Morsende kleuter..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:33

Dat tegen die leraar is toch een totaal andere situatie -O-

Precies wat Suzanne omschrijft, dat is voor mij normaal gedrag, niet te betuttelend met zijden handschoentjes om elkaar heen draaien maar gewoon lekker normaal :)

Suzanne F. schreef:
pmarena schreef:
Voelen jullie je zelf geen ontzettende sukkel dan, als je een glas omgooit...laat staan als het kort daarna nog een keer gebeurt :+

:') :j

Mijn dochtertje zegt vaak zelf al: Oh lomp.... :')
En als mama het doet zegt ze dat mama een lompe actie had.

Natuurlijk kan het iedereen een keer gebeuren maar niet af en aan. Dan is het OF beter opletten OF een babybeker die niet kan lekken. Klaar.

Heerlijk simpel +:)+

Ik vind het heel lief als moeders hele dagen met een doekje achter hun kind aan gaan omdat het zo kwetsend zou zijn om ze een anti-lek-bekertje te geven, maar dat is toch ook geen oplossing :=

Ik vind die beker met die stevige staander eronder wel erg leuk trouwens +:)+

Maar gewoon het kind zelf leren opletten en zelf aanleren die beker op een veilige plek te zetten, lijkt me toch beter.

Anders moet je straks overal die speciale beker mee naartoe nemen zeker, en je beloningsstickertjes voor als het weer een half uurtje goed gaat, en.... komop jongens, dat is toch ook een zielige situatie.

Teveel betuttelt worden is pas echt kinderachtig :)

Princesj

Re: Morsende kleuter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:41

Ik ben 24, maar de regelmaat dat de inhoud naast mijn glas ligt in plaats van erin is toch echt dagelijks. Ben volledig gezond, mankeer niks maar ben gewoon ontzettend onhandig. Vroeger ging het ook zeer regelmatig mis, ik heb ook jaren lang uit plastic bekers gedronken want die gingen tenminste niet stuk.
Mijn ouders hebben zich er nooit een moment druk over gemaakt..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:43

benangelique schreef:
Dat hoef je een pedagoog niet te vertellen suus... maar ik vind dat als de verantwoordelijkheid voor een volle beker te groot is, je die verantwoordelijkheid dus moet verkleinen. Hetzij door de beker minder vol te doen, hetzij door de beker aan te passen of door idd zelf op te letten.
Je let in een zwembad toch ook constant op? Dan zeg je toch ook niet dat je kind alleen in het ondiepe mag en gaat vervolgens weg?

Nee klopt, eens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:50

Ik heb geen flauw idee of die al gezegd is, maar als je nou een paar onderzetters op het midden van de tafel zet, zodat kleuter in kwestie er precies bij kan om te pakken, maar niet met maaiende armpjes de beker omstoot.
Afspraken maken 'de bekers gaan alleen op de onderzetters!'

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:45

Mijn neefje is 2 en als er glazen op tafel staat komt hij er echt niet aan hoor. Hij heeft een antilek beker voor zich en ook die zet die netjes neer op tafel. Maar glazen en koffie kopjes,, nee daar kijkt die echt voor uit

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:03

Is het niet een idee om hem zijn drinken voorlopig in een )rechte) mok te geven? Die zijn vaak bijna net zo breed als hoog en zijn ook relatief zwaar waardoor de kans op omstoten echt heel klein is. En dan hoef je hem ook niet een vervelend gevoel te geven door hem een anti lekbeker oid te geven. Dan hoef je alleen nog op te letten dat ie hem niet van tafel stoot, maar dat is neem ik ana niet het probleem (en zo ja: makkelijk op te lossen door hem meer naar het midden van de tafel te zetten)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:52

Bedabkt voor alle reacties! Wij houden net voorlopig bij minder drinken in de beker doen, afleiding minimaliseren en mocht het toch misgaan dan rustig zelf de zooi laten opruimen. Ik gok maar dat het vanzelf eens over gaat..

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:39

Dat is een goed begin ;) En mischien meteen laten opdrinken :P

Ik zou je kind niet gaan straffen hierom anders krijg je zo'n zenuwachtig kind en dat lijkt me niet de bedoeling.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:23

Zojuist kreeg ik een mail in mijn inbox over communicatie en omgang met kinderen. Ik moest meteen aan dit topic denken. Lees maar mee ;)

Citaat:
Het is vrijdagavond. Nadat je uit je werk gekomen bent, ben je naar
huis gesneld en heb je je mooiste outfit aangetrokken om vervolgens
meteen weer te vertrekken naar een feestje ter gelegenheid van het
50-jarig bestaan van het kantoor waar je partner werkt. Het is een
sjieke gelegenheid met allemaal net iets te net aangeklede dames en
heren die jij persoonlijk nog nooit gezien hebt en die ook niet
helemaal jouw smaak zijn.

Je staat wat te praten met een collega van je partner en net op het
moment dat je partner je voor wilt stellen aan zijn baas gebeurt het
meest verschrikkelijke dat jou op dat moment kan overkomen: Je stoot
je glas rode wijn om. De wijn stroomt met volle vaart het glas uit en
druipt van de tafel de grond op.

Je partner springt op en roept: “Lieve help, wat ben je toch
vreselijk onhandig. Je kunt toch wel van tevoren bedenken dat je je
wijn niet op het randje van de tafel moet zetten. Hup, ga snel een
doekje halen en veeg het onmiddellijk op. En drink in het vervolg
alsjeblieft je wijn meteen op. Dan kan het ook niet omvallen. Nou hup,
ga een doekje halen.” En vervolgens zegt hij net iets te hard tegen
zijn baas, zodat jij het woord voor woord kan verstaan: “Sorry hoor.
Ze is toch zo onhandig. Dat gebeurt nou elke keer. Zal ze het ooit
leren? Maar goed, verder is het een beste vrouw hoor!”

