Zakgeld / kleedgeld / belgeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:10

Ik kreeg "vroeger" geen cent. Mobiel? Nergens voor nodig. Kleding kreeg ik als ik het nodig had. Allesnwat ik verdiende met klusjes en/of werk was voor mij. Cadeautjes etc betaalde ouders ook. Ben nooit iets te kort gekomen en heb een aardig spaarcentje :)

Sokje_6

Re: Zakgeld / kleedgeld / belgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:16

Heb je er ook wat aan voor een 18-jarige? Anders mag je me pb'en :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:16

Zilfstar schreef:
Vind het wel grappig dat sommigen vinden dat mijn kinderen weinig krijgen. Zij hebben beiden een "eigen paard" (lees ik heb een paard en pony, zoon is baasje van paard, dochter van pony) waar ze niks aan hoeven te betalen. Ze moeten wel meehelpen in de verzorging en mogen er van alles mee. Ik koop alles van spul wat nodig is, ook wat speciaal voor de kinderen is (zoals beleerwagen bijv). Beiden zitten op diverse hobby's wat ook geld kost (zoon reddingsbrig, toneel, tekenles, dochter reddingsbrig, tekenen, turnen). Ze hoeven niks van kleding te kopen, dat betalen wij (ouders) allemaal. En ook qua speelgoed, lekkers, uitjes komen ze niks te kort. ook de verzorging van hun huisdieren (voer voor slang en cavia's van zoon, voer voor hamsters dochter) wordt door ons betaald.
Ben dan wel benieuwd waar iedereen die hopen zakgeld aan uit geeft...

Oja... die cavia's en de hamsters zijn NIET het voer van de slang :D

Ze krijgen vast niet weinig, maar dat ze veel hobby's mogen uitoefenen en de dieren, zien zij dat op hun leeftijd al als iets wat in geld uit te drukken is? Voor mij was op die leeftijd geld het spul dat je in je hand hebt, de muntjes en briefjes en als ze op waren dan ging je naar de muur om nieuwe te halen of iets dat je bij rekensommetjes gebruikte. Op de basisschool kreeg ik geen zakgeld, ik kreeg wel spulletjes en ik had ook een pony, konijnen en hobby's maar zakgeld nee. Ik kon centjes verdienen met karweitjes. Pas in de eerste klas van de middelbare kreeg ik zakgeld om cadeautjes voor vriendinnen te kopen en dingetjes voor mijzelf of de pony's, dat was toen 25 gulden later 11 euro 50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:20

Ik beantwoord de vraag wel even vanaf mijn perspectief. :')

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? 10 per week, 15 jaar.
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Yup.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? 40 per maand, Voor kleding :+ Incl. schoenen, maar ik krijg soms wel extra als ik iets speciaals moet halen zoals een winterjas.
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) Ja, 11 euro per maand door mijn ouders

En ik werk erbij, waardoor er een leuk bedrag in de 300 euro op mijn rekening staat op het moment. :+ Ik vind dat ik zat krijg. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:27

Ik ben 25 en ik krijg elke maand 10 euro. Mijn ouders zijn volgens mij vergeten dat automatische incasso stop te zetten een paar jaar terug :')

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:28

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? Ouders financiëren grotendeels, wat ik dan nog wil betaal ik met het geld van mijn studentenjob, ik ben 17 jaar.
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Ik mag alles doen met het geld dat ik verdien, maar ze verwachten wel dat ik spaar.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Het nodige betalen mijn ouders, als ik dan nog iets wil, is dat voor mijn rekening.
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) Ja, ouders betalen 15 euro pm.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:29

lieveli schreef:
Ik ben 25 en ik krijg elke maand 10 euro. Mijn ouders zijn volgens mij vergeten dat automatische incasso stop te zetten een paar jaar terug :')

_O- Beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:32

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? Ik krijg 50 euro per maand sinds ik naar de middelbare ging (daarvoor 1 euro per week)
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen?Sinds ik 50 euro per maand krijg moet ik mijn eigen mobiel, beltegoed, cadeaus, schoenen , schoolspullen betalen
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Kleedgeld pas als ik 18 ben, dan moet ik alles zelf betalen en krijg ik nog een klein bedrag van mn ouders
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) Ja, ik moet alles daar van zelf betalen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:35

Kleedgeld pas op je 18e? Toen moest ik alles al zelf betalen.

