OMG, leuk zo'n tornado kind op bezoek...NOT!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:05

vind het inderdaad zeer spijtig dat het weer meteen naar ADHD word geschoven als een kind zich misdraagt, en bij dit kind is het niet eens zeker dat die het heeft. Lekker dan voor de mensen die wel ADHD hebben ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:07

rensiepensie schreef:
NatasjavE schreef:
Een echte ADHDers is wel moeilijk corrigeerbaar hoor. zeker zonder medicatie is het bijna niet te doen.

Ik heb ADHD en was ook een moeilijk kind, maar dingen slopen deed ik niet. Dab kreeg ik gewoon een pak voor mijn broek. Naar min inziens is dat wat deze jongen nodig heeft. Je kind moet gewoon luisteren, eerst vragen, dan waarschuwen, dan op de gang... En dan huilen omdat het niet lukt? Lekkere moeder. Mensen moeten eens nadenken voordat ze aan kinderen beginnen.

Tegenwoordig hebben de helft van de kinderen ADHD als je de ouders moet geloven. Laten we ze lekker volstoppen met ritalin en valium dan zijn ze heerlijk rustig en kost het de ouders geen enkele moeite om ze in het gareel te houden.

Ik kan me echt mateloos irriteren aan de titel van dit topic. Alle stoute kinderen in het ADHD hokje stoppen... Een beetje onnadenkend en erg vervelend voor de mensen die ECHT ADHD hebben. Je noemt dat jochie ook geen mon.gooltje omdat dat kwetsend is voor mensen die een kindje met het syndroom van down hebben toch?

Zeg ik ergens dat een kind gewoon mag slopen?
Ik zeg dat een ADHDer moeilijk(dus niet onmogelijk) corrigeerbaar is. En een pak op de broek???? Dat is strafbaar en heet kindermishandeling.
Als een kind een moelijke bui heeft dan is het soms al moeilijk doordringen laat staan als dit kind ADHD heeft.

En die moeder weet natuurlijk niet waar het aan begint als ze aan kinderen begint... Hoe kan je dat nou weten als je geen kinderen hebt?

Volstoppen met medicatie.... Weet je hoe beledigend dat naar mij is? Denk je dat je dat doet om ze rustig te houden? Dan weet je bar weinig van ADHD en medicatie. Want rustig en tam worden ze er niet van. de concentratie verbeterd en ze worden meer corrigeerbaar....maar stuiteren lukt nog prima.

Piloetje

Re: OMG, leuk zo'n ADHD-er op bezoek...NOT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:09

Ehm ik weet dondersgoed waar ik het over heb. Neem dat maar van mij aan. En een pak voor je broek is absoluut geen kindermishandeling. Je kind niet de juiste ondersteuning bieden in de opvoeding waardoor hij door iedereen wordt bestempeld als vervelend is dat wel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:10

een pak op de broek is geen mishandeling als het corrigerend is ;) ik heb ook corrigerende tikken gekregen, en het heeft geholpen ook. Soms moet je een kind net iets duidelijker uitleggen dat iets ECHT niet mag ;)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:11

+:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:14

Ojajoh schreef:
rensiepensie schreef:
Ik kan me echt mateloos irriteren aan de titel van dit topic. Alle stoute kinderen in het ADHD hokje stoppen... Een beetje onnadenkend en erg vervelend voor de mensen die ECHT ADHD hebben. Je noemt dat jochie ook geen mon.gooltje omdat dat kwetsend is voor mensen die een kindje met het syndroom van down hebben toch?

Dank u! _/-\o_
mooi gesproken!

de echte adhd' er weet ook wel dat het enigzins onzin is wat er zo snel gespeculeerd wordt

ik kan er niet warm of koud van worden :o
TS mag toch haar vermoedens uitspreken ?

vind het kwalijker dat er op een internetforum, waar 1/10( en dan schat ik het ruim in) van het verhaal bekend is maar wordt gesuggereerd dat het kind een paar meppen nodig heeft :')
mja , dat zal mijn persoonlijke referentiekader dan wel weer zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:15

De corrigerende tik is toch echt verboden maar goed dat terzijde.

Uiteraard moet je een kind duidelijk maken dat iets niet mag. Maar een pak op de broek is voor mij 1 meer dat een tik op de billen en 2 je kan het kind het ook op een andere manier bijbrengen. Dat hoeven echt geen zoete woorden te zijn.

