Chronisch ziek v/d mirena spiraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Chronisch ziek v/d mirena spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:34

maar je zegt wel dat het je verbaast dat anderen het over verdoving hebben.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:42

Jeutje, wat een heftige verhalen hier! Bij mij zit de Mirena er nu ruim een jaar in, en gelukkig heb ik er geen klachten van. Sterker, de menstruatiepijn waar ik eerder 3 dagen met koorts, migraine en diarree (ja, echt!) van op bed lag, is bijna helemaal weg. Het vloeien is wel veranderd. Als je meer gegevens nodig hebt voor je onderzoek, kun je me altijd even PB'en...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:55

Ik zat er over na te denken om over te stappen naar een spiraaltje, maar nu ik dit topic zo lees van TS. Met jullie reacties blijf ik denk ik liever aan de pil :o
Implanol (toch? of schrijf ik het verkeerd) heb ik nog geen ervaringen over gehoord :o

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:16

Amaris schreef:
maar je zegt wel dat het je verbaast dat anderen het over verdoving hebben.

Ja dat ben ik ook ;)

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 15:29

Ik zal vanavond alle uitgebreid beantwoorden, ben nu aan het werk.x

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:30

TS, echt heel erg vervelend dat het bij jou zo is gelopen! Ik hoop voor je dat de klachten nog minder gaan worden en je weer alles kunt gaan doen wat je wilt.

Ik vraag mij wel af waarom je zo lang hebt gewacht met het laten verwijderen van de spiraal? Negen maanden met een verstoorde flora en hormoonhuishouding van de vagina en baarmoeder is echt behoorlijk lang. En hoe langer zo'n verstoorde toestand aanhoudt, hoe moeilijker het is om het weer goed te krijgen.

Wat betreft de voorlichting van de huisarts, in de bijsluiter staat het volgende:
Zelden voorkomende bijwerkingen (komen bij meer dan 1 op de 10.000, maar bij minder dan 1 op de 1.000 vrouwen voor):
Huiduitslag met hevige jeuk en vorming van bultjes (urticaria)

Omdat het in zo weinig gevallen voorkomt is je huisarts niet verplicht je hierover voor te lichten, daarnaast had je dit zelf ook kunnen lezen in de bijsluiter. Neemt natuurlijk niet weg dat het echt enorm vervelend is!

Ik heb zelf nu bijna 6 maanden de mirena spiraal. Het plaatsen was prima te doen, bijna geen pijn gehad. Daarna ben ik een week of 6 ongesteld geweest, maar ook niet overdreven heftig of pijnlijk. Nadien ben ik nog niet ongesteld geweest en ben ik er eigenlijk ontzettend blij mee!
Ik ben gestopt met de pil omdat ik daar erg mat van werd en geen zin meer had in sex. Deze concentratie hormonen is veel kleiner en dat bevalt me wel! Ik hoef niet meer bang te zijn om de pil te vergeten en zit veel beter in mijn vel.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:34

Heftig zeg! Allereerst heel veel beterschap!

Wel wil ik zeggen dat bij iedereen wel iets mis kan gaan.. Of het nu de pil is, de prikpil een spiraal... Ik heb al 7 jaar een mirena ( ja, nu dus al de 2e) en ben er ontzettend blij mee! De pil daar integen, die heeft heel veel kapot gemaakt bij mij.. Dus sja...

Enige wat ik er mee wil zeggen is dat alles wat wij binnen krijgen om te voorkomen dat wij zwanger worden is niet bepaald natuurlijk en uiteraard slecht voor je. Je kan er ook gewoon voor kiezen om een condoom te gebruiken, dan hoef je helemaal geen "zooi" te slikken/in te laten brengen/ prikken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:41

Wat een rotverhaal! Net wat je zegt: hoe leg je aan je omgeving uit dat je niet kunt fietsen?

Ik heb er ook een gehad. Mijn huisarts gaf vooraf geen info over bijwerkingen oid. Ik schrok dus ook behoorlijk toen het na een paar dagen gruwelijk veel zeer begon te doen. Ik kon niet staan, zitten of liggen, alle houdingen waren even pijnlijk. Contact opgenomen met de huisarts: bijwerking, hoort erbij. Na dagen van wiegen en ijsberen heb ik dat onding er weer uit laten halen. En weg was de pijn! Heb 'm dus maar heel even gehad (een week?) maar mijn lijf gaf een behoorlijk duidelijk signaal af!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:55

rensiepensie schreef:
Ik begrijp sowiezo niet waarom vrouwen zich zo graag volstoppen met hormonen. Wat is er mis met een condoom?

