Voedselbank: Wat zijn nou dingen die je echt nodig hebt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:49

Vooral dingen in blik zijn denk ik handig Smac tonijn zalm ham en van die gedroogde worsten daar kun je dan ook weer een gerecht mee maken!

Emma_s_girl

Re: Voedselbank: Wat zijn nou dingen die je echt nodig hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:17

Wat voor een actie bedoel je van de C1000? Kan bij onze C1000 zo even niets vinden.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:21

sorry mijn fout. heb hier een oud foldertje liggen van vorige week...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:24

Kan gebeuren ;-).

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:43

Ik heb geen ervaring met de voedselbank, maar vind je innitiatief heel mooi !!!

Bij de AH en vast bij andere supermarkten, kun je tegenwoordig pasta saus kopen van HAK waar een flinke portie groenten in zit, lang houdbaar super lekker en naar behoefte hoeft er alleen wat vlees bij !
Ook zijn bij de AH regelmatig de Noodles van unox in de aanbieding, lekker voor een keer wat anders tussen de middag lekker gezond en lang houdbaar, Deze kun je natuurlijk overal kopen want bij de Food afdeling van de Xenos staan ook altijd noodles voor heel weinig geld.
Zuurkool is volgens mij ook vrij lang houd baar, Doe daar een rookworst bij die vaak ook lang houdbaar zijn en je hebt ook een heerlijke maaltijd :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:22

Wat een fijne actie van je. Ik vind het jammer dat de Voedselbank hier nooit staat bij de supermarkten, althans niet dat ik ze tegenkom, wel 1 x per jaar Dorcas, die ik dan ook steun, maar dat is voor het buitenland en zou juist ook graag mensen híer willen helpen.

Ik heb toevallig laatst nog de site van Voedselbank Zwolle helemaal bekeken, maar behalve dat je ze financieel kunt steunen krijg ik de indruk dat ze zich alleen op bedrijven richten. Ik krijg een beetje het idee dat ze niet zitten te wachten op af en toe een paar boodschappen van een particulier. Dat vind ik wel jammer want zou best graag net zoiets als jij willen doen. Misschien klopt mijn idee ook wel niet hoor, maar dat is het gevoel dat de website mij geeft in ieder geval :)

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:26

Dat is het idee vroeger wel geweest, alleen richten op bedrijven , maar nu met de crisis zijn ze overal blij mee
En alle beetjes helpen

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:31

Alwiene schreef:
Wat een fijne actie van je. Ik vind het jammer dat de Voedselbank hier nooit staat bij de supermarkten, althans niet dat ik ze tegenkom, wel 1 x per jaar Dorcas, die ik dan ook steun, maar dat is voor het buitenland en zou juist ook graag mensen híer willen helpen.

Ik heb toevallig laatst nog de site van Voedselbank Zwolle helemaal bekeken, maar behalve dat je ze financieel kunt steunen krijg ik de indruk dat ze zich alleen op bedrijven richten. Ik krijg een beetje het idee dat ze niet zitten te wachten op af en toe een paar boodschappen van een particulier. Dat vind ik wel jammer want zou best graag net zoiets als jij willen doen. Misschien klopt mijn idee ook wel niet hoor, maar dat is het gevoel dat de website mij geeft in ieder geval :)

Ik heb ze in Zwolle ook nog nooit voor de voedselbank zien staan, idd erg jammer! En ik wou ook al even op internet opzoeken of je er dus gewoon spullen heen kan brengen, maar dat heb jij dus al gedaan :) Zal wel even kijken of ik een mail kan sturen en dan vragen of je ook als particulier spullen kan brengen of dat ze dan liever een donatie ontvangen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:54

Misschien dat je ze even kunt bellen, Alwiene. Ik heb iets vergelijkbaars in mijn vroegere woonplaats ook meegemaakt. Daar bleken ze uiteindelijk wel blij met particuliere giften in de vorm van boodschappen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:09

dipstaartje schreef:
voor de voedsel bank wil ik nog wel eens wat extra dingetjes halen
als het om een schoenendoos aktie gaat voor het buitenland dan doe ik daar niet aan mee

ik vind de voedelbank net niet zo , wij doen falantiek met de schoendood aktie mee :j

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:23

Wat een supergebaar!
Hier worden ook wel acties gehouden en moet zeggen, vind t wel moeilijk al dat voedsel uit blik en al die rijst..ken iemand die ook van de VB leeft en is erg dankbaar, maar ze heeft een kleine en wil ook weleens iets speciaals.
Eten is eten, maar veel is vrij ongezond of van hetzelfde (als je zoals haar er een hele lange periode van moet leven) en aan gezonde tussendoortjes wordt haast niet gedacht..
Tevens kruiden (peterselie, bascillicum, knoflook etc), maar ook kaassausen in poedervorm uit die doosjes bv, gewoon om eens iets extra's te kunnen doen met je eten...Lekkere smaakjes thee en zoetjes bv.
, groene olijven uit een potje is ook lang houdbaar en spagettisauzen zoals Bascillicumsaus ofzo.
Nu met de Kerstdagen, een lekkere stol bv, pakje roomboter en wat kerstkransjes..dit zijn dingen die je gewoonweg niet kunt halen en het erg bijzonder maakt tijdens deze dagen.