Overigens staat mijn ADHDer als een engeltje te boek...een stuiterend engeltje...dat wel. Maar iedereen vind hem lief.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:17

waar in de wet staat dat het verboden is je kind een corrigerende tik te geven?

Bij sommige kinderen dringen woorden niet door ;) Wat dacht je van kinderen die het leuk vinden spullen van andere kinderen te stelen of te mollen puur uit jaloezie en 1 of 2 x praten niet helpt? Natuurlijk moet je niet meteen die tik geven, maar als praten en uitleggen niet helpt, dan zie ik zelf geen andere mogelijkheid. Het dringt dan toch beter door.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:22

Menino schreef:
ik kan er niet warm of koud van worden :o
TS mag toch haar vermoedens uitspreken ?

vind het kwalijker dat er op een internetforum, waar 1/10( en dan schat ik het ruim in) van het verhaal bekend is maar wordt gesuggereerd dat het kind een paar meppen nodig heeft :')
mja , dat zal mijn persoonlijke referentiekader dan wel weer zijn.

waardeer jij het dan? als er vermoedens over jou uitgesproken worden door iemand die gewoon maar wat roept? ja het kan maar het kan ook heel goed niet
ja hoor plak er maar een sticker op!

TS had beter kunnen zeggen dat kind extreem druk en vervelend was
waarom meteen die adhd sticker? denk je dat wij adhd'ers dat waarderen of zo?
schop ze allemaal in dezelfde hoek als ze druk en vervelend zijn.... :7

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 14:23

Volgens mij kan een corrigerende tik alleen maar effectief zijn als je het zou gebruiken als een vorm van conditionering, dus slechts toe te passen op het moment zelf dat het kind de regel overtreed. Een pak voor de broek valt daar niet onder. Als een kind je bijt meteen een tik verkopen wellicht wel. Op angst gaan opvoeden is niet echt een beste strategie; als je nu niet luisterd gaat mama he slaan, is not done!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:24

Ik heb vroeger vaak zat een pak voor mijn broek gehad. Het staat nu nog in min. Geheugen geprint dat mijn moeder mijn zusje midden in de supermarkt een pak voor haar broek heeft gegeven omdat ze hysterisch door de gangen rende en alle chips uit de vakken trok. Hulde voor mijn moeder!

Als ik dat tegenwoordig zie... Koters die schreeuwend de halve AH verbouwen en dan zo'n moeder erbij die 20 keer poeslief aan ze vraagt of ze dat ajb niet willen doen. OMG!!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:25

rensiepensie schreef:
Als ik dat tegenwoordig zie... Koters die schreeuwend de halve AH verbouwen en dan zo'n moeder erbij die 20 keer poeslief aan ze vraagt of ze dat ajb niet willen doen. OMG!!!

Tussen een mep en poeslief vragen zit nog heel veel.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:27

Mijn oudste (8) word momenteel getest op ADHD, dikke kans dat hij het heeft. Maar dingen bewust slopen doet hij niet! Nooit gedaan ook niet! Dat noemen ze opvoeden. Hij heeft daar nooit een tik op zijn billen voor gehad. Ik heb altijd duidelijke grenzen gesteld. Maar dat is met ieder kind zo! Ik durf hem gerust een uur alleen thuis te laten en dan is alles nog heel. Ik durf hem ook zo overal te laten spelen, hij sloopt niks! Niet bewust althans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:27

Ik heb me idd geen moment druk gemaakt om wat voor labeltjes mensen allemaal aan mij hingen toen ik 2 was. Ben er ook nooit van op de hoogte gesteld overigens, dus weinig om me druk over te maken :') Als ze het mis hadden heeftbde tijd dat iig van zelf uitgewezen.
Mss niet heel leuk voor de ouders als je kind door anderen onterecht als ADHD'er wordt bestempeld. Maar om nu te spreken van een schande voor de echte adhd'ers onder ons ... :+ ...

en verder
Citaat:
De corrigerende tik en het verbod hierop is opgenomen in het burgerlijk wetboek, niet in het strafrecht. In hoeverre deze wet dus ook waar te maken is, is tot nu toe nog niet gebleken.

ken het burgerlijk wetboek verder niet enzo, maar het schijnt iig daarin te staan :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:30

lifaya schreef:
waar in de wet staat dat het verboden is je kind een corrigerende tik te geven?