Ik ben op mijn 14e aan de pil gegaan maar ik kreeg er depressieve klachten van. Daarna over op de nuvaring. Minder klachten, maar het zat me toch niet lekker. Dus toen ben ik ermee gestopt. Mijn menstruatie is nu al jaren regelmatig, maar dat was het eerste jaar echt een drama. Mijn lijf was flink in de war van al die hormonen.

Mijn menstruatie is vrij zwaar, maar maak liever een kruik en neem een aspirientje dan dat ik me volstop met hormonen zodat ik amper of niet meer ongesteld wordt en geen condoom hoef te gebruiken. Welke vrouw vind het nou prettig om geïnjecteerd te worden met zaad tenzij ze dat doet voor bevruchting? Ik niet in ieder geval. Nog een goede reden om een condoom te gebruiken.

Wat is een zware menstruatie? Laatste keer voor ik aan de pil ging, ben ik bijna van m'n stokje gegaan op m'n werk. Kon echt niks meer. Dan weet ik het wel hoor, waar ik voor kies :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:00

heftig verhaal,

ik ben op dit moment ook niet heel blij met mij mirena.

ik heb na de geboorte van mijn eerste zoontje mijn eerste mirena gekregen, omdat mijn zoontje door pil en condoom heen was gekomen. nooit problemen met die mirena gehad, 1x in het half jaar ongesteld. en voelde nooit iets van dat ding. ook tijdeens de seks net, waar voor ik wel was gewaachuwd dat dit soms iritatie kon geven. maar nee niks geen problemen mee gehad.

dus na de geboorte was het voor mij vrij duidelijk er komt weer een mirena, en god wat heb ik er spijt van.
zetten was pijnlijker, regelmatig stekende wee achtige gevoelens in me buik,
baarmoeder ontsteking gehad (kan los staan van de mirena, maar noem hem toch even)
en 24/7 ongesteld, dus na de HA gegaan en de pil er bij gekregen, nou de pijn en zo blijft maar verlies godzij dank geen bloed meer. maar zodra ik de pil een half uurtje later neem als normaal vloei ik al, de pil heb ik voor 3 maanden gekregen en dan zou het normaal moeten zijn volgeens de HA , maar zoals het er nu voor staat heb ik daar een hard hoofd in.

nu wil ik hem er het liefste uithalen, maar de seks missen is geen optie, en het risico om nog een kind te krijgen is te groot, dus moet op zoek naar een alternatief, hoe wel het voor mij heel duidleijk dat ik geen kinderen meer wil (heb er 2) weigeren ze mij te helpen omdat ik nog te jong ben. -O-

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:21

Als je lijf nu al zo duidelijk aangeeft dat 't last heeft van de spiraal (pil neemt t bloed weg, maar de pijn blijft dus) begrijp ik persoonlijk niet dat je 3 maanden wacht. Er staan zoveel horrorverhalen op internet dat ik het risico echt niet zo durven lopen :\
Waarom geen nuva ring oid?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:31

omdat ik er heel eerlijk gezegt nooit over na gedagt heb het goed op te zoeken,
ik kwam dit topic per toeval tegen,
maar ik vertrouw wel op mijn HA en heb altijd gedacht dat het wel goed zou zijn eigenlijk.
ik ga eens op de nuva ring google.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:36

Tsja, ik ga er altijd vanuit dat pijn een slecht teken is & dat je er zeker van moet zijn waar het vandaan komt... Op dit gebied wil je niet voor verrassingen komen te staan lijkt mij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:38

Wat een hoop negatieve verhalen
Bij plaatsen geen last gehad, nu al 3 jaar nergens last van en zou het zo weer opnieuw doen
ik ben door de pil heen zwanger geraakt dus die vertrouw ik niet meer.

