Ervaringen met een gipskorset met pijp?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:47

Raponsje schreef:
hutch84 schreef:
ik zou proberen dat ding te pakken te krijgen en dan arm steunen om je omhoog te krijgen

maar hoe ga jij traplopen? want je woont op een boven verdieping las ik ?

Zijwaarts met je niet gips been eerst zodat je de andere alleen hoeft "bij te trekken"?

Ezelsbruggetje: beste been boven. En dat geldt voor omhoog en omlaag.
Verder tree voor tree de trap op en af. Gaat wel tijd kosten.

@ ts: heel veel sterkte. Lijkt mij verschrikkelijk. Was zelf blij dat ik geen gipscorset kreeg toen ik een wervel brak. Kreeg een speciale brace die ik 6 weken moest dragen. Maar jij wordt nog meer beperkt doordat ze ook een been deels ingipsen.

_Chendo_

Re: Ervaringen met een gipskorset met pijp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:08

Thanks! Ik hoop dat het maar bij de 3 weken blijft. In het ergste geval wordt het 6 weken.
Ik weet eigenlijk niet hoe dat geregeld is bij mijn vriend zijn werk. Zal even een berichtje naar hem sturen. :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 11:12

Oh jee :(:) :n
Daar ben je mooi klaar mee.

Ik wens je heel veel succes met het naar het toilet gaan.. :')
De rest komt wel goed!

Pfft.. lastig hoor, zo'n corset.
Het mag natuurlijk wel helpen en beter worden, maar je moet natuurlijk ook geen last van obstipatie krijgen hierdoor! :+

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:39

Haha dank je!

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:48

Oh God... Ik beleef het meteen opnieuw...

Ik heb 3 weken zo'n korset gehad. Met 30 graden buiten...

Voor het plassen kun je een urinaal gebruiken, inderdaad bij de thuiszorgwinkel. Je hebt speciale voor vrouwen. Gaat prima, je morst niet snel :o . Poepen is wat lastiger, dat wordt wat balanceren boven de pot. En uitkijken dat je geen kramp krijgt. Schaf van die natte doekjes aan, wel zo fris als je niet kunt douchen...
Verder kun je niet fatsoenlijk staan, omdat ze je been iets naar voren zetten, je kan dus alleen scheef staan. Zitten kan dus ook niet, om dezelfde reden. En liggen eigenlijk ook niet... Hangen op de bank, met een hoop kussens...
Met de auto terug naar huis is ook een hele toer... En het gaat jeuken...

Het waren drie lange weken...

Trappen op gaat na enige oefening trouwens best makkelijk, ik woonde ook boven, en had een soort veredelde ladder als trap. Omdat ik 'gewoon' moest gaan 'werken' moest ik ook echt de trap af elke dag.

Als je nog iets wilt weten, hoor ik het wel. Succes :D

Oh ja, ik kreeg een soort netgaas broekje aan voor het gipsen, wat ze later kapotknipten. Een onderbroek kun je over het gips aantrekken. Wel hebben je onderbroeken daarna een brede en een smalle pijp, ik kon ze allemaal weggooien :')

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 21:03

hahaha bedankt voor je ervaring!
Ik zal wel alleen mijn lelijke oude gebruiken dan... :P

Jeetje wat onhandig ook. Ik moet een ruim uur rijden met de auto vanuit het ziekenhuis.
Heb jij het ook gehad voor een spondylolisthesis? Of iets anders?
Sorry voor het herbeleven, maar ben wel blij om je ervaring te lezen. Al word je er niet bepaald vrolijk van :') .

Wat deed je voor de jeuk?

Thanks voor de tips :)

*edit* voor het staan en lopen ga ik maar krukken huren. Denk dat ik dan iets sneller vooruit kom dan zonder. (lijkt me?)

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:13

Nee, ik heb twee erg slechte tussenwervelschijven en twee wervels waarvan de dekplaten niet meer helemaal de goede vorm hebben. Bij mij was het korset een test om te kijken of een spondylodese een oplossing zou kunnen zijn tegen de pijn.

Voor de jeuk had ik een spuitbusje zoiets als dit: http://www.cruc.nl/kopen/gips-en-verban ... g/cooltalc

Werkte echt goed. Breinaalden enzo mogen niet, omdat je je huid snel kapot kunt maken.
En zorgen dat je niet gaat zweten, al wordt dat lastig met al die trappen!! Je hebt in ieder geval het weer mee, bij mij was het WARM!

Edit: Ik heb geen krukken gebruikt, lopen gaat best aardig. Misschien wel handig bij staan, dan kun je wat leunen. Kwestie van uitproberen!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:36

Hier een "ervaringsdeskundige" (3 maanden heb ik dat verdomde ding aangehad. -O- Ik stuur je meteen een pb...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 21:37

Jaaaa die zocht ik! Dankjewel! (de spray)
Fijn om te horen dat die goed werkt.

