Ik drink niet genoeg!/ help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:31

twinducklin schreef:
Kuggur schreef:

Miljoenen jaren evolutie.

En wat wil je daarmee zeggen? dat je zonder genoeg te drinken overleeft, of dat je gezond bent en blijft? Want dat laatste bewijs je er niet mee.

Ehm nee, dat bedoel ik dus niet.
Miljoenen jaren van evolutie hebben ervoor gezorgd dat de waterhuishouding van organismen zoals de mens prima geregeld is, dorst is een betrouwbare graadmeter of je water nodig hebt. Er is geen dier met toegang tot water dat in dehydratatietoestand komt omdat het "vergeet" te drinken.
Ik vind het erg vreemd dat er blijkbaar veel mensen zijn waarbij dit mechanisme niet schijnt te werken.

Szan

Re: Ik drink niet genoeg!/ help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:38

@ Kuggur: Jammer dat je niet reageert op het onderzoek wat ik heb geplaatst. Ik kan namelijk alleen onderzoeken vinden die ontkennen dat het dorstgevoel een goede graadmeter is voor de waterhuishouding in je lichaam. Kan je een linkje of onderzoek geven die ondersteunt wat jij zegt?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:48

Hai Szan, Ik krijg een "url not found" melding op die link. Met goede wetenschappelijke onderzoeken ben ik prima te overtuigen ( zou het wél vreemd blijven vinden), maar één zwaluw maakt geen zomer; wetenschappleijke consensus graag ;) . Ik zal er bij gelegnheid m´n fysiologieboeken eens op naslaan.
Ik heb me niet zo diepgravend met deze materie bezig gehouden, maar heb het er eens met een arts over gehad (okay, niet de sterkste bron), en die deelde mijn mening dat dit overdreven water geslobber slechts één effect heeft,nl. veel plassen.
Er zit behoorlijk véél water in je eten, dat met de normale dagelijkse vochtinname is zéker in een gematigd klimaat als Nederland voldoende (of zou dat moeten zijn...).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:53

Als je de link aanvult met ).pfd, dan doet ie het als het goed is. Wat betreft die wetenschappelijke consensus ben ik het helemaal met je eens - daarom ben ik ook benieuwd of je informatie kan geven die jouw punt bevestigen, want dan kan ik dat weer mee nemen in mijn eigen ideeën :j Ook ik heb het er met een arts in Duitsland over gehad, toen ik daar in het ziekenhuis lag (voor iets heel anders). Mijn vochtwaarden waren veel te laag, terwijl ik me prima voelde. Het is maar één persoonlijke ervaring, maar toch. Ik denk dat je lichaam zich aanpast aan de hoeveelheid vocht die je binnen krijgt. Is dit te weinig, dan zal je lichaam daar misschien niet veel laten merken, maar andere indirecte hints gaan geven (hoofdpijn, etc.). Zo kun je nooit dorst hebben, maar toch last hebben van te weinig vocht. Nogmaals, dat is mijn eigen mening, en als er bronnen zijn die anders beweren, dan lees ik ze graag :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:07

Ik wou zeggen := Ik heb werkelijk nooit dorst (behalve als ik veel praat) maar geheid dat ik last van obstipatie en hoofdpijn krijg als ik minder dan anderhalve liter drink :=

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:35

Kugger ik nodig je uit eens in de zorg een kijkje te nemen en dan vooral bij de ouderen die al jaren teveel drinken. Meeste hebben een slechte nierfunctie en zijn al meerdere maken vaak opgenomen in ziekenhuis met dehydratie in zo'n mate dat het levens bedreigend is.
Ook ik heb de.neiging tot te weinig drinken, dorst heb ik maar zeer zelden, eigenlijk alleen als temperatuur boven de 30graden uitkomt, uit jouw redenatie hoef ik dus maar een paar dagen per jaar te drinken.. Rare redenatie als je het mij vraagt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:26

twinducklin schreef:
Kugger ik nodig je uit eens in de zorg een kijkje te nemen en dan vooral bij de ouderen die al jaren teveel drinken.

Te weinig drinken bedoel je neem ik aan :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:29

twinducklin schreef:
Kugger ik nodig je uit eens in de zorg een kijkje te nemen en dan vooral bij de ouderen die al jaren teveel drinken. Meeste hebben een slechte nierfunctie en zijn al meerdere maken vaak opgenomen in ziekenhuis met dehydratie in zo'n mate dat het levens bedreigend is.
Ook ik heb de.neiging tot te weinig drinken, dorst heb ik maar zeer zelden, eigenlijk alleen als temperatuur boven de 30graden uitkomt, uit jouw redenatie hoef ik dus maar een paar dagen per jaar te drinken.. Rare redenatie als je het mij vraagt

Ik heb het uiteraard over gezonde jonge mensen, zoals de posters in dit topic.
"Een kijkje in de zorg", bedankt voor het aanbod, maar ik werk in een bejaardenhuis met verpleegafdeling...
Wat betreft de (bizarre) conclusie die je uit mijn post trekt, ik zou zeggen lees ze nog eens aandachtig door, wellicht dat je ze dan wél begrijpt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:35

Ik drink ook heel erg weinig. Zo weinig dat ik oms echt tegen uitdroging aanzit. Dan zakken mijn ogen dieper weg in mijn hoofd en krijg ik onwijze hoofdpijn. Als ik dan door ga dan wordt ik niet goed en val ik flauw. Na wat te drinken voel ik me dan snel ietsje beter.

Ik heb nu altijd aquarius mee, de gele. Die is voor het aanvullen van je vocht gehalte. Verder heb ik ook altijd 2 flesjes water bij me. Als ik er niet oplet dat ik drink wordt ik overvallen door de verschikkelijke klachten van uitdroging. Heb er al mee in het ziekenhuis gelegen, ik voel gewoon niet dat ik dorst heb. Ze zette gerust 3 glazen water neer die ik binnen een 10 minuten leeg moest hebben. Als ik dat niet had ging het infuus met vocht eraan. Daarbij heb ik een eetprobleem waardoor mijn lijf de signalen niet goed meer doorgeeft.

Dat je niet hoeft te drinken als je geen dorst hebt is absoluut niet waar. Te weinig drinken is niet goed, je lijf heeft vocht nodig om te kunnen functioneren en omdat je ruim 2 liter vocht verbruikt door ademen, zweten, toiletgang moet je wel goed drinken om dit aan te vullen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:39

Op het moment dat een probleem zich openbaart, ben je meestal al te laat. Dat zal bij dorst ook wel zo zijn denk ik, dat je lichaam dan eigenlijk al eerder water had moeten hebben.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:26

pmarena schreef:
twinducklin schreef:
Kugger ik nodig je uit eens in de zorg een kijkje te nemen en dan vooral bij de ouderen die al jaren teveel drinken.

Te weinig drinken bedoel je neem ik aan :)

Te weinig inderdaad!
ik houd me verder buiten deze discussie, kugger weet het toch beter. Ik blijf achter mijn vorige post staan. Slot
dorst gevoel is geen goede graadmeter om te kijken of je teveel of te weinig vocht binnen hebt gekregen. Iedereen heeft minimaal 1,5o nodig om het lichaam goed te laten functioneren zonder beschadigingen op te lopen ook toekomst gericht gezien

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:31

probeer een fles (1,5 liter ) te vullen thuis en zorg dat je die savonds voor je naar bed gaat op hebt :)

Ik dronk vroeger ook te weinig, daardoor had ik verstoppingen en heb ik nu chronische blaasontsteking..niet fijn!