Mijn moeder kwijt..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:59

Jeetje wat een verhaal. Je hebt eigenlijk sinds de hersenbloeding van je moeder haar rol als volwassene overgenomen. En daar was je uiteraard nog helemaal niet aan toe. Zo te lezen doe je het super maar moet je wel een beetje op jezelf letten.

Na een hersenbloeding kan een mens heel erg veranderen, zoals bij jouw moeder blijkbaar het geval is. In het geval van je moeder kan ook nog meespelen dat ze wellicht in de overgang is? (Je vader is 60 schrijf je en ik begrijp dat je moeder wat jonger dan je vader is?) Die tijdelijke hormonale onbalans kan ook hele rare dingen met je doen.

Zie net dat jullie samen gaan sporten. Dat is zeker positief. Probeer het leuk te houden en in het algemeen: probeer wat eelt te kweken. Je doet het top maar het is niet raar dat het je zwaar valt. Neem inderdaad met de huisarts eens wat mogelijke opties door die jouw leven misschien wat kunnen vergemakkelijken. Zo snel mogelijk het huis uit willen gaat jou waarschijnlijk niet de rust geven die je nodig hebt.

Oyeru

Re: Mijn moeder kwijt..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:04

Ja er zit best een groot verschil tussen mijn ouders. Mijn moeder is 40 (mijn vader heeft nog een ander huwelijk gehad). Ik snap het eelt kweken niet zo? (als ik je goed begrijp) Het is namelijk niet iets van de laatste tijd. Het is om en nabij al zo'n 3 jaar zo. Huisarts ga ik doen. Deze situatie is trouwens niet de enige reden dat ik uit huis wil hoor ;). be ook gewoon klaar om op mijn eigen benen te staan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:09

Ik denk dat ze bedoelt dat je een "schild" moet opbouwen voor die slechte momenten, hoewel het kl*te is, (zacht uitgedrukt) is het niet persoonlijk... Hoe moeilijk dat ook te geloven is en hoe weinig het ook veranderd aan het feit dat ze je pijn doet. Onthoud wel dat het niets persoonlijks is.. Ze haat je niet.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:13

Okee ik begreep het gewoon even niet. Vatte het niet persoonlijk op :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:20

Ik heb geen advies voor je, maar wil je wel veel sterkte wensen. Het is vreselijk om iemand waar je zoveel van houdt, ziet veranderen in een ander persoon; terwijl het 'omhulsel' nog hetzelfde is. Duurt jaren voordat je nieuwe beeld gevormd is dat verenigbaar is met de oude herinneringen, net als het voor je moeder geld natuurlijk... Als dat lukt tenminste, want het is rot proces.
Zorg wel echt voor kwaliteits tijd voor jezelf! Denk goed om jezelf; weekendje weg met vriendinnen bijvoorbeeld.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:22

sannx94 schreef:
Kiki,

Mijn vader.. is een gecompliceerd man zal ik maar zeggen. Wil niet vaak zijn gevoelens uiten maar is erg wijs en heeft mij in veel situaties al erg geholpen. Wat betreft de situatie met mijn moeder, hij begrijpt mij en begrijpt mijn moeder. hij heeft het er ook moeilijk mee. Maar omdat mijn moeder zo explosief is laat hij het gebeuren gewoon om de vrede in huis te bewaren

Ik denk dat je vader ook hulp nodig heeft. Want is als ik zo lees ook een beetje een struisvogel. Ergens begrip voor hebben is heel normaal, maar alles voor de lieve vrede accepteren niet.
Dit zijn voor mij al 2 dingen, oa wat ik in eerder bericht al aangaf.

Neemt niet weg dat jet voor jouw heel moeilijk is :(:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:32

sannx94 schreef:
Meestal toch een minuutje. Dat is in andere situaties meestal wel voldoende.

Zal ik eens iets positiefs plaatsten? Ik ben de laatste maand super actief aan het porten omdat ik wat overgewicht heb waar ik van af wil, en daarin ondersteunt mijn moeder mij wel heel leuk. Ze vind het zelf ook heel leuk en wil me daarin graag helpen en het samen doen *\o/*

Kan je daar dan niet op door borduren.
BV ga hier eerst eens met je moeder over in gesprek. Stel dan bv heel laconiek voor van "hey een super idee, jij helpt mij met afvallen dan help ik jouw met de dingen in huis". Onder het mom van gezellig samen dingen doen. Probeer het eens een positieve draai te geven.

