Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ibbel schreef:In NL is er een enorme melklobby die melk promoot met dat het zo gezond is. Nederlandse mensen zijn de grootste melkconsumenten ter wereld, omdat we zo'n enorme melkindustrie hebben. En de VS zal vermoedelijk nummer 2 zijn, daar hebben de NL hun melkindustrie naar geexporteerd tijdens de emigratiegolf.
Biologisch gezien is het simpelweg 'abnormaal' melk te drinken na het afspenen. Geen diersoort doet dat, sterker nog, het mechanisme van afspenen wordt gestart door groeiende lactose-intolerantie. Volwassen dieren verdragen geen melk meer.
De mens is het enige dier waarbij dat mechanisme grotedeels is verdwenen (bij caucasische rassen tenminste, bij negroide en aziatische rassen komt het nog heel veel voor). Daarbij is de mens ook nog eens het enige dier dat melk van een andere diersoort drinkt. Biologisch gezien is het niet noodzakelijk melk te drinken op volwassen leeftijd. Daarmee zou je hard kunnen maken dat het niet gezond is. Net als suiker/snoep eten - dat is ook niet noodzakelijk om binnen te krijgen.
chocobroodje schreef:Wel ooit geweest ik heb het niet over nu
Citaat:Zo is de prevalentie 60-100% bij bevolkingsgroepen uit:
- Midden-Oosten en de Mediterranee: Arabieren, Joden, Griekse Cyprioten, Zuid-Italianen
- Azië: Thailanders, Indonesiërs, Chinezen, Koreanen,
- Afrika: Zuid-Nigerianen, Congolezen, Zuid-Afrikanen
- Noord en Zuid Amerika: zwarten, Latino’s, Eskimo’s, Indianen
WiskyBokjes schreef:Hmm volgens mijn schoonouders is melk ongezond omdat er 'nep'- calcium in zit ofzoiets waardoor je botten niet sterker worden.Ik weet het dus niet precies, maar ik lees even mee!
Brainless schreef:chocobroodje schreef:Wel ooit geweest ik heb het niet over nu
Deze rassen hebben de grootste percentage lactose-intolerantie:Citaat:Zo is de prevalentie 60-100% bij bevolkingsgroepen uit:
- Midden-Oosten en de Mediterranee: Arabieren, Joden, Griekse Cyprioten, Zuid-Italianen
- Azië: Thailanders, Indonesiërs, Chinezen, Koreanen,
- Afrika: Zuid-Nigerianen, Congolezen, Zuid-Afrikanen
- Noord en Zuid Amerika: zwarten, Latino’s, Eskimo’s, Indianen
http://www.lactolerant.nl/faq/
Daar zitten hele oude rassen bij die dus al van "vroeger" uit gezien geen/weinig melk dronken.
Ook zijn er ook diverse Europeaanse "rassen" lactose intolerant.
annnepannne schreef:WiskyBokjes schreef:Hmm volgens mijn schoonouders is melk ongezond omdat er 'nep'- calcium in zit ofzoiets waardoor je botten niet sterker worden.Ik weet het dus niet precies, maar ik lees even mee!
dat vind ik de grootste bullshit die er bestaat. Calcium is calcium en kan niet nep zijn.
en hoe wil een koe nep-calcium gaan maken volgens jou?
en de melk met extra calcium bevat gewoon echte calcium hoor.
google maar eens wat calcium is.
mayniac_val schreef:Annickkii schreef:Zit nogal een verschil tussen melk uit een pak van de supermarkt of verse koeienmelk (of schaap, geit etc.)
Ik vind het een beetje jammer dat het allemaal weer word gezegd dat het slecht voor je is, melk uit pak is troep, kan je geen eens melk meer noemen want het is net water en totaal niet te vergelijken met verse melk.
Ik heb meerdere mensen bij mijn ouders op de boerderij verse melk laten proeven en allemaal vonden ze het lekker terwijl ze uit pak niet te drinken vinden.
