hoe iemand met een ochtendhumeur wakker maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:04

Amaris schreef:
Beetje als Cesar Millan dus? Dont speak, dont touch, no eye contact.

Geweldig, you made my day :') _/-\o_

Bienotje

Re: hoe iemand met een ochtendhumeur wakker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:14

Wekker zetten, als ze daar niet wakker van wordt zelf stem gebruiken om wakker te maken en bij de eerste tekenen dat de slaap verdwenen is wegrennen en wegblijven :D

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 09:05

Als ik alle tips een beetje samenvat denk ik dus dat het volgende het beste is om te doen:
1 kijken of ze zelf eventueel een wekker kan zetten.
2 rustig laten wakker worden
3 zorgen dat er een mogenlijkheid is om eventueel meteen te douche of meteen te eten.
4 vooral met rust laten, niet vrolijk doen en zo min mogenlijk zeggen.
5 pas gaan praten als ze wakker is, en dit zelf aangeeft

Klopt het zo een beetje of sla ik belangrijke dingetjes over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:27

Klinkt al goed :j

Ik ben zelf mega moeilijk wakker te krijgen en vaak ook echt ontzettend chagrijnig. Wat je bij mij vooral NIET moet doen is muziek aan zetten om me wakker te krijgen, niet continue op een zachte toon 'wakker worden, wordt nou wakker, het is tijd om op te staan' etc., vooral niet herhaaldelijk aantikken/kietelen etc.

Bij mij werkt het het beste als ik zelf 3 wekkers zet, 1 om wakker te worden, 1 een kwartier later om wakker te blijven (anders val ik zo weer in slaap) en een 3e weer een kwartier later waarbij ik daadwerkelijk weet dat ik echt op moet staan. Dan heb ik in totaal een half uur vanaf het wakker worden om chagrijnig in bed te liggen en echt wakker te worden om vervolgens wel vrolijk en fit op te staan ;) misschien een tip voor de dame haha.

Mijn man komt meestal bij de 2e wekker ongeveer en zegt dat gewoon vrij duidelijk, 'sta je zo op?' en wacht dan even of hij een reactie krijgt. Vaak ben ik dan al goed wakker en antwoord ik dan gewoon en sta ik dan ook op.

En een lekker ontbijtje op bed of wat klaar staat op tafel doet idd echt wonderen! :j

Hoop dat je er iets aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:46

xSlvna schreef:
Vooral niet wakker maken, zacht sluipen ed. Mensen hebben echt alles tegen hun hoofd als ze me wakker maken voor 12, of t nu kussens zijn (die ik dan weer ga halen om verder te slapen), knuffels, schoenen of woorden...
Mam zet altijd mijn tv aan als ik wakker moet. Kan het vooral niet hebben als ze blij doet of iemand me kusjes geeft, of doet alsof, oprotten.

Tot hoelaat slaapt de meid normaal? Ik ben ene die slaapt tot 14:45 in het weekend (geen idee, 9/10 keer tot die tijd), dus voor die tijd ben ik ook niet vrolijk mocht ik wakker gemaakt worden voor niks. Wakker maken voor ontbijt od kan wél helpen, als iemand me wekt voor eten of een uitrit ben ik gelijk vrolijk en aangedaan.

Serieus???
Jij wordt boos als iemand je voor 12 uur wakker maakt? En nog erger: in het weekend slaap je bijna de hele dag?

Geen wonder dat iemand je probeert hardhandig uit bed te halen...
Vind dat echt belachelijk :=

Ik mag toch hopen dat je niet zo lang in je nest ligt als je bij een vriendin slaapt...

Ochtendhumeur is vaak niks aan te doen, gewoon normaal wakker maken en met rust laten zoals inderdaad al meerdere keren gezegd.
Ontbijten hangt van de persoon af, als je mij uit mijn bed gelijk aan het ontbijt zet krijg ik geen hap naar binnen en wordt mijn humeur alleen maar slechter ipv beter ;)

Ik zou haar gewoon zelf even vragen wat voor haar het prettigst is, maar vooral niet te veel drukte maken.
Dan is ze maar even chagrijnig, ze weet zelf ook wel dat ze er uit moet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:51

Anc schreef:
xSlvna schreef:
Vooral niet wakker maken, zacht sluipen ed. Mensen hebben echt alles tegen hun hoofd als ze me wakker maken voor 12, of t nu kussens zijn (die ik dan weer ga halen om verder te slapen), knuffels, schoenen of woorden...
Mam zet altijd mijn tv aan als ik wakker moet. Kan het vooral niet hebben als ze blij doet of iemand me kusjes geeft, of doet alsof, oprotten.

