Melk, gezond of juist niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: Melk, gezond of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:58

Wel ooit geweest ik heb het niet over nu ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:58

Ibbel schreef:
In NL is er een enorme melklobby die melk promoot met dat het zo gezond is. Nederlandse mensen zijn de grootste melkconsumenten ter wereld, omdat we zo'n enorme melkindustrie hebben. En de VS zal vermoedelijk nummer 2 zijn, daar hebben de NL hun melkindustrie naar geexporteerd tijdens de emigratiegolf.

Biologisch gezien is het simpelweg 'abnormaal' melk te drinken na het afspenen. Geen diersoort doet dat, sterker nog, het mechanisme van afspenen wordt gestart door groeiende lactose-intolerantie. Volwassen dieren verdragen geen melk meer.
De mens is het enige dier waarbij dat mechanisme grotedeels is verdwenen (bij caucasische rassen tenminste, bij negroide en aziatische rassen komt het nog heel veel voor). Daarbij is de mens ook nog eens het enige dier dat melk van een andere diersoort drinkt. Biologisch gezien is het niet noodzakelijk melk te drinken op volwassen leeftijd. Daarmee zou je hard kunnen maken dat het niet gezond is. Net als suiker/snoep eten - dat is ook niet noodzakelijk om binnen te krijgen.

Hmmm ik weet niet hoor, maar in Afrika wordt anders ook genoeg melk gedronken. Wat te denken van de nomadenrassen die zo'n beetje overleven op melk + dierenbloed?
Melk is nou eenmaal ontzettend voedzaam, en wij kunnen wel zonder want we hebben genoeg ander eten, maar er zijn plekken waar ze er kritisch afhankelijk van zijn.
Zó slecht zal het dus wel niet zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:03

Net als blijkbaar meer mensen in dit topic probeer ik maar gewoon 'logisch' te eten, sinds ik dat doe voel ik me veel beter.

Melk van een koe wordt gemaakt voor kalfjes, niet voor mensen. Dus ik ga het niet drinken, doe mij maar rijstmelk dat vind ik dan wel weer lekker. Sinds ik geen melk meer binnen krijg wordt ik ook gewoon ziek/misselijk als ik dan wél weer eens een cappuchino drink of een softijsje. Ergens geloof ik dus wel dat mensen van nature lactose-intolerant worden nadat ze zijn afgespeend.

Als ik een koe zie denk ik ook niet; yam... ik ga er eens aan lurken :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:05

chocobroodje schreef:

Deze rassen hebben de grootste percentage lactose-intolerantie:
Citaat:
Zo is de prevalentie 60-100% bij bevolkingsgroepen uit:

- Midden-Oosten en de Mediterranee: Arabieren, Joden, Griekse Cyprioten, Zuid-Italianen
- Azië: Thailanders, Indonesiërs, Chinezen, Koreanen,
- Afrika: Zuid-Nigerianen, Congolezen, Zuid-Afrikanen
- Noord en Zuid Amerika: zwarten, Latino’s, Eskimo’s, Indianen

http://www.lactolerant.nl/faq/
Daar zitten hele oude rassen bij die dus al van "vroeger" uit gezien geen/weinig melk dronken.
Ook zijn er ook diverse Europeaanse "rassen" lactose intolerant.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:05

WiskyBokjes schreef:
Hmm volgens mijn schoonouders is melk ongezond omdat er 'nep'- calcium in zit ofzoiets waardoor je botten niet sterker worden. := Ik weet het dus niet precies, maar ik lees even mee!

dat vind ik de grootste bullshit die er bestaat. Calcium is calcium en kan niet nep zijn.
en hoe wil een koe nep-calcium gaan maken volgens jou?
en de melk met extra calcium bevat gewoon echte calcium hoor.
google maar eens wat calcium is.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:08

Brainless schreef:
chocobroodje schreef:

Deze rassen hebben de grootste percentage lactose-intolerantie:
Citaat:
Zo is de prevalentie 60-100% bij bevolkingsgroepen uit:

- Midden-Oosten en de Mediterranee: Arabieren, Joden, Griekse Cyprioten, Zuid-Italianen
- Azië: Thailanders, Indonesiërs, Chinezen, Koreanen,
- Afrika: Zuid-Nigerianen, Congolezen, Zuid-Afrikanen
- Noord en Zuid Amerika: zwarten, Latino’s, Eskimo’s, Indianen

http://www.lactolerant.nl/faq/
Daar zitten hele oude rassen bij die dus al van "vroeger" uit gezien geen/weinig melk dronken.
Ook zijn er ook diverse Europeaanse "rassen" lactose intolerant.