Want ik kan me best voorstellen dat het best pijnlijk is voor je moeder. Ze weet het onbewust (of bewust) wel dat ze het niet ziet en ik kan mee voorstellen als het dan gezegd word en steeds herhaald word..... Ik hoop dat je snap wat ik bedoel uit te leggen

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:30

Het zou je moeder goed doen om eens naar een klinisch neuropsycholoog te gaan die dmv onderzoeken kan inschatten welke restverschijnselen er nog zijn na de hersenbloeding, waar ze moeite mee heeft, maar ook wat ze nog wel kan en hoe ze het beste met sommige problemen (zowel voor haarzelf als voor haar familie) om kan gaan. Ze lijkt inzicht te missen, maar dat betekend niet dat er geen tips & tricks zijn om hier mee om te gaan, een neuropsycholoog kan hierbij goed helpen.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 19:15

Ging net weer helemaal fout :n
Hoorde mn moeder aan mn vader afluisteren. Zeg dat als er iets is dat ik liever heb dat ze het gewoon zegt.

Ik kon weer niet uit mn woorden komen begon gewoon meteen te huilen. Geeft ze dat als reden dat ze nooit met me praat.. Dat is toch raar? En stom want ik kan het niet bedwingen. Heb zo'n 3 kwartier gehuild voordat ik rustig werd... pfff

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:16

Ik ken je niet en ik hou niet zo van labeltjes plakken maar zit je niet tegen overspannen aan of ben je dat al? Dat het je allemaal teveel is, na al die jaren zorgen en op je tenen lopen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:40

Ik vind dat jullie de moeder wel erg in bescherming nemen eigenlijk. Een hersenbloeding is verschrikkelijk maar spaart je niet van verantwoordelijkheden. En op het moment dat je echt onmachtig bent, en dat kan zeker na zoiets, dan nog is het niet aan de dochter om alles op zich te nemen. Er zijn toch meer mensen die kunnen bijspringen? Vader, broer eventueel vrienden? Ik meende mijn advies van voor jezelf gaan kiezen echt! De ellende is dat als je alles op je neemt anderen vaak denken dat het zo prima gaat en zich niet meer verplicht voelen bij te springen en zo gaat het van kwaad tot erger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:09

De moeder wordt niet in bescherming genomen. Er wordt gezegd hoe het mogelijk is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:19

Is je moeder zich wel bewust van haar beperkingen in dit opzicht?
Weet ze wel dat hoe ze zich gedraagt nu ook feitelijk anders is dan voorheen en weet ze dat jij (en de rest van de fam) hier ook moeite mee hebben?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:22

Is de moeder nu überhaupt cognitief in staat om de complexe, emotionele, informatie van anderen te verwerken en ermee te dealen?

Ts, hoe moeilijk ook; houdt niet vast aan het oude beeld van je moeder... Die is helaas weg :(:)

(En het is echt niet erg om hier zelf ook hulp bij de zoeken, echt voor jezelf)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:59

sannx94 schreef:
Ging net weer helemaal fout :n
Hoorde mn moeder aan mn vader afluisteren. Zeg dat als er iets is dat ik liever heb dat ze het gewoon zegt.

Ik kon weer niet uit mn woorden komen begon gewoon meteen te huilen. Geeft ze dat als reden dat ze nooit met me praat.. Dat is toch raar? En stom want ik kan het niet bedwingen. Heb zo'n 3 kwartier gehuild voordat ik rustig werd... pfff

Kan je niet alles op papier zetten en dit dan aan je moeder geven? Jouw moeder heeft geen controle over haar emoties.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:55

Ayasha schreef:
44Myrthe44 schreef:
haha, nee dat klopt.
Ik zou iig niet kunnen leven met zo iemand, dat blijkt wel :P.
Respect voor jou ts!
Is het dan geen optie om nu je taken vol te blijven houden maar ondertussen wel op zoek te gaan naar een eigen plek?

Dan oordeel je best ook niet zo hard. Wat jij nu doet is als tegen iemand met verlamde benen zeggen dat ie maar moet gaan lopen..

Volgens mij heb ik nergens een oordeel geveld. Ik heb enkel willen beschrijven wat ik zou doen, als ik in zo'n situatie zat.
Aangezien dit mij een situatie lijkt waar ts aan kapot gaat, heb ik gezegd dat als ik haar was, ik op zoek zou gaan naar een eigen plek..
Misschien kan je moeder trouwens wel hulp krijgen, zou ze niet in aanmerking komen voor thuiszorg? Die kunnen dan iig de huishoudelijke taken overnemen. Ik denk dat je daar best eens naar kan informeren, ik heb zelf als vakantiebaantje bij de thuiszorg gewerkt als schoonmaker, en ook mensen met depressies etc. kwamen daarvoor in aanmerking. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je het lichamelijk niet meer moet kunnen, ook als er psychisch iets niet goed zit kom je hiervoor in aanmerking.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 14:52

Overspannen denk ik niet. Ik functioneer verder helemaal normaal.