Maar goed als melk niet goed voor je is, is kaas en boter dus ook niet goed voor je?!?
Van oorsprong wel of niet melk drinken heeft er niks mee te maken, van oorsprong dronken we ook geen frisdrank en ga zo maar door.
Kortom ik vind het erg jammer dat nu weer gezegd word dat melk slecht voor je is, laat ze dan eerst maar met keiharde bewijzen komen... Ik drink er nog een glaasje verse koeienmelk om, proost!!
En waar zijn jouw bewijzen dan?
Annickkii schreef:Ik heb meerdere mensen bij mijn ouders op de boerderij verse melk laten proeven en allemaal vonden ze het lekker terwijl ze uit pak niet te drinken vinden.
Maar goed als melk niet goed voor je is, is kaas en boter dus ook niet goed voor je?!?
Van oorsprong wel of niet melk drinken heeft er niks mee te maken, van oorsprong dronken we ook geen frisdrank en ga zo maar door.
Kortom ik vind het erg jammer dat nu weer gezegd word dat melk slecht voor je is, laat ze dan eerst maar met keiharde bewijzen komen... Ik drink er nog een glaasje verse koeienmelk om, proost!!
...*knip* ....
Waar heb ik bewijs voor.nodig dan? Ik beweer niks alleen dat veel mensen verse koeienmelk veel lekkerder vinden als die uit de supermarkt... Maar als je daar bewijs van wil hebben zal ik wel vragen hoor of ze hier ook even willen reageren voor jou![]()
Airborn schreef:veel calcium in je eten is trouwens niet per definitie goed. Hoe minder calcium in je eten, hoe efficienter je mobilisatie van calcium in je lichaam. Veel energie in je eten doet de efficientie van de Ca mobilisatie trouwens ook afnemen... Ook de opname van Ca uit je voer word minder efficient als je standaard veel Ca in je eten hebt.
Je moet wel een bepaalde hoeveelheid calcium binnen krijgen, maar het is niet zo dat je ook echt meer calcium opneemt uit de darm als er meer calcium in zit.
ChantalSmook schreef:Ik was toch wel nieuwschierig of melk nou wel of niet ongezond was bij het lezen van dit topic. Maar aangezien er voor beide partijen niet duidelijk overtuigende kei harde bewijzen zijn denk ik dat ik het toch maar bij mijn beker melk bij ontbijt/lunch laat. Aangezien ik anders op andere alternatieve (yogidrink/chocomel e.d.) ga omdat ik altijd snel ontbijt en geen tijd neem om rustig thee af te laten koelen. Die lijken me in verhouding dan toch veel slechter met alles wat daarin togevoegd is.
_Tara_ schreef:Airborn schreef:veel calcium in je eten is trouwens niet per definitie goed. Hoe minder calcium in je eten, hoe efficienter je mobilisatie van calcium in je lichaam. Veel energie in je eten doet de efficientie van de Ca mobilisatie trouwens ook afnemen... Ook de opname van Ca uit je voer word minder efficient als je standaard veel Ca in je eten hebt.
Je moet wel een bepaalde hoeveelheid calcium binnen krijgen, maar het is niet zo dat je ook echt meer calcium opneemt uit de darm als er meer calcium in zit.
Daar moest ik toch wel even om lachen

) dat het met mate best wel weer te doen is, en van verse melk hier van de melkboerderij, heb ik eigenlijk helemaal geen last!
ChantalSmook schreef:Ik was toch wel nieuwschierig of melk nou wel of niet ongezond was bij het lezen van dit topic. Maar aangezien er voor beide partijen niet duidelijk overtuigende kei harde bewijzen zijn denk ik dat ik het toch maar bij mijn beker melk bij ontbijt/lunch laat. Aangezien ik anders op andere alternatieve (yogidrink/chocomel e.d.) ga omdat ik altijd snel ontbijt en geen tijd neem om rustig thee af te laten koelen. Die lijken me in verhouding dan toch veel slechter met alles wat daarin togevoegd is.