Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders? Update3 P13

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:06

de vriend van een vriendin van me moest zelfs een aantal jaar aanvalsvrij zijn hoeveel weet ik niet maar best wel wat jaartjes

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:08

Ik had enkele weken geleden ook zo'n aanval. Na een paar minuten was het over, maar wel moe blijven.

Ik ben eerst langs de dokter van wacht geweest, van daaruit doorgestuurd naar het ziekenhuis, verschillende scans en onderzoeken waar niets uit kwam. Uiteindelijk bleek het van de stress te zijn, terwijl ik al enkele dagen thuis was van het werk wegens een val van een paard.

Hopelijk is het ook niets ernstig met je vriend.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:14

Allemaal nogmaals bedankt voor de reacties.
Ik laat uiteraard weten wat er uit de onderzoeken komt :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:18

Waarom vreest je vriend zo voor zijn rijbewijs? Is hij chauffeur o.i.d?
Als zijn rijgedrag niet veilig meer is (Door wegvallen bijvoorbeeld) dan is het helaas zo.

Wat een rotsituatie eigenlijk... niet weten wat het is.. er wel op 'voorbereid' zijn... en daarna ook gewoon weer verder alsof er weinig gebeurt is.

Ben heel erg benieuwd wat er uit die onderzoeken komt, en vind dit een ontzettend leerzaam topic om te lezen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:32

Mijn vriend heeft het ook een keer gehad, en het leek net alsof ie dronken was.. het was dat ik wist dat dit niet kon, maar anders..

Hij kwam van zijn werk, ging even naar boven (5 minuutjes) en toen gingen we aan tafel. Hij zat naast me en we kletsen wat, mijn vader was op bezoek en ik kletste meer met hem. Ik kreeg steeds minder reactie van mijn vriend, en toen ik opzij keek viel hij helemaal weg, bijna met zijn hoofd tegen zijn vork. Dan schrok hij weer wakker, om vervolgens weer weg te zakken..
Ik vroeg of het wel ging, en hij gaf aan dat hij ineens doodmoe was.. Hij wilde liggen.. Hij bracht zijn bord nog naar de keuken, en toen hoorde ik een klap. Bleek dat ie gevallen was, maar hij stond weer op.

We hadden die avond een afspraak ergens, dus na kort geslapen te hebben, was ie ineens weer helemaal fit? Ik vroeg dus wat er nou was, maar hij wist het ook niet.. Pas later hoorde ik dat hij hoogstwaarschijnlijk een hypo had gehad: hele dag niet eten, en ineens een maaltijd.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:34

Klinkt echt als epilepsie, al die symptomen...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:39

Mijn vriend heeft iets soort gelijks gehad en dat was een bloeddrukval, voelde hij ook niet aankomen kwam plots aan, was van de kaart maar kwam als snel terug bij. Hij is ook slank van postuur, ik wens je alvast veel sterkte en hopelijk komt er een oplossing uit de bus zodat er zich geen gevaarlijke situatie voortdoen zoals ik hier al eerder heb gelezen (trappen en dergelijke) succes TS !

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:39

Jolliegirl schreef:
Waarom vreest je vriend zo voor zijn rijbewijs? Is hij chauffeur o.i.d?
Als zijn rijgedrag niet veilig meer is (Door wegvallen bijvoorbeeld) dan is het helaas zo.

Wat een rotsituatie eigenlijk... niet weten wat het is.. er wel op 'voorbereid' zijn... en daarna ook gewoon weer verder alsof er weinig gebeurt is.

Ben heel erg benieuwd wat er uit die onderzoeken komt, en vind dit een ontzettend leerzaam topic om te lezen!