Mijn ouders hebben mijn telefoon heel lang betaald, ik had wel een baantje en daar moest ik shirtjes, jurkjes en uitgaan van betalen. Mijn moeder kocht mijn schoenen en winterjas en als ik het wilde een spijkerbroek.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:36

Ik ben 17 jaar en heb wel een broer en zus, maar die zijn 22 en 25 en wonen niet meer thuis. Situatie is dus eigenlijk gewoon enigskind :)

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze?
Ik krijg 20 euro zakgeld per maand.
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen?
Alles mag ik er mee doen, maakt helemaal niks uit.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor?
Kleedgeld krijg ik sinds zomer 2012 en dat is 100 euro per maand. Hiervan moet ik echt alles zelf betalen, dus ook schoenen en jassen.
Heel soms betaald mijn moeder nog iets, maar meestal niet.

Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel)
Ik heb een Samsung Galaxy S3 met abonnement en mijn vader betaalt mijn abo, volgens mij 18 euro per maand ofzo?
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 23-12-12 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:37

Kleedgeld pas op je 18e? Toen moest ik alles al zelf betalen.
^^
Ja, dan moet ik alles zelf betalen van mijn eigen geld ( werk ) , voor kleding krijg ik dan dus nog een klein bedrag :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:41

Ik ben 15 jaar en vul hem ook even in :)

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? 20 euro per maand
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Als ik in de kantine iets wil kopen, iets extra's voor de dieren, kadootjes voor familie, Ipod en camera heb ik ook zelf gekocht
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Nee
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) Mijn ouders betalen mobiel, heb een klein abbonement, ik SMS en bel niet zoveel

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:43

Ik ben 17 krijg 175 euro zak/kleedgels per maand hier koop ik ook cadeau's van, ik heb een anbonement van 30 pm waar ik nooit over heen ga.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:50

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze?
Ik kreeg meestal 5 euro á 10 euro per maand. Verschilde, stond ook niet vast. Maar hoefde er niks van te kopen, enkel overbodige dingen (snoep haha)*

*
Nee, ik krijg geen kleedgeld. Ook nooit gehad. Meestal als ik iets nieuws nodig had, of te kort kwam. Kreeg ik dit gewoon.
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel)
Ik was 9 toen ik een mobiel kreeg, simpel ding. Met btg zodat ik kon bellen als er iets is. In de middag ging ik altijd naar huis op de basisschool, dus wilde ze het weten als ik thuis was. Ik kreeg het btg van mijn ouders, had verder ook geen vrienden waar ik naar bellen moest op die leeftijd.

Ondertussen als 17 jarige. Krijg ik nog geen zakgeld/kleedgeld, nodig is halen. Extra's is zelf betalen (werk). Telefoon betaalde ik de laatste keer deels zelf, andere deel gekregen en abonnement betaald mijn vader tot dat deze is afgelopen (Maart 2014)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:52

Ghostattack schreef:
....

Je krijgt je kinderbijslag ook _O-

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:54

Saaams schreef:
Ghostattack schreef:
....

Je krijgt je kinderbijslag ook _O-

Kinderbijslag is mijn kleedgeld, alleen mijn moeder heeft dat veranderd in 100 euro per maand ipv 270 per 3 maanden _O-

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 15:58

Leuk al die verschillen. Toch veel tieners aan het woord hier haha.

Ergens werd gesteld dat kinderen dieren etc niet in geld kunnen uitdrukken. Nou dat kunnen de mijne wel. Ze weten dat ik een flink bedrag kwijt ben aan stalling bijv. De pony van dochter is er ook niet zo maar gekomen. Ze weten goed dat het veel geld kost. Zelfde voor de slang bijv. Die heeft hij zelf moeten regelen bij mijn neef (heeft reptielenzaak) en hij had het geluk dat neef geen kids heeft en zijn achterneefje graag mag. Dus kreeg hij de slang als verlaat verjaardagskado (wist dat het van ons mocht en wij hadden terrarium etc al klaar staan) mits hij voldoende kennis erover bezat en wat vragen kon beantwoorden EN zo beloven haar goed te verzorgen. Zo moest hij ter plekke laten zien dat hij het dier een muis kon geven. We duwen onze kids niet dagelijks met de neus erop dat alles geld kost, maar ze worden er zeker wel mee groot gebracht DAT alles geld kost, je niks zo maar krijgt etc.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:00

