Mama´s van (ernstig) prematuurtje?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cissi

Re: Mama´s van (ernstig) prematuurtje?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:10

Ik kijk het ook, heel erg heftig. Mijn dochtertjes zijn met 34 weken geboren en wogen 2110 en 1885 gram. Ze zijn niet beademd en hoefden maar 1 dag in de couveuse. Na 18 dagen mochten ze naar huis. Vlak na de geboorte hebben ze wel wat hartecho's gemaakt en een echo van het hoofdje, waarbij bij één kindje een vlekje in de hersenen werd ontdekt. Dit bleek na controle gelukkig niets te zijn.
Het zijn twee supergezonde, bereslimme meiden van 3,5 jaar nu, perfect op lengte en gewicht.
Nu ik het programma kijk, komen er wel weer heel veel emoties terug, zit wel weer met dikke tranen te kijken...

TS: ten eerste van harte gefeliciteerd met je kindje, ik wens jou en je kleintje veel kracht en vechtlust toe. Ze kunnen die hele kleintjes tegenwoordig al zo goed helpen, heb vertrouwen!

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 10:31

Mijn dochter van nu ruim 8 jaar is geboren met 31 weken en een paar dagen en woog 1180 gram, nu is het een mooie meid (die helaas wel heel wat heeft meegemaakt maar dat had niks met dr vroeggeboorte te maken) waar je niks meer aan ziet dat ze zo ontzettend klein was.
Haar broertje is geboren met 36 weken en een paar dagen en die woog 1990 gram, inmiddels is hij ruim 6 jaar maar nog steeds een klein ventje (van net 16 kilo)

Heb gister ook het programma gekeken en ik vond het erg heftig, ging weer even ruim 8 jaar terug in de tijd..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:02

Ja ik ook. Realiseerde me ineens weer hoe bang ik die zwangerschap geweest ben. En die huilende moeder van dat kleintje,.och gut wat kan ik me dat goed voorstellen. En dan probeer je je nog goed te houden met zo'n camera op je snoet.
Heb het niet afgekeken want de tranen stroomde over mijn wangen.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 12:06

Hier de zus van een prematuur die het helaas niet heeft gehaald. Naar mate de tijd verstrijkt wordt het rugzakje wat ik meedraag steeds lichter, maar ik zal het altijd bij me houden. Alle onzekerheid wat zo'n klein poppetje met zich meebrengt gaat je niet in de koude kleren zitten. Gelukkig zijn ze nu, 15 jaar later, al wel een stapje vooruit qua hulpmiddelen en technologie, maar het blijft afwachten. Het is fijn om te lezen hier dat veel vroeggeborenen het zo goed doen, ik krijg er een glimlach van op mijn gezicht :)

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:07

ik heb hier stil meegelezen, maar ik vraag me af hoe het nu gaat TS? Wil je laten weten dat ik aan jullie denk Y;(

Ik zelf heb en/of ben geen prematuur kind, ik ben enorm gelukkige ouder van een a terme geboren dochter en ben nog altijd elke dag dankbaar dat alles goed met haar gaat. Wel heb ik een goede vriendin waarbij een kindje met 27 weken ter wereld is gekomen. Inmiddels is dat meisje 8 maanden oud en een enorm fit & vrolijk kindje :j

Hopelijk is alles goed met jullie.. Nogmaals, ik denk aan jullie (for what it's worth!)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:12

Mijn broer en ik zijn ook te vroeg geboren. (tweeling) Ik ben twee maanden tevroeg geboren en mijn broer 2,5 maanden tevroeg.

Hoe gaat het nu met je kindje?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:03

Jeetje wat een heftige verhalen hier allemaal, ben erg benieuwd naar hoe het gaat met TS en haar kindje... Heel veel sterkte iig! Ben zelf nu zwanger (35w) en je gaat er toch over nadenken....

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:53

Vorig jaar januari ben ik trotst tante geworden van 2 prematuurtjes. Mijn zus is bevallen met 33 weken en de kleintjes hadden een groeiachterstand. Ze wogen 1000 en 1300 gram bij de geboorte. Ze was al met 25 weken opgenomen in het ziekenhuis omdat de kleintjes het benauwd hadden. Ze waren toen ook bang voor vroeggeboorte dus hebben ze gelukkig longrijpers (schrijf ik dat goed?) kunnen geven. Ze hebben nog een aantal weken in de couveuse gelegen. Niet aan de beademing, maar wel aan het infuus en hartmonitoren. Het was een spannende tijd, maar ze zijn inmiddels een jaar en ze doen het hartstikke goed. Ze beginnen al te lopen en de tandjes e.d. zijn ook op tijd doorgekomen. Ze hebben wel een kleiner maatje dan volgens het maattabel zou moeten (68/74) maar dat is alles.