Hier geplaatst zonder verdoving, kind krijgen is echt wel pijnlijker hoor, die paar tellen dat het even steekt is goed te doen
Alleen eruit halen heb ik nog nooit gedaan, en wordt waarschijnlijk toch wel binnenkort gedaan
hoe ging dit bij jullie? Erna bloedingen gehad en hoelang duurt het voor ik opieuw ongesteld wordt?
ben nu namelijk al; 3 jaar niks meer geweest

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:50

Heftig verhaal TS, ik hoop ook dat je lijf zich toch nog redelijk gaat herstellen :)

Ik ben alweer ruim een jaar zeer tevreden met mijn Mirena spiraal. Goed, dat zetten is even een kwestie van tanden op elkaar, maar het is gelukkig in een minuutje gebeurd. Nu heb ik niks geen rare klachten, enkel mijn huid is iets onrustiger. Maar ik vind dat relatief kleine nadeel echt niet opwegen tegen de vele voordelen: niet meer ongesteld, geen krampen, geen risico op vergeten van een pilletje, etc. Ik wil dus niet anders meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:29

Hier een twijfelaar.
Sinds een tijd mijn 2e mirena en nu meer last:
Haar uitval, haren op kin/bovenlip, sneller vet haar, sneller puistjes, buikpijn.
Eerste mirena nooit ergens last van.

Ben oit overgestapt omdat ik de pil weleens vergat door wisselende diensten en warrigheid..
Ben nu aan het twijfelen wat ik doen moet.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:49

Ik heb nadat mijn dochter geboren was (11 jaar geleden) de 1e mirena gezet en inderdaad wat een hel met in brengen..........maar goed vond het heerlijk om niet meer ongesteld te zijn.
Vanaf die dag heb ik heel veel vermoeidheidsklachten gekregen en nog meer vage lichamelijke klachten zoals migraine, terwijl ik daarvoor niet eens wist wat hoofdpijn was, nooit bij stil gestaan dat het daaraan kon liggen.
Dus toen ik voor de 2e mirena naar de gynaecoloog ging was het inbrengen minder heftig maar vanaf dag 1 liep ik tegen het plafond op ik was zo prikkelbaar tot aan het flippen aan en ik heb gelijk de gynaecoloog gebeld om hem te verwijderen en vanaf nu geen polonaises meer aan mijn lijf en ik ben blij dat hij eruit is, volgens de medici kon dat niet omdat het zo minimaal hormoon af gaf, maar ja mijn lijf reageerde daar wel heftig op.
Ik ben over de ergste vermoeidheidsklachten heen en heb nog wel lichamelijke klachten maar niet meer zo heftig als eerder, ik voelde mij op een gegeven moment echt een oude vrouw terwijl ik net 40 was.

Dus voor mij ook geen hormonen meer in mijn lijf.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:51

imd schreef:
rensiepensie schreef:
Ik begrijp sowiezo niet waarom vrouwen zich zo graag volstoppen met hormonen. Wat is er mis met een condoom?

Ik ben op mijn 14e aan de pil gegaan maar ik kreeg er depressieve klachten van. Daarna over op de nuvaring. Minder klachten, maar het zat me toch niet lekker. Dus toen ben ik ermee gestopt. Mijn menstruatie is nu al jaren regelmatig, maar dat was het eerste jaar echt een drama. Mijn lijf was flink in de war van al die hormonen.

Mijn menstruatie is vrij zwaar, maar maak liever een kruik en neem een aspirientje dan dat ik me volstop met hormonen zodat ik amper of niet meer ongesteld wordt en geen condoom hoef te gebruiken. Welke vrouw vind het nou prettig om geïnjecteerd te worden met zaad tenzij ze dat doet voor bevruchting? Ik niet in ieder geval. Nog een goede reden om een condoom te gebruiken.

Wat is een zware menstruatie? Laatste keer voor ik aan de pil ging, ben ik bijna van m'n stokje gegaan op m'n werk. Kon echt niks meer. Dan weet ik het wel hoor, waar ik voor kies :)

Zwaar als in niet meer kunnen lopen van de pijn, licht in mijn hoofd, zware kramp in mijn buik en daardoor darmproblemen. Als ik op tijd een aspirine neem, optijd ga slapen en mezelf wat rust geef dan gaat het gewoon. Het wordt de laatste jaren steeds minder zwaar. Maar dat komt naar mijn idee omdat ik de natuur zijn gang laat gaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:56

Als ik dit allemaal lees, dan bekruipt me wel weer hetzelfde gevoel dat ik zo vaak krijg... zit de medische stand te slapen of zo? Hoe kan het dat zoveel mensen zoveel last hebben en dat het gewoon rücksichtslos wordt voorgeschreven, zonder de gebruikers goed te informeren?...

Schokkend!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:54

ik denk dat het sowieso niet juist is als je arts geen info geeft van te voren....
aan de andere kant, we zijn allemaal altijd erg bijdehand over allerlei onderwerpen via internet dus lees jezelf van te voren ook in.