Nee hij is geen chauffeur, maar reist wel veel en ik zou er in zijn geval ook erg van balen wanneer hij niet meer zou mogen rijden. Maar zoals ik al eerder schreef snapt hij zelf ook heel goed dat rijden met mogelijke epilepsie niet veilig is :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:06

Er zijn veel mensen met epilepsie die echt wel kunnen rijden, het is een ziekte die vaak wel goed ondercontrole gehouden kan worden maar zolang het niet zeker is wat hij heeft zou ik gewoon afwachten. Je vriend moet zich ook niet weer teveel zorgen maken want ook dat kan een aanval oproepen(als het dit is) veel sterkte en succes en fijn dat hij zo snel terecht kan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:32

oke, ik snap het.
Ik ken ook mensen met epilepsie die gewoon rijden. Dus het kan wel hoor.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:16

Firegirl schreef:
zacharyhill schreef:
Bij epilepsie kan men ook een absance hebben men is dan net of iemand van de wereld is een bewustzijns daling.
Een client bij ons op de woning heeft dit ook wel eens en die heeft de diagnose epilepsie.

Was ook het eerste waar ik aan dacht. Het hoeft ook niet te zijn dat je helemaal van de wereld bent tijdens een absance, maar er een stuk minder bij bent en dus wel meemaakt wat er gebeurt. Het lukt dan alleen niet om te reeagen.
Goed dat hij zich laat onderzoeken door een neuroloog.

Een absance komt wel alleen bij kinderen vol en niet bij volwassenen

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:04

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:28

Spannend inderdaad, hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid want zoiets is natuurlijk best verontrustend :(:)

Kan inderdaad vanalles zijn, van simpele dingetjes tot ernstige zaken, maar we duimen gewoon maar allemaal dat het erg meevalt :j

Mijn zus heeft epilepsie, al van kind af aan. Was even experimenteren met medicijnen maar toen eenmaal de juiste combinatie gevonden was, was ze er ook in principe vanaf. Behalve dan als ze te weinig slaap kreeg, of zich te druk maakte. Of inderdaad bij blacklight-achtige flitslichten...dan kan er als het ware ineens een soort kortsluiting optreden. En absances inderdaad, een soort aanval-light waarbij ze ineens wit wegtrok en die ogen wegdraaiden en ze gebroken was daarna.

Ik heb zelf toen ik een jaar of 12 was ook eens zo'n aanval gekregen. echt helemaal weg zoals bij een epilepsie-aanval. Daarna werd ik doodmoe wakker op de bank onder een dekentje en ik vond dat niet eens raar toen....dat is nog het gekste, je zou toch verwachten dat je denk van : huh hoe kom ik nou ineens hier onder een dekentje terecht :P

Ouders licht in paniek natuurlijk, dat ik het ook zou hebben := Ook EEG gehad. Dan mag je een nacht niet slapen (en niet eten geloof ik?) en dan krijg je een onderzoek met allemaal elektrodes op je hoofd geplakt. Bij mij konden ze niet echt iets vinden en hebben ze het maar een koortsaanval genoemd :P

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:03

Lhundol schreef:
Een absance komt wel alleen bij kinderen vol en niet bij volwassenen

Toch vreemd dat van de 10 clienten er 7 waren die absances hadden volwassen waren ze hadden de leeftijd van 20 tot een jaar of 50

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:23

hmm zo heb ik het geleerd, begreep dat volwassenen wel een niet convulsieve gegeneraliseerde aanval kunnen krijgen das ook een absance.
Ik ga nog even zoeken :-)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 13:29

Vriendlief is vanochtend naar de neuroloog geweest en krijgt de 20ste zowel de MRI als de EEG scans.
Dan op 11 maart de uitslag.

Nog even onzekerheid dus :\

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:31

Heb ook weleens iets soortgelijks meegemaakt. Diegene maakte zich zo druk dat hij weg zakte. Eerst was hij niet aanspreekbaar, daarna iets. Toen suikerwater gegeven en dat hielp. Geen idee wat dat was, kan dus alleen de tip suikerwater geven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:39

Dat was dan een erg laag bloedsuiker SCW :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:39

Ja dat denk ik, maar hij had het vaker als hij zich druk maakte. Het fijne weet ik er niet van.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:47

Mijn vader heeft al heel lang epilepsie (50 jaar of zo), zwaardere vorm, maar met medicijnen terug gebracht naar een lichte vorm. Wel zo zwaar dat autorijden niet mogelijk was. Daarnaast heb ik een aantal kennissen met epilepsie.