Bij sommige kinderen dringen woorden niet door ;) Wat dacht je van kinderen die het leuk vinden spullen van andere kinderen te stelen of te mollen puur uit jaloezie en 1 of 2 x praten niet helpt? Natuurlijk moet je niet meteen die tik geven, maar als praten en uitleggen niet helpt, dan zie ik zelf geen andere mogelijkheid. Het dringt dan toch beter door.

http://www.metronieuws.nl/lifestyle/cor ... U3VxSNc5U/

Sinds 2007....

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 14:32

Over het gebruik van de term adhd: het zou mij niets verbazen als zou blijken dat dit kind wel degelijk adhd heeft. Een aantal gedragingen zijn in ieder geval dusdanig opvallend (hier, thuis en op de opvang zoals moeder verteld heeft) dat het mij niets zou verbazen als dit het geval is.
Gezien het feit dat mijn collega best wat weet van opvoeden gezien haar functie, is het opvallend als dit gedrag puur zou komen door de opvoedsituatie (al ben ik uiteraard niet zo naief dat dit niet zo zou kunnen).
Als je je als adhd-er aangesproken voelt op het moment dat de term door iemand misbruikt wordt, moet je denk ik een iets dikkere huid ontwikkelen aangezien de term ook vaak wordt verbasterd naar alle dagen heul druk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:34

ach ik blijf bij mijn mening dat een corrigerende tik moet kunnen. Het moet niet in elkaar slaan zijn en zeker geen gewoonte worden, maar bij sommige kinderen werkt een "pets" op de billen al, en andere hebben een iets hardere hand nodig. Ook paarden krijgen een tik als ze iets stouts of gevaarlijk doen, een hond ook en een kat ook. Het hoort bij opvoeding (tenzij je een kind hebt dat goed luisterd en na 1 x zeggen dat iets niet mag het ook laat). stel je voor dat je een kind hebt dat je al 3 x zeer duidelijk hebt gemaakt met woorden dat die NIET mag oversteken zonder eerst te kijken, en het dan toch wéér doet en hierdoor bijna onder een auto beland, dan zou ik zo'n corrigerende tik alleen al kunnen helpen voor de veiligheid van het kind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:40

ze kunnen het toch niet controleren, maar ik vind het goed dat de overheid iig een signaal afgeeft want als ouder ben je niet in staat om (objectief) uit te maken of je een corrigerende tik uitdeelt of je kind mishandelt. Als je je kinds been breekt wil je als ouders ten slotte alsnog het liefst geloven dat dat een corrigerende tik was die volledig in het belang van de opvoeding was :') Kun je maar beter alles verbieden, weet je iig zeker dat je fout zit :)

Verder denk ik dat er bij bijna iedere ouder wel eens een keer een hand uitschiet zegmaar :') En nee daar hoeft geen celstraf op te staan en daar zal een kind ook niet zwaar getraumatiseerd van raken.
Maar qua opvoedingsmethode denk ik dat er betere methodes zijn dan je kind bang maken met fysieke straffen :+
vind het ook niet zo cool dat dat aan de hand van deze summiere informatie dat er maar even in gebracht wordt.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:42

Ragdollcat schreef:
dito schreef:
ik heb 2 adhd-ers thuis en moet zeggen dat toen ze kleiner waren het niet makkelijk was. Doordat je in een andere omgeving bent krijgen ze ook meer prikkels binnen. Geeft niet aan dat ik het niet eens ben met wat je neerzet, bewust slopen etc gaat TE ver. opvoeding is heel belangrijk hierin. Maar soms moet je ook eens in de ogen van de moeder kijken dat die zich ook wel eens opgelaten voelen etc. Als ik niks had gezegd hadden die van mij heel wat stormen gegeven in huizen.....alleen door duidelijk/structuur etc kom je al een heel eind. Ook niet altijd hoor bij mij moest er (helaas) wel medicatie aan te pas komen. Maar de structuur en duidelijkheid die moet ondanks alles wel blijven!

Maar weet je zeker dat ie adhd heeft? of is het een veronderstelling? Ene kind kan ook echt meer hyper zijn als een ander he (ook zonder diagnose)

Sorry, waarom gaat het je te ver? Ze zijn wel bewust aan t vernielen, want ze doen t niet als je ze het in het oog hebt. Dus ze weten heel goed dat het niet mag.