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? Ik ben 15 en krijg zo af en toe zakgeld, we houden het niet speciaal meer bij. Vorig jaar kreeg ik 5 euro per week, maar dan moest ik daar alles van kopen (cadeautjes/deo etc.) behalve kleding voor een bepaald bedrag, wilde ik nog iets extra's werd dat voor mijn eigen rekening. Nu krijg ik af en toe wat gestort maar mijn ouders betalen vaak ook wel mee aan gewone spullen als tandpasta e.d.
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Zoals hierboven: wat ik nu gestort krijg is denk ik 20 euro voor 1 à 2 maanden, mag ik wel zelf besteden, gaat meestal naar ponylief. De rest hoef ik allemaal niet te betalen
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Krijg geen kleedgeld, maar geld van de kinderbijslag 3x per jaar (niet alles, heb nog 2 zusjes) en daar mogen we dan van shoppen. Tussendoor krijgen we altijd nog wel schoenen/laarzen en af en toe gewoon wat extra kleding
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) Mijn mobiel heb ik van mijn verjaardagsgeld betaald, heb prepaid dus beltegoed. Hoe wij dit doen: ik betaal het in principe zelf; maar als ik goed mijn best op school gedaan heb (mijn inzet, krijgen ze bericht van school) betalen hun mijn beltegoed. Als mijn cijfers opeens dalen moet ik het zelf betalen

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:12

Ik ben 17 en krijg geen zakgeld.
Helaas kan ik vanwege mijn visum niet werken, dus kan ik geen extra geld bijverdienen.
Wel werk ik af en toe 'zwart' als babysit, waar ik dus wel voor betaald krijg.
Mijn ouders betalen mijn kleding (1x per 2 jaar nieuwe winter/zomerjas, elk jaar 1 paar nieuwe winter/zomerschoene etc, dus niet extreem veel), ook betalen ze mijn telefoon (wij hebben geen huistelefoon) en mijn autoverzekering.
Ik heb wel zelf mijn auto betaald met geld wat ik in Nederland dmv werk bij elkaar gespaard had.
Alle extra's voor mijzelf en mijn paard betaal ik ook zelf.

Ik heb niet veel, maar meer dan genoeg en ben zeer gelukkig met wat ik al bijelkaar gespaard heb, mijn groene VW kever is dan ook mijn grote trots :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:32

Ik heb nooit standaard zakgeld gekregen. We hebben dit wel even geprobeerd, kleedgeld ook. Maar dat was niet fijn want ik was nogal een chaoot met geld.

Op jongere leeftijd kreeg ik al helemaal geen zakgeld.
Kleren/kadootjes kocht ik met mama erbij en verder had ik een pony en had dus geen extra's nodig. Die pony was al extra genoeg.

Tot mijn 12e op basisschool gezeten en van 12-15 middelbare school.

Op de middelbare school kreeg ik geld als ik kleren wilde halen of ik ging dan met mama naar de stad. Ik mocht af en toe eens geld om te stappen of wat anders leuks te doen. Als ik dingen echt nodig had kreeg ik die.

Mijn gehele middelbare schooltijd een baantje gehad: elke dag in de pauze iemands hond uitlaten. Hier verdiende ik dus ook een beetje extra mee. Vanaf mijn 15e altijd werk gehad voor weekeinden en vakanties.

In groep 8 kreeg ik een telefoon, gewoon een simpele. Omdat ik op kamp ging. Ik was zo'n ui die mijn telefoon op kamp heeft gelaten. Gelukkig was dat pre-paid. Vanaf de middelbare school kreeg ik een telefoon met een pre-paidkaart waar ik elke maand 10€ btg voor kreeg.

16e, 17e en 18e jaar zat ik op vervolgopleiding en kreeg ik stufi waarvan ik alles kon betalen. Vanaf toen heb ik zelf mijn abbo moeten afsluiten met internet/luxe telefoon en die moest ik dan ook betalen. Mijn kleding grootendeels ook.

