hormonale migraine/hoofdpijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:22

geerke schreef:
Ik slikte voorheen relpax,de vernauwt je bloedvaten,met een pijnlijk been en heup als resultaat.

Brrr, wat eng eigenlijk!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:23

Nee al snap ik wel hoe ze in Amerika verslaaft kunnen worden aan pijnstillers ik had een keer de sterkere versie genomen er was niks anders bij de kruitvat...maar poe leek wel stoned man!

o ja ik ga ook nooit zonder pijnstiller de deur uit jullie?

Alet74

Re: hormonale migraine/hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 14:29

Nee, dat doe ik ook niet, altijd een doosje ibuprufen bij me of paracetamol. Als ik het niet vergeet tenminste.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:38

Ik vergeet m'n pijnstilling vaak, gelukkig ben ik een keiharde bikkelaar :')

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:41

Ik heb ongeveer 1 keer in de week (voorheen 3 keer per week) migraine en vooral tijdens mijn menstruatie is het het ergst. Ik gebruik een immigran injectie, welke ik in mn been moet spuiten en de migraine is binnen een half uur weg. Wel een nare bijeffect, mn lichaam staat een tijdje 'in brand' en een warme douche of bijv. Een kop thee zit er dan niet in, maar verder is het echt een wonderspul!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:45

nou ik geen doosje maar wel in iedere tas een los pilletje! Heb vorig jaar een festival moet missen vanwege de migraine....(Reggae Geel)..we waren er net 3 uurtjes maar ik had niks bij dus toch maar naar huis gegaan heel jammer! (echt een rustig plekje opzoeken gaat niet op een festival)...dus toen heb ik me voorgenomen om altijd wat bij te hebben!

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:46

Ik heb tijdens mijn stopweek altijd heftige migraine. Nu ben ik sinds ik mij kan heugen al gevoelig voor hoofdpijn en sinds een aantal jaar echt migraine. Ik ben een goede 1,5 jaar gewisseld van pil en heb nu tijdens mijn stopweek heftige migraine. Het begint halverwege de stopweek en is gelukkig na een dag of 2 de eerste pil weer hebben geslikt weg. Ik gebruik hiervoor sumatriptan en heb deze altijd bij me. Als ik een aanval voel opkomen dan neem ik een tablet in , hou me even rustig en vaak zakt de aanval dan weg.

Gekke is dat ik alleen de migraine in de ochtend heb en er mee wakker wordt. Een andere pil zou ik kunnen proberen maar met de diane 35 had ik heel de maand door migraine. Nu alleen halverwege de stopweek dus eigenlijk maar een dag of 5 en dan de rest van de maand niets meer. Edit soms wel eens sterke hoofdpijn na de stopweek maar die is vaak met een sterke pijnstiller van de drogist weg te krijgen of een halve sumatriptan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 14:50

Ik gebruik al jaren Marvelon, maar heb eigenlijk geen idee of dat een sterkte pil is. Het is wel een zoveel fasen-pil heb ik me laten vertellen, die opbouwt en dan weer afbreekt. Kan dat er nog iets mee te maken hebben? (daarom heb ik toch die stopweek?)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:49

Gulpje schreef:
Ik heb het ook. Ben precies hierdoor overgestapt naar de Cerazette pil en sinds ik die slik heb ik er geen last meer van gehad.

Ik ben vorige maand gestopt met deze pil omdat ik even zonder pil wilde. Toen kwam de hoofdpijn dubbel en dwars terug op de eerste dag dat ik ongesteld had moeten worden. Het enige wat een beetje helpt is Excedrin (Amerikaanse migrainepillen, te koop via Ebay, haalt een stuk hoofdpijn weg maar de misselijkheid blijft, en Fromirex via de HA. Maar daar werd ik heel suf van dus niet fijn)

Dus de Cerazette is wat mij betreft een aanrader TS en andere slachtoffers!

