Wie is er donor en op welke manier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneR93

Re: Wie is er donor en op welke manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:15

Ik heb het nooit geregeld, maar ga het dit weekend nog doen. Gewoon nooit aan gedacht of weer vergeten te regelen. Ze mogen van mij alles hebben hoor als ik dood ben.

Voor mijn beste vrienden en familie zou ik ook een nier afstaan indien nodig.

Las net dat je geen bloeddonor mag zijn als je ooit een transfusie hebt gehad, weet iemand waarom dat is? Op ziektes als hiv kunnen ze je toch testen.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:19

Kentaro schreef:
Ik ben orgaandonor. Alles mogen ze hebben.

Een aantal maanden terug stond er een overlijdingsadvertentie bij ons in het plaatselijke krantje.
Nog nooit eerder had ik dit zo gezien, maar wát bewijst dit dat er zo'n grote behoefte is aan donoren -O-

'Zijn liefste wens om een tweede verlenging van zijn leven te krijgen is niet uitgekomen'

'In plaats van bloemen, vragen wij of u na wilt denken over uw donorregistratie'

Er is idd (nog steeds) een groot tekort aan donoren. Dat was al zo toen ik ziek werd (nierinsufficientie) en dat is inmiddels
zo'n vijftien jaar geleden. Ik had toen het geluk dat het om mijn nieren ging en dat mijn hele familie er eentje af had willen
staan als dat nodig was geweest. Had er niet aan moeten denken dat het een ander orgaan was geweest waardoor je op
een ellenlange wachtlijst terecht komt, waardoor de kansen om te overleven drastisch verminderen. Ik ben zelf dus ook
donor, ik wil alleen mijn huid niet afstaan. Dat vind ik zelf een heel naar idee.

Edit: Bij mij werd er dus gesproken over eventuele orgaandonatie die nodig kon zijn, vandaar dat ik je berichtje aanhaalde
Laatst bijgewerkt door Jindai op 20-01-13 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:26

Daphner93: dat heeft te maken met een verhoogde kans op ziektes bij het keer op keer doorgeven van cellen, heb ik mij laten vertellen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:37

Ik doneer alles met uitzondering van huid en verder paar keer per jaar bloed.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:44

Ik ben donor, geen idee hoe en wat maar heb toen ik 14 of zo was zo'n formulier ingevuld,
van mij mogen ze me helemaal uit elkaar halen.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:45

Na mijn dood mogen ze alles gebruiken.
Ik heb er dan toch niets meer aan en als je er iemand mee kunt redden/helpen, waarom niet?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 06:58

Als ik doodga mogen ze gebruiken wat ze willen van mijn lichaam.
Ik probeer ook bloeddonor te worden maar het is nog niet zeker wat mijn auto immuun ziekte voor effect heeft na het geven van bloed...dus ik mag misschien niet eens geven.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:57

Laatst bijgewerkt door frangelica op 20-01-13 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 10:58

Wat veel reacties! Als ik dood ben en mensen kan helpen. Waarom niet?
Bloeddonor lijkt me Helemaal niets. Kan daar niet goed tegen. Maar wie weet in de toekomst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:09

Ik heb dinsdag medische keuring voor bloeddonor: doodeng vind ik het! Bij de huisarts ook vaak lastig te prikken maar deze mensen doen het dagelijks dus hoop dat het hier beter gaat. Moet me er gewoon even overheen zetten. :P

'Gewoon' donor ben ik al sinds mijn 16e. :j

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:38

Ik ben bloed donor en beenmergdonor.
Orgaandonor wissel ik nog zoveel van gedachte over, dat ik er nog niet helemaal uit ben. Ik wil namelijk wel 'rustig' kunnen sterven, dus mijn hart is al uitgesloten (dat zou ik sowieso ook echt niet willen). Verder moet ik er nog altijd eens goed over nadenken.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:02

frangelica schreef:
ik doelde niet op de hoge salasissen meer over dit: dat er geld veriend word aan ons bloed hier een link kijk maar eens ?
waar wij dus niks van terug zien.

http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2012-03/afleveringen/23-02-2012

Ah ja op die manier.
Dan denk ik dat het dus komt omdat Sanquin ook onderzoek financieert. Een vriendin van me doet daar bijvoorbeeld haar promotieonderzoek.
Op deze manier ondersteunt Sanquin juist ook weer de gezondheidszorg in Nederland.
En het bewaren, testen en klaarmaken van het afgenomen bloed kost ook nog meer geld dan je zou denken.
Dat ze het duurder verkopen dan bedrijven in België, komt misschien omdat Sanquin hier meer wil financiëren ermee.

