Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Plien91 schreef:lotteElb schreef:Ik weet wel dat mijn zoon van net 9 echt wel blij is met die sticker. Hij voelt zich toch apart dat hij nu naar RT (eerder logopedie 'moet'). Het is natuurlijk voor zijn eigen best wil. Maar buiten school moet hij dus extra moeite doen om mee te kunnen. Hij krijgt ook huiswerk. Ik vind dat dat best beloond mag worden.
Hij is zeker wel erg gevoelig voor complimentjes. En is bij commentaar echt down. Hij is supr onzeker en heeft faalangst. Als hij zich door dat ene stickertje zich even beter kan voelen?!
Natuurlijk is het heel goed dat jouw zoon naar RT gaat en zijn huiswerk maakt. En ik vind het ook echt TOP hoe kinderen zich inzetten voor iets wat ze vaak best heel moeilijk vinden
.
Maar wat ik mij dan (in het algemeen, dus niet specifiek op jouw zoon gericht) afvraag, wordt de faalangst minder door het gebruik van stickers? Of creëer je dan juist een "Wat nou als ik geen sticker krijg?"-angst? Of hebben dit soort kinderen, ook later, nog bevestiging nodig om zich goed te voelen?
Kortom, ik ben dus echt nog zoekende in hoe en wat!
Quellian schreef:Dat je niet straft swa, maar niet belonen vind ik -nogmaals- schandalig.
Quellian schreef:En zeker in het geval van TS; zij is niet degene die bepaalt of een kind wel of niet beloond dient te worden, uiteindelijk zullen het de ouders zijn. Dan zou ik desnoods als ouder zélf een stickerboekje oid halen, als IK vind dat MIJN kind beloond mag worden voor wat hij net heeft gedaan/gepresteerd.
Zoals ik zojuist ook al zei hoeft belonen niet dmv materie, kan ook dmv woorden of daden.
Chubby schreef:liljebo schreef:Ik vroeg niet naar DE link maar naar een wetenschappelijke onderbouwing van de theoriën die voorgaand veelvuldig onderzoek mbt het feit dat positief beloning het sterkste instrument blijkt weerlegt, zoals je
Sorry, die kan ik je op dit moment even niet bieden. Maar via de genoemde websites kun je vast verder klikken.
Dat straffen en belonen op de korte termijn erg plezierig werken staat onomstotelijk vast. Daarom zijn we er ook zo massaal mee bezig. Maar er is dus een keerzijde en het is goed als we daar wat bewuster van zijn. Hoeft niet eens persé wetenschappelijk bewezen te zijn voor mij persoonlijk, is toch een kwestie van gezond verstand en logisch nadenken?
als kind gezond rondhuppelt en je bied haar gewoon gezond eten aan (en geen snoep/snacks) dan zou ik me geen zorgen maken. Chubby schreef:Quellian schreef:Dat je niet straft swa, maar niet belonen vind ik -nogmaals- schandalig.
Zou je het aub gewoon netjes willen houden ipv zo op 'de man' te spelen?Quellian schreef:En zeker in het geval van TS; zij is niet degene die bepaalt of een kind wel of niet beloond dient te worden, uiteindelijk zullen het de ouders zijn. Dan zou ik desnoods als ouder zélf een stickerboekje oid halen, als IK vind dat MIJN kind beloond mag worden voor wat hij net heeft gedaan/gepresteerd.
Zoals ik zojuist ook al zei hoeft belonen niet dmv materie, kan ook dmv woorden of daden.
Dat kan een prima oplossing zijn voor TS inderdaad. Dat ze het belonen voortaan aan de ouders overlaadt, aangezien ze merkt dat ze er zelf moeite mee heeft.
troi schreef:Ik vind de filosofie van chubby trouwens erg aanleunen tegen de vrije opvoeding van de jaren 70, of zie ik dat verkeerd chubby?
Dát is ook voorleven, respect krijgen en daardoor weten hoe fijn dat is. Quellian schreef:En zeker in het geval van TS; zij is niet degene die bepaalt of een kind wel of niet beloond dient te worden, uiteindelijk zullen het de ouders zijn. Dan zou ik desnoods als ouder zélf een stickerboekje oid halen, als IK vind dat MIJN kind beloond mag worden voor wat hij net heeft gedaan/gepresteerd.
. liljebo schreef:Je geeft altijd een oordeel als mens zijnde, zelfs als je dat niet bewust doet. Je vind iets leuk of niet leuk.
Citaat:Intrinsieke motivatie is al net zo min vanzelfsprekend voor een kind. Sommige kinderen zullen makkelijker te motiveren zijn dan anderen. Maar juist de laatste groep heeft vaak een helpende hand nodig.
Citaat:Dat stickers het positieve gevoel kan verminderen... neuh.... niet als het als beloning wordt gezien
Quellian schreef:Normen en waarden krijgt een kind niet door nihil interactie met het kind op basis van belonen (en straffen).
Evelijn schreef:@Sammy... bord leeg eten vind ik ook een hele grote opgave voor een 5 jarige...als kind gezond rondhuppelt en je bied haar gewoon gezond eten aan (en geen snoep/snacks) dan zou ik me geen zorgen maken.
Stickers voor de dingen die jij aangeeft Sammy... werken inderdaad negatief omdat ze niet concreet genoeg zijn voor het kind... "lief zijn" is niet iets wat echt goed te onderbouwen is... dat kan bijv. ook aan je eigen humeur liggen.
Chubby schreef:Menino schreef:Bij dat unconditional parenting gedoe vraag ik me heel erg af hoe dat zit met kinderen die geen intrinsieke motivatie hebben, bv. door externe omstandigheden..
Nou, ik geloof niet dat dat er oprecht veel zijn hoor. Hooguit als zo'n kind in een heel onveilige situatie is opgegroeid, maar dan werkt eender welk beloningssysteem ook niet meer...?
Wel effectief, maar ik zou het toch niet aanraden als opvoedmethodiek 
....
Sunrise_ schreef:@ Sammy_xxs: vind je de term "ik ben teleurgesteld in jou" niet sterk om bij een kind te gebruiken? Ik kan me namelijk voorstellen dat kinderen daar de conclusie uit kunnen trekken dat ze mama hebben teleurgesteld -> mama is niet trots op mij -> ik ben misschien niet goed genoeg zoals ik ben?