4 tot 6 maanden 68 cm 68
6 tot 9 maanden 74 cm 74
9 tot 12 maanden 80 cm 80

Heel veel sterkte met je kleine wondertje. Ik hoop dat alles goed gaat en je er toch van kunt genieten.
Hoe klein is je prematuurtje?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:26

ts: hoe gaat het met je kindje?

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:58

Hoi,

Hier ook een prematuurtje van 29 jaar. Mijn moeder had zwangerschapsvergiftiging en ze lag al met 14 weken in het ziekenhuis.
Uiteindelijk ben ik 2,5 maand te vroeg gehaald omdat mijn hart er mee stopte. Was 39,8 cm en woog 1120 gram.
Uiteindelijk is alles goed gekomen ik ben wel nog steeds erg klein en licht maar verder goed gezond.
Omdat ik zo licht ben ben ik wel wat vatbaarder voor een griep ofzo maar verder gaat het goed met me.

Ik wens je heel veel sterkte en gelukkig kunnen ze tegenwoordig heel veel.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:06

Hoi,

Als eerste Gefeliciteerd met je kindje! , dat word natuurlijk vergeten ook door jou want je denkt er nu niet aan , om gefelicteerd te worden .
ons meisje is 10-10-2011 geboren met een zwangerschaps duur van 26 weken, ze was Dysmatuur erbij , en woog maar 540 gram en was 29 cm .
We hebben 10 weken op de intensive care gelegen , in het WKZ, aan alle toeters en bellen, Tube,trilbeademing, Bipap,.Cipap, en Flow...
Daarna mochten we naar de hige care , dat was voor kerst 2011, daar heeft ze nog 4 maanden gelegen, met de nodige terug vallen.
Op 23 maart 2012 mocht ze eindelijk mee naar huis.

na 6 maanden ziekenhuis , kregen we haar mee naar huis met Zuurstof, Solocortef, en een Sonde.
Puffers ook nog want ze is gewoon vaak benauwd.

Steeds terug vanwege de zuurstof behandeling en de ROP , maar die trekt gelukkig weg.
Ook heeft ze een ASD, (gaatjes in dr boezem) en heeft ze toen ze 5 weekejs jong was een Ductus operatie gehad.

Nu is ze 15 maanden , het is nog steeds een klein frummeltje, maar zonder zuurstof en zonder sonde,
Natuurlijk blijven de puffers, en de verkoudheid en de vatbaarheid.
ook de vele controles in ziekenhuizen ect.
maar ze doet het super goed!

Mocht je vragen hebben , stel ze gerust.

Groetjes joyce

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:16

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:48

Ik zelf ben twee maanden te vroeg geboren. Ik was de kleinste baby in het ziekenhuis en de kleinste luier kwam bij mij tot mijn oksels. :P

Qua intelligentie is het geloof ik goed gegaan, want ik heb HBO afgerond. :P Wel ben ik achtergebleven in mijn (fijne) motorische ontwikkeling. Dit schijnt normaal te zijn. Ik kan gewoon alles, maar bijvoorbeeld in gym was ik altijd een van de slechtsten.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:44

dorientjuh schreef:
Ik zelf ben twee maanden te vroeg geboren. Ik was de kleinste baby in het ziekenhuis en de kleinste luier kwam bij mij tot mijn oksels. :P

Qua intelligentie is het geloof ik goed gegaan, want ik heb HBO afgerond. :P Wel ben ik achtergebleven in mijn (fijne) motorische ontwikkeling. Dit schijnt normaal te zijn. Ik kan gewoon alles, maar bijvoorbeeld in gym was ik altijd een van de slechtsten.

haha dorien bij de meeste prematuren komen zelfs de allekleinste luiers tot de oksels, zo ook bij nien ;)
allemaal zo klein , maar zo dapper

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:43

Misschien beter om even niet updates aan de TS te vragen. Krijg nare ideen nu ze niet meer reageerd. Niet bij iedereen gaat het om een succesgeval..

