Wij vrouwwezens zijn bijzondere dieren

zodra een kind huilt knijpt er iets in ons samen, of we nu vluchten ervoor of juist toesnellen, we voelen het diep van binnen allemaal... En ja, zodra je weet dat je zwanger bent, dan ontpopt de mama in je zich... Die wil niets liever dan het kind veilig houden en beschermen. Niet zo gek eigenlijk dus dat je je zo voelt ofwel?
Helaas blijft dat gevoel bestaan. Als je het eenmaal ontwikkeld hebt kom je er eigenlijk niet meer vanaf... Dus ook na abortus zul je een beetje mama blijven. Dat maakt het extra lastig, want dat betekend dat je het zeker nog gaat voelen en misschien altijd wel, het verdriet en misschien ook spijt.
Realiseer je wat die hormonen met je doen; ze sturen je richting het mama-zijn. Maar besef ook tegelijk dat je dat mama-zijn niet meer kwijtraakt.
Wellicht helpt een rationeel inzicht en wat relativeren je, want je emoties zijn nu eenmaal verbonden met je lichaam en alles wat daarin groeit

Wat spijt betreft, dat is een simpeler iets. Spijt krijg je altijd. Spijt van keuzes die je maakt, de gedachtes "wat als ik toen een andere keuze had gemaakt?" wat als ik die baan had afgewezen en die andere had genomen? wat als ik mijn paard niet had gekocht en hoeveel geld had ik daarmee niet kunnen besparen, hoeveel vrijheid had ik niet gehad dan? En toch zou je in de meeste gevallen de keuze zo weer maken, ondanks alle moeilijkheden, ondanks het spijt hebben dat je niet anders gekozen hebt.
Sterkte!