Bij mij is het eigenlijk hetzelfde verhaal, andere aandoening, maar ook een test of ik een spondylodese operatie krijg.
Ben jij uiteindelijk geopereerd?

Ja ik ben ook zeer blij dat het nog geen +25 is.
Wat moet dat vervelend zijn geweest in de hitte, door het zweet krijg je nog meer jeuk natuurlijk. En je voelt je al zo vies omdat je niet kan douchen.

En Soesita: 3 maanden, jemig!!! Ik wacht je pb af.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:50

Tip voor het zitten: leg een kussen op de zitting waarbij je 1/4e deel van ee vulling eruit haalt bij het gegeipste been zodat hij af kan hangen/je heup gestrekt kan blijven. Er zijn kussens die zeg maar uit 4 delen bestaan zodat de rest van de vulling op zn plek blijft. Neem eem stoel waarvan de rugleuning achterover kan. Dus dan kan je toch zitten/liggen. evt nog een krukje onder het gipsbeen voor steun.
Zo doen wij dit met een rolstoel op het werk.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 21:54

Bedankt voor de tip!

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:55

Nee, ben uiteindelijk niet geopereerd. Hoewel het korset wel hielp. De voors en tegens goed afgewogen, en besloten dat ik het eerst op een andere manier ging proberen op te lossen. Dat is (voor een groot deel) gelukt, al blijft het natuurlijk altijd een zwakke plek.
Als de tussenwervelschijven uiteindelijk 'op' zijn, groeien de wervels vanzelf aan elkaar, en dan is het ook opgelost! Gewoon een kwestie van afwachten, volgens de orthopeed... Kan een x aantal jaren duren, maar ach...

Soesita: _/-\o_

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 21:58

rensju schreef:
Tip voor het zitten: leg een kussen op de zitting waarbij je 1/4e deel van ee vulling eruit haalt bij het gegeipste been zodat hij af kan hangen/je heup gestrekt kan blijven. Er zijn kussens die zeg maar uit 4 delen bestaan zodat de rest van de vulling op zn plek blijft. Neem eem stoel waarvan de rugleuning achterover kan. Dus dan kan je toch zitten/liggen. evt nog een krukje onder het gipsbeen voor steun.
Zo doen wij dit met een rolstoel op het werk.

Op mijn werk hadden ze een behandelstoel in de koffiekamer gezet, kon ik ook even 'zitten', een soort tandartsstoel. Paar kussens erbij en daar zat ik dan, op mijn troon....

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:09

Ik hoef niet te werken, gaat ook niet op mijn werk. En zou ook niet weten hoe ik er moet komen, mag en kan natuurlijk geen autorijden.
Dus helaas kruipt de tijd dan nog langzamer voorbij...

Wel fijn dat je niet geopereerd bent. (tenminste... ik zie er wel tegenop...)
Eerst maar even het korset afwachten of het werkt.
Maar vind het doodeng als ik geopereerd ga worden. De keus is natuurlijk aan mij, maar mijn wervel is weer verder afgegleden en krijg steeds meer klachten waaronder ook uitstraling pijn.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:15

Je pb zou intussen aangekomen moeten zijn.

Ik heb een operatie vooraf (voor dat gipscorset) gehad en ondanks alle ellende kan ik niet zeggen dat ik spijt heb van die beslissing, hoewel we voor de operatie ook vol twijfels waren of dit de juiste keuze zou zijn. Het was niet gemakkelijk maar achteraf gezien wel de juiste beslissing.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:23

Heb em ontvangen en beantwoord ;)

Wel fijn dat het uiteindelijk de juiste beslissing is geweest. Als je er slechter uitkomt weet je helemaal niet waarvoor je het hebt gedaan. Alle ellende...

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:31

Ik kon eigenlijk ook niks op het werk, maar ze hadden er wel airco! En dat was lekker!
Ik 'hing' maar wat rond, zo ging de tijd gelukkig wat sneller. Ik kon alleen naar het werk als er toevallig iemand die kant op ging en ik kon meerijden.

Veel sterkte gewenst met je keuze, dat blijft lastig omdat je nooit zeker weet hoe het allemaal verloopt.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:38

Hihi voor de airco! Dat lijkt mij ook een goed idee als het 30 graden zou zijn.
En je bent lekker onder de mensen.

Ja is moeilijk, maar ik ga er nu nog niet te veel over piekeren (is in ieder geval mijn instelling...), misschien dat ik er wel helemaal achter sta als het korset heel goed heeft geholpen. En werkt het niet goed, is voor mij de keuze ook duidelijk, dan kwakkel ik zo nog maar even door.