Succes :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:04

Weet je, ik ben absoluut niet tegen de voedselbank of zo hoor, integendeel.. maar ze willen dit niet en dat niet.. wat als de mens nu eens wat meer om zich heen keek, in zijn eigen buurt. Voor de ouders onder ons.. kids praten veel, juist dingen die een grote voor zich houdt. Maar kijk ,registreer.. mensen die niks hebben, niks kunnen.. kunnen ook geen euro's aan kleding uitgeven. Wij hebben gelukkig geen hulp nodig , maar mijn kids hebben wel vaak 2e hands kleding aan. tampons maandverband en condooms vind ik hele goeie dingen! Welliswaar niet eetbaar, maar wel nodig. Ik heb zelf met maandverband gelopen die ik kon wassen.. een oude molton 3 X op elkaar genaait en geweldig. Ik kreeg nl huiduitdslag van normaal maandverband. maar zulke dingen zijn top! hoeslakens en bv dekbedovertrekken.. is geen eten maar wel nodig. Jee mensen wees creatief, maar fijner nog.. schenk het zelf/persoonlijk. Zo kan je overleggen wat nodig is en waar jij het nut van inziet. Want tissues zijn wel fijn, maar een zakdoek kan je wassen .. een plantje thijm gaat langer mee als een potje thijm..
Nogmaals, niets ten nadele van de voedselbank.. helemaal op dat die er is.. maar open je ogen voor wat er in je eigen buurt afspeelt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:08

Hier willen ze echt wel veel hoor, wij sponsoren d.m.v een Bart Smit Cadeau bon de kinderen. Er zijn 28 kinderen, van de zomer houden we een actie om geld bij elkaar te krijgen voor knipkaarten voor het zewmbad. En verder wasmiddel en zo willen ze ook graag.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:23

Ik heb ook even op de website gekeken van de voedselbank hier.
Zij geven dit aan:

Aangezien we regelmatig vragen krijgen over de goederen waar we blij mee zouden zijn, hierbij ons 'verlanglijstje'.
Dit is een lijstje van goederen die we heel goed kunnen gebruiken als aanvulling op het voedselpakket van onze cliënten.
Zoals u ziet staat er op: vooral geen luxe producten. Dit is hierin gezet, omdat we onze cliënten een gezond pakket willen geven en de luxe producten toch al redelijk vaak vanuit de winkels naar ons toe komen.

Houdbare melk
Koffie
Aanmaak siroop, vruchtensap
Smeerkaas
Leverpastei
Broodbeleg (in pot)
Macaroni, Spaghetti, Rijst
Sauzen (voor pasta’s)
Zonnebloemolie, Olijfolie
Vlees, Vis (in blik)
Groente (in blik)
Soep (in blik)
Wasmiddelen
Zeep, tandpasta, shampoo, deodorant, enz.
WC-papier
Schoonmaakmiddelen

Meestal staan er hier in december wel kratten bij de C1000 om te vullen. Dan ben ik ook altijd blij met een lijstje. Weet ik tenminste wat ik moet kopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:22

pipo schreef:
Weet je, ik ben absoluut niet tegen de voedselbank of zo hoor, integendeel.. maar ze willen dit niet en dat niet.. wat als de mens nu eens wat meer om zich heen keek, in zijn eigen buurt. Voor de ouders onder ons.. kids praten veel, juist dingen die een grote voor zich houdt. Maar kijk ,registreer.. mensen die niks hebben, niks kunnen.. kunnen ook geen euro's aan kleding uitgeven. Wij hebben gelukkig geen hulp nodig , maar mijn kids hebben wel vaak 2e hands kleding aan. tampons maandverband en condooms vind ik hele goeie dingen! Welliswaar niet eetbaar, maar wel nodig. Ik heb zelf met maandverband gelopen die ik kon wassen.. een oude molton 3 X op elkaar genaait en geweldig. Ik kreeg nl huiduitdslag van normaal maandverband. maar zulke dingen zijn top! hoeslakens en bv dekbedovertrekken.. is geen eten maar wel nodig. Jee mensen wees creatief, maar fijner nog.. schenk het zelf/persoonlijk. Zo kan je overleggen wat nodig is en waar jij het nut van inziet. Want tissues zijn wel fijn, maar een zakdoek kan je wassen .. een plantje thijm gaat langer mee als een potje thijm..
Nogmaals, niets ten nadele van de voedselbank.. helemaal op dat die er is.. maar open je ogen voor wat er in je eigen buurt afspeelt.

je hebt een punt, absoluut, maar er zijn ook best wat mensen die niet in staat zijn om op die manier iemand te helpen, puur omdat ze niet de mogelijkheid hebben om rond te kijken en te zien wat er speelt in de omgeving, ik weet van een hoop in mijn omgeving helemaal niets af, ik ken een paar gezinnen hier in de straat, maar daar houd het ook bij op, ik heb geen kinderen, dus kom niet op scholen, bij zwemlessen en andere activiteiten en verder ben ik niet into the social scene hier in het dorp ... dus sja, voor mij is de voedselbank sponsoren dmv giften in de vorm van boodschappen een uitkomst voor het helpen van iemand.
of de kledingbank, ook een optie hier in de buurt :j

tis wel zo dat als ik onverhoopt tegen iemand aanloop die ik kan helpen ik dat absoluut zal doen, maar tot die tijd,

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:25

pipo schreef:
Zo kan je overleggen wat nodig is en waar jij het nut van inziet.