Hoe voel jij je? Voel je je groeien van binnen? Voel je de liefde voor
je partner stromen? Voel je je gemotiveerd om snel een doekje te gaan
halen en de wijn op te ruimen? Of denk je: “Stik er maar in met je
stomme collega’s. Ik ben weg en ik hoef je voorlopig niet te
zien.” (En dat is misschien nog netjes geformuleerd).

Hoe zou het zijn als de scène anders verliep?

Lees verder: http://www.treadsoftly.nl/blog/waar-kinderen-(net-als-wij)-op-zitten-te-wachten

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:31

Hahaha ja leuk gedaan.
En inderdaad, zo kun je het zelfvertrouwen van een kind vakkundig om zeep helpen.
Neemt niet weg dat als het omstoten tig keer per dag gebeurt en je merkt dat het ook gebeurt omdat je kind nonchalant is en gewoon niet oplet, je er best wat van mag zeggen. Zelf zullen ze namelijk niet bedenken dat ze volgende keer gewoon wat beter op moeten letten.

Maar je moet wel opletten wat je zegt, hoe je het zegt en tegen welk kind je het zegt. Het ene kind kan veel meer hebben als het andere kind.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 14:43

benangelique schreef:
Dat hoef je een pedagoog niet te vertellen suus... maar ik vind dat als de verantwoordelijkheid voor een volle beker te groot is, je die verantwoordelijkheid dus moet verkleinen. Hetzij door de beker minder vol te doen, hetzij door de beker aan te passen of door idd zelf op te letten.
Je let in een zwembad toch ook constant op? Dan zeg je toch ook niet dat je kind alleen in het ondiepe mag en gaat vervolgens weg?

Die vergelijking gaat toch niet op. Verantwoordelijkheid over een volle beker geven is heel wat anders dan een kind verantwoordelijkheid geven en zichzelf laten redden in een zwembad. Daar is een kind van 5 natuurlijk niet aan toe, dus dan let je constant op inderdaad. Maar een volle beker...

Ik vind dat een kind van 5 prima zelf de verantwoordelijkheid over een beker met drinken kan hebben. Gooit die het om, is dat zijn eigen schuld, mag die het ook opruimen. Dat is geen straf, dat is normaal. Dat hoort. Jij doet iets, jij lost het op als het verkeerd gaat. Kinderen moeten oorzaak-gevolg leren en als je nog achter je 5 jarige gaat rennen om alles achter zijn of haar kont op te ruimen, alle ongelukjes probeert te voorkomen etc, leert zo'n kind toch helemaal niets.. En zal die ook minder opletten, want als bekertje omgaat, ach, mama of papa ruimt het wel op, wat maakt het uit. Zelf opruimen zorgt ervoor dat ze beter uit hun doppen kijken..

Maar blijkbaar is dat voor dit jongetje toch niet genoeg. Ik zou dan zoals anderen hier voorstellen, het lekbekertje in gebruik nemen.. En laat hem maar denken dat het een baby beker is. Hij wil een volwassen beker, prima, maar als die te vaak omgaat, dan is die daar niet aan toe en geef je hem de 'babybeker'. Wedden dat hij dan wel uitkijkt hoe of wat, immers wil hij die babybeker niet.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:37

Heb ook 2 jongens in huis. Mijn oudste is niet zozeer onhandig maar een dromelot.
Ze krijgen altijd een halve beker die ze zitten moeten drinken. Is deze leeg mogen ze nog wat krijgen.
Laat nooit onbeperkt drinken staan.
En in de zomer hebben ze als extra een budon, waar gewoon water in zit.

En tuurlijk er gebeuren wel is ongelukken, besteed er niet zo veel aandacht aan meestal ruim ik het samen met de kids op.

OVer het word sukkel dom etc vind het wel een scheldwoord. Mijn oudste werd door mijn ex (zijn vader) vaak daarvoor uitgemaakt en reken er maar op dat dit heel veel gedaan heeft met zijn zelfvertrouwen.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:39

testebeest schreef:
Heb ook 2 jongens in huis. Mijn oudste is niet zozeer onhandig maar een dromelot.
Ze krijgen altijd een halve beker die ze zitten moeten drinken. Is deze leeg mogen ze nog wat krijgen.
Laat nooit onbeperkt drinken staan.
En in de zomer hebben ze als extra een budon, waar gewoon water in zit.

En tuurlijk er gebeuren wel is ongelukken, besteed er niet zo veel aandacht aan meestal ruim ik het samen met de kids op.

.

Ik denk dat dit ook het beste is wat je kunt doen ;)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:41

ElineS schreef:
benangelique schreef:

Maar blijkbaar is dat voor dit jongetje toch niet genoeg. Ik zou dan zoals anderen hier voorstellen, het lekbekertje in gebruik nemen.. En laat hem maar denken dat het een baby beker is. Hij wil een volwassen beker, prima, maar als die te vaak omgaat, dan is die daar niet aan toe en geef je hem de 'babybeker'. Wedden dat hij dan wel uitkijkt hoe of wat, immers wil hij die babybeker niet.

Ik denk niet dat dit gaat helpen ...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:13

Ik word hier niet geciteerd. Graag weghalen want dit is ABSOLUUT mijn aanpak niet. ..

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:24

O ja wat stom.. ik kan het niet meer aanpassen.
Maar was dus voor de bovenste naam.