Volgens mij is hier overheen gelezen :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:58

Cerazette is zonder oestrogeen, evenals implanon. Implanon geeft wel minder hormonen af, maar het is wel een ander soort hormoon, dus niet gezegd dat die beter/voor iedereen werkt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:04

Implanon heb ik geen ervaring mee. heb daar wel over gedacht maar raak een beetje bang van de nare internetverhalen...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:25

Veel mensen hebben het in de stopweek zeg. Ik gebruik zelf niet de pil, ik ben gesterilliseerd.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 07:50

Wow wat een boel mensen hebben hier last van, hier ook een, zodra ik met de pil stop bam dan is het raak.
neem dan nerofen in en er is mee te leven. zodra ik weer met de pil begin is de hoofdpijn ook weer over.
In het verleden wel veel last van migraine gehad, maar nu is het dus echt met de stop week.toch maar eens langs de ha .

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:03

Mijn (zeer ingekorte) geschiedenis met migraine: onverklaarbaare chronische hoofdpijn vanaf mijn 8ste, hersenoperatie op mijn 11de (verwijdering cyste, die de hoofdpijn zou verklaren... NOT! En inmiddels is de cyste ook vrolijk weer terug!), fysotherapie, en uiteindelijk is het afgedaan met "Deze hoofdpijn hoort bij jou, leer er maar mee leven."

Totdat ik van de een op de andere dag bijna door de grond ging van de pijn, en zwarte lijnen voor mijn ogen kreeg. Oeps? Huisarts, maxalt (waardeloos!), neuroloog, eindelijk diagnose migraine (die ik natuurlijk mbv internet zelf ook al lang had gemaakt, duh), en sindsdien heb ik er heel wat medicijnen doorheen gejaagd. De pijnstillers waren/zijn niet zo'n probleem: sumatriptan voor de 'lichtere' aanvallen, of een extra paracetamol of saridon erachter aan als het te weinig blijkt, en relpax voor de zware (lees: hormonale) aanvallen.

Helaas heb ik zonder profylaxe zo'n 21-22 dagen in de maand aanvallen, geen doen dus. Ik heb ervaring met propranolol, depakine chrono, topamax en sibelium. Eigenlijk was ik daarna min of meer uitbehandeld (niets werkte perfect, sommige redelijk goed maar raakte na verloop van tijd uitgewerkt en/of bijwerkingen waren te zwaar; van de topamax viel ik in een paar maanden tijd zo'n acht kilo af, wat leuk is als je overgewicht hebt, maar niet als je al prima op gewicht bent en echt niet steeds nieuwe broeken wilt blijven kopen!, en door de sibelium zat ik slapend achter het stuur van de auto... niet zo'n goed idee!), maar momenteel slik ik een combo van propranolol en depakine chrono, en dat werkt echt goed. Fingers crossed dat het zo blijft.

De hormonale aanvallen zijn een nachtmerrie, en dat los ik op door de pil door te slikken; nu gemiddeld zo'n vijf maanden doorslikken, en dan een stopweek. Gaat prima, en wow, wat heerlijk om niet elke maand anderhalve week te liggen creperen (of te slapen, de vermoeidheid na de aanval is eigenlijk nog problematischer dan de aanval zelf). Had vanacht om drie uur mijn eerste aanval, maar had onwijze mazzel dat ik op tijd wakker werd erdoor, relpax erin, meteen weer in slaap gevallen, en nu voel ik bijna niets meer. :) Bovendien heb ik al een poosje het idee dat de hormonale aanvallen ook lichter zijn geworden door de continue combo propranolol / depakine chrono.

Moraal van dit, toch nog lange, verhaal: hormonale migraine zuigt, maar denk niet te snel dat er helemaal niets tegen te doen is. Gewoon blijven volhouden met medicijnen proberen (of alternatieve therapiën, als je dat liever hebt), op een gegeven moment is het gewoon raak. En wat vroeger niet werkte, werkt nu misschien wel voor je, of omgekeerd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:15

Jeetje, wat een heftige klachten. Ik ga ervan uit dat je ook alle andere oplossingen qua hormonale anticonceptie/geen hormonale anticonceptie hebt geprobeerd. Niets hielp?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:44