Drassige grond in Noordwest-Europa, veel koeien, een 'je moet toch wat, zonde om het weg te gooien' mentaliteit...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:11

annnepannne schreef:
WiskyBokjes schreef:
Hmm volgens mijn schoonouders is melk ongezond omdat er 'nep'- calcium in zit ofzoiets waardoor je botten niet sterker worden. := Ik weet het dus niet precies, maar ik lees even mee!

dat vind ik de grootste bullshit die er bestaat. Calcium is calcium en kan niet nep zijn.
en hoe wil een koe nep-calcium gaan maken volgens jou?
en de melk met extra calcium bevat gewoon echte calcium hoor.
google maar eens wat calcium is.

kan het niet zijn dat haar schoonvader bedoelde dat er weliswaar veel calcium in zit, maar dat dit niet (goed) opgenomen wordt door het menselijk lichaam?
Want dat is namelijk helemaal geen bullshit :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:25

Ik vind het altijd wel grappig dat mensen denken dat de melk wit is van de calcium dus dan moet het wel goed zijn voor je botten.

haha.
Melk is wit door het vet wat erin zit, niet door de calcium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:48

mayniac_val schreef:
Annickkii schreef:
Zit nogal een verschil tussen melk uit een pak van de supermarkt of verse koeienmelk (of schaap, geit etc.)
Ik vind het een beetje jammer dat het allemaal weer word gezegd dat het slecht voor je is, melk uit pak is troep, kan je geen eens melk meer noemen want het is net water en totaal niet te vergelijken met verse melk.
Ik heb meerdere mensen bij mijn ouders op de boerderij verse melk laten proeven en allemaal vonden ze het lekker terwijl ze uit pak niet te drinken vinden.
Maar goed als melk niet goed voor je is, is kaas en boter dus ook niet goed voor je?!?
Van oorsprong wel of niet melk drinken heeft er niks mee te maken, van oorsprong dronken we ook geen frisdrank en ga zo maar door.

Kortom ik vind het erg jammer dat nu weer gezegd word dat melk slecht voor je is, laat ze dan eerst maar met keiharde bewijzen komen... Ik drink er nog een glaasje verse koeienmelk om, proost!!

En waar zijn jouw bewijzen dan :)?

Waar heb ik bewijs voor.nodig dan? Ik beweer niks alleen dat veel mensen verse koeienmelk veel lekkerder vinden als die uit de supermarkt... Maar als je daar bewijs van wil hebben zal ik wel vragen hoor of ze hier ook even willen reageren voor jou :D _/-\o_

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:51

Annickkii schreef:
Ik heb meerdere mensen bij mijn ouders op de boerderij verse melk laten proeven en allemaal vonden ze het lekker terwijl ze uit pak niet te drinken vinden.
Maar goed als melk niet goed voor je is, is kaas en boter dus ook niet goed voor je?!?
Van oorsprong wel of niet melk drinken heeft er niks mee te maken, van oorsprong dronken we ook geen frisdrank en ga zo maar door.

Kortom ik vind het erg jammer dat nu weer gezegd word dat melk slecht voor je is, laat ze dan eerst maar met keiharde bewijzen komen... Ik drink er nog een glaasje verse koeienmelk om, proost!!
...*knip* ....

Waar heb ik bewijs voor.nodig dan? Ik beweer niks alleen dat veel mensen verse koeienmelk veel lekkerder vinden als die uit de supermarkt... Maar als je daar bewijs van wil hebben zal ik wel vragen hoor of ze hier ook even willen reageren voor jou :D _/-\o_

Dat mensen het lekker vinden is wel bekend toch? Waarom zouden anders zo veel mensen het kopen? Maar de vraag is hier of het gezond is, dat het lekker is is daar toch geen antwoord op. En dan de vergelijking met frisdrank, dat zit ook niet van nature in ons dieet nee, en ja het is lekker... maar ook dat is toch niet gezond?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:52

Ibbel schreef:
Hier dus 44 gram in een liter (4,4 gram per 100 ml). Wat staat er daar op een pak?

Hier 4,9 in 100gram ( :+ ) melk.
Deze keer wel gewone :Y)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:53

veel calcium in je eten is trouwens niet per definitie goed. Hoe minder calcium in je eten, hoe efficienter je mobilisatie van calcium in je lichaam. Veel energie in je eten doet de efficientie van de Ca mobilisatie trouwens ook afnemen... Ook de opname van Ca uit je voer word minder efficient als je standaard veel Ca in je eten hebt.
Je moet wel een bepaalde hoeveelheid calcium binnen krijgen, maar het is niet zo dat je ook echt meer calcium opneemt uit de darm als er meer calcium in zit.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:53

Ik was toch wel nieuwschierig of melk nou wel of niet ongezond was bij het lezen van dit topic. Maar aangezien er voor beide partijen niet duidelijk overtuigende kei harde bewijzen zijn denk ik dat ik het toch maar bij mijn beker melk bij ontbijt/lunch laat. Aangezien ik anders op andere alternatieve (yogidrink/chocomel e.d.) ga omdat ik altijd snel ontbijt en geen tijd neem om rustig thee af te laten koelen. Die lijken me in verhouding dan toch veel slechter met alles wat daarin togevoegd is. :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:56

Airborn schreef:
veel calcium in je eten is trouwens niet per definitie goed. Hoe minder calcium in je eten, hoe efficienter je mobilisatie van calcium in je lichaam. Veel energie in je eten doet de efficientie van de Ca mobilisatie trouwens ook afnemen... Ook de opname van Ca uit je voer word minder efficient als je standaard veel Ca in je eten hebt.
Je moet wel een bepaalde hoeveelheid calcium binnen krijgen, maar het is niet zo dat je ook echt meer calcium opneemt uit de darm als er meer calcium in zit.

