Nexplanon laten zetten... of je 'even' 400 euro wilt betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Nexplanon laten zetten... of je 'even' 400 euro wilt betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:07

Goed zo! Ben benieuwd wat er uit komt!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:51

B segment; onderhandelbare zorg. Per zorgverzekeraar contracten en verschillende vergoedingen. Bel gewoon de debiteurenadministratie van het ziekenhuis en vraag je dossier op. Dat mag de zorgverzekeraar niet doen nl. maar de verzekerde zelf wel.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 18:00

Anne_GTI schreef:
B segment; onderhandelbare zorg. Per zorgverzekeraar contracten en verschillende vergoedingen. Bel gewoon de debiteurenadministratie van het ziekenhuis en vraag je dossier op. Dat mag de zorgverzekeraar niet doen nl. maar de verzekerde zelf wel.

Dat is al gebeurd, kijk maar even terug.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:40

Karlijnxxx schreef:
Verder wanneer ik de zorgcode ontleed kan ik zien dat ik minimaal 3x op poli moet zijn geweest (dit is 2x geweest) en dat er een spiraal moet zijn geplaatst (in mijn geval een nexplanon en geen spiraal). Ik ga hier dan ook informatie over inzamelen en opsturen naar het ziekenhuis. Ik ga het hier niet bij laten zitten.

Nexplanon of spiraal valt onder dezelfde declaratie code

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:53

Charaz schreef:
Karlijnxxx schreef:
Verder wanneer ik de zorgcode ontleed kan ik zien dat ik minimaal 3x op poli moet zijn geweest (dit is 2x geweest) en dat er een spiraal moet zijn geplaatst (in mijn geval een nexplanon en geen spiraal). Ik ga hier dan ook informatie over inzamelen en opsturen naar het ziekenhuis. Ik ga het hier niet bij laten zitten.

Nexplanon of spiraal valt onder dezelfde declaratie code

Nou dit is dus nergens duidelijk of dit wel zo is. De DBC code wordt opgemaakt uit verschillende behandelingen. Ik ben dus nu de codes aan het opvragen om vanuit daar de DBC op te gaan bouwen en kijken over wat hun hebben opgeschreven idd valt onder de behandeling die ik heb gehad.

Verder zijn ze de ziekenhuiskosten welke mij gerekend zijn aan het opzoeken wat dit precies is geweest. Met een heel klein beetje geluk is dit die Nexplanon geweest, welke ik al zelf heb betaald! Dan zal ik in gevecht moeten met het ziekenhuis om te laten zien dat ik een recept voor een nexplanon heb gehad en deze elders al had aangeschaft.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:12

Jeetje, wat een gedoe... -O-
Goed dat jij het er niet bij laat zitten en ik ben heel benieuwd naar de afloop.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:41

er is eens een programma geweest met hetzelfde onderwerp, Radar geloof ik!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:09

Even een zijdelingse opmerking:

Eigenlijk gebeurt nu precies wat beoogd werd toen het eigen risico werd ingevoerd. Mensen krijgen een beeld bij de kosten van de zorg en proberen die zo laag mogelijk te houden. Bij deze dus ook aan de meelezers hier de vraag: Lees de declaratieoverzichten die je krijgt van je zorgverzekeraar en vraag om uitleg bij de zorgverlener of de verzekeraar als je het niet zelf verklaren kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:09

Anne_GTI schreef:
Eigenlijk gebeurt nu precies wat beoogd werd toen het eigen risico werd ingevoerd. Mensen krijgen een beeld bij de kosten van de zorg en proberen die zo laag mogelijk te houden.

Nou ja, eigenlijk gebeurt er iets anders: de controle op het correct declareren en fraudebestrijding wordt nu bij de burger gelegd. Ik vind dat persoonlijk heel raar: het lijkt mij de taak van de medische wereld en de overheid om zelf toe te zien op de correctheid (en de redelijkheid) van declaraties.

Dat mensen dit nu zelf moeten doen heeft twee grote nadelen: ten eerste is het moeilijke materie: iedereen die niet zo goed is in administratieve zaken of geen tijd heeft om bv dbc-codes na te pluizen en meerdere keren te bellen komt er niet achter.

Ten tweede is er zo geen enkele centrale registratie en dus wordt structurele fraude (of langdurige slordigheid) niet opgemerkt of aangepakt: mocht het de TS lukken dan krijgt ze het geld terug, maar het ziekenhuis kan het een volgende keer gewoon weer proberen, zonder enig probleem. Elke keer dat ze geen klachten krijgen hebben ze een paarhonderd euro extra. Consequenties zijn er verder niet.