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:49

kiki1983 schreef:
Misschien beter om even niet updates aan de TS te vragen. Krijg nare ideen nu ze niet meer reageerd. Niet bij iedereen gaat het om een succesgeval..

Ik begrijp je reactie :j maar aan de andere kant denk ik dat mensen gewoon oprecht met de TS meeleven (in mijn geval in elk geval wel) en haar willen steunen voor zover dat kan :j
Laten we hopen dat ze gewoon druk is en daardoor even geen tijd voor bokt heeft.
TS : ik denk aan jullie :(:)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:10

Dat snap ik ook alleen weten we niet hoe het met haar kindje gaat en reacties als gefeliciteerd kunnen best hard aankomen als het allemaal niet is gelopen zoals we graag willen. Ik hoop idd dat ze het gewoon erg druk heeft.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:11

Misschien zou een mod mijn reacties kunnen verwijderen? Toch wel erg banketstaaf als TS dit leest als ze met een blakend kindje thuiszit..

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:17

kiki1983 schreef:
Dat snap ik ook alleen weten we niet hoe het met haar kindje gaat en reacties als gefeliciteerd kunnen best hard aankomen als het allemaal niet is gelopen zoals we graag willen. Ik hoop idd dat ze het gewoon erg druk heeft.

Hier ben ik het wel mee eens. In deze situatie misschien 'gevaarlijk' om te feliciteren.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:35

Ja ben ook benieuwd hoe het met de TS is. En haar beeb. Ze is niet meer online geweest....

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:53

ook ik ben er benieuwd naar en ik weet hoe slopend de periode is die ze nu meemaken.

zwaar loodzwaar tussen hoop en vrees onzekerheden, maar als ze in het goede ziekenhuis zitten doen ze er werkelijk alles aan en hebben ze de middelen de kleintjes te redden en als het kindje een vechtertje is en niet al teveel complicaties mee krijgt dan moet het god komen,
helaas hebben wij ook kindjes zien gaan, die zwaarder en verder ontwikkeld waren dan onze nienke, maar die hadden of een darm perforatie, of hersenbloedingkjes ect.

Het is gewoon verrot moeilijk , en ook het antwoorden zal moeilijk zijn want ze zijn moe en druk ...

rustig afwachten en ik hoop dat het kindje overleefd en sterk is

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:52

Sparky10, wat een mooie foto, zo klein en breekbaar!

Ben ook benieuwd hoe het is met Ts en haar kleintje................

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:57

nog steeds geen nieuws??
vreemd

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:50

Hoe gaat het met jullie Elicious? Ik ga er maar even van uit dat je gewoon heel druk en moe bent en te intensief bezig bent om te reageren hier.

Mijn tweede kindje is prematuur en dysmatuur geboren op 34 weken. De eerste maand is zij in het ziekenhuis gebleven, elke dag ook wel weer een ander probleem en nieuwe onderzoeken. Zij is nu 2,5 jaar, heeft een VSD (hartprobleem) wat geen invloed zou moeten hebben maar waarvoor ze wel onder controle van een kindercardioloog staat, een nier die kleiner is dan de andere en een algemene ontwikkelingsachterstand. Ze is nu 87 cm en een dikke 11 kilo. Haar fijne motoriek is altijd goed geweest, de grove motoriek loopt na 1,5 jaar 2x per week fysio nu ook op schema, voor haar spraak/taalontwikkeling wordt ze nog steeds extra begeleid maar dat gaat in mijn ogen toch ook goed. Ik verdenk haar wel van dyspraxie, ze wordt opgevolgd door de kinderarts en door het COS en dat ga ik daar ook eens aankaarten, want haar hele beentjes staan vol blauwe plekken van het stoten en vallen en ze botst de hele dag overal tegenaan. Ze is ook een hele tijd naar een dietist gegaan en heeft een intolerantie voor koemelk en kipeiwit, maar dat weet ik niet of het met het premature te maken heeft.

Ik wens je in elk geval veel geluk met je kleintje toe en ruim tijd in voor de verwerking van deze periode, want het is zwaar om al gelijk zorgen te hebben over je baby en ik was zelf echt woedend dat mij geen gewone gelukkige onbezorgde kraamtijd gegund was. Ik hoop dat je snel onbezorgd van je kleintje mag genieten.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:16

Ts. Ondertussen een hele tijd verder. Hoe gaat t met je en je kindje?