Daar moest ik toch wel even om lachen :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:57

ChantalSmook schreef:
Ik was toch wel nieuwschierig of melk nou wel of niet ongezond was bij het lezen van dit topic. Maar aangezien er voor beide partijen niet duidelijk overtuigende kei harde bewijzen zijn denk ik dat ik het toch maar bij mijn beker melk bij ontbijt/lunch laat. Aangezien ik anders op andere alternatieve (yogidrink/chocomel e.d.) ga omdat ik altijd snel ontbijt en geen tijd neem om rustig thee af te laten koelen. Die lijken me in verhouding dan toch veel slechter met alles wat daarin togevoegd is. :+

voor je tanden is melk in elk gecval heel wat beter dan Yoki!!!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:57

Ik denk dat het misschien overbodig niet goed is nee, maar dat niets lijkt me..
Is optimel etc. beter dan melk? Lijkt me niet, dan kan je beter melk gaan drinken.
Maakt voor mij niets uit, lust toch geen melk. Haha

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:59

_Tara_ schreef:
Airborn schreef:

Daar moest ik toch wel even om lachen :P

waarom moet je daar om lachen? Het is namelijk hoe het biologisch werkt...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:00

Het ging mij meer om dat je zegt: uit je voer, ipv uit je voeding. Tenminste, bij mensen noem ik dat altijd voeding.

Dieuwke, optimel zou ik ver bij weg blijven met die zoetstoffen. Maar ook daar weer zijn de meningen over verdeeld :P

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:01

oh, dat, lol, mja, komt doordat ik dit type tijdens een college over voer bij melkvee :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:01

Airborn schreef:
oh, dat, lol, mja, komt doordat ik dit type tijdens een college over voer bij melkvee :P

Zo'n idee had ik al :P

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:07

Ik denk dat melk wél gezond is, maar dat er ook stoffen inzitten die niet goed door mensen worden opgenomen. Lactose-intolerant is naar mijn idee eigenlijk juist hoe de mens oorspronkelijk 'gemaakt' is. De mensen die melk wél verdragen zijn daarop 'gefokt'.

Ik denk dat de mensen die melk konden verdragen in de gebieden waar het voor handen was betere overlevingskansen hadden dan mensen die dat niet konden. Dus bleven daar uiteindelijk meer van over.Het is namelijk wel een hele waardevolle voedingsstof waar je veel uit kunt halen áls je lichaam het kan verwerken. Daardoor zijn de meeste mensen in het Westen melkdrinkers; ze zijn voortgekomen uit mensen die "er tegen konden/het konden verwerken".

Is maar een theorie hoor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:10

Dat is weer 1 van die onduidelijke dingen inderdaad, waarop ik ook altijd vastloop als ik probeer te vinden wat nu eigenlijk wel of niet gezond is...bijna overal zijn altijd weer grote voor- en tegenstanders van :\

Wat ik wel merk is dat ik zelf altijd best wel wat melk gedronken heb, maar na mijn 20e kon ik er blijkbaar ineens niet meer tegen. Jeuk, buikpijn, rommelende darmen...dat ging weg als ik even geen melkproducten meer gebruikte, en kwam meteen weer terug als ik wel weer lekker aan de melk, yoghurt en kaas enzo ging. Enorm balen want ik hou er wel van :j

Ik merk nu (weer 10 jaar later :P ) dat het met mate best wel weer te doen is, en van verse melk hier van de melkboerderij, heb ik eigenlijk helemaal geen last!

Dat is dus de melk die vanuit de koe in de tank gaat, om van daaruit in de Campina-tank gepompt te worden, dus nog onbewerkt. Als je daar dan melk gaat halen vullen ze gewoon een kannetje uit die tank :)

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:10

ChantalSmook schreef:

Hier nog een nieuwsgierige, na inderdaad altijd geleerd te hebben dat melk gezond is maar een discussie op het werk weer naar voren bracht dat het helemaal niet zo gezond is. Ik drink namelijk echt altijd en overal melk. Zeker een beker of 8 per dag. Als ik iets drink is het eigenlijk altijd melk. Ik lees dus nog even mee ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 15:11

ChantalSmook schreef:

Er is een onderzoek naar gedaan. De link staat ergens vooraan. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:12

Ik krijg van melk altijd ontzettend veel last van slijm.
Wel heel jammer want ik vond het erg lekker!