Epilepsie kan erfelijk zijn, maar dan slaat het wel 1 generatie over en vaker van opa op kleinzoon. Ik ben destijds op allerlei zaken getest om meer duidelijkheid te krijgen over de erfelijke factor.

Een kennis van mijn moeder blijft geestelijk wel bij, maar bij haar verstijft haar hand en voet. Zij voelt het ruim van te voren aankomen en kan daardoor maatregelen nemen.

Stress kan het verergeren en eerder tot uiting doen komen.

Hopelijk geven de scans/onderzoeken snel meer duidelijkheid.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:51

ik heb zoiets meegemaakt, ik was met mijn familie in de macdonalds op de terugweg van wintersport. Opeens beginnen mijn vaders ogen weg te draaien, hij gaf over en werd wit en viel een soort van weg maar niet helemaal. We zijn toen naar het ziekenhuis gegaan met ambulance omdat het leek op een beroerte. hij heeft allemaal scans gehad en onderzoeken met zijn hart maar er kwam niks uit, in de avond leek het weer op te komen maar gelukkig niet gebeurd, later nog wat testen gedaan met het hart en er kwam niks uit.
succes ermee

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:57

Kan me voorstellen dat je geschrokken bent!!

Doet mij ook het meest aan epilepsie denken. Heb zelf nog wel eens last van (veel) te lage suikers, maar dan draaien m'n ogen niet weg.

Als er inderdaad epilepsie geconstateerd wordt, mag hij het eerste half jaar niet rijden. Daarna zal hij zich moeten laten keuren en kan hij gewoon zijn rijbewijs weer krijgen, alleen voor kortere periodes.
Kan me heel erg goed voorstellen dat hij daar van baalt hoor (als hij tijdelijk niet mag rijden)!! Moet er werkelijk niet aan denken dat ik geen auto zou mogen rijden en dan rijd ik nog niet eens veel en lange stukken, maar alleen al de onafhankelijkheid die ik dan kwijt zou zijn :P

Nu maar hopen dat alles mee valt!!

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:03

Sterkte! En lijkt me het beste als jullie gewoon de testen afwachten.. Lees allemaal verhalen over mensen die iemand kennen die ook zo iets had gehad dus waarschijnlijk is het dit en dat.. Dit wekt alleen maar onzekerheid op! Het is ontzettend naar en spannend, maar de neuroloog kan jullie 11 maart het beste vertellen wat er precies aan de hand is. Tot die tijd, wachten en beetje afleiding zoeken als dat nodig is, leuke dingen doen.

Sterkte! Weet dat het niet makkelijk is..

En over het niet rijden en eventuele medicatie: Hangt volledig af van oorzaak, ziekte en medicatie! Is op dit moment dus niets met zekerheid over te zeggen!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:07

ik ben ook een paar keer weggevallen , 1 keer onderweg op de scooter. Lag ik ineens in de berm..

ik heb een EEG met slaaponthouding gehad, en een 24 uurs EEG, ook een ECG(hartfilmpje). Uit alles is niets gekomen dus heb nooit antwoord gehad. De Neuroloog stuurde mij naar huis met : het zal wel een paniek aanval zijn geweest. Maar die heb ik regelmatig en ik weet heel zeker dat dat het niet geweest is. Maar als ze niets kunnen vinden houd het op.
Veel succes met de onderzoeken in ieder geval , hoop dat er wat uitkomt (en daarmee bedoel ik duidelijkheid)

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:03

Das balen dat je nog zo lang moet wachten voor verdere onderzoeken, mocht het nog een keer voorkomen probeer het te filmen je zal zien dat er tijdens het onderzoek niets gebeurd. sterkte en succes.

@ Lhundol wij werken met aanvals omschrijvingen. daar aan de hand van geeft de arts er een naam aan. we moeten dan een 10 tal aanvallen/abcanses omschrijven en de arts legt dan vast wat het is.