En dat ze geen geld aan donoren geven, misschien heeft dat er ook een beetje mee te maken dat het in Nederland wettelijk verboden is om een orgaan af te staan of ontvangen voor geld?
Het is geen orgaan maar komt er wel dicht bij in de buurt.

Wel leuk trouwens dat we op deze manier ook mensen op Bokt aansporen zich ook aan te melden als donor (zoals DaphneR93, super haha) :D

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:08

Ik ben orgaandonor.
Ze mogen me helemaal leeghalen als ik ben overleden :)

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:17

Ik ben ook orgaandonor. Ik heb eerder gehoord dat mensen bepaalde dingen niet willen afstaan en daar kan ik me wel in vinden, maar ik sta er niet te veel bij stil. Van mij mogen ze alles hebben! :)

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:19

Jup hier ook een donor. Ze mogen me helemaal leegplukken als dat nodig is. Als ik ernstig ziek zou worden, zou ik het ook fijn vinden om een orgaan te kunnen krijgen van iemand die donor is. Daarom ben ik donor ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 13:20

hier ook donor en van mij mogen ze alles gebruiken wat bruikbaar is en waar ik iemand anders leven mee zou kunnen helpen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:43

Ik heb ooit jaaaaaaaaren terug zo'n formulier ingevuld. Ze mogen alles hebben. Ik geef geen bloed, o de doodsimpele reden dat ik angst heb voor naalden....

Wel hoop ik ooit dat er een keuze komt. Ik zou graag mensen die geen donor zijn willen uitsluiten van mijn organen. Wie niet wil geven mag niet ontvangen is het in mijn opinie.... (let op: dit is mijn mening en mijn gevoel, ik kan niet voor een ander oordelen).... Echter is die keuze er nu niet dus kies ik ervoor om alles af te staan mocht ik komen te overlijden. Ik wil niet dat de gevers moeten lijden onder de niet gevers mocht ik iemand kunnen helpen.... zo sta ik er nu in iig.....

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:07

Ik ben bloeddonor (geweest). Momenteel heb ik een erg laag ijzergehalte en mijn eigen bloed hard nodig. Zodra het weer kan geef ik weer bloed. Doe het al vanaf m'n 18e.

Ben ook orgaandonor. Van mij mogen ze alles gebruiken, echter heb ik mijn nabestaanden nog wel beslisrecht gegeven wat betreft de (hoeveelheid) huid.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:53

En hoe zit dat dan in jouw geval met wie niet kan geven, Mer1980? Mogen die wel jouw organen hebben?

Ik ben ook erg benieuwd hoe een beenmergdonatie in zijn werk gaat, hoe lang ben je inderdaad bijvoorbeeld uit de running, mochten ze het wel uit je beenmerg moeten halen? Iemand hier op Bokt die al eens zo'n donatie uit het beenmerg (dus niet uit het bloed) heeft ondergaan?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:24

Jorinda__ schreef:
En hoe zit dat dan in jouw geval met wie niet kan geven, Mer1980? Mogen die wel jouw organen hebben?

Ik ben ook erg benieuwd hoe een beenmergdonatie in zijn werk gaat, hoe lang ben je inderdaad bijvoorbeeld uit de running, mochten ze het wel uit je beenmerg moeten halen? Iemand hier op Bokt die al eens zo'n donatie uit het beenmerg (dus niet uit het bloed) heeft ondergaan?

Iedereen mag in NL zich opgeven als donor na zijn / haar dood. Dat heeft niets te maken met niet kunnen. Het gaat om de wil... Sommige mensen mogen tijdens leven niet geven, maar na hun dood wel....... dat is ieders eigen keuze... Ik ga geen mensen veroordelen omdat ze nu niets kunnen geven... Het gaat mij om de intentie na overlijden.... En als ze niets nodig hebben zul je toch compleet je kist ingaan... Niets aan de hand...

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:09

Ik ben orgaandonor (alles) en bloeddonor :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:40

Ik ben orgaandonor. :)

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:46

Ik ben bloeddonor en mijn organen mogen ze ook hebben :D
Waarom zijn er zoveel mensen die hun ogen/hoornvliezen niet willen afgeven? (niet aanvallend bedoelt, uit interesse! :) )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:47

Ik geef mijn hoornvliezen niet af omdat ik het niet levensreddend zie en ik ben al zoveel jaar met mijn ogen aan het druppelen etc dat ik na al die jaren zorg ze graag bij mij wil houden :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:40

Dianta, omdat ik zelf spastisch ben als het om mijn ogen gaat en het gewoon een eng idee vind ook al ben ik dood. :+