Tot hoelaat slaapt de meid normaal? Ik ben ene die slaapt tot 14:45 in het weekend (geen idee, 9/10 keer tot die tijd), dus voor die tijd ben ik ook niet vrolijk mocht ik wakker gemaakt worden voor niks. Wakker maken voor ontbijt od kan wél helpen, als iemand me wekt voor eten of een uitrit ben ik gelijk vrolijk en aangedaan.

Serieus???
Jij wordt boos als iemand je voor 12 uur wakker maakt? En nog erger: in het weekend slaap je bijna de hele dag?

Ik mag toch hopen dat je niet zo lang in je nest ligt als je bij een vriendin slaapt...

Ochtendhumeur is vaak niks aan te doen, gewoon normaal wakker maken en met rust laten zoals inderdaad al meerdere keren gezegd.
Ontbijten hangt van de persoon af, als je mij uit mijn bed gelijk aan het ontbijt zet krijg ik geen hap naar binnen en wordt mijn humeur alleen maar slechter ipv beter ;)

Ik zou haar gewoon zelf even vragen wat voor haar het prettigst is, maar vooral niet te veel drukte maken.
Dan is ze maar even chagrijnig, ze weet zelf ook wel dat ze er uit moet.

Indeed Anc! Sodeju, tot 14.45 uur in je bed liggen? En nooit vroeger wakker worden dan 12 uur? Wat ben jij, een vampier ofzo? Leef je 's nachts of heb je geen nuttige dingen te doen overdag?

Belachelijk, mijn ouders hadden er in ieder geval niet ingetrapt.
Als je later groot bent zul je toch echt op tijd moeten opstaan... ga maar vast aan het idee wennen :')

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:55

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:57

Het is misschien ook goed om te weten dat een ochtendhumeur te maken heeft met een laag suikerspiegel.
Het is dus verstandig als je last hebt van een ochtendhumeur wat zoets te eten of te drinken als je wakker word.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:07

Mevrouw ochtendhumeur is te gast bij TS. Ik zou me kapot schamen als ik bij iemand te gast ben en diegene moet sluipend en fluisterend door het huis 's ochtends omdat ík een ochtendhumeur heb.
Draai het eens om. De gast kan zich ook aanpassen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:09

Heb ik nou ook last van, helaas snappen ze dat thuis nog niet helemaal (na 19 jaar :+ ).
Mij kan je best wakker maken, zeggen wat we gaan doen (neem aan dat je wat leuks gaat doen?) en dan mij rustig rustig wakker laten worden (dit kan voor mij betekenen 10min me bed uit voordat we weg gaan, en dan alles snel doen :D )

Ik kan sowiso slecht wakker worden en soms belt een vriendin/vriend mij s'ochtends lief op om even mij er aan te herrineren wat we gingen doen en dat ik dus echt wakker moet worden. Gelukkig kan ik voor de leuke dingen makkelijker opstaan dan voor werk/school haha.

Misschien even aan haar vragen hoe ze het beste wakker gemaakt kan worden? en wat voor haar het beste helpt als ze chagerijnig wordt? (de een wil met rust gelaten worden, de andere wil dat je ergens mee helpt als ze bv. nog veel te doen hebben s'ochtends)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:09

Ik heb ook een ochtendhumeur, maar meer in de zin van dat iemand beter geen gesprekken met me kan voeren op de vroege ochtend. Of 100 vragen aan me stelt. Als je dat niet doet, heeft niemand last van me.