Nogmaals denk ik dat aan alle voorbehoedsmiddelen risico kleven, open een onderwerp over de pil en ook daar zal je zeer tevreden vrouwen hebben en daar tegen over horrorverhalen.

Iedere vrouw heeft zelf de keuze wat voor voorbehoedmiddel zij wil gebruiken.
Krijg je klachten,wacht niet te lang en ga naar je huisarts.

Er zijn in Nederland genoeg voorbehoedmiddelen te krijgen!Voor ieder wat wils en waar je je goed bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:08

Op internet staat niks, hoe vaak ik al niet heb gegoogled.......

Dan gebruik ik het niet als voorbehoedsmiddel maar omdat ik anders leegloop.....

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:13

@Connie64: Ik weet dat het ieders eigen keuze is. Het was ook mijn keuze, ik wilde minder hormonen en niet meer door heel mijn lijf. De mirena leek me dé oplossing. Echter heb ik geen volledige informatie gekregen over de risico's en dus een keuze gemaakt op onvolledige informatie! Gevolg: een ziekte waar ik nooit meer vanaf kom. Een relatie naar de knoppe. Niet meer kunnen paardrijden. Nee sorry. En je hebt misschien gelijk dat ik dingen niet meer in verhouding zie. Maar dat komt omdat je met probleem down under nou eenmaal 10x per dag geconfronteerd word. Elke keer bij naar het toilet gaan, pijn bij het plassen, pijn bij het afvegen, pijn bij het fietsen, pijn bij een te strakke broek dragen, pijn bij ondergoed dat even niet goed zit, ik werd snachts wakker van de pijn, de jeuk, de branderigheid. Je wordt er op een gegeven moment GEK van! Ik heb bij de artsen geopperd dat ik alles wilde laten wegsnijden of zelf zoutzuur over m'n genitaliën wilde gieten zodat ik er geen gevoel meer in zou hebben, zo'n helse pijn had ik! Zetten ze dat in de bijsluiter?

@1_Daphne_1: Wat je omschrijft klinkt me erg bekend. Het zou ook nog een wasmiddelallergie kunnen zijn. Probeer Neutral eens!

@ Amaris: Goeie vraag! Waarom in 9 maanden heb gewacht? Omdat zowel de huisarts als de gynaecologen zeiden dat je lichaam 6 maanden nodig heeft om te wennen aan dat voorwerp. Dus alle klachten in de eerste 6 maanden moest ik voor lief nemen en maar vergeten. Pas na 6 maanden gingen ze nadenken wat er aan de hand was. Eerst werd er nog geopperd dat het tussen mijn oren zit. Omdat ik DACHT dat ik pijn had van onder, zou ik ontstekingen krijgen. Vervolgens dachten ze aan een SOA of zeldzame schimmels/bacteriën. + Elke keer was er een maand wacht tijd voordat ik bij de gyn terecht kon (ik loop al 15 maanden elke maand bij de gyn, heb ondertussen ontdekt dat als je huilend opbelt je de wachtlijst kan omzeilen...). Pas na 9 maanden kwamen ze tot de conclusie dat het aan de Mirena moest liggen. Ik heb echt zo’n beetje met mijn vuisten op tafel moeten slaan wilde ze die Mirena er uit halen! Geen gynaecoloog die toe wilde geven dat het daar aan lag, want het was niet eerder beschreven in de literatuur. En de verhalen die ik op internet las, die nemen ze niet serieus want dat is door onwetende patiënten geschreven en niet wetenschappelijk! -O-

@Serendip90: Tjah, huisartsen verdienen geld aan het voorschrijven, firma’s aan het produceren, gynaecologen aan het plaatsen... En het gaat bij 99% van de vrouwen goed! Daarnaast is het natuurlijk nog een trial (=probeersel) die Mirena. Hoe meer ze het kunnen verkopen aan vrouwen, hoe meer er over bekend word. Dokters moeten doen wat wetenschappelijk bewezen is. Aangezien statistisch bewezen is dat bij 99% van de vrouwen alles goed gaat gaan ze er van uit dat het betrouwbaar is. Die 1% waar het niet bij goed gaat, noemen ze toeval. Pas als er zoveel vrouwen ziek zijn én daar onderzoek naar gedaan word, zullen ze er wat mee moeten. Maarja NIEMAND die dat onderzoek gaat financieren. Want wie heeft er baadt bij????