Het moeilijke is is dat mijn moeder het helemaal niet ziet alsof ze niks doet. Ik haar ogen doet ze hartstikke veel en ben ik degene die alles links laat liggen. Daarom kan ik er niet met haar over praten. Dan flipt ze echt helemaal door, gewoon omdat ddat zoooooo vast zit in haar hoofd. Ook al is ze de enige die het zo ziet. Als mijn vader, broertje, of ik er over begin sluit ze zich af, word boos en negeert ons verder.. Heel moeilijk :(

Op papier zetten is dus ook geen optie. Ze wil het gewoon niet zien.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:22

En een soort checklist maken van taken in huis, met de naam van de verantwoordelijke er achter en mogelijkheid om vinkjes te zetten wanneer een taak gedaan is? Dat maakt "het huishouden" en ieders bijdrage concreter en visueler, misschien heeft ze/hebben jullie hier iets aan ondersteuning aan.

Verder ga ik mee met Macavity, informeer eens bij het revalidatiecentrum of een neuropsychologisch onderzoek mogelijk is, om te bekijken wat nog reële verwachtingen tav je moeder zijn. Als ik zo lees dat ze inmiddels drie dagen in de week werkt en sport, moet een iets grotere bijdragen aan het huishouden mogelijk zijn, maar waarschijnlijk niet op de manier zoals het nu gaat. Zo'n onderzoek kan je moeder en jullie inzicht geven in de aanpassingen die nodig zijn om haar meer bij het huishouden te betrekken.

Tot slot is het voor jou misschien toch ook geen slecht idee om eens aan te kloppen bij een psycholoog. Je moeder en jullie als gezin hebben toch afscheid moeten nemen van hoe het vroeger was, en daarbij doorloop je ook een rouwproces. Zeker wat betreft haar karakterverandering. Dingen als huishouden etc. kun je mogelijk nog manieren voor vinden om haar er toch bij te betrekken, maar haar opvliegendheid en dergelijke is hoogstwaarschijnlijk iets dat niet gemakkelijk ten goede meer zal veranderen.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 15:26

Ik zal het haar eens voorzichtig proberen te brengen, vanavond..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:52

Die huishoudchecklist van Heino is helemaal geen gek idee, vooral niet als je die begint met je vader en broertje samen, zodat jullie daar samen over kunnen `opscheppen`. Misschien voelt je moeder zich dan wel buitengesloten en wil meedoen (of ze vindt het juist wel makkelijk). In ieder geval heb je dan wel een houvast en sta je er niet alleen voor.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:15

En je kan inzichtelijk maken wie nu precies wat bijdraagt :) Het kan heel goed dat je moeder zich daadwerkelijk geen voorstelling kan maken van wat er allemaal moet gebeuren in huis en dus ook niet ziet hoe anderen daar hard mee bezig zijn :)

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:27

Hulp in de huishouding was uit den boze :n Mn ouders vinden het namelijk niet nodig. Nja, moet ik die huishouding maar laten voor wat t is dan ofzo?

Edit: Huishoudchecklist hebben we geprobeerd, gaat een week goed daarna word t verwaarloosd

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:33

Lieve TS,

Wat een rottige situatie.
Mijn moeder heeft een herseninfarct gehad in 2007. Het heeft ook voor mij een hele tijd geduurd voor ik alles een plekje heb kunnen geven.
Zij is veranderd door haar infarct, het heeft ook veel met mij en mijn broertje gedaan en na het revalidatiecentrum was het ook allemaal weer wennen en is het ook erg lastig geweest.

Ik merk dat ik het nu zo ongeveer wel een plaatsje heb kunnen geven en sinds ik met mijn vriend ben gaan samenwonen is het ook een stuk beter geworden.

Ik ga liever niet alle details online zetten, maar als je je verhaal kwijt wil of mijn ervaringen wil horen mag je me altijd een bericht sturen!

Veel sterkte en veel liefs!

Lizzy

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:44

sannx94 schreef:
Hulp in de huishouding was uit den boze :n Mn ouders vinden het namelijk niet nodig. Nja, moet ik die huishouding maar laten voor wat t is dan ofzo?

Ja... want het is niet jouw verantwoordelijkheid.... als jouw ouders dit acceptabel vinden dan hoef jij dus niet meer te doen... het moet niet persee aan jouw standaard voldoen.. het moet aan hun standaard voldoen.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 20:51

Jaa niet verstandig dus. Want dan krijg ik te horen dat ik lui ben en niet genoeg doe. Een beetje dubbele standaarden dus.. *diepe zucht*.