Dat is een voordeel, maar ook een nadeel. Want het kan er ook toe leiden dat mensen zich veel meer beoordeeld voelen. De anonimiteit van de voedselbank geeft ook onafhankelijkheid, het is fijn dat mensen met je begaan zijn, maar het kan ook heel dwingend zijn als andere mensen gaan beoordelen wat voor jou goed en nodig is. Het kan je het gevoel geven dat je niet meer gelijkwaardig bent aan je buren.

(De zakdoeken bijvoorbeeld: je kunt ze wassen, maar als je om gezondheidsredenen grote moeite hebt om de was te doen, zijn wegwerp mogelijk toch geschikter. Dat zijn overwegingen die je niet altijd aan je buren wilt uitleggen.)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:30

Overigens ook een tip gezien er in deze tijd veel speelgoed wordt gegeven en oude spullen misschien niet meer worden gebruikt: de speelgoedbank! Lang niet zo noodzakelijk als voedsel maar wel een mooie manier om andere kindertjes een plezier te doen!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:03

Misterylady schreef:
Ik heb ook even op de website gekeken van de voedselbank hier.
Zij geven dit aan:

Aangezien we regelmatig vragen krijgen over de goederen waar we blij mee zouden zijn, hierbij ons 'verlanglijstje'.
Dit is een lijstje van goederen die we heel goed kunnen gebruiken als aanvulling op het voedselpakket van onze cliënten.
Zoals u ziet staat er op: vooral geen luxe producten. Dit is hierin gezet, omdat we onze cliënten een gezond pakket willen geven en de luxe producten toch al redelijk vaak vanuit de winkels naar ons toe komen.

Houdbare melk
Koffie
Aanmaak siroop, vruchtensap
Smeerkaas
Leverpastei
Broodbeleg (in pot)
Macaroni, Spaghetti, Rijst
Sauzen (voor pasta’s)
Zonnebloemolie, Olijfolie
Vlees, Vis (in blik)
Groente (in blik)
Soep (in blik)
Wasmiddelen
Zeep, tandpasta, shampoo, deodorant, enz.
WC-papier
Schoonmaakmiddelen

Meestal staan er hier in december wel kratten bij de C1000 om te vullen. Dan ben ik ook altijd blij met een lijstje. Weet ik tenminste wat ik moet kopen.

dat is een lijstje waar je wat aan hebt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:28

Heel fijn topic. Ik ga ook eens kijken als ik boodschappen ga doen.

er staat bij ons op school nu een doos waar je spullen in kan doen voor de voedelsbank.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:42

Emma_s_girl schreef:
Misschien dat je ze even kunt bellen, Alwiene. Ik heb iets vergelijkbaars in mijn vroegere woonplaats ook meegemaakt. Daar bleken ze uiteindelijk wel blij met particuliere giften in de vorm van boodschappen.

Ik heb een mail terug gehad van de voedselbank in Z.wolle en ze hebben toch liever geld dan producten.

Mevrouw,

De voedselbank Z.wolle doet dit in principe niet: in onze statuten staat dat we voedsel uitreiken dat is overgebleven in de keten en dat anders zou worden vernietigd. We willen mensen die net boven het minimum zitten niet belasten met een verzoek om eten.

Wij hebben liever een gift dan voedsel van partivulieren.

(wel raar, ik wil graag zelf producten leveren en ze gaan er meteen vanuit dat ik net boven het minimum zit? Of vat ik deze tekst nu verkeerd op?)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:47

Vreemde formulering. Aan de andere kant geeft geld hen natuurlijk meer flexibiliteit om dingen te kopen die de keten niet levert, maar die wel noodzakelijk zijn. Spullen geven vind ik zelf wel leuker.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:02

..en dat vind ik dan weer enge dingen..wie weet waar het geld heengaat..ben daar erg pessimistisch in geworden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:11

Hier in de regio willen ze zowel geld als levensmiddelen. Inderdaad die hier al genoemd zijn.
Maar ook kleding. Particulieren kunnen hier kleding brengen. Is misschien ook nog wel een idee?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:13

Vandaag eerste 3 tassen gebracht. Ze waren er superblij mee en ik heb meteen een lijstje gemaakt met wat ze weinig krijgen. Idd vers fruit en groente, wasmiddel, douchespul, luiers, diervoeding etc. Super hoe ze werken, want ze weten echt per adrs de inwoners, leeftijd, huisdieren en natuurlijk allergien enzo.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:21

Wat een mooie actie! Heel veel van mijn clienten lopen ook elke week bij de voedselbank. Ze zijn altijd erg blij met verse producten en vlees zit er eigenlijk nooit bij.