@ashley1: Heel erg bekend verhaal. Van schimmel naar bacterie naar schimmel naar bacterie. Alle antibiotica die mijn lijf in is geweest heeft niks geholpen.. ;(

@Jasmijn: Ik heb met die bijsluiter bij de gynaecoloog gezeten en alles opgenoemd. En nog ontkende ze dat het door de Mirena kwam!!!! En de Mirena is er nu al 6 maanden uit, de klachten zijn alleen maar erger. Volgende de artsen is de ontstekingsreactie dus omgeslagen in een autoimmuuntreactie, waarschijnlijk niks meer aan te doen. In die bijsluiter zetten ze natuurlijk niks over chronisch ziek worden...

@Nessah: Natuurlijk kan er bij alles iets mis gaan. Dat weet ik en ik heb alle risico’s aanvaard die er in staan. Haarverlies, aankomen, afvallen, libido verlies.. Het verschil is dat al die dingen verdwijnen als je de Mirena weer laat verwijderen. Het lijkt dan dus een redelijk onschuldig probeersel.. Want als het mis gaat, verwijder je hem toch gewoon en dan word alles weer de oude? Als er in die bijsluiter zou staan dat je er auto-immuunziekten van kan krijgen als je daar aanleg voor hebt. Iets waar je NOOIT meer vanaf komt en waar geen medicijnen tegen zijn, zou je het dan nog steeds ‘gewoon even proberen?’. Ik niet!

@Hanny_Jelke: Pfoe een baarmoeder ontsteking! De kans is wel groter met een voorwerp in je baarmoeder.. Is een Nuva ring een idee? O, ik zie net dat dat al word geopperd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:14

Bassenqua schreef:
Daarom staat er ook dat ik het persoonlijk erg mee vond vallen Amaris, ik zeg niks over hoe een ander het ervaart. Is in de tussentijd al 5 keer geplaatst en ik vind het dus geen ramp voor die paar tel. ;)

5 keer? Een mirena gaat 5 jaar mee, dus je hebt al 25 jaar mirena? Volgens mij bestaat het nog niet zo lang.......

Maar goed de baarmoedermond met een tang vastpakken en omhoogtrekken is niet grappig en kleinzielig ben ik niet!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:20

Ik heb Mirena nu een maandje...
Het zetten was een hel en ben daarom ook opgenomen in het ziekenhuis daarna.. Ik kreeg buikklachten, overgeven, wegvallen,temperatuur daalde naar 36 graden enz. enz...
Dit allemaal door de pijnscheut die ik kreeg door het vastpakken van de baarmoedermond met een tang en de handelingen daarna...
Ik ging bijna naar de grond... Iedereen ervaart het zetten anders! :)

Maar nu....
Ik ben TEVREDEN!
Mijn libido is terug, ik voel me kiplekker,heb geen spanningen meer, alles gaat gewoon prima.

Dus TS : Ik denk eerder dat jij een uitzondering ben, dan dat Mirena nou echt zo gevaarlijk is.
Want denk jij dat bij de pil/prikpil/implanon wél alle onderzoeken zijn gedaan? Denk het ook niet.. net zoals bij Mirena :)
Neemt niet weg dat ik het heel naar voor je vind!

Ik las nog de vraag van iemand : Waarom willen mensen perse aan de hormonen, er is toch ook de condoom?

Ik heb voor de pil gekozen omdat ik 14 was en een onwijs heftige menstruatie had altijd.. Zo erg dat je me op kon vegen en bij wijze van op bed moest leggen en daar ging ik verder met pijn hebben... Wegvallen, licht in mn hoofd, onwijs bloeden, darmproblemen, misselijk, overgeven, koorts...

Sinds ik een vriend heb merkte ik dat de pil niet meer geschikt was voor mij.. Ik vergat 'm wel eens en mn humeur was niet te spreken.. laat staan mn libido..
Ik ben nu 23 en een maand de mirena, waar ik bewust voor heb gekozen...
Ik kan niét tegen condooms.. Ik haal mezelf er helemaal mee open daar beneden... Geen pretje...

Dus degene die die vraag stelde : Soms heb je weinig keus :)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 26-11-12 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:22

Trouwens, ik ontvang ook PB's van bokkers die iets soortgelijks hebben. Onderzoek word gedaan als er veel meldingen binnen komen van ernstige klachten. Vraag je huisarts/gynaecoloog/dermatoloog om een case-report te maken en ga naar http://www.mijnmedicijn.nl en vul daar je ervaringen in. Als er veel klachten zijn dan word er onafhankelijk onderzoek gestart en dan kunnen artsen er niet meer omheen!