Helaas wil mijn moeder dat nog niet snappen en heb ik ook al enkele ex-vriendjes gehad die dat ook niet wisten te onthouden... :=

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:13

Het ochtendliedje van 3FM zingen? :D :D

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:45

Even spontaan om het bed heen stofzuigen !!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:47

lekker simpel...zoek het lekker zelf uit :+
ze heeft naar alle waarschijnlijkheid een GSM, dan zet ze gewoon lekker zelf een wekker en voila, opgelost
en ja ik ben 's morgens ook niet aanspreekbaar :n eerst koffie en een peuk, voor die tijd ben ik staatsgevaarlijk .
maar ik kan prima zelf een wekker zetten en mijn bed uit komen :P

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:54

Serieus? Moet jij rekening houden met háár asociale gedrag??

Ze is bij jou te gast, dus ze past zich maar aan. Gewoon de wekker zetten en als zij die niet hoort, haar wakker maken. Ik zou hier echt niet te moeilijk over nadenken. Als ze moeilijk wakker wordt is dat haar probleem, niet het jouwe. Ze kan zich best één ochtendje gedragen. Zal ff lekker worden zeg, dat jij op je tenen moet lopen in je eigen huis, omdat madame een rot humeur heeft....
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 08-01-13 10:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:58

Als ik echt last van een ochtendhumeur heb, staat er na de directe douche een kop koffie voor me klaar. Na de koffie ben ik weer helemaal het vrouwtje :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:01

SaskiaKa schreef:

Ze is bij jou te gast, dus ze past zich maar aan. Gewoon de wekker zetten en als zij die niet hoort, haar wakker maken. Ik zou hier echt niet te moeilijk over nadenken. Als ze moeilijk wakker wordt is dat haar probleem, niet het jouwe. Ze kan zich best één ochtendje gedragen. Zal ff lekker worden zeg, dat jij op je tenen moet lopen in je eigen huis, omdat madame een rot humeur heeft....

_/-\o_
Kan het niet beter verwoorden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:05

Nou moet ik zeggen... Ik heb ook een ochtendhumeur, maar daar word ik niet mee wakker. :n
Als ik alleen opsta heb ik nergens last van namelijk, ik heb ook totaal geen moeite met op tijd uit bed komen.
Ik word pas link als er iemand tegen me gaat praten (/zeiken) als ik net wakker ben, dat trek ik dus écht niet als de module "geduld en vriendelijkheid" nog niet opgestart is. :Y)
Vooral mijn moeder weet feilloos het verkeerde te doen en zeggen 's morgens. -:(-
Bij anderen gedraag ik me altijd keurig, je bent immers te gast en zoals eerder gezegd... Een ander kan er niets aan doen dat ik een ochtendhumeur heb!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 11:14

Het kan ook helpen om tegen die persoon te zeggen dat je het moeilijk vindt en of die persoon zelf een oplossing weet. Mijn zoon wil bijvoorbeeld het eerste half uur niets of niemand horen als hij wakker is. Ik laat hem dan ook liggen (wekker staat speciaal een half uurtje eerder, zodat hij die tijd kan krijgen). Daarna gaat het goed en is er niets aan de hand. Dit hebben we zo afgesproken en dat werkt voor ons het beste.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:01

MelanieB schreef:
SaskiaKa schreef:

_/-\o_
Kan het niet beter verwoorden.

ja maar vergeet niet dat TS hier zich nu druk over maakt en voor zover ik hier lees, de persoon zelf hier niet om vraagt, dus niets asociaals aan :n
en asociaal is het pas als je geen rekening houd met elkaar, dit geld voor degene met het ochtendhumeur tov ts maar ook als ts bijvoorbeeld schijt aan de gast heeft en zingend en springend door de kamer gaat hupsen als de gast dit echt niet kan waarderen, of beter nog, dit niet kan handelen.
vind het dus net zo asociaal om schijt te hebben aan iemand en geen rekening te houden met iemand als idd als je als een halve holbewoner te gedragen omdat je sjago bent 's ochtends

op zich is er geen probleem, gewoon lekker wekker zetten en je eigen ochtendritueel volgen en je gast haar eigen ding laten doen , niets ingewikkelds aan :n
snap het concept "ik moet haar wakker maken" ook niet , gewoon wekker zetten en dan word je vanzelf wakker , gast zal waarschijnlijk echt wel haar best doen om gewoon aanspreekbaar te zijn en als je dan als goede gastvrouw niet als eerste ding 's morgens een stralend blije gast verwacht maar gewoon gastlief even de tijd geeft om op te starten is er niets aan de hand.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:14

Anc schreef:
Serieus???