Propranolol heb ik vroeger ook gehad, werkte prima maar gezien de jonge leeftijd mocht ik het niet blijven gebruiken. Inmiddels verhuisd en andere huisarts maar die wilde me niet laten beginnen omdat ik met mijn 29 te jong zou zijn, wat ik zelf eigenlijk onzin vind. Gisteren weer geweest en aangegeven dat we een kinderwens hebben en ik dus niets meer ga slikken! Zijn benieuwd hoe mijn hoofd zich houdt! Daarna zien we wel weer verder!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:08

Net kort met de doc erover gesproken. Het was afgelopen keer namelijk veel erger dan andere keren. Omdat ik op dit moment in een (nogal) stressvolle periode zit (houd ik nog even privé), lijkt het daardoor extreem versterkt. Mijn HA adviseerde om het even aan te kijken. Als het aanblijft, ook als de stressor er niet meer is, dan kunnen we gaan kijken naar oplossingen.
Ik ben het daar wel mee eens, dus ik blijf het even aankijken nu.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:11

Ik heb het ook, het begint een aantal dagen voor mijn menstruatie en ik heb het ookmmet mijn eisprong.. Gebruik naramig, en spuit imigran, dat is de enige manier om er helaas van af te komen. Spuiten is nog steeds geen pretje na een aantal jaar..

Edit; implanon heb ik gehad, 2 volle maanden ongesteld en dus 2 volle maanden in bed..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:23

Als ik dit zo allemaal weer lees, daarbij bedenkend dat een geboorte ook niet geheel pijnloos is en de maandelijkse ongemakken (los van de hoofd-, buikpijnen) van de vrouwen kan ik alleen maar denken:
Gut, wat zijn mannen eigenlijk watjes...

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:26

veerledec schreef:
Jeetje, wat een heftige klachten. Ik ga ervan uit dat je ook alle andere oplossingen qua hormonale anticonceptie/geen hormonale anticonceptie hebt geprobeerd. Niets hielp?

Ja, hele reutemeteut. Bij mij maakt het niet uit of en welke pil ik slik, migraine trekt zich er qua frequentie en heftigheid niets van aan. Dus dan maar doorslikken, dan heb je in elk geval niet het probleem elke maand. Maar ja, nog geen kinderwens. Als die er wel is... Moet ik eigenlijk qua mijn hoofd niet aan denken (dan mag ik die profylaxe combo namelijk ook niet slikken!)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:28

Dallista, er bestaat natuurlijk een kans dat je tijdens een zwangerschap nergens last van hebt. Daarentegen kan het ook een hele zwangerschap raak zijn... :(

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:51

Ik duim voor een hoofdpijnvrije zwangerschap hahaha dokter gaf me 50%kans want ik zie natuurlijk de bui alweer hangen! Mezelf rustig houden zou ook kunnen schelen...... Waar het niet dat ik daar slecht in ben!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:54

Ik zou triptanen aanvragen ts! 1 pil en ik ben daardoor weer een stuk meer mens :) pijn is nagenoeg over dan.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:18

Agossie schreef:
Dallista, er bestaat natuurlijk een kans dat je tijdens een zwangerschap nergens last van hebt. Daarentegen kan het ook een hele zwangerschap raak zijn... :(

Helaas is het, net als alles bij migraine, weer voor elke vrouw verschillend (wat zijn vrouwen toch lastig!). Nou ja, ben happy met de situatie nu, voorlopig nog effe niet aan denken. Toi toi voor degenen die er wel zonder medicijnen e.d. doorheen moeten. Maar goed, dan heb je ook wel wat aan het einde van de lange zwangerschapsrit, haha.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:21

Ik had ook last v oor en tijdens mijn menstruatie van enorme hoofdpijn. Ik heb een jaar de pil geslikt om de boel te reguleren en nu ben ik alweer bijna een jaar gestopt en het gaat prima. Ben veel minder hevig ongesteld en vrijwel geen hoofdpijn meer. Ik ben 41, kan misschien ook meespelen met de klachten. Maar sinds dat jaartje pil gaat het nu zonder problemen!