Merk je dat eigenlijk tijdens het dragen, of pas erna?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:42

Ja, op den duur ga je je echt onzettend vervelen! Dus verzamel maar alvast een paar tips over wat je kan doen met een gipskorset aan:

*TV kijken
*lezen
*computeren
*muziek/radio luisteren
*met de kat knuffelen
*beetje knutselen
*instrument leren spelen/oefenen (niet alles; cello lijkt me niet handig :') )
*studeren
*kruiswoordraadsels

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:49

Ja ik ben op bol.com al boeken aan het zoeken. Normaal heb ik nooit tijd om te lezen, maar daar ga ik nu gebruik van maken.
Heb gelukkig mijn ipadje, is wel leuk om spelletjes op te doen.
Nu nog wat dvdtjes... :)
Zal maar geen instrumenten gaan bespelen, me buurman wordt dan gek van me.
Ik zing al graag haha dat vindt hij al erg genoeg ;)

Overlevingspakket :D

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:53

Ooh lees meteen even mee, krijg a.s. dinsdag gipskorset met pijp..heb het ongeveer 15 jaar geleden ook al eens gehad. geen pretje..bij mij staat er gelukkig nog een bed in de woonkamer van na 2 operaties..moet 3 weken met pijp linkerbeen en 3 weken zonder pijp...pfff

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:55

Ik merkte het tijdens. Ik had eindelijk eens geen pijn in mijn rug. Maar... wel in mijn heup. Doordat ik mijn ene heup niet kom bewegen kreeg ik daar erg last van. Maar ja, dat was weer eens wat anders :)

Nog een bezigheid: proberen sokken aan te krijgen :D Kun je je wel even mee bezighouden!
Laatst bijgewerkt door MAD_fan op 02-02-13 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:55

Zingen is anders prima om in conditie te blijven. En het helpt je ook om niet bij de pakken te gaan neerzitten. Gewoon veel doen dus. Moet je buurman maar een beetje begrip voor opbrengen in die omstandigheden. :+

Ik las net dat je fretjes hebt? Krijg je die verzorgd? En knuffelen ze graag? Dan kunnen ze rekenen op veeeeeeel aandacht. :D

@Ikdeliefste: ach jee, jij ook al! En dan nog voor de tweede keer. :(:)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:58

Ikdeliefste schreef:
Ooh lees meteen even mee, krijg a.s. dinsdag gipskorset met pijp..heb het ongeveer 15 jaar geleden ook al eens gehad. geen pretje..bij mij staat er gelukkig nog een bed in de woonkamer van na 2 operaties..moet 3 weken met pijp linkerbeen en 3 weken zonder pijp...pfff

Ook niet leuk :( Al lijkt me een gipskorset zonder pijp nog redelijk te doen.
Maargoed, eerst dus ook 3 weken met pijp. En a.s. dinsdag al...
Kunnen we elkaar op de hoogte houden hier :).

Veel sterkte alvast! :(:)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 23:02

MAD_fan schreef:
Ik merkte het tijdens. Ik had eindelijk eens geen pijn in mijn rug. Maar... wel in mijn heup. Doordat ik mijn ene heup niet kom bewegen kreeg ik daar erg last van. Maar ja, dat was weer eens wat anders :)

Nog een bezigheid: proberen sokken aan te krijgen :D Kun je je wel even mee bezighouden!

Lijkt me wel zalig om geen pijn in je rug te voelen! Ik hoop daar wel op. Anders zit ik alsnog met dubbel pech.
Hoe voelde het daarna? Lijkt me gek als dat ding ineens weer af is.

Hihi ja sokken, onderbroeken... wordt in ieder geval een goed tijdverdrijf hahaha

soesita schreef:
Zingen is anders prima om in conditie te blijven. En het helpt je ook om niet bij de pakken te gaan neerzitten. Gewoon veel doen dus. Moet je buurman maar een beetje begrip voor opbrengen in die omstandigheden. :+

Ik las net dat je fretjes hebt? Krijg je die verzorgd? En knuffelen ze graag? Dan kunnen ze rekenen op veeeeeeel aandacht. :D

@Ikdeliefste: ach jee, jij ook al! En dan nog voor de tweede keer. :(:)

Haha ik zal het hem doorgeven :+ .

Ja ik heb 2 fretjes en 2 katten. Mijn moeder komt de boel verschonen.
De fretten worden niet heel graag geknuffeld en hebben denk ik juist pech, want ze los laten lopen en ze zelf moeten gaan vangen wordt erg lastig :P. De katten hebben meer geluk. :)