doen op dit gebied.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:56

Raponsje schreef:
Zo werkt het helaas niet.

Als je overgewicht hebt zul je afvallen door extra te bewegen. (of dat nou rennen / fanatiek stofzuigen of gewicht heffen is)
Als je echt doelgericht je vetpercentage omlaag wilt hebben zul je spieren moeten opbouwen.

Hoe hoger je spierpercentage hoe meer calorieen je verbrand in rust.
Hoe lager je spierpercentage hoe minder calorieen je verbrand in rust / hoe minder calorieen je kunt eten zonder aan te komen.

Van cardio (fietsen - rennen - alles waarvan je buitenadem raakt) krijg je geen hoger spierpercentage.
Wanneer je extreem veel cardio doet breekt het zelfs je spierpercentage af.

Van kracht training krijg je meer spieren.
Kracht training betekend niet dat je moet gaan trainen om vrachtwagens te kunnen tillen.
Sit ups - squats - lunges etc is ook allemaal kracht training.

Ook pilates is erg goed om je spieren te trainen, al is trainen met gewichtjes wat effectiever.

Karuna: Dan bedoelen ze dat het vetpercentage te hoog is in vergelijking met athleten in zijn sport.
Het betekend dan niet dat je vriend te dik zou zijn of voor zijn gezondheid teveel vetjes zou hebben.

Maar bij sommige vormen van cardio zie je wel spieropbouw, zoals wielrennen en fanatiek hiken (en dan echt in de bergen) Hoe zit dat dan? En hoe veel keer per week zou je krachttraining moeten doen voor goede spieropbouw? En wanneer spreek je echt van krachttraining? Al bij 10 min. je bene/billen trainen of pas na een half uur knallen?

@Mindim: Hoeveel herhalingen zijn weinig herhalingen?

Sorry, ik probeer gewoon alles goed te begrijpen :) Zelf heb ik een gezond lichaam, gespierder dan gemiddeld, maar het kan altijd beter. En ideeën om je vetpercentage omlaag te brengen vind ik een stuk realistischer dan 3kg afvallen met een of ander uithongerdieet.

Raponsje

Re: Vetpercentage omlaag brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:05

Spieren opbouwen met bijvoorbeeld wielrennen komt door de resistentie.
Als kind heb je vast wel eens geprobeerd om zolang mogelijk op de zwaarste versnelling van je fiets te blijven fietsen.

Zo trainen wielrenners op "berg opwaarts" waardoor je dus resistentie krijgt en in principe hetzelfde werkt als dat je een leg press doet.

Kracht training is kracht training, daar zit geen tijd aan verbonden.
Of ik nu 30 seconden touwtje spring of een uur, ik ben aan het touwtje springen het is neit zo dat je pas na 5 minuten over touwtje springen spreekt.

Spieren groeien door herhaling en rust.
Je kunt elke dag kracht training doen zolang je maar niet dezelfde spiergroepen dagelijks traint met teveel gewicht of herhalingen.

Wat te veel herhalingen zijn of hoe vaak je naar de sport school moet voor resultaten zijn persoons gebonden.
Ben je arnold schwarzenegger of ben je een vrouw die nog geen potje pindakaas open krijgt?
Deze 2 mensen hebben natuurlijk een hele andere intensiteit van trainen maar kunnen beide hun spierpercentage verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:38

Marijkjuh schreef:
Raponsje schreef:
Zo werkt het helaas niet.

Als je overgewicht hebt zul je afvallen door extra te bewegen. (of dat nou rennen / fanatiek stofzuigen of gewicht heffen is)
Als je echt doelgericht je vetpercentage omlaag wilt hebben zul je spieren moeten opbouwen.

Hoe hoger je spierpercentage hoe meer calorieen je verbrand in rust.
Hoe lager je spierpercentage hoe minder calorieen je verbrand in rust / hoe minder calorieen je kunt eten zonder aan te komen.

Van cardio (fietsen - rennen - alles waarvan je buitenadem raakt) krijg je geen hoger spierpercentage.
Wanneer je extreem veel cardio doet breekt het zelfs je spierpercentage af.

Van kracht training krijg je meer spieren.
Kracht training betekend niet dat je moet gaan trainen om vrachtwagens te kunnen tillen.
Sit ups - squats - lunges etc is ook allemaal kracht training.

Ook pilates is erg goed om je spieren te trainen, al is trainen met gewichtjes wat effectiever.

Karuna: Dan bedoelen ze dat het vetpercentage te hoog is in vergelijking met athleten in zijn sport.
Het betekend dan niet dat je vriend te dik zou zijn of voor zijn gezondheid teveel vetjes zou hebben.

Maar bij sommige vormen van cardio zie je wel spieropbouw, zoals wielrennen en fanatiek hiken (en dan echt in de bergen) Hoe zit dat dan? En hoe veel keer per week zou je krachttraining moeten doen voor goede spieropbouw? En wanneer spreek je echt van krachttraining? Al bij 10 min. je bene/billen trainen of pas na een half uur knallen?

@Mindim: Hoeveel herhalingen zijn weinig herhalingen?

Sorry, ik probeer gewoon alles goed te begrijpen :) Zelf heb ik een gezond lichaam, gespierder dan gemiddeld, maar het kan altijd beter. En ideeën om je vetpercentage omlaag te brengen vind ik een stuk realistischer dan 3kg afvallen met een of ander uithongerdieet.

Bij mij 6 tot 8