twinducklin schreef:Kuggur schreef:
Miljoenen jaren evolutie.
En wat wil je daarmee zeggen? dat je zonder genoeg te drinken overleeft, of dat je gezond bent en blijft? Want dat laatste bewijs je er niet mee.
Ehm nee, dat bedoel ik dus niet.
Miljoenen jaren van evolutie hebben ervoor gezorgd dat de waterhuishouding van organismen zoals de mens prima geregeld is, dorst is een betrouwbare graadmeter of je water nodig hebt. Er is geen dier met toegang tot water dat in dehydratatietoestand komt omdat het "vergeet" te drinken.
Ik vind het erg vreemd dat er blijkbaar veel mensen zijn waarbij dit mechanisme niet schijnt te werken.
. Ik zal er bij gelegnheid m´n fysiologieboeken eens op naslaan.
Ook ik heb het er met een arts in Duitsland over gehad, toen ik daar in het ziekenhuis lag (voor iets heel anders). Mijn vochtwaarden waren veel te laag, terwijl ik me prima voelde. Het is maar één persoonlijke ervaring, maar toch. Ik denk dat je lichaam zich aanpast aan de hoeveelheid vocht die je binnen krijgt. Is dit te weinig, dan zal je lichaam daar misschien niet veel laten merken, maar andere indirecte hints gaan geven (hoofdpijn, etc.). Zo kun je nooit dorst hebben, maar toch last hebben van te weinig vocht. Nogmaals, dat is mijn eigen mening, en als er bronnen zijn die anders beweren, dan lees ik ze graag
Ik heb werkelijk nooit dorst (behalve als ik veel praat) maar geheid dat ik last van obstipatie en hoofdpijn krijg als ik minder dan anderhalve liter drink