Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vuurneon schreef:Ik heb krijg zelf de kriebels als mensen het hebben over 'mensen met een uitdaging'. Alsof de handicap dan opeens afwezig is als je het maar voorzichtiger aankleed. De blinde man moest ik volgens de begeleiders aanspreken over zijn 'visuele uitdaging', hij lachte zich rot en zei; net of ik dan opeens weer kan zien als je het zo noemtnee hoor, ik ben steke blind!
Ik neem wel het woord gehandicapt in de mond, dat is nog hartstikke gangbaar en ik ga het ook niet 'zachter' aankleden; iemand gaat er niet opeens door lopen immers.
Verstandelijk gehandicapten heb ik meer moeite mee, t is mijn doelgroep niet omdat ik het moeilijk vind om fysiek om te gaan met een driftbui van een grote sterke volwassene met het verstand van een 4 jarige. Dat vind ik oprecht eng.
vuurneon schreef:Ik had ook heel veel moeite met de jongen met down die last had van zijn hormonen en stapelverliefd op mij was; duidelijk nee zeggen en hem wegduwen werkte niet (en tot overmaat van ramp vonden de begeleiders het leuk.... ). Ben boos op hem geworden, maar ook dat werkte niet. Hij bleef mij maar vastgrijpen en dat was echt vreselijk.
Juist omdat hij niet het verstand niet had om te begrijpen dat ik het erg vond, maar wel de gewone puberhormonen had
(Ik kom graag op een woongroep, maar als ik hem zie? Loop ik weg...)
xChou schreef:Het valt me op dat er tot nu toe alleen positieve reactie's zijn gekomen, jammer dat de mensen die er zo negatief over denken nu hun mond niet open willen trekken..
Vliendertje schreef:xChou schreef:Het valt me op dat er tot nu toe alleen positieve reactie's zijn gekomen, jammer dat de mensen die er zo negatief over denken nu hun mond niet open willen trekken..
Ik heb zelf net mijn opleiding afgerond . ( medewerker gehandicapten zorg).
Ik heb op veel verschillende groepen gewerkt. Van hoog niveau, ouderen met een beperking, tot erg laag niveau, gedrag problemen ( agressie) etc.
Ik heb de gekste mensen gezien, en de raarste en vieste gedragingen. Erge agressie (terwijl ze eigenlijk niemand pijn willen doen, Soms gaan ze de agressie op zichzelf richten). Puur omdat ze hun gevoelens niet kunnen uiten op de manier hoe wij het uiten.
Ja, ik zeg eerlijk dat ik blij ben dat ik geen beperking heb.......... . Ja, ik vind dat sommigen van hen geen leven hebben (vast geketend of 18 uur per dag in 2 dezelfde kamertje ) ....... maar dan heb ik het ook over echt heel extreem laag niveau.
Ik(samen met mijn collega's) probeer hen een zo prettig leven te geven met zoveel mogelijk vrijheid (met soms gevaar voor ons zelf) .
Iedere glimlach is fijn om te zien en geeft mij een voldoening.
Ach, ik heb net mijn opleiding afgerond. Wie weet denk ik er over 20 jaar wel anders over
Vliendertje schreef:purny schreef:Mensen met een beperking zijn blij met de kleinste dingetjes. Dat kun je van andere doelgroepen niet zeggen...
Blij zijn om een boterham met pindakaas... blij zijn voor een kop koffie...
Als dat het enigste is waar je naar uit kan kijken..............
xChou schreef:Ik zal even in het algemeen reageren. Ik begrijp dat sommige mensen het raar vinden en al helemaal kleine kinderen. Maar wanneer ik aan het shoppen ben en mensen ons de hele tijd na kijken vind ik dat niet normaal en ben ik wel iemand die even een opmerking eraan waagt.
Ik raak gefrustreerd door mensen die zeggen dat deze mensen geen leven hebben, dat doet me pijn omdat ik me dubbel en dwars inzet om voor zo'n 30 mensen + mijn tante minimaal één keer per week iets te betekenen. Dit doe ik vrijwillig en geheel in mijn vrije tijd. Deze vakantie heb ik tot nu toe élke dag iets met mijn tante gedaan en vandaag de hele dag oliebollen staan bakken met haar, ik vind het leuk maar het kost mij wel gewoon tijd die ik ook aan andere dingen kan besteden. Ik doe het graag en vind het ontzettend leuk en het maakt me gelukkig. Helaas zijn er mensen die je zo kunnen kwetsen door zulke opmerkingen te maken, mijn tante, oma en opa zijn dit al voorbij maar voor mij is het erg moeilijk nog om hier goed mee om te gaan. Vandaar dat ik ook hier soms kort uit de bocht kan komen, maar het doet gewoon pijn.
purny schreef:Ik werk in een andere zorgsector. De PG van een verpleeghuis waar mensen in stadia 3/4 van de dementie zitten. Deze mensen kunnen ook uit het niet slaan en knijpen en begrijpen helemaal niks meer van wat je ze wilt zeggen. Maar het kleinste gebaar van deze mensen is al een blik van liefde. In principe werk ik ook met gevaar voor mijzelf, want als er eentje door het lint gaat kan ik hem niet tegen houden met mijn 1.61...
xChou schreef:Vliendertje schreef:
Ik heb zelf net mijn opleiding afgerond . ( medewerker gehandicapten zorg).
Ik heb op veel verschillende groepen gewerkt. Van hoog niveau, ouderen met een beperking, tot erg laag niveau, gedrag problemen ( agressie) etc.