Op mijn 18e ging ik samenwonen.

Ik heb nooit wat te klagen gehad. Ik heb ook niet mijn zakgeld nodig gevonden.
Soms klaagde ik wel eens: Maar mijn vriendinnetjes krijgen altijd dit, of mijn vriendinnen mogen altijd dat.
Maar dan zeiden mijn ouders: Ja, maar die hebben geen pony...

Ik weet nu dat ik met mijn pony meer kreeg dan mijn vriendinnetjes die per maand 100€ zakgeld en 100€ kleedgeld kregen.

Mijn ouders hebben altijd mijn studie en zorgverzekering betaald.
Ik ben mijn ouders eeuwig dankbaar en ik hoop later mijn kinderen net zon fijne jeugd te mogen bieden.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 24-12-12 02:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:34

lieveli schreef:

Ik bijna 21 en idem hier, haha! Nogsteeds 2,50 per week en dit startte volgensmij pas op de middelbare... Mn ouders betaalde kleding als ik het nodig had en anders moest ik er gewoon voor werken! Nu is dat 70 kleed(/spaar)geld en betalen mn ouders zorg en studie (stufi+aanvullend gaat naar mn ouders aangezien ze mijn studie betalen) wbt telefoon kreeg ik een nokia 3310 met af en toe een belkaartje van een tientje, op was op!

Vind het goed dat kinderen van jongs af aan geleerd wordt om te sparen voor op de bank of voor kids voor iets leuks! Leren ze dat het geld eerst verdiend moet worden en leren ze keuzes maken waar ze het geld aan uutgeven, eten/drinken/snoep zou ik verbieden en ik zou klusjes met kleine muntjes belonen en deze in de spaarpot doen om te sparen!

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 08:40

Ik ben 17 en krijg ook €17 per maand, mijn broertje van 13 krijgt €13 per maand, en zo is dat eigenlijk altijd geweest, onze leeftijd per maand.

Het is voor eigen gebruik en voor kadootjes voor vrienden.

Wij krijgen geen kleedgeld.

Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald?
Wij hebben bijde een mobiel en krijgen het abbo van moeders, á €7 per maand.

Ik heb het zelf altijd wel een mooit systeem gevonden, je leeftijd per maand.
Kleedgeld is door onze finaciële situatie niet haalbaar.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 08:48

Ik krijg 50 euro zakgeld/kleedgeld per maand en ik ben 18, maar het komt vaak genoeg voor dat mijn moeder alsnog dingen voor mij koopt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 09:00

Meegeven dat alles geld kost is wat anders dan ze echt leren dat alles geld kost en wat het kost. Qua materiele zaken komen jouw kinderen niks te kort, maar ik zou ze toch wat meer zakgeld geven en dan wat dingen zelf gaan laten betalen. Weten dat iets bijvoorbeeld 100 euro kost is leuk, maar wat is de waarde van die 100 euro? Hoe lang moet je daar voor werken? Hoeveel andere dingen moet je daar voor laten? Hoeveel keuzes maak jij om die dingen voor hun te kopen? Dat kan je ze allemaal vertellen, maar echt leren doen ze dat alleen door het te ervaren.

Koop bijvoorbeeld geen speelgoed meer voor ze, maar laat ze daar dan voor sparen van hun zakgeld. Of geef meer en laat ze (een deel van) het voer voor hun huisdier van het zakgeld betalen. Pas dan leren ze in mijn ogen echt de waarde van geld, en daar ben je simpelweg te laat mee als je begint als ze (bijna) volwassen zijn.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 09:04

Toen ik een jaar of 15/16 was kreeg ik voor het eerst kleedgeld dat was destijds 50 euro en is tussen door verhoogd naar 60, hier moest ik alles van kopen exclusief schoenen en jassen. Ik kreeg daarnaast 25 euro zakgeld (voor cadeautjes etc). Op de middelbare school kreeg ik altijd 20euro per jaar voor mijn prepaid kaartje. Toen ik 17 was is dit over gegaan op sim only voor 5euro in de maand (mijn moeder betaalde dit).
Toen ik 18 werd kreeg ik de toeslag van de duo a 100euro waar ik alles van moest kopen.