Iets vergeten te zeggen, kan enkel op de zondag uitslapen en daar wil ik dan ook gebruik van maken.
De hele week gaat de wekker om half 8, zaterdags om 7 (ivm werk) en dan is de zaterdag een dag dat ik opblijf tot 3/4, dus dan valt er nog véél slaap in te halen.
Bij een vriendin slaap ik vaak toch echt tot 1 uur, bij mijn vriend vaak tot 2, soms 3... Beter dat dan met een ochtendhumeur wakker zitten (en moe zijn), vriendlief loopt trouwens vaak om 10 (soms nog eerder) al door huis, vriendin rond 11. Beide weten ze dat ik een slaper ben, moeten ze me maar niet vragen. Verder slaap ik niet voor niks zolang, blijkbaar heeft mijn lichaam dat nodig (even bijtanken op de zondag), waarom dan wakker gemaakt worden omdat degene waar je slaapt begint aan zijn dagelijkse routine, daar hoeft ze mij toch niet in mee te slepen?
Vaak genoeg dat die routine bestaat uit eten en verder niks doen, nog eens niks doen en erna... Niks doen.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 08-01-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:19

Sonja_vR schreef:
ja maar vergeet niet dat TS hier zich nu druk over maakt en voor zover ik hier lees, de persoon zelf hier niet om vraagt, dus niets asociaals aan :n
en asociaal is het pas als je geen rekening houd met elkaar, dit geld voor degene met het ochtendhumeur tov ts maar ook als ts bijvoorbeeld schijt aan de gast heeft en zingend en springend door de kamer gaat hupsen als de gast dit echt niet kan waarderen, of beter nog, dit niet kan handelen.
vind het dus net zo asociaal om schijt te hebben aan iemand en geen rekening te houden met iemand als idd als je als een halve holbewoner te gedragen omdat je sjago bent 's ochtends

op zich is er geen probleem, gewoon lekker wekker zetten en je eigen ochtendritueel volgen en je gast haar eigen ding laten doen , niets ingewikkelds aan :n
snap het concept "ik moet haar wakker maken" ook niet , gewoon wekker zetten en dan word je vanzelf wakker , gast zal waarschijnlijk echt wel haar best doen om gewoon aanspreekbaar te zijn en als je dan als goede gastvrouw niet als eerste ding 's morgens een stralend blije gast verwacht maar gewoon gastlief even de tijd geeft om op te starten is er niets aan de hand.

Kijk, daar zeg ik dan weer amen tegen :j _/-\o_

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:28

Ik vind het heel makkelijk om te zeggen dat iemand maar normaal moet doen bij een ander thuis. Ook als je volwassen bent: ochtend humeur is niet iets waar je zelf voor kiest, dat is er gewoon.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:36

Moet wel heel eerlijk zijn.
Ben ik de enige die schijt heeft aan mensen met een ochtend humeur :o
Dr uit zo niet jammer dan, haar probleem.
Ze is verdorie bij jou op visite kom nou.
Het is toch niet de bedoeling dat jij je in allerlei bochten gaat wringen omdat zij een ochtend humeur heeft.

Spreek een tijd af en daar heeft ze het maar mee te doen.
Zorg dat rond die tijd ontbijt klaar staat en de mogelijkheid is tot douchen zoals normaal is als je iemand op visite hebt en verder niets.

En ja ik heb ook wel eens last van een ochtend humeur.
Vriend lief had ook altijd een ochtend humeur en die heeft het inmiddels wel afgeleerd.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:00

Ik vind het echt onzin dat 'het er gewoon is dus je kunt er niks aan doen'. Het is vervelend als je je chagrijnig voelt maar kom op zeg, als volwassene heb je toch genoeg fatsoen in je donder om daar overheen te stappen. Ik ben ook geen prater 's ochtends en heb het liefst niemand om me heen, maar ik ga echt niet van mijn medemens verwachten dat ze daar rekening mee houden.