Ik heb de gekste mensen gezien, en de raarste en vieste gedragingen. Erge agressie (terwijl ze eigenlijk niemand pijn willen doen, Soms gaan ze de agressie op zichzelf richten). Puur omdat ze hun gevoelens niet kunnen uiten op de manier hoe wij het uiten.
Ja, ik zeg eerlijk dat ik blij ben dat ik geen beperking heb.......... . Ja, ik vind dat sommigen van hen geen leven hebben (vast geketend of 18 uur per dag in 2 dezelfde kamertje ) ....... maar dan heb ik het ook over echt heel extreem laag niveau.
Ik(samen met mijn collega's) probeer hen een zo prettig leven te geven met zoveel mogelijk vrijheid (met soms gevaar voor ons zelf) .
Iedere glimlach is fijn om te zien en geeft mij een voldoening.
Ach, ik heb net mijn opleiding afgerond. Wie weet denk ik er over 20 jaar wel anders over
Zo denk ik er ook over, door al een spelletje te spelen maak je ze vaak al blij. Er heerst ook niet het egoïsme om beter te zijn dan de rest, dat valt mij op, dat heb je helaas bij de andere doelgroepen wel, iets waar ik me ontzettend aan irriteer.
xNK schreef:xChou schreef:Ik zal even in het algemeen reageren. Ik begrijp dat sommige mensen het raar vinden en al helemaal kleine kinderen. Maar wanneer ik aan het shoppen ben en mensen ons de hele tijd na kijken vind ik dat niet normaal en ben ik wel iemand die even een opmerking eraan waagt.
Ik raak gefrustreerd door mensen die zeggen dat deze mensen geen leven hebben, dat doet me pijn omdat ik me dubbel en dwars inzet om voor zo'n 30 mensen + mijn tante minimaal één keer per week iets te betekenen. Dit doe ik vrijwillig en geheel in mijn vrije tijd. Deze vakantie heb ik tot nu toe élke dag iets met mijn tante gedaan en vandaag de hele dag oliebollen staan bakken met haar, ik vind het leuk maar het kost mij wel gewoon tijd die ik ook aan andere dingen kan besteden. Ik doe het graag en vind het ontzettend leuk en het maakt me gelukkig. Helaas zijn er mensen die je zo kunnen kwetsen door zulke opmerkingen te maken, mijn tante, oma en opa zijn dit al voorbij maar voor mij is het erg moeilijk nog om hier goed mee om te gaan. Vandaar dat ik ook hier soms kort uit de bocht kan komen, maar het doet gewoon pijn.
Mij broer is heel lang (lees 2.04 m) en áltijd kijken mensen hem aan, mijn moeder zegt wel eens voor de grap dat we een t-shirt moeten laten bedrukken met 'Kijken kost 50 cent'
Vliendertje schreef:xChou schreef:
Zo denk ik er ook over, door al een spelletje te spelen maak je ze vaak al blij. Er heerst ook niet het egoïsme om beter te zijn dan de rest, dat valt mij op, dat heb je helaas bij de andere doelgroepen wel, iets waar ik me ontzettend aan irriteer.
Dus dat ik dit zeg vind je het niet respectloos ?
purny schreef:Er zijn een aantal reacties dat het zielig is. Ten eerste zijn deze mensen ernstig meervoudig beperkt geworden door een aantal ziektebeelden zoals: Hersenvliesontsteking, Rode hond, koortsstuipen, zuurstoftekort tijdens de geboorte en een aantal ziekten tijdens de zwangerschap. Maar geeft dit dan een recht om te zomaar te zeggen dat deze mensen dan geen recht meer hebben om te leven? Ik vind van niet.
Sterker nog hebben deze mensen niet eens het idee dat ze zo zijn, ze zijn heel gelukkig in hun leven. EMB'ers hebben het vermogen van een baby van maximaal een jaar dus het volle verstand hebben ze niet meer om te beseffen dat ze zo zijn geworden..
Je zou je eens voor moeten stellen. Je krijgt een kindje en een aantal maanden later krijgt je liefste kindje een hersenvliesontsteking of koortsstuipen waarbij hij of zij niet verder zal ontwikkelen dan 9 maanden of een jaar. De arts komt naar je toe of andere mensen in je omgeving met de mededeling dat hij of zij eigenlijk geen recht meer heeft om te leven alleen maar omdat het zielig is wat deze mensen mankeren. Dan breekt je klomp toch??
Ik heb stage gelopen met EMB'ers. Dit is absoluut niet mijn werkgebied omdat het niks voor mij is. Maar ik bewonder deze mensen wel die 24 uur per dag voor deze mensen klaar staan om de zware zorg uit handen te nemen van de familie. En voor deze mensen heb ik alleen maar diep respect!
purny schreef:Ik werk in een andere zorgsector. De PG van een verpleeghuis waar mensen in stadia 3/4 van de dementie zitten. Deze mensen kunnen ook uit het niet slaan en knijpen en begrijpen helemaal niks meer van wat je ze wilt zeggen. Maar het kleinste gebaar van deze mensen is al een blik van liefde. In principe werk ik ook met gevaar voor mijzelf, want als er eentje door het lint gaat kan ik hem niet tegen houden met mijn 1.61...
xChou schreef:Dat is wel 'n hele goede eigenlijk.Ik zeg meestal als mensen écht overdreven en lang kijken 'kun je het zien'.
Mijn tante zit dus in de rolstoel en wanneer mensen niet aan de kant gaan na zo'n 3 keer vragen trapt ze ze zo aan de kant, geweldig om te zien maar niet helemaal goed, haha.Overigens heb je overal in Disney voorrang met de rolstoel, broertje op schoot, ik duwen en gaan met die banaan.