Al een pagina verder maar kom er wel even op terug, wat jij neerzet bedoel ik ook, lees ik terug kun je dit zo opvatten maar is niet zo bedoeld. Ik snap TS heel goed....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:45

Menino schreef:
ze kunnen het toch niet controleren, maar ik vind het goed dat de overheid iig een signaal afgeeft want als ouder ben je niet in staat om (objectief) uit te maken of je een corrigerende tik uitdeelt of je kind mishandelt. Als je je kinds been breekt wil je als ouders ten slotte alsnog het liefst geloven dat dat een corrigerende tik was die volledig in het belang van de opvoeding was :') Kun je maar beter alles verbieden, weet je iig zeker dat je fout zit :)

Verder denk ik dat er bij bijna iedere ouder wel eens een keer een hand uitschiet zegmaar :') En nee daar hoeft geen celstraf op te staan en daar zal een kind ook niet zwaar getraumatiseerd van raken.
Maar qua opvoedingsmethode denk ik dat er betere methodes zijn dan je kind bang maken met fysieke straffen :+
vind het ook niet zo cool dat dat aan de hand van deze summiere informatie dat er maar even in gebracht wordt.

je moet er inderdaad geen gewoonte van maken en ook absoluut hard slaan. Een tik is wat je een paard geeft als die je bijt. Een trap is wat je je paard geeft als die tegen je op steigerd :+ Als je als ouder er toe in staat bent het been van je kind te breken, gaat er iets goed fout in de opvoeding in mijn ogen :+ Een tik moet maar 1 x nodig zijn, daarna hoort het duidelijk te zijn dat het niet mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:49

ja, maar bij een paard is dat zelfverdediging en daarnaast heb je bij een paard verbaal ook zo weinig mogelijkheden :')
Maar fijn dat we het daar iig over eens zijn :P

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:51

.....t minste wat die collega had kunnen doen is haar kind helpen opruimen( geef je tenminste t goede voorbeeld) en TS mogen voorstellen om de stoel te vergoeden....of heb ik daaroverheen gelezen...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 14:51

lifaya schreef:
ach ik blijf bij mijn mening dat een corrigerende tik moet kunnen. Het moet niet in elkaar slaan zijn en zeker geen gewoonte worden, maar bij sommige kinderen werkt een "pets" op de billen al, en andere hebben een iets hardere hand nodig. Ook paarden krijgen een tik als ze iets stouts of gevaarlijk doen, een hond ook en een kat ook. Het hoort bij opvoeding (tenzij je een kind hebt dat goed luisterd en na 1 x zeggen dat iets niet mag het ook laat). stel je voor dat je een kind hebt dat je al 3 x zeer duidelijk hebt gemaakt met woorden dat die NIET mag oversteken zonder eerst te kijken, en het dan toch wéér doet en hierdoor bijna onder een auto beland, dan zou ik zo'n corrigerende tik alleen al kunnen helpen voor de veiligheid van het kind...

De wetenschappelijke onderbouwing van je methodiek ontbreekt echter geheel terwijl er wel voldoende wetenschappelijk bewijs is dat het slaan van kinderen schadelijk is. Begrijp dan niet zo goed waarom jij (en vele anderen) denkt dat slaan dan een goede manier is om je kinderen op te voeden. Slaan is een vrij oude handeling die nooit gebasseerd is op enige kennis maar puur op een impuls. Het is erg lastig om dit eruit te krijgen omdat al eeuwen kinderen worden geslagen en iedere generatie maar zo'n beetje blijft hangen in wat ze zelf is geleerd. Met de kennis en kunde van tegenwoordig staat het slaan van kinderen gelijk aan het martelen van gehandicapten in oa het begin en half 20e eeuw: je veranderd niets (positiefs) aan hun gedrag maar beschadigd ze wel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:52

ik vind dat er een groot verschil zit tussen een tik en slaan :) maar ik heb inderdaad geen wetenschappelijke onderbouwing en vind dat ook niet nodig. Bij mij heeft het wel geholpen, en kijk me ouders er niet op aan, al zal het soms ook wel net onnodig zijn geweest, ik ben niet getraumatiseerd ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 14:55

lifaya schreef:
ik vind dat er een groot verschil zit tussen een tik en slaan :) maar ik heb inderdaad geen wetenschappelijke onderbouwing en vind dat ook niet nodig. Bij mij heeft het wel geholpen, en kijk me ouders er niet op aan, al zal het soms ook wel net onnodig zijn geweest, ik ben niet getraumatiseerd ;)

Kijk dat vind ik nu juist zo mooi aan het menselijke gedrag: geen idee hebben waarom je iets doet en of het effectief danwel juist schadelijk is, maar wel gewoon door blijven gaan. Je zou denken dat met zo'n groot ontwikkeld brein de mens an sich rationeler zou zijn :D