Griep/keelpijn en naar de huisarts?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:59

Ik kijk hier heel dubbel tegen aan. Aan de ene kant vind ik het ook onzin om voor een verkoudheid of simpel griepje naar de huisarts te gaan (risicogroepen uitgezonderd). Maar zodra je het idee hebt dat er meer aan de hand is, of meer aan de hand KAN zijn, dan vind ik het prima dat mensen even bij de huisarts langs gaan. Ik denk ook niet dat snel naar de huisarts rennen de oorzaak is van hoge zorgkosten. Het zou mij niet verbazen als te lang wachten met huisartsbezoekjes uiteindelijk voor hogere kosten zorgen! Iets wat simpel op de lossen is, zoals een keelontsteking (dus geen simpele keelpijn!) kan doorslaan in longontstekingen en alle soortgelijke ellende. Een simpel kuurtje kan dan ineens een ziekenhuisopname betekenen.... Dus ik zie mensen liever te snel bij de huisarts, dan te laat.

Vroeger was ik zelf heel vaak ziek, voorhoofdsholtes enzo. Ben daar nooit voor naar de huisarts gegaan omdat hij nooit meer kan doen dan wat ik zelf al doe in die gevallen. Maar inmiddels heb ik wel geleerd om aan de bel te trekken als het ziek zijn een beetje anders dan anders voelt. Paar jaar geleden in het weekend bij de huisartsenpost gezeten omdat ik de keelpijn normaal vond, totdat de koorts richting 41 graden ging en ik geen slok water meer binnen kon houden. Dankzij zware AB en koortsremmers net ontsnapt aan ziekenhuisopname.... Ik neem sommige klachten inmiddels dus wel heel serieus!

petitparis

Re: Griep/keelpijn en naar de huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:04

da's wel een voordeel, want soms kan je iets verkeerd gegeten hebben, migraine, buikgriep of tja gewoon miserabel van een verkoudheid. Soms is 1 dag je bed in om uit te rusten al voldoende om het ergste gehad te hebben... Gelukkig knijpen ze hiervoor bij ons een oogje dicht. Maar normaal is elke afwezigheid of verlof of een ziekteattest.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 13:05

Letizia schreef:
In Nederland hoef je geen verklaring van je huisarts te hebben om ziek thuis te blijven :)
Moet wel zeggen dat ik me niet kan heugen wanneer ik voor het laatst ziek thuis ben geweest, zeker niet voor een verkoudheid :n

In België heb je dit dus wel nodig. Dus veel mensen lopen dan ook voor een griepje naar de huisarts. Met 39 graden koorts werken en andere mensen ziek maken is ook niet waar je baas op zit te wachten.
Voor een verkoudheid blijf ik ook niet thuis.